Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe F1245 dÃ¥ligt med varmvatten?  (läst 29292 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad markussvensson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Tibro
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Noll koll. Cement är min grej!
Nibe F1245 dåligt med varmvatten?
« skrivet: 17 februari 2015, 07:59:57 »
Hej!

Flyttade till en villa i november förra året där det var installerat en Nibe F1245 med bergvärme, är en familj på 2 vuxna och känns som varmvattnet inte räcker till. Duschar man mellan 15-20min så tar varmvattnet slut. Nackdel att man absolut inte kan duscha efter varandra.
Är F1245 för klen eller är det nått som inte stämmer riktigt? Slår man på lyxläge innan så funkar det självklart, men att behöva gå ner i källaren och sätta på det varenda gång vi ska duscha känns inte helt ok. Nån som har nått tips hur jag ska gå till väga? Ringa nån support eller installatören för pumpen? Den installerades i slutet av 2012. Och tidigare ägare till villan är ett äldre par som är inom släkten, och dom har aldrig haft samma problem enligt dom.

Helt grön inom detta ämnet, så alla tips är guld värda.


Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Nibe F1245 dåligt med varmvatten?
« Svar #1 skrivet: 17 februari 2015, 09:00:30 »
Det är ju också en fråga om hur man duschar!
Hur varmt är vattnet ni duschar med.
Vrider ni upp så lite vattenflöde som möjligt eller spolar ni rejält med vatten
Rinner vattnet hela tiden ni "duschar" eller bara när varmvattnet behövs
Osv

I vår familj rinner vattnet bara när vi blöter ner oss och när vi spolar av oss tvålen. I övrigt är vattnet avstängt. För mig rinner vattnet gissningsvis totalt 2-4 minuter under en komplett dusch med hårtvätt.

Jag skulle gissa att "äldre" personer i genomsnitt är sparsammare och försiktigare med varmvattnet än "yngre"

Per L
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad markussvensson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Tibro
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Noll koll. Cement är min grej!
SV: Nibe F1245 dåligt med varmvatten?
« Svar #2 skrivet: 17 februari 2015, 09:19:31 »
Det är ju också en fråga om hur man duschar!
Hur varmt är vattnet ni duschar med.
Vrider ni upp så lite vattenflöde som möjligt eller spolar ni rejält med vatten
Rinner vattnet hela tiden ni "duschar" eller bara när varmvattnet behövs
Osv

I vår familj rinner vattnet bara när vi blöter ner oss och när vi spolar av oss tvålen. I övrigt är vattnet avstängt. För mig rinner vattnet gissningsvis totalt 2-4 minuter under en komplett dusch med hårtvätt.

Jag skulle gissa att "äldre" personer i genomsnitt är sparsammare och försiktigare med varmvattnet än "yngre"

Per L


Det är ju sant, men om vi säger såhär. Om jag duschar 10min med vattnet på och har alltid värmen precis vid "spärren" mellan blå och röd så att säga(vet inte exakt vad det ger i temperatur) Och klar efter det, Och min sambo ska hoppa in och duscha efter mig. dryga 10min. på lite svagare värme. Det går aldrig. Är jag helt ute o cyklar när jag uppfattar detta som klent med varmvatten?


Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Nibe F1245 dåligt med varmvatten?
« Svar #3 skrivet: 17 februari 2015, 09:26:10 »
Jag tycker att det låter klent.
Jag duschar också i ca 10 minuter, tjejen kan utan problem duscha i 15-20 min före/efter det - även om grabben duschat i ca 10 min före det.
Vi har inga problem att ex basta 3 vuxna med ett flertal duschningar under tiden.
Vi har faktiskt aldrig upplevt brist på varmvatten tummenupp

Däremot så har jag inga ideer om vad som kan göras för att förbättra för dig.
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad markussvensson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Tibro
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Noll koll. Cement är min grej!
SV: Nibe F1245 dåligt med varmvatten?
« Svar #4 skrivet: 17 februari 2015, 09:29:46 »
Jag tycker att det låter klent.
Jag duschar också i ca 10 minuter, tjejen kan utan problem duscha i 15-20 min före/efter det - även om grabben duschat i ca 10 min före det.
Vi har inga problem att ex basta 3 vuxna med ett flertal duschningar under tiden.
Vi har faktiskt aldrig upplevt brist på varmvatten tummenupp

Däremot så har jag inga ideer om vad som kan göras för att förbättra för dig.


