Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe Split - Akkumulatortank og sirkulasjonspumpe  (läst 4131 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Howardols

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Heisann!

Jeg vurderer å kjøpe en Nibe Split, den skal innstalleres i en ny bolig, ca 300m2 gulvvarme.
I den forbindelse har jeg noen spørsmål som jeg håper dere belyste forumproffer kan svare på :)

1: Det blir ca 20 kurser til gulvvarme i fordelerskap, trenger jeg en ekstra sirk.pumpe og hvor bør den plasseres, eller holder det med den innebygde?
Kan opplyse om at det er ca 5 meter fra innerdelen og til fordelerskap, det er trukket 2 stk Ø28mm mannesmannrør i mellom.

2: Er en Akk-tank nødvendig, og isåfall, holder det med 100L

3: Det store spørsmålet; Klarer pumpen å levere nok varmt vann for dusj, badekar etc, eller anbefales en ekstra VVB som kobles helt separat fra pumpen? Erfaringer med dette?
Vi er 4 i familien, dusj blir brukt flere ganger daglig, badekar av og til.
For lettere å sammenligne kan jeg fortelle at vi i vårt gamle hus hadde en 200L VVB, og den dekte behovet vårt., blir det mer eller mindre tilgang på varmt vann? (Vet tanken på Nibe er mindre, men den varmer vel opp raskere)

4: Tenker å handle fra hetluften.se om ingen har invendinger på dette? Hva bør kjøpes med for å komplettere pumpen?
Det jeg tror jeg må ha er:

UKV-100
Ekspansjonskar
Stativ for utedel
Koblingssett
hva mer?

På forhånd TUSEN takk for svar, da dette er noe jeg grubler MYe på nå i slutten av byggeperioden av huset.
Mvh
HÃ¥vard




Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Nibe Split - Akkumulatortank og sirkulasjonspumpe
« Svar #1 skrivet: 31 juli 2011, 23:24:17 »
Innan du köper skall du fundera på spänningsmatningen till pumpen

I Sverige används 3fas 400Volt
I Norge 3 fas 230Volt

Bara så du kan använda den om du köper.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe Split - Akkumulatortank og sirkulasjonspumpe
« Svar #2 skrivet: 01 augusti 2011, 00:41:01 »
1. Jag tror den inbyggda cirkpumpen ska räcka.
2. Tror inte det, VP:n är ju en inverter och ska inte behöva nån acktank normalt.
3. Den har en 270 liters slingberedare, den kanske inte ger samma varmvattenkomfort som en förrÃ¥dsberedare.  :-\
Du kan ju testa och se om det funkar utan extra varmvattenberedare, men förbereda installationen för att enkelt kunna koppla in en sån.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Howardols

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Nibe Split - Akkumulatortank og sirkulasjonspumpe
« Svar #3 skrivet: 01 augusti 2011, 13:10:34 »
Takker for svar så langt!

Trodde kanskje alle varmepumpesystemer fungerte bedre med en akk-tank, men det er kanskje ikke tilfelle her da...
Ilfg den Norske importøren av Split så trengte man en ekstra sirk-pumpe...

Flere med erfaringer og synspunkter på dette? Haster litt da jeg er i sluttfasen på husbygging og må planlegge litt for tekniske duppeditter på teknisk rom :)

Angående EL koblingen blir jeg litt forvirret, i en manual står det 1-fas 230 V og 50A sikring, en annen sier 3-fas 400V. Har også hørt noen sier 3-fas 230v.
Er det da slik at man uten videre kan koble slik det passer, eller må det bygges om, trafo etc?

Utloggad spirit49

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
SV: Nibe Split - Akkumulatortank og sirkulasjonspumpe
« Svar #4 skrivet: 01 augusti 2011, 15:31:37 »
HEI.

Jeg bestillte en Nibe Split fra Sverige. Ikke noe problem.

Det følger med "plinter" som du lasker på kretsbrettet. Dette er nøye beskrevet i manualen. Det er en fas 230V med 50A sikring. Kabelen er skikkelig kraftig!!

Det har blitt diskutert mye på forumet om denne trenger noen akkumulator tank. Jeg mener ja. Men den behøver ikke noe stor tank. UK100 burde være nok.
100 liter er nok. Men du skal holde alle kursene dine åpne (så mange som mulig). Da har pumpen god gjennomstrømning til enhver tid. Så sett opp din fordelerstokk slik at varmen blir jevn i alle rom og med så lav fremtemperatur som mulig. Da får du høyest mulig COP.

Jeg har ca 200m2 gammelt hus. Riktig innstillt holder denne pumpen bra, men regn med at den trenger en del El-Kolbe støtte når tempen synker. Hos meg under ca -8 grader, avhengig av hvor fuktig luften er. Jeg bor ved en elv (Fredrikstad), og den aviser ofte. Da kobler EL-Kolben inn før, noen ganger allerede ved -4. Men alt i alt har jeg spart masse strøm.

Nibe Split har ikke 280 liters VV tank. Denne tanken varmer kun en slinge i tanken med VV. DU får ut ca 120 liter VV, helt avhengig av hvor høyt du har satt den til å varme. For å få en god COP, bur du holde VV temp å rundt 53 grader.
Jeg har satt en 200 liter etter splitten. DVS at alt vann inn i berederen er fra Splitten og holder høy temp. Så varmer berederen opp til ca 60 grader før det går ut til forbruker. Jeg har nok til dusj og badekar slik du beskriver.

Det er laget en egen manual for innføring og oppsett av Nibe Split. Denne MÅ du sette deg godt inn i, slik at du får fintunet maskinen. Fabrikk innstillingene er ikke gode nok. Se sticky post på toppen av Nibe forumet for denne.

Send meg en PM så kan vi ta en prat om alt dette.

Spirit49
« Senast ändrad: 02 augusti 2011, 15:13:03 av spirit49 »
Nibe Split siden Oktober 2010. Radiatorer lavtemp. Hus 200m2. Fredrikstad Norge.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 429
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!