Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hjälp välja varvtalstryd (inverter) pump  (läst 11075 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad QNX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
Hjälp välja varvtalstryd (inverter) pump
« skrivet: 13 augusti 2016, 21:27:35 »
Hej!
Behöver era råd med att jämföra offerter. För att göra det riktigt jämförtbart vill jag här jämföra tre offerter som jag har fått från en och samma installatör (jag har givietvis plockat in fler offerter från andra installatörer, men här vill jag fokusera på de tre från ett och samma, då det enda som skiljer är pumpen, och priset). Offerterna är alltså så jämförbara som det bara går.

Offerterna skiljer sig netto endast 2500 kr mellan billigaste och dyraste, vilket är fickpengar i sammanhanget. Därför är jag nyfiken på vilken av dessa tre varvtalsstyrda pumpar ni hade valt, samt varför:
  • Nibe 1255 (3-12 kW)
  • CTC Gsi-12 (2,5-12 kW)
  • Thermia Diplomat Inverter (3-12 kW)

Förstår att Thermia endast har varvtalstryd kompressor, medan hos Nibe och CTC är både kompressorn och cirkulationspumparna varvtalsstyrda. CTC verkar ha lite fina funktioner med att kunna koppla in solpanel i framtiden samt en till värmekrets om jag förstått det rätt. Samtliga verkar ha "uppkopplingsmöjligheter" men dessa får man betala extra för som jag förstått. Sedan skiljer sig garantitiderna något mellan de tre tillverkare.

Men endast 2500 kr i skillnad som sagt. Så vilken är mest pålitlig av dessa värmepumpar med liknande tekniska specifikationer?

Edit: Jag ska tillägga följande. Pumpen kommer att installeras som utbyte av en gamla 90-talspump. Borrhålet är på endast ca 80 meter och på tok underdimensionerat för huset. Dessvärre har vi ingen möjlighet att göra rätt nu och tilläggsborra. Därför är vi inne på varvtalsstyrda pumpar. Har läst att Nibe har nåt de kallar KB-styrning, där man alltså kan ställa in att "vi brinetemperatur lägre än X så vill jag att el går in". Jag har inte lyckats utläsa mig till om Thermia och CTC har liknande inställningsmöjlighet, men det är alltså mycket viktigt för mig att det går att ställa in pumpen till att inte överarbeta borrhålets möjligheter. Jag vill hellre att den går in med eltillskott då.
« Senast ändrad: 13 augusti 2016, 22:51:23 av jacobwod »
1.5 plan, 165 kvm, södra Halland, byggår 2021. Golvvärme med Nibe F750.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp välja varvtalstryd (inverter) pump
« Svar #1 skrivet: 13 augusti 2016, 23:21:24 »
Jag har grävt i manualerna för Thermia inverter och CTC Gsi-12 och hittar inte samma funktion som Nibe har med min KB-temp.
Nu är det så att Thermia har en installatörsmeny som de inte skyltar med och jag tror samma finns i CTC, skillnaden är att Nibes installatörsmeny inte är lika hemlig.
Men helt klart är att du är beroende av denna funktionen eftersom du har en borra på 80 m, så jag skulle nog valt en Nibe så man säkert vet att funktionen ingår i grejerna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Inloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4358
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp välja varvtalstryd (inverter) pump
« Svar #2 skrivet: 14 augusti 2016, 00:11:19 »
Nibe kan styra upp till 4 klimatsystem, fast det kräver extern hårdvara.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp välja varvtalstryd (inverter) pump
« Svar #3 skrivet: 14 augusti 2016, 07:51:58 »
Det är olika köldmedia i dom modellerna är nån typ bättre på att hantera kall brine ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad QNX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp välja varvtalstryd (inverter) pump
« Svar #4 skrivet: 14 augusti 2016, 21:56:57 »
Jag har grävt i manualerna för Thermia inverter och CTC Gsi-12 och hittar inte samma funktion som Nibe har med min KB-temp.
Nu är det så att Thermia har en installatörsmeny som de inte skyltar med och jag tror samma finns i CTC, skillnaden är att Nibes installatörsmeny inte är lika hemlig.
Men helt klart är att du är beroende av denna funktionen eftersom du har en borra på 80 m, så jag skulle nog valt en Nibe så man säkert vet att funktionen ingår i grejerna.
Jag har ocksÃ¥ förkovrat mig i manualerna till dessa tre precis som du säger.  tummenupp Hittar dock inget i de tvÃ¥ andra där KB-styrning skulle vara lika uttalad som hos Nibe. Verkar ju vara rätt vettigt funktion kan jag tycka, iaf för nÃ¥gon med det ens det minsta intresse för sin värmeanläggning.

Hur ser det ut i övrigt för dessa tre? Är de jämförbara ur driftsäkerhetsaspekten? Kvalitén? Samtliga tillverkas väl i Sverige som jag förstår det?