Ja visst låter det lite fattigt? :S Ja hoppas nån sitter på nån fiffig idé hur jag ska gå till väga bara.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1245 dåligt med varmvatten?
« Svar #5 skrivet: 17 februari 2015, 10:32:20 »
Kolla VV-inställningarna. Det finns ju Ekonomi, Normal och och Lyx. Dessutom kan man ju ändra temperaturerna, nån kanske har ändrat från fabriksinställningen?

Jag och min fru duschar alltid med rinnande vatten efter varandra, ingen aning om hur lång tid det tar, men jag tvättar håret varje dusch, så det blir ju lite, och vi har aldrig fått slut på varmvattnet i vår F1245-12. Nu är ju det en ganska kraftig maskin så den värmer ju en del under tiden.

Vad har du för modell av F1245?

Du kanske skall montera en RMU-40 på lämpligt ställe? Då kan du slå på VV-lyx utan att gå ner i pannrummet.

Du kan dessutom schemalägga VV-inställningen.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe F1245 dåligt med varmvatten?
« Svar #6 skrivet: 17 februari 2015, 10:51:02 »
Det kan finnas flera olika orsaker till ditt problem.
Visar tempgivaren i VVB:n rätt? Kolla temperaturerna på varmvatten/värmebärare då den laddar varmvatten. Mät även temperaturen på vattnet på ett tappställe nära pannan som inte har nån termostatblandare.
Sitter det en blandningsventil efter värmepumpens VVB? Motionera den och ställ upp temperaturen på den.
Slutningen kan en backventil i en blandare läcka genom, då bruker kallvatten tryckas in i varmvattenledningen vid blandaren.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F1245 dåligt med varmvatten?
« Svar #7 skrivet: 17 februari 2015, 11:45:19 »
En enkel och billig åtgärd om man vill förlänga duschtiden är att byta duschmunstycke, duschupplevelsen är ungefär samma men det går bara åt hälften så många liter per minut, alltså fördubblar du duschtiden

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F1245 dåligt med varmvatten?
« Svar #8 skrivet: 17 februari 2015, 11:59:10 »
Jag tror inte det är nÃ¥got fel, om man har ekonomiinställning, alltsÃ¥ den lägsta, oftast bara lite över 40 grader, max 45, sÃ¥ kan man inte räkna med att tvÃ¥ personer ska kunna duscha i heta 20-minuterspass. (Gunde duschar pÃ¥ en minut  :)) En dusch drar kring 10 liter per minut, 20*10=200, och är det ett äldre munstycke eller ett av de nya gammaldags sÃ¥ gÃ¥r det Ã¥t ännu mer, sÃ¥ en lÃ¥ng dusch gör nästan slut pÃ¥ varmvattnet om man har ekonomiinställning.

Utloggad markussvensson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Tibro
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Noll koll. Cement är min grej!
SV: Nibe F1245 dåligt med varmvatten?
« Svar #9 skrivet: 17 februari 2015, 13:15:39 »
Jag tror inte det är nÃ¥got fel, om man har ekonomiinställning, alltsÃ¥ den lägsta, oftast bara lite över 40 grader, max 45, sÃ¥ kan man inte räkna med att tvÃ¥ personer ska kunna duscha i heta 20-minuterspass. (Gunde duschar pÃ¥ en minut  :)) En dusch drar kring 10 liter per minut, 20*10=200, och är det ett äldre munstycke eller ett av de nya gammaldags sÃ¥ gÃ¥r det Ã¥t ännu mer, sÃ¥ en lÃ¥ng dusch gör nästan slut pÃ¥ varmvattnet om man har ekonomiinställning.


