Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmepumpen löste ut jordfelsbrytaren...  (läst 8996 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Värmepumpen löste ut jordfelsbrytaren...
« skrivet: 12 juli 2015, 14:20:12 »
Hmm, nu är det kanske nåt på gång med pumpen.
Idag stannade värmepumpen och jag konstaterade snabbt att det berodde på jordfelsbrytaren.
På samma jordfelsbrytare sitter bastu, poolreningsverk och cirkpump samt då värmepumpen.
Felet finns i alla fall i värmepumpen, det kunde jag konstatera.
Plockade isär värmepumpen och kollade runt lite och såg att det var lite kol/sot nedanför kontaktorn som drar igång kompressorn.
Med tanke på ett det rimligen blir en liten ljusbåge varje gång den går till/från så är det väl kanske inte så konstigt, men frågan är om man måste byta den?
I alla fall så tog jag fram tryckluftskompressorn och renblåste kontaktorns rörliga delar samtidigt som jag motionerade den fram/tillbaks.
Testade sedan slå till jordfelbrytaren igen, och den löste åter ut, men nu först efter 1-2 sekunder (tidigare gick den aldrig återställa ens, sprättade från direkt).
Återställde ännu en gång, och sedan dessa har det fungerat, nu i ca 2 timmar.

Vad tror den samlade expertisen, kan det vara kontaktorn som spökat, eller finns det andra fel som är vanliga på gamla Nibe värmepumpar?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Värmepumpen löste ut jordfelsbrytaren...
« Svar #1 skrivet: 12 juli 2015, 14:32:58 »
Jag skulle byta den där kontaktorn.
Fundera på en mjukstart istället?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Värmepumpen löste ut jordfelsbrytaren...
« Svar #2 skrivet: 12 juli 2015, 15:37:36 »
Eller också byter man kontaktor och kopplar in gnistsläckare (varistorer och/eller RC-nät) parallellt med kontakterna.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Värmepumpen löste ut jordfelsbrytaren...
« Svar #3 skrivet: 13 juli 2015, 06:47:07 »
Fungerar fortfarande, känner jag mig själv rätt så får det vara tills det blir problem nästa gång.
Men...
Kanske är det detta som spökat på senare tid, ibland när jag kastat på vatten på bastuaggregatet har jordflesbrytaren löst ut trots att alla slingor i aggregatet ser hela ut.
Lite kaka på kaka av krypströmmar så löser den ändå, typ.
Med lite tur är det i alla fall inget fel på bastuaggregatet, som jag sett som en kommande kostnad.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Värmepumpen löste ut jordfelsbrytaren...
« Svar #4 skrivet: 13 juli 2015, 08:41:24 »
Brukar man inte sätta nÃ¥n typ av trögare jordfels brytare till vp mest för brandskydd  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Värmepumpen löste ut jordfelsbrytaren...
« Svar #5 skrivet: 13 juli 2015, 08:59:33 »
Ofta sätter man en 300 mA för JFB eller så kan man (helt enligt reglerna i lite äldre anläggningar) lägga den utanför JFB. Vet man att pumpen är korrekt inkopplad är det ingen fara att lägga den utanför JFB och det skulle jag göra för att bli helt säker på vart felet sitter. Det kan vara mycket "lurigt" med jordfel och JFB, man kan vara säker på att felet sitter på ett ställe men det visar sig att det satt på nått helt annat ställe. Du kan ju även MEGGA pumpen koppla ihop faserna och nollan och mät mellan dom trådarna och jord, värdet ska i princip oändligt.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Värmepumpen löste ut jordfelsbrytaren...
« Svar #6 skrivet: 13 juli 2015, 11:41:09 »
När det är en sotig kontaktor eller liknande som ställer till med jordfel är det inte säkert att det märks när man meggar, jordfelet uppstår bara i brytögonblicket när brytljusbågen sveper förbi ett ställe som via sotet har kontakt med jord.

