Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Pressostat høg alarm, IVT Greenline  (läst 1077 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mike5000

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Pressostat høg alarm, IVT Greenline
« skrivet: 02 mars 2023, 15:55:06 »
Får pressostat høg på min IVT greenline pumpe. Hva kan årsaken være? se foto. Oppdaget forøvrig at metallscreen filter på vattenburen gulvvarme sidan mangler...

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Pressostat høg alarm, IVT Greenline
« Svar #1 skrivet: 02 mars 2023, 16:55:03 »
Det finns flera tänkbara orsaker: För lågt värmebärarflöde, avlagringar i kondensorn, fel på pressostaten (händer sällan), fel på växelventilen.

Det behövs mer information för att kunna identifiera orsaken. När kommer larmen?

Det brukar vara i samband med varmvattenberedning. Vad är det för temperatur på utgående värmebärare i slutet av en varmvattenberedning.

Är det enbart golvvärme i huset eller finns det också radiatorer? Vad är det för temperaturdifferens mellan in- och utgående värmebärare när pumpen värmer huset?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

_DE_

  • Gäst
_DE_
SV: Pressostat høg alarm, IVT Greenline
« Svar #2 skrivet: 05 mars 2023, 18:08:21 »
Tröttnade på mitt elbolags dåliga resultat på sin förvaltade elfond och bytte till Tibber nu vid månadsskiften, dum som jag var tänkte jag spara pengar genom att stänga av elementen vid en 2h peak resultatet vart presostat hög larm.

Sänkte kurvan istället och läta elementen vara som du brukar inte haft något problem sen dess.


Utloggad Mike5000

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Pressostat høg alarm, IVT Greenline
« Svar #3 skrivet: 06 mars 2023, 07:00:18 »
Det finns flera tänkbara orsaker: För lågt värmebärarflöde, avlagringar i kondensorn, fel på pressostaten (händer sällan), fel på växelventilen.

Det behövs mer information för att kunna identifiera orsaken. När kommer larmen?

Det brukar vara i samband med varmvattenberedning. Vad är det för temperatur på utgående värmebärare i slutet av en varmvattenberedning.

Är det enbart golvvärme i huset eller finns det också radiatorer? Vad är det för temperaturdifferens mellan in- och utgående värmebärare när pumpen värmer huset?

Det finns flera tänkbara orsaker: För lågt värmebärarflöde, avlagringar i kondensorn, fel på pressostaten (händer sällan), fel på växelventilen.

Det behövs mer information för att kunna identifiera orsaken. När kommer larmen?

Det brukar vara i samband med varmvattenberedning. Vad är det för temperatur på utgående värmebärare i slutet av en varmvattenberedning.

Är det enbart golvvärme i huset eller finns det också radiatorer? Vad är det för temperaturdifferens mellan in- och utgående värmebärare när pumpen värmer huset?

Det er endast gulvvarme i huset, ikke radiatorer. Det er en ekstern varmtvattenstank koplet på varmepumpen, så det er en ventil som veksler ja.

Kompressorgassen ligger ofte rundt 75C når varmtvatten ikke varmes opp. Når varmtvatten varmes opp og ventil for VVB er på så peaker kompressorgassen opp mot 85C men får som regel ikke alarm da. Men nå har det ikke vært alarm på ca 1 uke men tyvarr så hadde jeg ikke logging på pumpen når alarmen inntraff :( . Har heller ikke hatt alarm på ca 1 år før det plutselig skjedde. Vedlagt temperaturer og tilstander fra Husdata H66 i en situasjon der det ikke er alarm og VP kjører normalt. Det er ca -4C ute.
« Senast ändrad: 06 mars 2023, 07:02:14 av Mike5000 »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Pressostat høg alarm, IVT Greenline
« Svar #4 skrivet: 06 mars 2023, 08:54:13 »
Jag ser inget som verkar konstigt. En hetgastemperatur pÃ¥ 85 grader när pumpen gör varmvatten är helt normal och betyder tillsammans med köldbärartemperaturen att kondensortrycket är normalt. Det ska inte ge högtryckslarm. Jag har ingen teori om vad problemet kan ha varit. I och med att det är enbart golvvärme i huset bör det inte vara nÃ¥got problem med avlagringar av järnoxid i kondensorn. Differensen mellan temperaturen pÃ¥ utgÃ¥ende värmebärare och hetgastemperaturen brukar vara 30-35 grader. Differensen är lite högre i det här fallet men inget som tyder pÃ¥ problem. 

