Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Till-luft vid pumpen?  (läst 5560 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mrmuppen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
Till-luft vid pumpen?
« skrivet: 28 maj 2008, 16:12:21 »
Ska montera in mekanisk frånluft från badrummen och tvättstugan.

Givetvis så måste det ju komma in luft i huset och jag satt och funderade på om man ska sätta luftintaget vid luftvärmepumpen? alltså precis ovanför den så att den drar in uteluften den vägen och så får man den avfuktad och uppvärmd.

Finns det för och nackdelar med att göra på det här sättet?
1 och 1/2 plan 140kvm bygg-Ã¥r -77
Luft/luft Fujitsu Nocria 14 installerad i september.
Innan denna fanns en Panasonic pump som är av-installerad nu.

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Till-luft vid pumpen?
« Svar #1 skrivet: 28 maj 2008, 16:27:45 »
Det går väl bra, tänk bara på att installera en modell som har tempsensorn i fjärren, annars tror ju pumpen att det är kallt inne hela tiden, och går på max.
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Till-luft vid pumpen?
« Svar #2 skrivet: 09 juni 2008, 00:19:26 »
Ska montera in mekanisk frånluft från badrummen och tvättstugan.
Givetvis så måste det ju komma in luft i huset och jag satt och funderade på om man ska sätta luftintaget vid luftvärmepumpen? alltså precis ovanför den så att den drar in uteluften den vägen och så får man den avfuktad och uppvärmd.
Finns det för och nackdelar med att göra på det här sättet?

Hej Mrmuppen!  Jag skulle nog personligen sätta luftintaget nÃ¥gon annanstans, och definitivt inte i pumpinnerdelens näromrÃ¥de ivf.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Till-luft vid pumpen?
« Svar #3 skrivet: 09 juni 2008, 07:28:42 »
Låt luften komma in i sovrummen, ex genom spaltventiler i fönsterkarmarna eller via ventiler(Fresh 90).

Robert
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Till-luft vid pumpen?
« Svar #4 skrivet: 16 juni 2008, 00:07:14 »
...sätta luftintaget vid luftvärmepumpen? ...och så får man den avfuktad och uppvärmd.
Det är ett smart sätt att förbättra effektiviteten i värmeutbytet.
Säger dock precis som nic2, enklaste "fixen" för och få det att fungera bra är att ha tempsensorn i fjärren.

Är du händigt lagd kan du själv förlänga trådarna till tempsensorn och dra dom lite mer åt sidan ur kalldraget, alternativt placera innerdelen eller dra vent-röret på så sätt att kall luften passerar på andra sidan, långt ifrån sensorn.

Tänk även på att återvinna husets frånluft (till utedelen) ifall du kan.

Dock så får du ingen avfuktning på vintern (RF sjunker iofs iom uppvärmning).
Avfuktning får du ju på sommaren ifall du kör kyla.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Mrmuppen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
SV: Till-luft vid pumpen?
« Svar #5 skrivet: 17 juni 2008, 12:24:52 »
Utåtgående luften skulle bli ett ganska stort projekt med att dra rör från tvättstuga och badrum så att den går igenom där. sen känns det som att man skulel råka ut för extrem isbildning på vintern eftersom man pytsar på med husets fuktigaste luft med?

En annan fundering skulle isåfall vara att köra på en luft/vatten pump med ett TA, sätta in ett återvinngingsystem på vinden och sen dra den tillbaks till inluften på TA och vidare ut i rummen i huset! vet dock inte om man kan räkna hem det så lätt.. luftvatten går lös på 40k? + TA.. återvninningssystem gissningsvis 20k? sen har man lite rör osv..
1 och 1/2 plan 140kvm bygg-Ã¥r -77
Luft/luft Fujitsu Nocria 14 installerad i september.
Innan denna fanns en Panasonic pump som är av-installerad nu.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Till-luft vid pumpen?
« Svar #6 skrivet: 17 juni 2008, 12:38:01 »
Hej Mrmuppen!  Vad har du för ventilation i huset i dag, självdrag eller?? Var nÃ¥gonstans i huset tar du inluften frÃ¥n i dag?? Och vilken typ av hus har du??

