Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Panasonic Nordic NE9LKE till garage?  (läst 7363 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lillburt

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Panasonic Nordic NE9LKE till garage?
« skrivet: 16 november 2011, 13:55:44 »
Hej!

Har inhandlat en värmepump till mitt varmgarage på 25m2.Fick den för ett schysst pris (7190kr) helt ny från affär
Börja nu fundera om den är för stor att man sku borda köpa en mindre eller finns det nånting positivt med att ha en kanske lite överdimensionerad pump?
säljaren prata med panasonic & där sa dom att det inga va några som helst problem med en sån pump i ett så lite utrymme.
Men tänkte man skuklle höra med lite erfarna personer här om man sku fÃ¥ nÃ¥gon kommentar om det dÃ¥ man inte vet nÃ¥nting själv om luftvärmepumpar  :)

tacksam för svar/Roger

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Panasonic Nordic NE9LKE till garage?
« Svar #1 skrivet: 17 november 2011, 06:53:44 »
det är en fördel att överdimensionera, kompressorn får gå på lägre varv och cop värdet blir bättre eftersom förågare och kondensor blir överdimensionerade mot effektuttaget
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Panasonic Nordic NE9LKE till garage?
« Svar #2 skrivet: 17 november 2011, 15:32:46 »
« Senast ändrad: 17 november 2011, 17:20:51 av doggydoggen »
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Panasonic Nordic NE9LKE till garage?
« Svar #3 skrivet: 17 november 2011, 16:26:02 »
Har du gett knappt 7200:- för en NE9LKE sÃ¥ har du fÃ¥tt tag pÃ¥ den märkligt billigt  Thumbsup
LÃ¥ter som ett momsfritt köp  ;)
Hoppas du hittar hjälp med installationen billigt också så tar det inte så lång tid innan den har tjänat in sig.

Inga problem med att montera den på 25kvm garage
Garage har sämre isolering än villastandard och ingen hjälp i samma utsträckning från andra värmekällor som ett vanligt boende har och kräver mer energi vad många tror.

Doggydoggen räknar upp en del lite väl dyra maskiner för att placera i ett garage på 25kvm
UtgÃ¥r ifrÃ¥n att du provat alla dÃ¥ du anser dessa lämpliga och bra för lillburts ändamÃ¥l  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Panasonic Nordic NE9LKE till garage?
« Svar #4 skrivet: 17 november 2011, 17:15:30 »
Har du gett knappt 7200:- för en NE9LKE sÃ¥ har du fÃ¥tt tag pÃ¥ den märkligt billigt  Thumbsup
LÃ¥ter som ett momsfritt köp  ;)
Hoppas du hittar hjälp med installationen billigt också så tar det inte så lång tid innan den har tjänat in sig.

Inga problem med att montera den på 25kvm garage
Garage har sämre isolering än villastandard och ingen hjälp i samma utsträckning från andra värmekällor som ett vanligt boende har och kräver mer energi vad många tror.

Doggydoggen räknar upp en del lite väl dyra maskiner för att placera i ett garage på 25kvm
UtgÃ¥r ifrÃ¥n att du provat alla dÃ¥ du anser dessa lämpliga och bra för lillburts ändamÃ¥l  ;)

*Ler*..

Utgick efter vad dom ligger prismässigt jämfört med NE9LKE
och har han nu fått denna pump momsfritt så kanske han kan göra samma deal med övriga pumpar?
om du tycker att jag räknat upp dyra maskiner, vilka andra pumpar tycker du själv vore lämpligare?
Om du anser att det är felaktiga iakttagelser angående dessa pumpar jag påvisade så rätta gärna. ;)
väntar på det utömmande svaret. Thumbsup
« Senast ändrad: 17 november 2011, 17:19:02 av doggydoggen »
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Panasonic Nordic NE9LKE till garage?
« Svar #5 skrivet: 17 november 2011, 18:10:09 »
Då det är ett varmgarage så finns det fler modeller att välja mellan men inte till det priset han/hon har fått på NE9LKE.

Nu kanske han/hon kan köpa flera olika märken "momsfritt" men NE9LKE borde vara ett par tusen billigare än HE9 och Toshibas modeller, men jag gÃ¥r i och för sig pÃ¥ maskiner som distribueras via dom Svenska Distributörerna och inte paralellimporterade med 2 Ã¥rs garanti  ::)

FramgÃ¥r inte vart i landet det är eller hur bra/dÃ¥ligt  det är isolerat och det vore önskvärt att veta innan man vill ge nÃ¥gon rekomendation.
Jag kan dock bara rekomendera dom modeller jag vet nÃ¥got om och inte alla andra modeller som finns pÃ¥ marknaden  ;)

Du verkar uteslutande ha rekomenderat modeller med underhållsfunktion men ett varmgarage tolkar jag inte som att ca +10 är ett varmgarage men jag kan ha missförstått lillburt med "varmgarage"
Vissa av modellerna som du räknade upp är väl inte direkt testade hos speciellt mÃ¥nga i vÃ¥rat klimat med underhÃ¥llsfunktionen men enligt dig fungerar dom tydligen bra  ;)

Dom jag vet fungerar med underhållsfunktionen +10 grader är Panasonics NE och HE samt Mitsubishi GE35VAH
Har åtmindstånde inte fått några klagomål på att det inte skulle fungera av dom som utnyttjar den funktionen.