Intressant det Smurfen lyfter: är de olika köldmedia olika bra på att hantera kall brine?

Hoppas på fler svar. Det är så svårt att välja när det inte finns några real life-fall, då ingen har väl tagit hem en värmepump, provkört i något år och sen testat nästa...
1.5 plan, 165 kvm, södra Halland, byggår 2021. Golvvärme med Nibe F750.

Utloggad QNX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp välja varvtalstryd (inverter) pump
« Svar #5 skrivet: 14 augusti 2016, 23:12:40 »
Jag kan inte släppa det: varför är det bara Nibe som så tydligt erbjuder denna funktion för utbytesmarknaden? Saknar övriga tillverkare funktionen? (Klistrat från 1255s manual)

Citera
Med den inbyggda KB-styrningen så minskar du risken att överutnyttja ditt kollektorsystem. Denna funktion används med fördel vid utbyte i äldre värmepumpssystem där kollektorn kan vara underdimensionerad för en modern värmepump med en högre COP och SCOP.
1.5 plan, 165 kvm, södra Halland, byggår 2021. Golvvärme med Nibe F750.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp välja varvtalstryd (inverter) pump
« Svar #6 skrivet: 14 augusti 2016, 23:18:59 »
Denna funktion introducerades av Daikin med vår bergvärmepump.
Av de offerterna du har fått har endast Nibe funktionen.

Mvh
Daikin

Utloggad QNX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp välja varvtalstryd (inverter) pump
« Svar #7 skrivet: 15 augusti 2016, 11:17:37 »
Denna funktion introducerades av Daikin med vår bergvärmepump.
Av de offerterna du har fått har endast Nibe funktionen.

Mvh
Daikin

Tack för svaret. Men jag förstår inte skillnaden på vad det är som Daikin och Nibe har, och som de andra inte har. Jag ringde och pratade med CTC och de sa att det är precis så deras Gsi-12 fungerar: temperaturen på brine bevakas och understigs min-värderna så varvar kompressorn ner (för att inte överutnyttja kollektorsystemet). Vid behov går dessutom eltillskott in.

LÃ¥ter ju precis som det som Nibe kallar för KB-styrning. Kan nÃ¥gon förklara skillnaden?  dontknow
1.5 plan, 165 kvm, södra Halland, byggår 2021. Golvvärme med Nibe F750.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp välja varvtalstryd (inverter) pump
« Svar #8 skrivet: 15 augusti 2016, 11:38:57 »
Tack för svaret. Men jag förstår inte skillnaden på vad det är som Daikin och Nibe har, och som de andra inte har. Jag ringde och pratade med CTC och de sa att det är precis så deras Gsi-12 fungerar: temperaturen på brine bevakas och understigs min-värderna så varvar kompressorn ner (för att inte överutnyttja kollektorsystemet). Vid behov går dessutom eltillskott in.

LÃ¥ter ju precis som det som Nibe kallar för KB-styrning. Kan nÃ¥gon förklara skillnaden?  dontknow

Intressant, det låter ju helt rätt, men finns inte beskrivet i manualen.
Jag gillar ju manualer, och ska man gÃ¥ efter den sÃ¥ vinner helt klart Nibe.  >:D
Men kvalitetsmässing är nog alla alternativ (inklusive Daikin) helt OK grejer.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad QNX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp välja varvtalstryd (inverter) p
« Svar #9 skrivet: 16 augusti 2016, 14:27:28 »
Intressant, det låter ju helt rätt, men finns inte beskrivet i manualen..

Det är inte bara intressant utan helt avgörande i mitt fall, där äldre bv-panna ska bytas.  ^-^

Jag är lite förvånad över att ingen ännu redogjort för vad det är som Daikin och Nibe gör som inte de andra har...
1.5 plan, 165 kvm, södra Halland, byggår 2021. Golvvärme med Nibe F750.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp välja varvtalstryd (inverter) pump
« Svar #10 skrivet: 18 augusti 2016, 08:26:27 »
Jag skulle inte lita för en sekund på vad en säljare/supportpersonal på CTC (eller någon annan leverantör) säger.
Om det inte klart framgår i manualen skulle jag absolut inte tro på ett påstående som "temperaturen på brine bevakas och understigs min-värdena så varvar kompressorn ner" om de inte kunde referera till den sida där det beskrivs i manualen.

En annan intressant diskussion är dessutom OM man skall vara så rädd för att "överutnyttja" borrhålet...
Så länge det inte fryser på ett sånt sätt att kollektorn deformeras (om vattnet inte kan förträngas i sprickor i berget) så är det MYCKET bättre att köra en värmepump med några minusgrader på brine än att ersätta det med elpatron.

När det gäller värmepumparna i övrigt så är de alla rätt nya på marknaden, Nibe får väl trots allt anses ha längst erfarenhet av att sälja bergvärmepumpar med inverter, hur mycket det nu betyder.