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Mrmuppen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
SV: Till-luft vid pumpen?
« Svar #7 skrivet: 17 juni 2008, 12:46:21 »
Självdrag, huset är väl en sorts KB villa från -77. Det ska dock bli mekaniska från-luft!

Idag finns ventlier på ovanvåningen ovanför fönstrena, där nere finns i princip inget men å andra sidan är fönster och dörrar så otäta så det är väl inte stopp... men, nu byts det fönster och dörrar så snart blir det tätt och innan jag slänger in ventlier överallt så skulel jag vilja ha funderat igenom det noga om man ska satsa på återvinning eller andra lösningar..

Vinsten för dagen förutom bra luft i alla rum är kanske inte helt påtaglig men energin blir ju inte billigare så...
1 och 1/2 plan 140kvm bygg-Ã¥r -77
Luft/luft Fujitsu Nocria 14 installerad i september.
Innan denna fanns en Panasonic pump som är av-installerad nu.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Till-luft vid pumpen?
« Svar #8 skrivet: 17 juni 2008, 12:52:26 »
...sätta luftintaget vid luftvärmepumpen? ...och så får man den avfuktad och uppvärmd.
Det är ett smart sätt att förbättra effektiviteten i värmeutbytet.
Säger dock precis som nic2, enklaste "fixen" för och få det att fungera bra är att ha tempsensorn i fjärren.
Är du händigt lagd kan du själv förlänga trådarna till tempsensorn och dra dom lite mer åt sidan ur kalldraget, alternativt placera innerdelen eller dra vent-röret på så sätt att kall luften passerar på andra sidan, långt ifrån sensorn.
Tänk även på att återvinna husets frånluft (till utedelen) ifall du kan.
Dock så får du ingen avfuktning på vintern (RF sjunker iofs iom uppvärmning).
Avfuktning får du ju på sommaren ifall du kör kyla.

Hej Paxmax!  Jag är nog inte alls sÃ¥ säker pÃ¥ att man förbättrar effektiviteten i värmeutbytet genom att pumpa upp eller in kall luft i närheten av pumpinnerdelen. Jag har själv provat detta genom att med en fläkt blÃ¥sa upp kallare luft frÃ¥n golvet och snett upp vid sidan av innerdelen sÃ¥ att luften kom in genom innerdelens överdel pÃ¥ ett riktigt sätt som den ju skall göra, och efter en dryg timma sÃ¥ hade jag genom denna Ã¥tgärd lyckats att sänka temperaturen i hela huset med drygt ca 1 ºC. Jag tog dÃ¥ bort fläkten frÃ¥n golvet och efter ytterligare ca 1 timma sÃ¥ var temperaturen Ã¥terställd till det normala igen, och allt detta givetsvis till samma inställningar pÃ¥ pumpen. SÃ¥ det är min bestämda uppfattning att ju varmare luft det kommer in i innerdelen ju varmare luft kommer det ut ur den och tvärtom givetsvis.
Förresten har du någon egen erfarenhet av att kunna återvinna husets frånluft till utedelen Paxmax??

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 17 juni 2008, 12:55:41 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Till-luft vid pumpen?
« Svar #9 skrivet: 17 juni 2008, 13:05:12 »
Självdrag, huset är väl en sorts KB villa från -77. Det ska dock bli mekaniska från-luft!
Idag finns ventlier på ovanvåningen ovanför fönstrena, där nere finns i princip inget men å andra sidan är fönster och dörrar så otäta så det är väl inte stopp... men, nu byts det fönster och dörrar så snart blir det tätt och innan jag slänger in ventlier överallt så skulel jag vilja ha funderat igenom det noga om man ska satsa på återvinning eller andra lösningar..
Vinsten för dagen förutom bra luft i alla rum är kanske inte helt påtaglig men energin blir ju inte billigare så...