Hoppas svaret var uttömmande nog Thumbsup

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Panasonic Nordic NE9LKE till garage?
« Svar #6 skrivet: 17 november 2011, 18:40:46 »
Då det är ett varmgarage så finns det fler modeller att välja mellan men inte till det priset han/hon har fått på NE9LKE.

Nu kanske han/hon kan köpa flera olika märken "momsfritt" men NE9LKE borde vara ett par tusen billigare än HE9 och Toshibas modeller, men jag gÃ¥r i och för sig pÃ¥ maskiner som distribueras via dom Svenska Distributörerna och inte paralellimporterade med 2 Ã¥rs garanti  ::)

FramgÃ¥r inte vart i landet det är eller hur bra/dÃ¥ligt  det är isolerat och det vore önskvärt att veta innan man vill ge nÃ¥gon rekomendation.
Jag kan dock bara rekomendera dom modeller jag vet nÃ¥got om och inte alla andra modeller som finns pÃ¥ marknaden  ;)

Du verkar uteslutande ha rekomenderat modeller med underhållsfunktion men ett varmgarage tolkar jag inte som att ca +10 är ett varmgarage men jag kan ha missförstått lillburt med "varmgarage"
Vissa av modellerna som du räknade upp är väl inte direkt testade hos speciellt mÃ¥nga i vÃ¥rat klimat med underhÃ¥llsfunktionen men enligt dig fungerar dom tydligen bra  ;)

Dom jag vet fungerar med underhållsfunktionen +10 grader är Panasonics NE och HE samt Mitsubishi GE35VAH
Har åtmindstånde inte fått några klagomål på att det inte skulle fungera av dom som utnyttjar den funktionen.

Hoppas svaret var uttömmande nog Thumbsup

Okej TS.

Det kanske var lite kaxigt av mig..
jag har monterat alla pumpar utom fujitsun och nya toshiba 25:an, den följde med mer som att det skulle bli ett balanserat inlägg mellan fabrikat.
sen har jag precis som du bekanta som har dessa pumpar i deras garage, och inte hört klagomål
samt att min ena granne monterar ett par 100 pumpar/säsong och vi dricker kaffe kontinuerligt
men visst jag har inte monterat 1000 pumpar som man bör göra om man skall få en statistik på fullgoda produkter.
Tog för givet att han hade tänkt använda en 10 graders funktion i garaget, det kanske inte är fallet.
för mig är ett varmgarage +-grader och hyr du ett varmgarage på stan så brukar dom hålla +6 vintertid, om det är rätt eller fel det går väll att diskutera.

Dogge.
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Panasonic Nordic NE9LKE till garage?
« Svar #7 skrivet: 17 november 2011, 19:06:44 »
Nya Toshiban och senaste Fujitsun har inte direkt upplevt en Svensk vinter ännu bland vanliga konsumenter med underhÃ¥llsfunktionen sÃ¥ jag skulle inte vÃ¥ga säga att dom är bra för det ändamÃ¥let hur mÃ¥nga koppar kaffe jag än dricker med olika montörer  ;)

Har inte så många bekanta som kör underhållsfunktionen då dom flesta håller minst +16 i sina garage.
Sålde dock en hel dröse med GE35VAH till fritidshus i fjällen som jag var ganska orolig för till en början, jäkligt långt från mig till fjällen för mig om det skulle ha krånglat knUp

Gillar inte att sälja helt nya modeller som ska användas med underhållsfunktionen innan man vet att det verkligen fungerar som det är tänkt, finns roligare saker än att försöka lösa sådana situationer mitt i vintern.

