Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vp styr med mÃ¥nga möjligheter??  (läst 1955 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Eriksvensven

  • Gäst
Eriksvensven
Vp styr med många möjligheter??
« skrivet: 09 februari 2017, 18:42:15 »
Hej.
Är ute efter en anläggning som kan styra värme,vv, sol och pool på ett bra sätt, helst utan massa extra expansionskort mm.
Finns det något fabrikat som klarar detta?

Har kikat på nibe, men dom kräver mycket extra moduler för detta.

NÃ¥n med erfarenhet av ctc o deras energyflex? 
En ecopart 400 tillsammans med ecozenith i550 ser ju ut o klara mycket,
Men vad säger experterna om o kombinera o vilka alternativ finns?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vp styr med många möjligheter??
« Svar #1 skrivet: 09 februari 2017, 20:16:29 »
Styra allt från en del är kanske inte bra ,går en del ur styr i datorn stannar allt Dyrt vid byte
Ska värma med sol kanske det är bättre med en tank med växling VV Pool ( värma pool hela vinter eller  )  det finns mÃ¥nga sätt at styra pÃ¥ , tänk hur du vill ha det .

Eriksvensven

  • Gäst
Eriksvensven
SV: Vp styr med många möjligheter??
« Svar #2 skrivet: 09 februari 2017, 20:43:33 »
Tanken är att vp går mot tanken precis så som ctc rekommenderar,
Sol laddar tanken via växlare, poolen ska i huvudsak användas pÃ¥ sommarhalvÃ¥ret.   Prio för solen är förvärmning vv sen pool. Ev blir det aktuellt med dumpning av solvärme i borran.

I dagsläget kör jag vp (ivt split) direkt mot radiatorerna, har 2 vv tankar 1 till vp, i den andra förvärms vv.  Solen prioriterar vv sen värmer poolen solen klarar hela värmebehovet för poolen maj-aug.
Detta funkar bra i dagsläget, men vid byte av vp (19år nu) vill jag ha en komplett bra snygg lösning.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vp styr med många möjligheter??
« Svar #3 skrivet: 10 februari 2017, 08:12:51 »
Ska du ha en lösning med sol och pool så tror jag mest på CTC:s EcoZenith i550Pro.
EviHeat har ju nån egen lösning för solfångare och den kan dumpa solvärmen i en borra, men den har inte poolvärme som standard utan det är väl ett tillbehör.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Vp styr med många möjligheter??
« Svar #4 skrivet: 10 februari 2017, 09:56:53 »
Viessmann tror jag har mycket möjligheter i styren om du nu vill använda en enhet till allt. Men varför byta ut allt bara för att du tänker byta vp om det funkar bra nu  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vp styr med många möjligheter??
« Svar #5 skrivet: 10 februari 2017, 18:51:05 »
Som smurfen säger fungerar det nu ska du nog inte tänka på att styra allt från en enhet
vad händer om något fallerar , driftstopp överallt , jag har samma installation som du ,olika styrningar på allt , fungerar utmärkt , så jag skulle nog aldrig byta ut det , enbart VP och koppla det som det nu är

Eriksvensven

  • Gäst
Eriksvensven
SV: Vp styr med många möjligheter??
« Svar #6 skrivet: 10 februari 2017, 19:24:19 »
Saken är den att solanlägningen byggdes som ett projekt/exprement.
Var svÃ¥r o implementera i regon 600 (ivt styret) pÃ¥ ett bra sätt.  SÃ¥ tankar mm införskaffades billigt o med tanke att allt skulle kopplas ihop den dagen det e dags o byta vp.
Därav vill jag ha en tank och helst ett styr som kan hantera mÃ¥nga möjliga energikällor.  Dels för o fÃ¥ en snygg o lättöverskÃ¥dlig installation, samt ett system som faktiskt fungerar.

Jobbar med värmepumpar fast enbart med större anläggningar 150++kW.
Man blir lätt arbetsskadad o blind när man installerar hemma hos sig själv, blir lätt för krångligt. men jag vill ha en anläggning som man kan lämna över till en ev ny ägare. Det ska vara snyggt fungerande o lättöverskådligt.

Har man en anläggning med 2-3 separata styr som ska jobba ihop blir det svårt att få det bra anser jag.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vp styr med många möjligheter??
« Svar #7 skrivet: 10 februari 2017, 23:33:31 »
OK eftersom du jobbar med dito sÃ¥ har du en del bra i huvudet , jag har inte en susning  var du ska fÃ¥ tag i nÃ¥gon VP som har det du vill ha , mitt eget är GDS  . Weisman har nÃ¥got tror jag
annars om det gÃ¥r att fÃ¥ tag i ren VP utan alla de finesser som i dom har  idag eller ta fram en duck som är programfri med pekskärm , där finns alla möjligheter , min kunskap stannar där

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Vp styr med många möjligheter??
« Svar #8 skrivet: 11 februari 2017, 15:19:35 »
Man behöver inte så många olika styr om solen ska förvärma vv och ladda poolen blir det en styrning till det för det antar jag en vanlig sol styrning klarar och sen har ju vp en inbyggd styrning för vv samt värme.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Karl-Evert

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gotland
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Värmepump och ?
SV: Vp styr med många möjligheter??
« Svar #9 skrivet: 11 februari 2017, 16:27:48 »
CTC EcoZenith i550pro har förberett i styret för pool, sol och dumpning av överskottsvärme från sol till borrhålet.
Nytt hus
EcoAir 410 med Basic styrning. Fast kondensering mot Strömnäspanna TS 500 (500 liter acktank med 120 liter vvb). Thermomatic shuntstyrning med rumsgivare ( på g utegivare och effektvakt till elpatronen). Pumpen värmer ett sk. Gotlandshus byggt 1981, 1,5 plan totalt 240m2.
Gamla huset sålt
CTC EcoPart 417 + EcoZenith i550 Pro, jordvärme, 3x550m slang (3x510m "aktiv") + CTC Kombipanna med sågspån-förugn, pannan dockad till Zenith tanken med laddomat 21.
Pumpen värmer ett gammalt Gotlands-hus (kalkstenshus, dåligt issolerat) från 1842, 160m2 (med möjlighet att inreda 40m2 till på övervåningen) + källaren + via kulvert tvättstuga i flygelbyggnad (också byggt av kalksten).
Panasonic NE9PKE i garage/verkstadsbyggnad på 44m2

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Vp styr med många möjligheter??
« Svar #10 skrivet: 11 februari 2017, 16:48:21 »
Jobbar vp helt flytande mot 550 eller är det mån typ av semi fast kondensering som ctc tidigare haft.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vp styr med många möjligheter??
« Svar #11 skrivet: 12 februari 2017, 20:19:18 »
Det är ju en tekniktank som bygger på att vattnet skiktar sig.
Värmepumpen värmer antingen undre eller övre delen via 2 växelventiler så lösningen är bättre än den "vanliga" CTC-lösningen.
Som vanligt är det lite knöligt att få till det så att inte elpatronerna står för värmen istället för värmepumpen på sedvanligt CTC-vis, men får man till skiktningen så tror jag att den ska funka OK.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Vp styr med många möjligheter??
« Svar #12 skrivet: 13 februari 2017, 12:12:35 »
Ja dubbla växelventiler behövs om man ska köra mot samma tank men kör dom som Ctc gjort tidigare en övertemp och sen shuntar ner till rätt framledning skulle jag valt en annan lösning med helt flytande kondensering.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!