Hej Mrmuppen!  Ja det är ju helt rätt att du satsar pÃ¥ en mekaniskt styrd ventilation eftersom självdrag fungerar inte bra överhuvudtaget, och spec inte pÃ¥ sommaren när det inte existerar nÃ¥gon ventilation med självdrag alls. Har du en källarlös villa eller?? Vad gäller värmeÃ¥tervinningsaggregat sÃ¥ tror jag att de är mkt svÃ¥ra att räkna hem rent ekonomiskt, utan det är dÃ¥ möjligtvis komforten i huset som kan bli nÃ¥got bättre isf. Själv har jag mekanisk ventilation utan Ã¥tervinning med utsug via en varvtalsstyrd kanalfläkt och utsug frÃ¥n alla vÃ¥tutrymmen och även frÃ¥n sovrum och vardagsrum, inluften tar jag frÃ¥n väggventiler (tallriksventiler) i källaren.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad kilo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 409
  • Karma +0/-0
SV: Till-luft vid pumpen?
« Svar #10 skrivet: 17 juni 2008, 13:10:29 »
...sätta luftintaget vid luftvärmepumpen? ...och så får man den avfuktad och uppvärmd.
Det är ett smart sätt att förbättra effektiviteten i värmeutbytet.
Säger dock precis som nic2, enklaste "fixen" för och få det att fungera bra är att ha tempsensorn i fjärren.
Är du händigt lagd kan du själv förlänga trådarna till tempsensorn och dra dom lite mer åt sidan ur kalldraget, alternativt placera innerdelen eller dra vent-röret på så sätt att kall luften passerar på andra sidan, långt ifrån sensorn.
Tänk även på att återvinna husets frånluft (till utedelen) ifall du kan.
Dock så får du ingen avfuktning på vintern (RF sjunker iofs iom uppvärmning).
Avfuktning får du ju på sommaren ifall du kör kyla.

Hej Paxmax!  Jag är nog inte alls sÃ¥ säker pÃ¥ att man förbättrar effektiviteten i värmeutbytet genom att pumpa upp eller in kall luft i närheten av pumpinnerdelen. Jag har själv provat detta genom att med en fläkt blÃ¥sa upp kallare luft frÃ¥n golvet och snett upp vid sidan av innerdelen sÃ¥ att luften kom in genom innerdelens överdel pÃ¥ ett riktigt sätt som den ju skall göra, och efter en dryg timma sÃ¥ hade jag genom denna Ã¥tgärd lyckats att sänka temperaturen i hela huset med drygt ca 1 ºC. Jag tog dÃ¥ bort fläkten frÃ¥n golvet och efter ytterligare ca 1 timma sÃ¥ var temperaturen Ã¥terställd till det normala igen, och allt detta givetsvis till samma inställningar pÃ¥ pumpen. SÃ¥ det är min bestämda uppfattning att ju varmare luft det kommer in i innerdelen ju varmare luft kommer det ut ur den och tvärtom givetsvis.
Förresten har du någon egen erfarenhet av att kunna återvinna husets frånluft till utedelen Paxmax??

Mvh Raffen.

Det jag funderar pÃ¥ angÃ¥ende ditt experiment Raffen var om du fick jämnare värme, dvs kallare uppe vid taket resp varmare nere vid golvet? Det skulle kanske kunna förklara det negativa resultat du fick. Raffen först glad och nöjd med liten elräkning och lite svalt vid golven, sen Raffen rosenrasande med större elräkning men lite varmare pÃ¥ golvet?  ;)
1-plansvilla i Stockholm, 152m2 öppen planlösning värms till 22 grader, byggd 1987, 80 cm isolering i taket, 30 cm i väggarna, energifönster. Nibe f1255-12, 180m borrhål, centralt placerad braskamin. FTX-ventilation.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Till-luft vid pumpen?
« Svar #11 skrivet: 17 juni 2008, 13:21:51 »
Det jag funderar pÃ¥ angÃ¥ende ditt experiment Raffen var om du fick jämnare värme, dvs kallare uppe vid taket resp varmare nere vid golvet? Det skulle kanske kunna förklara det negativa resultat du fick. Raffen först glad och nöjd med liten elräkning och lite svalt vid golven, sen Raffen rosenrasande med större elräkning men lite varmare pÃ¥ golvet?  ;)

