Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dimensionering av FrÃ¥nluftsvärmepump i flerbostadshus  (läst 4729 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sirius

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Hej,
Jag hållar på att dimensionera en frånluftsvärmepump till ett hyreshus från 1974 med en uppvärmd yta på 9500m2 fördelat på 95 lägenheter och gemensamma utrymmen. Normalårskorrigerat forbrukning är 780 000 kWh fjärrvärme. Frånluftsventilation (badrum och kök) och springventiler i fönster. Ventilationsflödet är ½ omsätning per time = 11 875 m3/h
Min fråga till panelen är följande: hur dimensionera jag frånluftsvärmepumpen och vad kan jag förvänta mig i besparing?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Intressant projekt, detta måste nog bli ett specialbygge, jag har aldrig hört talas om så stora värmepumpar som klarar detta...

En gissning på total uteffekt borde vara runt 150-180 kW.

Besparingen borde kunna bli nästan hälften, ca 350-380 MWh/år.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad -Lo-

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: Dimensionering av Frånluftsvärmepump i flerbostadshus
« Svar #2 skrivet: 28 maj 2007, 19:08:52 »
Finns ju möjlighet att koppla ihop flera värmepumpar med övergripande styrsystem från till exempel IVT eller Nibe om du kan få kontakt med någon på fastighetssidan som har erfarenhet av detta. Sen tror jag att Qvantum har värmepumpar upp till 240kW i sortimentet - borde finnas kompetens där att hjälpa dig med dimensionering också.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!