Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byta värmeväxlare i 10 Ã¥r gammal FLM30???  (läst 3507 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Thermojito

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Byta värmeväxlare i 10 år gammal FLM30???
« skrivet: 29 augusti 2016, 21:21:15 »
Har konstaterat läcka i värmeväxlaren i min 10 år gamla Nibe FLM30 (Frånluftsaggregat som värmer inkommande KB till VP'n) och funderar på att byta värmeväxlaren men behålla resten av maskineriet.

Någon som gett sig på detta och kan berätta hur struligt detta jobb är och om ni hade rekommenderat en (hyfsat händig) privatperson att ge sig på detta?

Min lokala rörkrökare hävdade att värmeväxlaren inte gick att köpa som reservdel och att jag borde byta hela aggregatet för 15kSEK + installation, men då jag precis fått cirk-pumpen i FLM'en bytt för 6kSEK, då samma firma hävdade att DEN läckte vilket inte var fallet, så känns det inte rätt att nu slänga hela paketet och pynta typ 20kSEK till för en investering med tveksam lönsamhet....

Ringde då Nibe och de säljer värmeväxlaren till privatpersoner för 850kr + moms....

Men, är detta en klok väg att gå?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Byta värmeväxlare i 10 år gammal FLM30???
« Svar #1 skrivet: 29 augusti 2016, 21:46:39 »
Tycker det låter klokt bör inte vara allt för svårt att byta kyl elementet men är du säker på att det är hål så det inte är nån skruvkoppling som läcker ? Även om det är hål så kan det om du kan själv eller känner nån händig löda där läckan är för elementet bör inte vara utslitet på nått sätt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Byta värmeväxlare i 10 år gammal FLM30???
« Svar #2 skrivet: 30 augusti 2016, 11:46:11 »
Känner inte till nån som bytt, kollar man i manualen ser anslutningarna ut att vara vanliga klämringskopplingar.
Som vanligt när man har med köldbärare att göra så är det viktigt att de blir helt täta så att inget sipprar ut i gängorna och spräcker muttrarna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Byta värmeväxlare i 10 år gammal FLM30???
« Svar #3 skrivet: 30 augusti 2016, 11:58:11 »
Jag skulle fylla gängorna med tex locher pasta eller liknande för kondens lär det bli nu kanske risken för minus grader är liten så det kan frost spränga men dumt att chansa.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Byta värmeväxlare i 10 år gammal FLM30???
« Svar #4 skrivet: 30 augusti 2016, 15:20:13 »
Har du fått kompensation från företaget som bytte cirkulationspump i onödan?
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Byta värmeväxlare i 10 år gammal FLM30???
« Svar #5 skrivet: 30 augusti 2016, 15:26:52 »
Ja och det var inte den billigaste cirk pumpen heller 6000 kr  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Thermojito

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta värmeväxlare i 10 år gammal FLM30???
« Svar #6 skrivet: 01 januari 2017, 21:52:07 »
Stärkt av er feedback har jag nu tagit mig tid att fixa problemet och tänkte för den intresserade beskriva omfattningen av jobbet som lite "payback" för all kunskap som jag inhämtat på detta forum under lång tid.

Den korta summeringen är att helrenovering av en FLM30 för att få den att hålla i ytterligare 10år (som mitt original höll...) är 2000kr och ca 2 dagars jobb beroende på hur snabb man är och om man har trycksatt KB eller inte. Bilderna nedan kan nog hjälpa till att korta den tiden.

Felet lokaliserades "lätt" genom att tillsätta 65ppm Pyranin i KB'n vilket tillsammans med UV-lampa från Kjell&Co visade att KBn läckte genom avloppsslangen och som synes på bilderna nedan på kylbatteriet efter isärplockning befann sig läckan hyfsat centralt i kylbatteriet/värmeväxlaren.

