Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Till-luft vid pumpen?  (läst 5581 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Till-luft vid pumpen?
« Svar #15 skrivet: 23 juni 2008, 19:37:32 »
Hej Paxmax!  Jag är nog inte alls sÃ¥ säker pÃ¥ att man förbättrar effektiviteten i värmeutbytet...
Paxmax: Det är ganska självklart att det blir effektivare utbyte, naturlagarna säger det.
Ju större skillnad mellan inluft och det värmande objektet desto större utbyte sker, ju lägre tempskillnad mellan uteluft och inneluft desto lägre tryck/flöde behövs i kompressorn = mindre läckage = effektivare.


Jag har själv provat detta genom att med en fläkt blåsa upp kallare luft från golvet och snett upp vid sidan av innerdelen... kallare i huset.
Ett tydligt tecken på att pumpen inte orkar med belastningen eftersom den nu täcker större del av bostaden tycker jag.
Jag kör med fläkt på golvet likt din setup. Fick sänka pumpens inställning med 2-3 grader och fick mycket jämnare temp i rummet samt bättre utbyte med nästa rum. I mitt fall så hade jag en hel del varm luft fast i taket som återsögs till innerdelen


Så det är min bestämda uppfattning att ju varmare luft det kommer in i innerdelen ju varmare luft kommer det ut ur den och tvärtom givetsvis.
Det är ju sant, men det intressanta är hur mycket värme pumpen tillför till luften -inte hur varm luften ur pumpen är! Det är en viss skillnad.
Min E9DKE i V-rum tog bra mycket längre tid på sig för att värma v-rumsluften från 22->26ºC än vad det tog att värma den från 18->22ºC. Varför då? Jo, pumpen kan avge MER värme per sekund till svalare luft!


Förresten har du någon egen erfarenhet av att kunna återvinna husets frånluft till utedelen Paxmax??
Nepp, men riktigt duktiga snubbar har testat och det funkar jättebra, trots att man tillför lite mer fukt.
Det jag återvinner (för att slippa) är kallraset från fönstrena så det blir varmt å gosigt i soffgruppen. Och sen återvärmer jag den svalare returluften från nästa rum som kryper längs golvet.


Hej Paxmax!  Ja du kompis, jag kan väl börja med att tala om att det ytterst var ditt inlägg (bland en hel del andra) ang detta som gjorde att jag faktiskt gick Ã¥stad och testade detta med min pump i källaren pÃ¥ mitt hus, och som sagt, jag känner mig fortfarande inte alls helt säker pÃ¥ att man pÃ¥ detta sätt förbättrar effektiviteten eller värmeutbytet frÃ¥n pumpen ifrÃ¥ga, även om jag har tagit del av och känner väl till en mängd information om det här, inkl inlägg ang detta. För faktum Ã¥terstÃ¥r ju ändÃ¥ att pÃ¥ min pump fungerade det inte och det oavsett vad nu än naturlagarna säger Paxmax.
Sen oavsett om nu pumpen tidvis har fått jobba ganska hårt för att hålla värmen i hela huset vilket iof är helt riktigt, så visar detta ändå inte att man skulle förbättra effektiviteten tycker jag, utan snarare var väl detta isf ett sätt att ännu lättare märka av motsatsen isf. Men jag skall i ärlighetens namn erkänna att eftersom jag inte känner mig 100%-igt övertygad åt något håll så skall jag göra ytterligare tester fram till kommande höst/vinter nu när jag har fått ordentliga möjligheter att kolla upp temperaturen på in resp utblåsluften på innerdelen när jag nu har fått tillgång till en infraröd termometer och kan mäta detta på ett mera exakt sätt, vilket jag inte har kunnat göra tidigare.
Jag har ju också nyligen anskaffat ytterligare en pump (Toshiba) uppe i bostadsvåningen som jag kommer att starta upp nu till hösten, så Panasonicpumpen kommer ju snarast att få rena rama semestersysslan därnere i källaren i fortsättningen, så detta kan ju också ev påverka dessa naturlagar åt det positiva hållet kanske, så det finns ju anledning för mig att återkomma i ärendet längre fram emot hösten/vintern Paxmax.
F.ö så är vi ju ändå helt överens om det här med temperaturen på in resp utluften till/från innerdelen, och jag håller helt med dig om att det intressanta är hur mkt värme som innerdelen tillför, och att det blir klart mkt tuffare tidsmässigt ju högre upp i temperaturskalan man går.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34940
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Till-luft vid pumpen?
« Svar #16 skrivet: 24 juni 2008, 07:11:35 »
Det är tveklöst så att en luft/luft-värmepump blir effektivare och kan ge ut en högre uteffekt ju svalare luft den tillåts arbeta med i sin inomhusdel.
Kan man lösa tempregleringen på ett bra sätt och tillföra en del av "tilluften" i huset direkt vid inomhusdelens luftintag så bör årsmedelvekningsgraden öka.
Den bör öka med ca 2-3% för varje grad svalare luft den tillåts arbeta med, pricis som alla andra värmepumpar.