Okänsliga (300 mA) jordfelsbrytare ska egentligen inte kallas för tröga. De löser ut utan tidsfördröjning precis som de vanliga 30 mA och högkänsliga 10 mA, men kräver en högre felström innan de ens börjar fundera på att lösa ut.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Värmepumpen löste ut jordfelsbrytaren...
« Svar #7 skrivet: 13 juli 2015, 12:49:08 »
Många jordfel kräver lite spänning för att upptäckas, så det är inte säkert man ser nåt fel med vanlig multimeter.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Värmepumpen löste ut jordfelsbrytaren...
« Svar #8 skrivet: 13 juli 2015, 16:20:04 »
Med en Megger och 1000 V så upptäcker man det mesta i frågan om jordfel. Men som jag skrev tidigare så är det mycket vanligt att felet sitter på nått annat ställe än det man tror sig veta, fråga inte hur jag vet det.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Värmepumpen löste ut jordfelsbrytaren...
« Svar #9 skrivet: 13 juli 2015, 16:57:02 »
Jag har mycket prylar, men någon megger har jag inte.
Händer det igen skall jag koppla ur kompressorn innan jag gör något annat, bara för att se om det eventuellt kan vara den som börjat fälta.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Värmepumpen löste ut jordfelsbrytaren...
« Svar #10 skrivet: 13 juli 2015, 20:59:51 »
Problemet är bara att du kan ha jordfelet på ett helt annat ställe men det blir inte "synligt" om inte kompressorn startar och ger en lite större last (i starten). Typiskt är att en JFB löser när man sätter på spisen men felet är i en skarvsladd som ligger ute i regnet.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad claesc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Borgeby
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Diplomat 8
SV: Värmepumpen löste ut jordfelsbrytaren...
« Svar #11 skrivet: 13 juli 2015, 21:48:14 »
Det kan ju vara det luriga jordfelet, en slutning mellan nolla och jord. Det kan få en JFB att smälla av vad man än slår på i huset. En sådan slutning i en IR-värmare (elementet hade rört sig så att nollans anslutning låg mot höljet) fick mig att misstänka både mikrovågsugnen och spisen, men när TVn löste ut brytaren.... Hallå, den är ju inte jordad, här är något galet.
Värmepump nummer tre pÃ¥ 38 Ã¥r. Diplomat 8 med 300 meter slang i gräsmattan värmer  180 kvm i tvÃ¥ plan + 100 kvm källare utan tillsats. 300 liter Nibe volymtank pÃ¥ returledningen.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Värmepumpen löste ut jordfelsbrytaren...
« Svar #12 skrivet: 14 juli 2015, 06:35:56 »
Problemet är bara att du kan ha jordfelet på ett helt annat ställe men det blir inte "synligt" om inte kompressorn startar och ger en lite större last (i starten). Typiskt är att en JFB löser när man sätter på spisen men felet är i en skarvsladd som ligger ute i regnet.
Troligen uppstod felet när kompressorn stannade, jag höll just på att backspola sandfiltret till poolen när det hände, och då flödet inte lägre går genom värmeväxlaren löser kompressorn ut på driftspressostaten (som när den värmer tappvarmvatten).
Vid detta tillfälle låg alltså belastningen på max, ca 2.3 kW, och den stannade plötsligt.

Nu hade jag iofs backspolat rätt länge (det har regnat över 100 mm senaste veckan, så poolen var överfylld) så den borde ha stannat ett bra tag innan jfb löste ut...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Värmepumpen löste ut jordfelsbrytaren...
« Svar #13 skrivet: 14 juli 2015, 08:43:27 »
Skaffa en isolationsprovare, finns hos Kjell & Company för runt en tusenlapp. Blir det dyrt kan vi starta en insamling  ;)
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Värmepumpen löste ut jordfelsbrytaren...
« Svar #14 skrivet: 14 juli 2015, 09:28:46 »
Troligen uppstod felet när kompressorn stannade, jag höll just på att backspola sandfiltret till poolen när det hände, och då flödet inte lägre går genom värmeväxlaren löser kompressorn ut på driftspressostaten (som när den värmer tappvarmvatten).


Det talar ju för att jordfelet orsakades av att ljusbågarna som uppstod när kontaktorn bröt, svepte förbi något jordat sotskikt i närheten.
Och ett sådant jordfel hittar man inte med megger eller isolationsprovare så länge det är ljusbågsfritt i kontaktorn.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!