Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inkoppling av Geodan MVP till befintligt pannsystem  (läst 1015 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Johnjohn22

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Inkoppling av Geodan MVP till befintligt pannsystem
« skrivet: 13 januari 2021, 21:08:30 »
Hej, på onsdag (20 jan 2021) får jag hem en Mitsubishi Geodan Markvärmepump som jag skall koppla in själv till husets vedpannesystem(ej marksidan).

Jag har gjort en skiss på hela anläggningen med tänkt inkopplingsförslag. Jag vill ha vedeldningsmöjligheten kvar för poolvärme och badtunnevärme. Dessutom funkar solpanelerna bra sommarhalvåret.

Vore kanon om du som är erfaren och kunnig vill ge dina synpunkter, och om det finns nåt bättre sätt?

Skiss bifogad i PDF-format.

Tack på förhand :)
/John
120 kvm timrat trähus med moderna radiatorer.
Mitsubishi Geodan 11kw
Gammalt kökspannesystem med 300l acctank finns kvar och kan köras paralellt.

Utloggad GordonE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inkoppling av Geodan MVP till befintligt pannsystem
« Svar #1 skrivet: 13 januari 2021, 21:50:54 »
Jag har dockat min Nibe f1235 mot mitt vedsystem med bra resultat.
Varmvattnet har jag kopplat lika men jag använder pumpen att ladda tanken så att den kör varma elementvattnet in i överdelen av tanken och kalla är kopplat till bottnen. Jag har fuskat lite och gått på rören mellan shunt och tank men det funkar fint. Framledningsgivarenen i värmepumpen är flyttad till överdelen av tanken och en klaffbackventil sitter på utgående rör från värmepumpen så att inte vedpannevarmt vatten ska nå värmepumpen. Cirkulationspump internt är kopplad så den går samtidigt som brinepumpen.
Shuntstyrning och pump för sekundärkrets har jag likt din skiss.

Niben jag har är ju en on/off pump så det är ju lite annorlunda mot en frekvensstyrd så du har kanske inte mycket vunnet med att göra på liknande sätt.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inkoppling av Geodan MVP till befintligt pannsystem
« Svar #2 skrivet: 13 januari 2021, 23:01:48 »
Inte fel som du har ritat, men går att få säkerhet, när du åker bort, i VP kan det finnas någon koppling som kan stänga av och på VP med yttre påverkan. Har lika som dig , när du eldar så ska den värma, men hur gör du när du åker bort. Jag har en microbrytare i shunten som vid fullt öppen ( då är värmen slut i tanken ) startar VP . Intresserad så kan du få ett schema på det.

Utloggad Johnjohn22

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inkoppling av Geodan MVP till befintligt pannsystem
« Svar #3 skrivet: 13 januari 2021, 23:26:47 »
Inte fel som du har ritat, men går att få säkerhet, när du åker bort, i VP kan det finnas någon koppling som kan stänga av och på VP med yttre påverkan. Har lika som dig , när du eldar så ska den värma, men hur gör du när du åker bort. Jag har en microbrytare i shunten som vid fullt öppen ( då är värmen slut i tanken ) startar VP . Intresserad så kan du få ett schema på det.

Tack för svar. Jag har ju tänkt att VP ska vara huvudaktör i systemet pch därför har jag inte tänkt att den skall stängas av. De gånger jag eldar får den ju in varmt vatten så den slipper jobba själv.

Eldningen kommer bara ske sporadiskt då och då framöver som jag tänker mig det. Om inte VP är för dyr i elen det vill säga.
120 kvm timrat trähus med moderna radiatorer.
Mitsubishi Geodan 11kw
Gammalt kökspannesystem med 300l acctank finns kvar och kan köras paralellt.