Det jag har reagerat på är att differensen brine in/brine out är väl hög, 6,6 grader men det kan vara felvisning på någon eller bägge givare som är orsaken.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Mike5000

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Pressostat høg alarm, IVT Greenline
« Svar #5 skrivet: 06 mars 2023, 09:05:16 »
Jag ser inget som verkar konstigt. En hetgastemperatur pÃ¥ 85 grader när pumpen gör varmvatten är helt normal och betyder tillsammans med köldbärartemperaturen att kondensortrycket är normalt. Det ska inte ge högtryckslarm. Jag har ingen teori om vad problemet kan ha varit. I och med att det är enbart golvvärme i huset bör det inte vara nÃ¥got problem med avlagringar av järnoxid i kondensorn. Differensen mellan temperaturen pÃ¥ utgÃ¥ende värmebärare och hetgastemperaturen brukar vara 30-35 grader. Differensen är lite högre i det här fallet men inget som tyder pÃ¥ problem. 

Det jag har reagerat på är att differensen brine in/brine out är väl hög, 6,6 grader men det kan vara felvisning på någon eller bägge givare som är orsaken.

Hei, er det ikke en fordel at det er så stor forskjell som mulig på brine tur / brine retur? Jo større forskjell, jo større energiopptak?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Pressostat høg alarm, IVT Greenline
« Svar #6 skrivet: 06 mars 2023, 10:39:58 »
Nej, energiupptaget är proportionellt mot flödet gånger temperaturdifferensen. Hög temperaturdifferens betyder bara att flödet är lågt. Pumpens verkningsgrad, om man bortser från köldbärarpumpens elförbrukning, blir bättre när temperaturdifferensen minskar. Men då köldbärarpumpens elförbrukning ökar med ökande flöde blir det ett optimum som brukar ligga runt 3 grader för korta borrhål och 4-5 grader för kraftigare pumpar med djupare borrhål.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Mike5000

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Pressostat høg alarm, IVT Greenline
« Svar #7 skrivet: 08 mars 2023, 06:33:56 »
Nej, energiupptaget är proportionellt mot flödet gånger temperaturdifferensen. Hög temperaturdifferens betyder bara att flödet är lågt. Pumpens verkningsgrad, om man bortser från köldbärarpumpens elförbrukning, blir bättre när temperaturdifferensen minskar. Men då köldbärarpumpens elförbrukning ökar med ökande flöde blir det ett optimum som brukar ligga runt 3 grader för korta borrhål och 4-5 grader för kraftigare pumpar med djupare borrhål.

Brønnen er ca 150 meter her. Er ikke sikker pÃ¥ om dette er regnet for en dyp eller normal brønn. Men forskjell pÃ¥ tur / retur brine er ca 6 grader stort sett hele tiden.  Bør jeg forsøke Ã¥ gjøre noe med dette? Jeg ser det er et filter pÃ¥ brine kretsen. Kan jeg uten Ã¥ tabbe meg ut skru av varmepumpe, lukke stengekraner og sjekke dette filteret? Eller mÃ¥ jeg da lufte og holde pÃ¥?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Pressostat høg alarm, IVT Greenline
« Svar #8 skrivet: 08 mars 2023, 12:07:24 »
Luftning brukar inte behövas. Är filtret rätt monterat lyfter man filterinsatsen uppåt så det kommer inte ut någon köldbärarlösning och därmed inget luftläckage in.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Greyoso

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Pressostat høg alarm, IVT Greenline
« Svar #9 skrivet: 21 mars 2023, 09:05:39 »
Hej, Mike5000,

Vet inte om du har löst ut problemet men jag hade under en längre tid samma problem (HT-larm) med en Greenline C5 under de kalla perioderna av året, vilket också påverkade regelbundenheten i temperatur i huset.
Först bytte jag växelventilen då den inte fungerade optimalt pga spricka i plasten, men problemet fortsatte komma.

Efter en hel del felsökningar så upptäckte jag att det var ansamling av magnetit från radiatorsystemet som hade satt igen en av flexslangarna på värmebärar-sidan vilket gjorde att pumpen inte "blev av med värmen". Efter att ha bytt den flexslangen till en ny så har den fungerat U.A i över ett års tid.

Hoppas du hittar problemet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!