Tjenare Kilo! Nej riktigt så är det nog inte Kilo ;D Visserligen sitter ju den pumpen som jag testade detta på i källaren hos mig och det kommer ju delvis in inluft hos mig nerifrån källaren så visst är det ju något svalare utmed golvet i källaren, men det är ju faktiskt på det sättet att ju svalare/kallare luft som kommer in i innerdelen ju mindre varm luft kommer det ju ut ur den. Du kan ju bara prova med att t.ex tända en brasa i spisen/kaminen så ser du att efter en kort stund så går pumpen ned på halvfart/dellast eftersom pumpen också snabbare då hjälper till att värma upp utrymmet genom en högre inluftstemperatur och samtidigt som den då också ger en högre utblåstemperatur på luften.

Mvh Raffen.

Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad kilo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 409
  • Karma +0/-0
SV: Till-luft vid pumpen?
« Svar #12 skrivet: 17 juni 2008, 13:37:58 »
Det jag funderar pÃ¥ angÃ¥ende ditt experiment Raffen var om du fick jämnare värme, dvs kallare uppe vid taket resp varmare nere vid golvet? Det skulle kanske kunna förklara det negativa resultat du fick. Raffen först glad och nöjd med liten elräkning och lite svalt vid golven, sen Raffen rosenrasande med större elräkning men lite varmare pÃ¥ golvet?  ;)

Tjenare Kilo! Nej riktigt så är det nog inte Kilo ;D Visserligen sitter ju den pumpen som jag testade detta på i källaren hos mig och det kommer ju delvis in inluft hos mig nerifrån källaren så visst är det ju något svalare utmed golvet i källaren, men det är ju faktiskt på det sättet att ju svalare/kallare luft som kommer in i innerdelen ju mindre varm luft kommer det ju ut ur den. Du kan ju bara prova med att t.ex tända en brasa i spisen/kaminen så ser du att efter en kort stund så går pumpen ned på halvfart/dellast eftersom pumpen också snabbare då hjälper till att värma upp utrymmet genom en högre inluftstemperatur och samtidigt som den då också ger en högre utblåstemperatur på luften.

Mvh Raffen.
Jadå, jag tror dig angående utblåstemperaturen. Men jag tänkte att om du skickar upp luft som förut inte värmdes upp så kostar det naturligtvis att värma upp denna luft vilket skulle kunna göra att det inte lönar sig ekonomiskt att vispa runt luften på det sättet (om man trivs med ojämn temperatur uppe och nere vill säga). Men du kanske menar att efter ett antal timmar borde rimligen all före detta kalluft vid golvet ha värmts upp och huset borde ha stabiliserat sig på inställd temperatur?
1-plansvilla i Stockholm, 152m2 öppen planlösning värms till 22 grader, byggd 1987, 80 cm isolering i taket, 30 cm i väggarna, energifönster. Nibe f1255-12, 180m borrhål, centralt placerad braskamin. FTX-ventilation.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Till-luft vid pumpen?
« Svar #13 skrivet: 17 juni 2008, 13:52:45 »
Tjenare Kilo! Nej riktigt så är det nog inte Kilo ;D Visserligen sitter ju den pumpen som jag testade detta på i källaren hos mig och det kommer ju delvis in inluft hos mig nerifrån källaren så visst är det ju något svalare utmed golvet i källaren, men det är ju faktiskt på det sättet att ju svalare/kallare luft som kommer in i innerdelen ju mindre varm luft kommer det ju ut ur den. Du kan ju bara prova med att t.ex tända en brasa i spisen/kaminen så ser du att efter en kort stund så går pumpen ned på halvfart/dellast eftersom pumpen också snabbare då hjälper till att värma upp utrymmet genom en högre inluftstemperatur och samtidigt som den då också ger en högre utblåstemperatur på luften.
Mvh Raffen.
Jadå, jag tror dig angående utblåstemperaturen. Men jag tänkte att om du skickar upp luft som förut inte värmdes upp så kostar det naturligtvis att värma upp denna luft vilket skulle kunna göra att det inte lönar sig ekonomiskt att vispa runt luften på det sättet (om man trivs med ojämn temperatur uppe och nere vill säga). Men du kanske menar att efter ett antal timmar borde rimligen all före detta kalluft vid golvet ha värmts upp och huset borde ha stabiliserat sig på inställd temperatur?