Varmgarage är ett klurigt uttryck !!
För mig är ett varmgarage minst 16 grader varmt men en del tycker precis som du att +6 är ett varmgarage.
Men ärligt talat, hur varmt är +6 grader egentligen
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Panasonic Nordic NE9LKE till garage?
« Svar #8 skrivet: 17 november 2011, 19:24:06 »
Plus grader är att färg i hinkar inte fryser, vatten i rör inte fryser, alt som inte klarar minusgrader klarar sig, det är för mig ett varmgarage, därimot om man pratar om verkstad, dvs att man skall jobba, då vill jag nog ha 16 grader..=)

Men jag håller med dig, beroende på vars i landet jag bor, dvs luftfuktighet, det som sätter dom största käpparna i hjulen när det gäller 10 graders funktionen.
men är inte detta att minne blott med dom senaste intelligenta värmepumparna, vet att sanyo IVT och pumpar ur dom äldre(första) serierna(klonade kopiorna) hade stora problem med avfrostningen och man då även tog bort dom funktionerna på fjärrkontrollen eftersom det var så pass stora problem.
fast samtidigt så är jag ägare av en "klon" Electrolux esd09hra som gått felfritt på 10 graders funktionen sedan 2010.
jag tror funktionen beror lite på vars i sverige pumpen sitter åxå.

och....JA ja ja,
Du har rätt nya panasonicen har inte fått bekänna färg än, men mycke kaffe blev det iallafall. :D
men på kul så sätter en granne upp den nya "Sexiga"Hitachi premium 25 i sitt garage,
den skall bli intressant att följa. :)
« Senast ändrad: 17 november 2011, 19:31:12 av doggydoggen »
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Panasonic Nordic NE9LKE till garage?
« Svar #9 skrivet: 17 november 2011, 19:32:51 »
Nu var det väl inte Panasonicen jag skrev om som inte fått bekänna färg ännu !!!

Sanyo och IVT har ingenting ihop eller förstod jag fel ?
Det är Sharp som har tillverkat en massa maskiner som sedan har en hel dröse med olika märken som tex IVT, Electrolux, Bosch, Aermec

En av dom som du räknade upp som bra är väl inte direkt 100% driftsäker med underhållsfunktionen, du får lista ut vilken själv (leverantören skriker mig i örat annars) men det har även framgått av en hel del skribenter som gett sin syn på den modellen och dess underhållsfunktion i en del trådar.

Hitachin ser lovande ut det lilla jag hört om den.
Har dock dålig koll på prisbilden på den med 5 års garanti via Ahlsell
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Panasonic Nordic NE9LKE till garage?
« Svar #10 skrivet: 17 november 2011, 19:35:37 »
Sharp givetvis. huvuddunk
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Panasonic Nordic NE9LKE till garage?
« Svar #11 skrivet: 18 november 2011, 13:31:19 »
Beror helt på hur isolerat garaget är. Ett traditionellt garage med oisolerad betongplatta, halvtjocka väggar och kring 10-15cm isolering i taket drar mycket stora mängder energi att hålla t.ex. +17C på vintern, kan bli mer än för själva huset. Innetemperaturen bör ligga närmare marktemperaturen på orten så inte betongen leder bort så mycket värme. U-värdet för betongplattan är närmare 3, dvs som ett gammalt och dåligt tvåglasfönster. När det sedan ska meckas eller annat ska pumpen snabbt kunna värma upp garaget, dvs relativt utrymmet ha hög värmeeffekt även vid kyligt väder. Är det ett nybyggt garage med 20cm cellplast i betongen, 20cm isolering i väggarna, 40cm i taket och välisolerad garageport är det en helt annan sak och pumpen kan ha lägre maxeffekt men hålla en högre konstant temp i garaget.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Panasonic Nordic NE9LKE till garage?
« Svar #12 skrivet: 18 november 2011, 13:45:30 »
TS: Enligt några installatörer jag talat med så slutade dom sälja den mindre NE-maskinen förra hösten för att avfrostningarna inte fungerade bra vid underhållsvärme, de lämnade dessutom märkligt låg uteffekt när det blev riktigt kallt, typ under -15°C.
Var det ett fåtal problem-maskiner, eller ordnades det till under pågående säsong?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Panasonic Nordic NE9LKE till garage?
« Svar #13 skrivet: 18 november 2011, 15:51:07 »
Har inte själv haft några problem med NE och underhållsfunktionen och inte hört det från annat håll så jag vet ej om det var någon serie maskiner eller något annat.
Det är en ganska liten effekt pÃ¥ den modellen sÃ¥ att den ger ganska lite vid -15 kan inte komma som nÃ¥gon överaskning  Sc:,h
Risken är väl att en del har underdimensionerat lite för mycket eller inte talat om att det måste kanske stöttas med annan tillskottsvärme när den inte orkar med!
Du skriver inte vilken av NE9 modellerna det handlar om ?
Är det GKE, JKE eller LKE som du hört haft problem ?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Panasonic Nordic NE9LKE till garage?
« Svar #14 skrivet: 18 november 2011, 16:22:36 »
Ingen aning, vilken var det som kom i höstas och såldes av de svenska grossisterna?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!