Arbetsgång:
1. Koppla ur el + avlopp + till- och frånluftsrör ovanpå.
2. Häng av den vita fronten, ta ur luftfiltret + skruva loss det den svarta fronten. (8 skruvar.). Jag kopplade här även ur fläkten och lyfte ur den ur FLM'en för att minska vikten. (2 skruvar i dess ovankant.) 
3. Blockera till- och frånflöde på KB'b till FLM30'n med hjälp av justerventilen och en ventil på tillflödesröret (om ni vill fortsätta köra VP'n under reparationen) och koppla sen loss KB-rören direkt under FLM30'n mha klämringskopplingarna. Samla upp KB-spriten som nu rinner ur... <5dl eller så. (Att skruva ur en skruv och sedan dra ut lådan med elgrejerna under FLM'en gör att det blir lättare att komma åt men det går ändå.)
4. Lyft ner FLM30'n på golvet (jag tog här även bort metallstosen på kall-luftsidan vilket kanske inte behövdes i efterhand)
5. Borra ur de 4st 5mm popnitarna längst ner på det vita höljet. (Jag tog bort alla 12 men tror i efterhand att just dessa fyra hade räckt) Lyft av det vita ytterhöljet och isolerings-skivan under denna.
6. Borra ur ytterligare 12st popnitar på "zinklådan"och lösgör försiktigt det blanka plåtlocket från innerlådan. Observera att locket sitter tätat med en tätmassa mot nederdelen så man får försiktigt skrapa loss denna för att få loss locket. Skrap med skruvmejsel utanpå och sedan försiktigt dra med smal kniv mellan plåtdelarna funkade för mig.
7. Skruva ur 8st skruvar (varav två dolda enligt bild) för att dela på över- och underdel på den svarta plastlåda som värmeväxlaren sitter inuti. 2 ytterligare skruvar till vid rörgenomföringen behöver också lossas för att locket ska gå att lyfta bort.
8. Lossa klämringskopplingen mot magnetventilen och såga av det andra röret med tillflödet till värmeväxlaren om du som jag inte kan ta bort den gamla klämringen vid anslutningen under FLM'en. Dra försiktigt ur temp-givaren på till-loppsröret. Nu kan du lyfta ur värmeväxlaren ur plastlådan och lägga i den nya.
9. Ihopsättningen av FLM'en sker i omvänd ordning men tänk på:
    a. Den gamla luftskruven behöver flyttas över till nya värmeväxlaren. (Jag köpte en ny och fick jobba lite för att fÃ¥ gängan tät.)
    b. Köp 2st ny 15mm klämringar+muttrar för anslutningen av nya värmeväxlaren och använd Locherpasta i gängorna enligt rekommendationen frÃ¥n andra pÃ¥ detta forum.
    c. Det gÃ¥r Ã¥t nästan 2m AF-armaflex-"rör" med skarv samt nästan 1 rulle 50mm bred AF-Armaflextejp till kondensisoleringen inuti och utanför FLM'en. Glöm inte tätningen runt luftventilen.
    d. Täta kanten runt "zinklocket" pÃ¥ den inre plÃ¥tlÃ¥dan med silikon eller liknande dÃ¥ det är undertryck i denna och man inte gärna vill ha visslande läckage.
    e. Jag använde en burk sanitetskitt för att täta runt den kalla luftstosen och samtidigt säkerställa att den inte vibrerar mot plÃ¥tskalet. SÃ¥g ut att vara nÃ¥got liknande använt frÃ¥n fabrik.
    f. Det är ett bra läge att byta till ny filterduk i FLM'en när du ändÃ¥ är igÃ¥ng och inte bara tvätta den gamla....
10. När allt är ihopskruvat och inkopplat behöver du lufta KB-slingan och trycka upp den i rätt tryck om du har trycksatt KB-slinga. Här går det åt någon liter KB-sprit som gick förlorad vid isärkopplingen och inuti gamla värmeväxlaren plus att du behöver ett gäng liter ytterligare till behållaren med pumpen som du trycker upp trycket med och luftar KB-spriten i någon timme.
11. Om du som jag blockerat KB-utflödet från FLM'en under jobbet genom att skruva flödesjusteringsskruven till noll så behöver du även justera KB-diffen.
12. Jag lämnade systemet rullande en vecka och kontrollerade att trycket var konstant (inga läckor) innan jag slutligen kondensisolerade noga runt alla ventiler och KB-anslutningar som jag behövt öppna upp för att trycka i ny KB-sprit.

Jag kan tillägga att jag INTE är någon röris och jobbar långsamt då detta var första gången jag gjorde en sånt här jobb och inte visste hur skiten såg ut inuti...., ett proffs gör det garanterat mycket snabbare! Av samma skäl kan jag inte heller ta ansvar för att ovanstående är 100% korrekt ur alla proffs-aspekter men det fungerade för mig....

Lycka till om ni tänker ge er på detta tillfredställande jobb. :-)

Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
SV: Byta värmeväxlare i 10 år gammal FLM30???
« Svar #7 skrivet: 01 januari 2017, 22:29:25 »
Snyggt jobbat  tummenupp

Var köper man pyranin?
Mitt fritidshus by.Ã¥r -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader Ã¥ret runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÃ…RADE SPÃ…NSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/Ã¥r 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Byta värmeväxlare i 10 år gammal FLM30???
« Svar #8 skrivet: 02 januari 2017, 14:10:09 »
Ser ju bra ut och bra mycket billigare än ett nytt agg  tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Thermojito

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta värmeväxlare i 10 år gammal FLM30???
« Svar #9 skrivet: 03 januari 2017, 20:06:37 »
Snyggt jobbat  tummenupp

Var köper man pyranin?

Jag köpte från www.expocell.se

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!