De tester du raffen gjort är alldeles för bristfälliga för att man skall kunna motsäga de naturlagar som Paxmax hänvisar till.
Den omrörning av luften som du förorsakar när du för upp sval luft från golvet - och utjämnar temperaturen i rummets olika höjder - gör säkert att du upplever det som att värmepumpen inte har samma effekt, effektförbrukningen i rummet/huset stiger naturligvis om du utjämnar tempskillnaderna i rummet.

För övrigt är detta precis vad jag upptäckte när jag på prov (medan jag hade direktverkande elvärme) körde vår takfläkt vintertid för att utjämna värmeskillnaderna mellan tak/golv.
Jag upplevde det som att hela huset blev kallare då luften rördes om, och energiförbrukningen steg.
Kanske hade man upplevt det annorlunda om man kört vidare på detta sätt i några dygn, och låtit golv och väggar värmas upp av den större luftcirkulationen i huset, men det kändes inte som en ekonomiskt vettig lösning just då.
Framförallt p.g.a. att luftdraget från takfläkten gav en kyleffekt på kroppen som inte var trevlig.

Att tillföra tilluft som ändå skall in i huset till inomhusdelen ger dock inte den typen av kyleffekt som mitt lilla "takfläktstest" gjorde - luftflödet från värmepumpen finns ju där oavsett var tilluften tillförs.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Till-luft vid pumpen?
« Svar #17 skrivet: 24 juni 2008, 10:55:44 »
Det är tveklöst så att en luft/luft-värmepump blir effektivare och kan ge ut en högre uteffekt ju svalare luft den tillåts arbeta med i sin inomhusdel.
Kan man lösa tempregleringen på ett bra sätt och tillföra en del av "tilluften" i huset direkt vid inomhusdelens luftintag så bör årsmedelvekningsgraden öka.
Den bör öka med ca 2-3% för varje grad svalare luft den tillåts arbeta med, pricis som alla andra värmepumpar.

De tester du raffen gjort är alldeles för bristfälliga för att man skall kunna motsäga de naturlagar som Paxmax hänvisar till.
Den omrörning av luften som du förorsakar när du för upp sval luft från golvet - och utjämnar temperaturen i rummets olika höjder - gör säkert att du upplever det som att värmepumpen inte har samma effekt, effektförbrukningen i rummet/huset stiger naturligvis om du utjämnar tempskillnaderna i rummet.

För övrigt är detta precis vad jag upptäckte när jag på prov (medan jag hade direktverkande elvärme) körde vår takfläkt vintertid för att utjämna värmeskillnaderna mellan tak/golv.
Jag upplevde det som att hela huset blev kallare då luften rördes om, och energiförbrukningen steg.
Kanske hade man upplevt det annorlunda om man kört vidare på detta sätt i några dygn, och låtit golv och väggar värmas upp av den större luftcirkulationen i huset, men det kändes inte som en ekonomiskt vettig lösning just då.
Framförallt p.g.a. att luftdraget från takfläkten gav en kyleffekt på kroppen som inte var trevlig.

Att tillföra tilluft som ändå skall in i huset till inomhusdelen ger dock inte den typen av kyleffekt som mitt lilla "takfläktstest" gjorde - luftflödet från värmepumpen finns ju där oavsett var tilluften tillförs.

Hej Rickard!  Ja du som jag tidigare har nämnt sÃ¥ känner jag ju väl till det här med en förhöjd verkningsgrad med en svalare luft inkl naturlagarna ang detta, men faktum är att vid det kortvariga test som jag gjorde med min pump sÃ¥ fungerade tydligen naturlagarna lite sämre vid det tillfället, eftersom jag efter ca 1 timma hade lyckats sänka inomhustemperaturen i hela huset (källaren och bostadsvÃ¥ningen) med drygt 1 ºC, och när jag plockade bort fläkten frÃ¥n golvet sÃ¥ hade innetempen Ã¥terställts i huset efter ytterligare ca 1 timma, och detta till helt oförändrade inställningar pÃ¥ pumpen.
Sen är det ju helt rätt att mitt test mkt väl kan betraktas som bristfällig och jag har heller inte påstått något annat Rickard, och detta eftersom jag t.ex inte hade någon ordentlig utrustning för att noggrant kunna mäta t.ex insugs och utblåstemperaturen på luften från innerdelen, eller temperaturen vid golvet och taket där innerdelen finns, vilket jag ju nu kommer att kunna göra nästa gång jag kommer att testa detta.
Jag har heller inte i sak motsagt naturlagarna ang detta, utan konstaterade bara det faktum att jag fick ett klart sämre värmeutbyte av denna lilla övning i huset, även om övningen nu var av en kortvarig karaktär, och det kan ju möjligen ha varit en del i problematiken, men jag kände inte just då att jag ville fortsätta med testet när innetempen gick åt fel håll sas. Men jag lovar att jag skall återkomma i ärendet framöver mot hösten/vintern så får vi väl se om jag har hittat fördelar som jag inte lyckades med förra gången Rickard.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!