Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tvättmaskinspump  (läst 13919 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
Tvättmaskinspump
« skrivet: 02 december 2007, 21:36:48 »
Vi har i vår källare en extra tvättmaskin. Problemet som vi har är att golvbrunnen i källaren går rakt ut i en stenkista med dålig kapacitet. Det blir lätt en liten översvämning på golvet när inte stenkistan hinner med att ta hand om vattnet från tvättmaskinen.

Nu har jag tänkt göra slag i saken och koppla om avloppet från den extra tvättmaskinen till vårt kommunala avlopp. Problemet är att avloppstammen som den ska kopplas mot sitter på 1,8m höjd, dessutom måste avloppet passera ovanför en dörr som är 2m hög. Avloppspumpen i tvättmaskinen orakr inte lyfta vattnet så högt utan kroknar vid 1,7m. Jag vet att det finns snygga lösningar från både Saniflo och Grundfos som löser problemet. Men dom kostar rätt mycket som nya och som begagnade verkar dom alltid finnas i andra delar av landet och med säljare som inte gärna vill skicka en pump som paket.

En lösning som jag funderat på är att helt enkelt ta en tunna på 50-100l och ställa den bredvid tvättmaskinen. I tunnan skulle jag sen montera en dränkbar pump från Classe eller Jula.
Det skulle säkert att fungera bra men sen kom jag att tänka på att även om en dränkbar pump ska tåla att vatten så mår dom kanske inte så bra av 60 ºC vatten.

Det fick mig att fundera över om det finns andra lösningar som är bättre. En variant skulle kunna vara att ersätta tvättmaskinspumpen med en starkare pump som klarar att lyfta vattent högre. Lämpligen skulle det kunna vara en impeller pump eller liknande. Jag har dock inte hittat någon till ett rimligt pris. Dom flesta jag hittat landar på 1500-2000:- vilket jag tycker blir dyrt för en lösning som används kanske två gånger i månaden.

Sen vet jag inet om en impellerpump är det bästa. Det fäljer ju ibland med saker in i tvättmaskinen som sedan inte följer med tvätten utan tar genvägen ur maskinen genom pumpen (leksaker, mynt b-h byglar etc.).

Ideer mottages tacksamt på en billig lösning eller lämplig pump.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: Tvättmaskinspump
« Svar #1 skrivet: 02 december 2007, 21:59:00 »
Skulle man inte kunna koppla pÃ¥ en enkel centrifugalpump (Jula/ClasO --> 6-700kr) efter tvättmaskinens inbyggda pump. Den lyfter enkelt vattnet dina 2m. Tvättmaskinspumpen lyfter vattnet till centrifugalpumpen som sedan lyfter vattnet vidare till avloppet.  Elen fÃ¥r man väl ta frÃ¥n tvättmaskinspumpen sÃ¥ att bägge pumparna slÃ¥r till och frÃ¥n samtidigt.
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Tvättmaskinspump
« Svar #2 skrivet: 02 december 2007, 22:08:24 »
Köpte en dränkbar 230V trädgårds/dräneringspump på RUSTA. 399SEK. Cirka 35cm hög med en kabel- ansluten flottör med inbyggd strömbrytare. Använder den som sjövattenpump. Klarar småfisk utan problem!

Ställ den i en smal tunna.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Tvättmaskinspump
« Svar #3 skrivet: 02 december 2007, 22:10:48 »
Skulle man inte kunna koppla pÃ¥ en enkel centrifugalpump (Jula/ClasO --> 6-700kr) efter tvättmaskinens inbyggda pump. Den lyfter enkelt vattnet dina 2m. Tvättmaskinspumpen lyfter vattnet till centrifugalpumpen som sedan lyfter vattnet vidare till avloppet.  Elen fÃ¥r man väl ta frÃ¥n tvättmaskinspumpen sÃ¥ att bägge pumparna slÃ¥r till och frÃ¥n samtidigt.

Jag har funderat på att göra så men det fungerar nog inget bra. Ett problem som jag ser är att dom är för kraftiga (7-800W). Jag måste då montera ett hjälprelä på utsidan av tvättmaskinen för att starta den extra pumpen. Ett annat problem är att den typen av pump tömmer tvättmaskinen på 15-20sek och får sedan gå torr i ytterligare 90-120sek vilket inte kan vara bra för axeltätningarna. Fast om någon vet en centrifugalpump med lägre effekt (150-250W) och som klarar torrkörning så skulle jag kunna ersätta tvättmaskinens interna pump.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Tvättmaskinspump
« Svar #4 skrivet: 02 december 2007, 22:15:34 »
Köpte en dränkbar 230V trädgårds/dräneringspump på RUSTA. 399SEK. Cirka 35cm hög med en kabel- ansluten flottör med inbyggd strömbrytare. Använder den som sjövattenpump. Klarar småfisk utan problem!