Utloggad Johnjohn22

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inkoppling av Geodan MVP till befintligt pannsystem
« Svar #4 skrivet: 13 januari 2021, 23:32:00 »
Jag har dockat min Nibe f1235 mot mitt vedsystem med bra resultat.
Varmvattnet har jag kopplat lika men jag använder pumpen att ladda tanken så att den kör varma elementvattnet in i överdelen av tanken och kalla är kopplat till bottnen. Jag har fuskat lite och gått på rören mellan shunt och tank men det funkar fint. Framledningsgivarenen i värmepumpen är flyttad till överdelen av tanken och en klaffbackventil sitter på utgående rör från värmepumpen så att inte vedpannevarmt vatten ska nå värmepumpen. Cirkulationspump internt är kopplad så den går samtidigt som brinepumpen.
Shuntstyrning och pump för sekundärkrets har jag likt din skiss.

Niben jag har är ju en on/off pump så det är ju lite annorlunda mot en frekvensstyrd så du har kanske inte mycket vunnet med att göra på liknande sätt.

Jag har ju inte tänkt att ladda tanken med VP utan göra tvärt om, när jag eldar får VP varmt vatten IN och slipper därför värma upp själv. VP kan använda det varma vattnet och styra ut önskad temp till radiatorerna. VP stängs aldrig av - men eldning kan ske (eller inte ske) när som helst.
120 kvm timrat trähus med moderna radiatorer.
Mitsubishi Geodan 11kw
Gammalt kökspannesystem med 300l acctank finns kvar och kan köras paralellt.

Utloggad Fredrik567

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inkoppling av Geodan MVP till befintligt pannsystem
« Svar #5 skrivet: 14 januari 2021, 15:21:13 »
Hej,
Några saker jag tänkte på när jag så systemet:
Vad händer när du kör värme från tank och VP börjar göra varmvatten? Då stängs ju radiatorkretsen genom VP. Eventuell extern CP behöver stänga då VP gör varmvatten.

Kommer systemtemperatur hela tiden regleras ned till VP temperatur med motorshunten? Inte säker på att VP tycker om att få 80 gradigt vatten in på returen.

Det vara bara ett par tankar. Intressant system!

// Fredrik
Viessmann Vitocal 300-G 10kW, Thermia WT-T300 beredare, eget styrsystem byggt på Siemens S7-1200 plc. Detta värmer en 1½-plansvilla från 1964 på 230 kvadrat inklusive ovanmarkspool på 17m³ (sommartid) och en badtunna (året om) i Karlstad. Energi tas från borrhål 2x 82m och luftkollektor (Utedel från Thermia Atria).

Utloggad Johnjohn22

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inkoppling av Geodan MVP till befintligt pannsystem
« Svar #6 skrivet: 14 januari 2021, 15:29:28 »
Hej,
Några saker jag tänkte på när jag så systemet:
Vad händer när du kör värme från tank och VP börjar göra varmvatten? Då stängs ju radiatorkretsen genom VP. Eventuell extern CP behöver stänga då VP gör varmvatten.

Kommer systemtemperatur hela tiden regleras ned till VP temperatur med motorshunten? Inte säker på att VP tycker om att få 80 gradigt vatten in på returen.

Det vara bara ett par tankar. Intressant system!

// Fredrik

Tack Fredrik.

Jag har just pratat med Mitsubishi och de tycker inte det är en bra idè att mata VP med hetvatten, stor risk för problem. De rekommenderar starkt att dela systemen helt och bara köra antingen VP ELLER Ved/Sol, inte både och. Främst pga risken för problem. Låt VP göra det den är bra/bäst på fullt ut och stäng av den sommartid när solen ger nog varmvatten.

Behåll båda system men styr vilket system som är aktivt med ventiler.

SÃ¥ jag kommer nog tänka om, för jag är bara en glad amatör och vil fÃ¥ ut sÃ¥ mycket som möjligt av min VP - UTAN STRUL.  :)
120 kvm timrat trähus med moderna radiatorer.
Mitsubishi Geodan 11kw
Gammalt kökspannesystem med 300l acctank finns kvar och kan köras paralellt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!