Önskade att frun där hemma var mer som Gunde  8) Nä men jag har normal läge inställt pÃ¥ Niben. Och badrummet är nyrenoverat. Har en Dusch nere i källaren med äldre blandare osv. och där är det exakt samma sak, tar slut fort dvs.. :(

Det kan finnas flera olika orsaker till ditt problem.
Visar tempgivaren i VVB:n rätt? Kolla temperaturerna på varmvatten/värmebärare då den laddar varmvatten. Mät även temperaturen på vattnet på ett tappställe nära pannan som inte har nån termostatblandare.
Sitter det en blandningsventil efter värmepumpens VVB? Motionera den och ställ upp temperaturen på den.
Slutningen kan en backventil i en blandare läcka genom, då bruker kallvatten tryckas in i varmvattenledningen vid blandaren.

Tyvärr så är jag inte så kunnig inom detta med just ventiler osv.. Kanske lättare om jag tar en helhetsbild på kalaset så kan man tolka där ifrån?
Slänger upp lite bilder efter jobbet! Tackar för alla svar jag fått!

Utloggad markussvensson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Tibro
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Noll koll. Cement är min grej!
SV: Nibe F1245 dåligt med varmvatten?
« Svar #10 skrivet: 17 februari 2015, 13:18:55 »
Kolla VV-inställningarna. Det finns ju Ekonomi, Normal och och Lyx. Dessutom kan man ju ändra temperaturerna, nån kanske har ändrat från fabriksinställningen?

Jag och min fru duschar alltid med rinnande vatten efter varandra, ingen aning om hur lång tid det tar, men jag tvättar håret varje dusch, så det blir ju lite, och vi har aldrig fått slut på varmvattnet i vår F1245-12. Nu är ju det en ganska kraftig maskin så den värmer ju en del under tiden.

Vad har du för modell av F1245?

Du kanske skall montera en RMU-40 på lämpligt ställe? Då kan du slå på VV-lyx utan att gå ner i pannrummet.

Du kan dessutom schemalägga VV-inställningen.

Återkommer med Modellen på F1245an efter jobbet ;) RMU känns som att det inte ska vara nödvändigt =/ vill ju helst försöka slippa använda lyxläge över huvudtaget.. Men ni behöver aldrig slå på det när ni ska duscha ? Utan bara köra Normal funktionen?

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1245 dåligt med varmvatten?
« Svar #11 skrivet: 17 februari 2015, 13:28:40 »
Jag har aldrig lyxläget på.

Det verkar som start/stopp temperaturerna för varmvatten har ändrats vid någon programversion.

I meny 5.1.1 i serviceläget kan man ändra start/stopp-temp för varmvatten.

Ladda hem den senaste manualen och titta vilka temperaturer som gäller för din modell.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad markussvensson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Tibro
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Noll koll. Cement är min grej!
SV: Nibe F1245 dåligt med varmvatten?
« Svar #12 skrivet: 17 februari 2015, 13:42:54 »
Jag har aldrig lyxläget på.

Det verkar som start/stopp temperaturerna för varmvatten har ändrats vid någon programversion.

I meny 5.1.1 i serviceläget kan man ändra start/stopp-temp för varmvatten.

Ladda hem den senaste manualen och titta vilka temperaturer som gäller för din modell.

Låter klokt ! Återkommer senare ikväll med resultat!

Utloggad markussvensson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Tibro
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Noll koll. Cement är min grej!
SV: Nibe F1245 dåligt med varmvatten?
« Svar #13 skrivet: 17 februari 2015, 17:06:28 »
Här kommer 2 bilder hur läget är.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1245 dåligt med varmvatten?
« Svar #14 skrivet: 17 februari 2015, 17:46:21 »
Ok, det är den näst kraftigaste F1245, 10 kW. Om inte ni har väldigt konstiga duschvanor borde det inte vara nåt problem.

Kolla inställningarna och kör på Normalläget. Jag provade Ekonomiläget ett tag men råkade då ut för att tempen kunde sjunka för mycket innan den satte igång att värma varmvattnet.

Jag rekommenderar också att du uppdaterar till senaste programversion. De nyare versionerna toppar upp varmvattnet efter värmekörningar som inte äldre versioner gjorde.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!