Ställ den i en smal tunna.

Jag tittade på Biltemas för 329:- och tyckte den passade perfekt tills jag läste bruksen till den. Max vattentemperatur 35ºC för den i plast. Jaha, men den finns ju i rostfritt också men den klarade också bara 35ºC. Jag skulle tro att det är samma sak med Classes och Julas dränkbara också. Säkert samma tillverkare men en annan färg på kartongen

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Tvättmaskinspump
« Svar #5 skrivet: 02 december 2007, 22:38:22 »
Då ser jag ingen annan lösning,

 Ã¤n att du gÃ¥r till närmaste Ã¥tervinningscentral och talar väl med gubbarna. Skruvar ur en (eller 2) avloppspumpar ur dom hundra tvätt/diskmaskiner som stÃ¥r där. Kopplar in den pÃ¥ avlopps-slangen frÃ¥n maskinen, ca 1,4m upp frÃ¥n golv. Ansluter elen till avloppspumpen i din egen maskin.
« Senast ändrad: 03 december 2007, 11:49:42 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Tvättmaskinspump
« Svar #6 skrivet: 02 december 2007, 22:46:44 »
Då ser jag ingen annan lösning, än att du går till närmaste återvinningscentral och talar väl med gubbarna. Skruvar ur en (eller 2) avloppspumpar ur dom hundra tvättmaskiner som står där. Kopplar in den på avlopps-slangen från maskinen, ca 1,4m upp från golv. Ansluter elen till avloppspumpen i din egen masin.

Ingen dum ide ;) Ska ta en sväng dit iaf i veckan för att bli av med lite sopor inför julen. Kanske till och med bättre med en pump från en gammal diskmaskin. Dom brukar ju vara av en enklare typ (inget filter eller fälla för småsaker)

Tacxk för tipset

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Tvättmaskinspump
« Svar #7 skrivet: 03 december 2007, 07:46:00 »
Temperaturen fixar du nog om du låter 20-30 liter stå kvar i tunnan och svalna till nästa tvättning. Då späder du hela tiden ut varmvattnet.
Torrkörningen fixar du med en flottör.
Men du behöver som sagt ett hjälprelä också.

Diskmaskinspumpen är kanske en bättre lösning. Få man föreslå ett översvämningslarm också ifall extrapumpen strejkar.

Rapportera gärna hur det går, jag har ett liknande dilema fast med en avfuktare.

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Tvättmaskinspump
« Svar #8 skrivet: 03 december 2007, 11:02:49 »
Temperaturen fixar du nog om du låter 20-30 liter stå kvar i tunnan och svalna till nästa tvättning. Då späder du hela tiden ut varmvattnet.
Torrkörningen fixar du med en flottör.
Men du behöver som sagt ett hjälprelä också.

Vill helst inte ha en pump som konstant står i vatten. Sen blir det lite för många olika delar och onödigt komplicerat tycker jag.

Diskmaskinspumpen är kanske en bättre lösning. Få man föreslå ett översvämningslarm också ifall extrapumpen strejkar.

Jag ska försöka få tag på en diskmaskinspump och se om det går at lösa på ett enkelt sätt. Översvämningslarm behövs inte då det finns golvbrunn som tar hand om vattnet om det skulle krisa.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Farbror Sven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 208
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Pumpa pÃ¥
SV: Tvättmaskinspump
« Svar #9 skrivet: 03 december 2007, 12:22:20 »
Om du har plats för en tunna på 100 liter ser jag två möjliga lösningar:

Low-Tech varianten:
Låt tunnan fungera som en buffert mellan tvättmaskinen och brunnen.Tvättmaskinen tömmer i sin takt vattnet i tunan och genom ett klent utlopp från tunnnan släpps vattnet efterhand ut i brunnen. Med ett lägre flöde kanske stenkistan hinner svälja vattnet.

Pump och tunna varianten:
Om tunnan rymmer vattnet från en tvätt kan du låta det stå och svalna innan du släpper i en enklare dränkbar pump.
« Senast ändrad: 03 december 2007, 12:57:20 av Farbror Sven »
Hus i Göteborg  2 vÃ¥ningar 138m2 boyta och källare 70m2. Totalt 6 personer varav tvÃ¥ har sina rum i källaren.
Thermia Diplomat TWS8 med 150m borrhål varav 144 i berg, installerad december 2005

Tidigare värmdes huset med en gasbrännare som tillverkades innan verkningsgrad
var uppfunnet ;-). ca 16000 kWh/Ã¥r
TvÃ¥ elraddar i källaren och varmvattnet värmdes i el-beredare pÃ¥ 300liter.  Total el ca:17000kWh/Ã¥r.

