Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Överdimensionera eller inte  (läst 2605 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fransroland

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Överdimensionera eller inte
« skrivet: 19 mars 2019, 20:55:34 »
Hej

Jag har ett litet dilemma som jag behöver lite input på från ni erfarna värmepumpsägare.

Jag har under lång tid renoverat ett hus på totalt 220kvm. Ingen har bott i detta huset på över 40år och det har bara värmts upp med kakelugnar innan. Det jag funderar på är hur stor värmepump jag behöver.

Undervåningen är nästan klar och där har jag värmt upp med byggfläktar under denna vintern. Jag har gjort täta avläsningar på elmätaren och samlat in temperaturdata från SMHI under samma perioder. Lagt in i Excel och sett en trend som jag förlänger ner till -20 grader. Uppskattar på detta sätt att halva huset behöver 5kw för att värmas upp vid -20. Lite osäkert är det då punkterna spretar lite.

Jag har kikat på en nibe f1155-12 men tänker att en f1155-16 är inte mycket dyrare. Det jag funderar på är om den högre start effekten kan ställa till det för mig med onödigt många start/stopp vid låga effekter?

Huset ligger i Västra Götaland och är från cekelskiftet. Tilläggsisolera 45mm både invändigt och utvändigt med nya fönster.

Jag har fått in en offert och dom har offereras 12kw varianten.

//Fredrik

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1717
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Överdimensionera eller inte
« Svar #1 skrivet: 19 mars 2019, 21:47:39 »
Hej

Jag har ett litet dilemma som jag behöver lite input på från ni erfarna värmepumpsägare.

Jag har under lång tid renoverat ett hus på totalt 220kvm. Ingen har bott i detta huset på över 40år och det har bara värmts upp med kakelugnar innan. Det jag funderar på är hur stor värmepump jag behöver.

Undervåningen är nästan klar och där har jag värmt upp med byggfläktar under denna vintern. Jag har gjort täta avläsningar på elmätaren och samlat in temperaturdata från SMHI under samma perioder. Lagt in i Excel och sett en trend som jag förlänger ner till -20 grader. Uppskattar på detta sätt att halva huset behöver 5kw för att värmas upp vid -20. Lite osäkert är det då punkterna spretar lite.

Jag har kikat på en nibe f1155-12 men tänker att en f1155-16 är inte mycket dyrare. Det jag funderar på är om den högre start effekten kan ställa till det för mig med onödigt många start/stopp vid låga effekter?

Huset ligger i Västra Götaland och är från cekelskiftet. Tilläggsisolera 45mm både invändigt och utvändigt med nya fönster.

Jag har fått in en offert och dom har offereras 12kw varianten.

//Fredrik

Kommer du ventilera byggnaden med mekanisk ventilation eller "självdrag"?

Utloggad Fransroland

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Överdimensionera eller inte
« Svar #2 skrivet: 19 mars 2019, 22:05:30 »
Kommer du ventilera byggnaden med mekanisk ventilation eller "självdrag"?

Det är självdrag idag.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1717
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Överdimensionera eller inte
« Svar #3 skrivet: 19 mars 2019, 23:07:29 »
Det är självdrag idag.


Okej, då räcker 12 kW+spets :)

Blir stora ventilationsförluster med forcerad ventilation annars, (om du inte skaffar FTX förstås).

Har du planer på att bygga ut? Eller värma garage? Friggebod? Skaffa 16kW isåfall...!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!