Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Grundfoss Magna3 val av driftsätt med 3-vägs ventilerna  (läst 12934 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Så att ventilen står max öppen, om nu inte donet skulle orka med, så brukar man kolla att det finns flöde och eventuellt luft i slingorna, på GV, då stänger man alla utom en så flödet trycker på med max vad pumpen kan ge och hoppas att en ev. bubbla åker med ut.

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Grundfoss Magna3 val av driftsätt med 3-vägs ventilerna
« Svar #76 skrivet: 08 april 2021, 15:27:09 »
Aha. Fast ventilen stänger när man trycker in piggen. Jag skulle få 0 flöde då.
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
OK vart lite baklänges, är OFF på donet och piggen uppe full flöde, du hade visst provat med att stänga dom andra och fungerade det då
( orkar inte läsa om ), nu börjar info snart att ta slut. Endast att ventilen skulle vara för liten till 25:an, tyvärr gÃ¥r det inte att vända pumpen sÃ¥  trycket gÃ¥r genom växlaren innan slingorna , ventilen fungerar inte baklänges. Jag är nog benägen att dina andra slingor stjäl flöde frÃ¥n 25:an  och dÃ¥ orkar inte flödet in i den pÃ¥ ett bra sätt. Händer titt som tätt med GV och radiatorer

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Stopp nu du säger piggen inne ""  STOPP "" men tittar man pÃ¥ bilderna sÃ¥ ska piggen vara i botten vid full flöde, mellan 1 och 2

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Grundfoss Magna3 val av driftsätt med 3-vägs ventilerna
« Svar #79 skrivet: 08 april 2021, 16:47:57 »
Nej :) Piggen intryckt = 0 flöde. Du ser på bilden att tallriken sitter på ovansidan av sitt tätande plan. Nej ventilen är inte för liten. Den har ett Kvs på 3.48.
Beräknade mottrycket är 2.2-2,3kPa @ 500 l/h med 1,08 korrektionsfaktor för Propglykol.

Jag vet inte hur mycket du har läst ovan? Drar en kort sammanfattning.
Flödet tar ingen annan "lätt" väg. Jag har kört en singel PEX 25 slinga öppen resten stängda. Går inte kräma ut mer än ~500 l/h. Vilket jag frågade här om det inte är fler än jag som tycker är konstigt. Pen verkar tycka det är konstigt också.
Det kokar ner till att en kandidat kan vara störd funktion över den proppade 3 vägsventilen. Då den har uppvisat problem att stänga, vilket enligt IMI kan med bra säkerthet bero på att 3 porten är.
Innan dessa ventiler byts ut så vill jag förstå vad som händer.

Spelar det verkligen roll vart cirkulationspumpen sitter i ett slutet system? Vad händer om den sitter som hos mig?

På Armatec prefabricerade fjärrkylacentraler så sitter cirkulationspumpen på sekundären som hos mig.
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Grundfoss Magna3 val av driftsätt med 3-vägs ventilerna
« Svar #80 skrivet: 08 april 2021, 16:57:12 »
När ställdonet är strömlöst så är ventilen stängd. När ställdonet får ström så åker ställdonet samt piggen upp och får flöde.

Måste vara så på kylapplikationer som är beroende av en kondenspump. För om en fläktkonvektor säckar ihop och blir strömlös så ska donet stänga. För står det öppet så går det flöde genom komvektorväxlaren utan att kondenspumpen fungerar. Vilket inte är bra. Kan bli översvämning med fuktskador som följd.
« Senast ändrad: 08 april 2021, 17:00:04 av R2 »
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Begriper inte det med uppner riktigt, som jag uppfattar bilder sÃ¥ är piggen nere sÃ¥ stängs nr 3 dÃ¥ den skivan gÃ¥r ner mot nr 3 och tätar, finner det lite underligt att upp ska öppna. Donet trycker ner piggen och dÃ¥  mÃ¥ste även ventilen skifta gÃ¥ng och gÃ¥ ner. En liten frÃ¥ga bara, kan det vara sÃ¥ att att pumpen gÃ¥r med för hög fart, dÃ¥ kan det inträffa att att flödet avstannar i impellern och bara gÃ¥r runt i impellerhuset, flödet vill liksom inte Ã¥ka iväg pÃ¥ grund av motstÃ¥nd  en s.k kaviteringsform blir. 

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Grundfoss Magna3 val av driftsätt med 3-vägs ventilerna
« Svar #82 skrivet: 08 april 2021, 20:25:10 »
Jag tycker det är rätt självklart hur ventilen fungerar.
Har kladdat lite på bilderna. Har markerat flödesvägen, samt pil åt vilken håll piggen rör sig samt tätningsytan i gult.

Hände något märkligt nyss. Har nu kopplat kondenspumpen till PEX 32 konvektorn och körden den ett tag.
Gick ni i pumprummet och tröck på de stumma piggarna. Nu gick det så lätt att motionera. Blev inte stumt någon gång. Kunde tom köra med ställdonen.
Får se hur länge det dröjer innan det blir stumt igen.

Flödet var detsamma. Testa att dra i piggen med polygrip om den inte är helt ute. Ingenting hände.

Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
OK lite blindstyre här. Nu SER jag hur ventilen fungerar efter din info. Det med som du säger, helt plötsligt snurrar det. Finns det nÃ¥gon form av flottör/ventil  som stänger vid hög nivÃ¥ pÃ¥ nÃ¥got, tänker pÃ¥ kondenspumpen, är det stopp i en slinga sÃ¥ stiger tryck till mycket hög nivÃ¥ i dom andra rören och dÃ¥ kan en utgÃ¥ende ventiler slÃ¥ tvärstopp och inte röra sig.

EDIT Kolla in sÃ¥ det inte är en ventil som stänger flödet till aggregatet/en  för att om kondensvattnet inte pumpas ut sÃ¥ blir översvämning. En sÃ¥dan gör att det inte blir mer kondens. PÃ¥ ett jobb pÃ¥ en restaurang fanns det en sÃ¥dan funktion.
« Senast ändrad: 08 april 2021, 21:15:35 av 25fOCUS »

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Grundfoss Magna3 val av driftsätt med 3-vägs ventilerna
« Svar #84 skrivet: 09 april 2021, 18:11:21 »
Märkliga grejer. Har testa kylan idag en del. Stängt av och på. Även låtit den gå ett bra tag med alla slingor öppna. Inte en gång har ventilerna varit stumma.

Men, en annan skum grej. Nu går inte cirkulationspumpen upp till inställd uppfodringshöjd. Den är inställd på 7.5 meter och den har tidigare kört på det med flöde på runt 3.4m3/h.

Nu vägrar den gå upp till mer uppfodringshöjd än 6.9 m. Flödena är detsamma på display samt flödesmätaren. Har inte rört några strypningar.
Förstår inte varför den inte varvar upp till 7.5 meter..
« Senast ändrad: 09 april 2021, 18:39:54 av R2 »
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Du kan nog ställa den i konstant läge genom att trycka på pilarna, kan vara att den står i tryckstyrt läge och mäter motstånd och tuggar ner.

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Grundfoss Magna3 val av driftsätt med 3-vägs ventilerna
« Svar #86 skrivet: 09 april 2021, 20:23:20 »
Har alltid kört med tryckstyrd kurva. Därav jag tycker det är märkligt.
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Grundfoss Magna3 val av driftsätt med 3-vägs ventilerna
« Svar #87 skrivet: 10 april 2021, 07:29:03 »
Märkliga grejer. Har testa kylan idag en del. Stängt av och på. Även låtit den gå ett bra tag med alla slingor öppna. Inte en gång har ventilerna varit stumma.

Hur länge har du låtit den vara avstängd innan du testat att trycka ner piggen? Så länge blindtarmen kyls på ett eller annat sätt så byggs det inte upp något övertryck som pressar fast packningen och piggen.

En deciliter vatten i blindtarmen expanderar omkring 0.1 ml per 5 grader. Det kan ju tyckas lite men tar man fram kryddmåttet och tittar på vad det motsvarar i vattennivå (1/10 av höjden per 5 grader) i detta så inser man att det lätt kan pressa ihop en packning. Och piggen själv har ingen stans att ta vägen heller.
« Senast ändrad: 10 april 2021, 07:39:29 av Pen »
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Grundfoss Magna3 val av driftsätt med 3-vägs ventilerna
« Svar #88 skrivet: 10 april 2021, 08:02:36 »

Men, en annan skum grej. Nu går inte cirkulationspumpen upp till inställd uppfodringshöjd. Den är inställd på 7.5 meter och den har tidigare kört på det med flöde på runt 3.4m3/h.

Nu vägrar den gå upp till mer uppfodringshöjd än 6.9 m. Flödena är detsamma på display samt flödesmätaren. Har inte rört några strypningar.
Förstår inte varför den inte varvar upp till 7.5 meter..

Det är rätt roligt att gå in på Grundfoss hemsida och experimentera med olika driftsfall och förutsättningar. Om jag har glykolhaltig vätska och ändrar vätskans temperatur från 20 till 8 grader så flyttar sig faktiskt kurvan signifikant till det sämre. Har du kollat detta för att se om det kan vara en förklaring?

Utan glykol är påverkan av temperaturen inte alls så stor, men om jag inte minns fel så hade du glykol i din inre slinga eller hur?
« Senast ändrad: 10 april 2021, 08:30:04 av Pen »
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Grundfoss Magna3 val av driftsätt med 3-vägs ventilerna
« Svar #89 skrivet: 10 april 2021, 10:11:45 »
Nej jag lät ställdonen stänga under drift. Så vätskan var 8.5°C.

Jag kör 20% propylenglykol i sekundären. Men även där så har varit samma temperatur på vätskan när pumpen har kört med 7.5 uppfodringshöjd, dvs 8.5°C. Samma temp, inga nya strypningar allt annat lika så nu kommer jag inte upp mer än till 6.9 m, men samma flöde dock som tidigare med 7.5 m.

Funderar om det kan vara luft som har släpt. Har automatisk avluftare som står öppen. Tryckkärlet visar samma tryck som alltid 0.6 bar.
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!