2006 total el:13850 kWh/Ã¥r + gas till matlagning ( ej ugn)
2007 total el: 12743 kWh/Ã¥r

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Tvättmaskinspump
« Svar #10 skrivet: 03 december 2007, 14:55:42 »
Om du har plats för en tunna på 100 liter ser jag två möjliga lösningar:

Low-Tech varianten:
Låt tunnan fungera som en buffert mellan tvättmaskinen och brunnen.Tvättmaskinen tömmer i sin takt vattnet i tunan och genom ett klent utlopp från tunnnan släpps vattnet efterhand ut i brunnen. Med ett lägre flöde kanske stenkistan hinner svälja vattnet.

Pump och tunna varianten:
Om tunnan rymmer vattnet från en tvätt kan du låta det stå och svalna innan du släpper i en enklare dränkbar pump.

Low-Tech varianten har varit på tapeten. Ett av problemen jag vill ha bort är att vi släpper ut "förorenat" vatten i naturen. Även med miljövänliga tvättmedel så ger det en miljöbelastning.

Den andra varianten skulle nog fungera bra om jag hade en bra plats att ställa tunnan på. Tvättmaskinen står mellan två dörrar idag och det finns egentligen inget riktigt bra ställe att ha den med hänsyn till var vatten och el finns.

Även om det betyder mer jobb att ordna till med en extra pump och modifiering av tvättmaskinen så ska jag iaf göra ett försök.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Saxarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tvättmaskinspump
« Svar #11 skrivet: 03 december 2007, 15:58:59 »
Har du kollat på standardlösningarna för sådana problem?

T.ex. http://internetbutiken.ahlsell.se/ahlsinet_site.dll?EPAC_LoginGuest&FORCE=0.365932440
> VVS-katalogen
>> 14 Pumpar
>>> WC- och badrumspumpar
>>>> WC-pump Grundfos sololift
>>>>> Sololift C-3 för tvättställ och tvättmaskin

"Sololift C-3 för tvättställ och tvättmaskin

Används t ex till duschkabiner, tvättställ, tvätt- och diskmaskiner i källare under avloppssystemets nivå. Liten och kompakt för enkel installation under ett tvättställ eller i ett skåp. 1-fas 230V 50 Hz, 1,5A. Max 70°C under två minuter. Anslutningskabel 1,2 m. Vikt 4,7 kg."


Har ingen aning om vilka lyfthöjder de klarar men det går säkert att kolla upp!

Mvh,
Klas
Konverterat från direktverkande el till bergvärme. 90kvm golvvärme och resten radiatorer.
191kvm - varav 135kvm i 1,5 plan (1967) och 56kvm med pulpettak (1975)
Ursprungsbyggnad på torpargrund och utbyggnad i oisolerad platta på mark.
Borrstart 20071106 av ett 200m djupt hål - dia 114mm

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Tvättmaskinspump
« Svar #12 skrivet: 03 december 2007, 16:13:16 »
Har du kollat på standardlösningarna för sådana problem?

Mvh,
Klas

Jag har kollat på dom lösningarna (se mitt första inlägg) men prislappen (+4500:-) på dom gör att det inte är aktuellt. Om det varit en tvättmaskin som användes mer än 20ggr/år så hade det kanske varit värt pengarna.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Tvättmaskinspump
« Svar #13 skrivet: 03 december 2007, 16:30:52 »
Det är ju för tusan mer än vad en tvättmaskin kostar.

Möjligen skulle det hela fungera om du monterar den andra tvätt/diskmaskinspumpen inuti tvättmaskinen på så hög höjd som möjligt. (Pumptrycken adderas, men du kompenserar naturligtvis inte för tryckförlusterna du får från födet i avloppsröret. )
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Tvättmaskinspump
« Svar #14 skrivet: 03 december 2007, 16:37:24 »
Dom färdiga lösningarna är inte gratis. Men det handlar väl om små serier vilket gör det dyrt i tillverkningen. Plus naturligtvis VVS branchens normala påslag om minst 60% i varje led.

Den totala lyfthöjden jag behöver är 2,2m. Tvättmaskinen klarar att lyfta till 1,7m så min tanke var att sätta den extra pumpen på ca. 1,2m höjd.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!