Tjenare Kilo!  Ja jag menar ungefär som det sistnämda du sa, men sen kommer man ju heller inte ifrÃ¥n att just i en källare, även om större delen av min är bostadsinredd sÃ¥ blir det ju nÃ¥got svalare pÃ¥ golvet ifh till taket eftersom värmen stiger ju uppÃ¥t och kylan sjunker ju nedÃ¥t som bekant, och dessutom sett till att min inluft tar jag ju i huvudsak ifrÃ¥n väggventiler i källaren, och den kommer ju dÃ¥ in och gÃ¥r ned pÃ¥ en lÃ¥g nivÃ¥ sas och värms sedan succesivt upp och stiger sedan uppÃ¥t med en ökad uppvärmningsgrad. Sen fÃ¥r jag ju ocksÃ¥ Ã¥ andra sidan nästan en liten form av föruppvärmning av inluften eftersom även i ouppvärmda källarutrymmen sÃ¥ blir det ju nästan aldrig under +14-15 ºC ens pÃ¥ vintertid.

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 17 juni 2008, 16:19:31 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Till-luft vid pumpen?
« Svar #14 skrivet: 18 juni 2008, 00:19:33 »
Hej Paxmax!  Jag är nog inte alls sÃ¥ säker pÃ¥ att man förbättrar effektiviteten i värmeutbytet...
Paxmax: Det är ganska självklart att det blir effektivare utbyte, naturlagarna säger det.
Ju större skillnad mellan inluft och det värmande objektet desto större utbyte sker, ju lägre tempskillnad mellan uteluft och inneluft desto lägre tryck/flöde behövs i kompressorn = mindre läckage = effektivare.


Jag har själv provat detta genom att med en fläkt blåsa upp kallare luft från golvet och snett upp vid sidan av innerdelen... kallare i huset.
Ett tydligt tecken på att pumpen inte orkar med belastningen eftersom den nu täcker större del av bostaden tycker jag.
Jag kör med fläkt på golvet likt din setup. Fick sänka pumpens inställning med 2-3 grader och fick mycket jämnare temp i rummet samt bättre utbyte med nästa rum. I mitt fall så hade jag en hel del varm luft fast i taket som återsögs till innerdelen


Så det är min bestämda uppfattning att ju varmare luft det kommer in i innerdelen ju varmare luft kommer det ut ur den och tvärtom givetsvis.
Det är ju sant, men det intressanta är hur mycket värme pumpen tillför till luften -inte hur varm luften ur pumpen är! Det är en viss skillnad.
Min E9DKE i V-rum tog bra mycket längre tid på sig för att värma v-rumsluften från 22->26ºC än vad det tog att värma den från 18->22ºC. Varför då? Jo, pumpen kan avge MER värme per sekund till svalare luft!


Förresten har du någon egen erfarenhet av att kunna återvinna husets frånluft till utedelen Paxmax??
Nepp, men riktigt duktiga snubbar har testat och det funkar jättebra, trots att man tillför lite mer fukt.
Det jag återvinner (för att slippa) är kallraset från fönstrena så det blir varmt å gosigt i soffgruppen. Och sen återvärmer jag den svalare returluften från nästa rum som kryper längs golvet.

« Senast ändrad: 18 juni 2008, 00:23:15 av Paxmax »
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!