Thermias värmepump har inte bara inverterstyda cirkpumpar, även kompressorn är inverter med 3-12 kW uteffekt (ny?)

Kolla även på Daikin, den är jämförbar med de tre du tittat på, den kan eventuellt bli lite billigare.
« Senast ändrad: 18 augusti 2016, 08:29:11 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp välja varvtalstryd (inverter) pump
« Svar #11 skrivet: 18 augusti 2016, 08:31:04 »

En annan intressant diskussion är dessutom OM man skall vara så rädd för att "överutnyttja" borrhålet...
Så länge det inte fryser på ett sånt sätt att kollektorn deformeras (om vattnet inte kan förträngas i sprickor i berget) så är det MYCKET bättre att köra en värmepump med några minusgrader på brine än att ersätta det med elpatron.
Håller med Rickard. dock så finns det alltid en vägs ände. Därav är denna temperatur inställbar (I alla fall på Daikin´s maskin, vet ej de andra men skulle bli mycket förvånad om inte även andra har ställbar temp)

/D

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp välja varvtalstryd (inverter) pump
« Svar #12 skrivet: 18 augusti 2016, 08:35:55 »
Vad menar du med vägs ände?
Luft/vattenvärmepumpar har ju nära 3.0 i COP vid -15 grader ute, varför inte köra bergvärme ned till samma temp så länge kollektorn fungerar?
Om jag hade ett 80 meters borrhål skulle jag sätta ned en kollektor där jag med buntband dragit fast en 16 mm PEM-slang som jag perforerat hela vägen. I den slangen skulle jag sätta in en värmekabel som höll den slangen öppen så att isexpansionen inte komprimerade kollektorn.
Vid hög belastning på värmepumpen skulle jag starta värmekabeln, med 10W/meter skulle det ge 800 W förbrukning i detta fall, men du skulle spara flera kW på att köra värmepumpen istället för elpatron.
Kanske skulle räcka att fästa en värmekabel med buntband direkt mot kollektorn också. (Dock sämre skyddad i det fallet)

För att detta skall fungera måste hålet vara vattenförande, det måste alltså finnas sprickbildning i berget, har man ett helt torrt hål som måste fyllas med vatten så går det inte.

För loggning finns även den logger jag utvecklat och säljer www.logger2020.se
Inte helt gratis heller (max 5 givare gratis online), för upp till 20 givare kostar det 15 kr/månad, för upp till 50 givare kostar det 30 kr/månad.

Jag skulle personligen vara försiktig med att skaffa en logger som är billig och där onlinetjänsten är gratis.
Det kostar så pass mycket att tillhandahålla en onlinetjänst att den verksamheten knappast kommer att finnas kvar om de ger bort den tjänsten, eller tar riktigt bra betalt för hårdvaran.
« Senast ändrad: 18 augusti 2016, 08:46:46 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp välja varvtalstryd (inverter) pump
« Svar #13 skrivet: 18 augusti 2016, 10:29:29 »
På Nibe ställer man in en temperatur (-12 °C till 15 °C) i meny 5.1.7, kompressorn varvar ner när KB-ut närmar sig denna temperatur.
Kompressorn strävar efter att KB-ut ska vara ca 2 °C över lägsta temp.

På Daikin är motsvarande inställning 0 till -14 °C och den drar ner kompressoreffekten 4,5 °C över inställt värde på KB-in.

Det står inget om nån sån funktion i manualen för CTC:s GSi-12, men den har en "hemlig" servicemeny som inte beskrivs i manualen, där kan ju funktionen faktiskt finnas.

I läget att koppla in en bergvärmeinverter på en 80-metersborra så skulle jag välja mellan Nibe och Daikin.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad QNX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp välja varvtalstryd (inverter) pump
« Svar #14 skrivet: 18 augusti 2016, 11:35:46 »
Tack för de nya svaren.

Innovativ idé (iaf för mig) det Rickard säger om värmekabel. Hade absolut varit en tänkbar lösning om bara borrhålet var mer lättillgängligt. Nu är det inte så tyvärr då den är överasfalterad och vi vet bara på ett ungefär var den är. Att hitta det skulle i värsta fall innebära att riva upp ca 25 kvm asfalt på uppfarten...

Det börjar luta Ã¥t Nibe ändÃ¥. Dels det ni nämner, och dels deras Smart Price (eller vad det nu kallas). Om jag ska räkna med att värma lite med eltillsats sÃ¥ vill jag ändÃ¥ göra det när elen är som billigast pÃ¥ dygnet. Det här verkar ingÃ¥ i Nibes Uplink basabonnemang, och är alltsÃ¥ ett rätt viktigt försäljningsargument för mig.  :)
1.5 plan, 165 kvm, södra Halland, byggår 2021. Golvvärme med Nibe F750.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!