Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ta bort shuntgrupp för att balansera framledningstemperatur?  (läst 456 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peltonen

  • Gäst
Peltonen
Ta bort shuntgrupp för att balansera framledningstemperatur?
« skrivet: 10 januari 2024, 13:19:45 »
Hej och till att börja med tack för alla intressanta trådar som finns på forumet, kul att så många delar med sig av sin kunskap. Mycket att lära sig!

Jag försöker optimera vår bergvärmepump och uppvärmningssystem. Vi bor i ett stort hus på 300kvm fördelat på 2 plan och suterräng i Dalarna. Nibe F1255-16. Golvvärme i källare och på bottenplan. På övre våning golvvärme i ett rum, i de andra stora vattenburna radiatorer. Husets ovanvåning är tillbyggt och betydligt bättre isolerat.

När alla termostat är öppna vid kallt väder blir ovanvåningen för varm, medan bottenvåningen blir för kall med 1-1,5 grader. Källaren är balanserad. Golvvärmesystemet till bottenvåningen går via en LK VS 2-2,5 shuntgrupp. Jag har pratat med LKs support och skruvat in VF-ventilen till max för att minimera shuntningen men det föreligger fortfarande en skillnad på 4-5 grader jämfört med pumpens framledningstemperatur.

Som det är nu får vi alltså strypa radiatorerna på ovanvåningen för att golvvärmesystemet ska få tillräckligt hög framledningstemperatur via shunten.

Min fråga är om ni tror det är en lönsam investering att helt sonika be en rörmokare plocka bort shuntgruppen och köra samma framledningstemperatur till ovanvåning och bottenplan, och med det förhoppningsvis kunna sänka pumpens framledningstemperatur några grader?

Mvh Emil

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ta bort shuntgrupp för att balansera framledningstemperatur?
« Svar #1 skrivet: 10 januari 2024, 13:52:32 »
Jag antar att shunten (5) är fullt öppen?
Returventil (7) ska också vara helt öppen.
VF ventil (8 ) kan som du skriver skruvas in för att shuntgruppens egen cirkpump ska ge ett sug på primärsidan.

Om den fortfarande ger en temperatur som är 4-5 C under pumpens framledning så gissar jag att shuntens cirkpump inte funkar som den ska?
I detta läge borde den i princip ta allt vatten från värmepumpen och i värsta fall vända på flödet på radiatorerna uppe?
« Senast ändrad: 10 januari 2024, 14:01:04 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Peltonen

  • Gäst
Peltonen
SV: Ta bort shuntgrupp för att balansera framledningstemperatur?
« Svar #2 skrivet: 11 januari 2024, 06:57:46 »
Tack för svar,
Ja shunten är öppen, returventilen var kanske 1/2 varv från fullt öppen som skruvade upp den helt efter ditt tips.

Cirkulationspumpen är inställd på max, såvitt jag kan bedöma är den igång baserat på att man kan känna hur den oscillerar svagt.

Om jag förstod supportteknikern rätt kommer det alltid föreligga en viss shuntning, den går inte att få bort helt?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ta bort shuntgrupp för att balansera framledningstemperatur?
« Svar #3 skrivet: 11 januari 2024, 12:44:01 »
Antar att det inte går att skruva in VF-ventilen helt utan att den alltid lämnar en öppning?
I så fall kommer det shuntas lite, men jag är fortfarande fundersom på om cirkpumpen på golvvärmefördelaren verkligen snurrar?
Den kan brumma utan att den snurrar.

Tror det sitter en centrumskruv på pumpen, lossa denna och kolla att det snurrar?
Håll en trasa under för det kommer ut vatten.
« Senast ändrad: 11 januari 2024, 12:45:47 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Peltonen

  • Gäst
Peltonen
SV: Ta bort shuntgrupp för att balansera framledningstemperatur?
« Svar #4 skrivet: 11 januari 2024, 20:35:14 »
Det som har hänt sedan jag skruvade in VF ventilen är att värmebärarpumpshastigheten successivt gått ner för att nu ligga på 1% med tämligen svala radiatorer! Jag antar att det svarar på frågan om shuntgruppens cirkulationspump fungerar? Är det som du beskrev tidigare att allt flöde nu i princip går till golvvärmesystemet, kanske till och med reverserat flöde från radiatorerna?

Är en lösning att sätta en miniminivå på cirkulationspumpen i värmepumpen? Eller är det lika bra att ställa tillbaka shunten för att riskera skada på systemet.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ta bort shuntgrupp för att balansera framledningstemperatur?
« Svar #5 skrivet: 12 januari 2024, 10:10:18 »
OK, dÃ¥ funkar nog golvvärmens cirkpump.  :)
Nu borde det väl blir varmare i markplan än på övervåningen?
I så fall handlar det om att justera in VF ventilen så att det blir balans i värmen mellan våningarna.
Tänk på att du har ett värmetrögt system, det kan ta ett par dagar efter en justering innan det jämnat ut sig.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Jag skulle nästan hellre rekommendera att man justerar in flödet pÃ¥ returventilen (7), har en känsla av att det blir en jämnare fördelning av flödet pÃ¥ det sättet, även om nÃ¥gon termostat skulle strypa, men jag kanske är ute och cyklar.  dontknow
Eller sÃ¥ är det samma sak pÃ¥ ett ungefär.  dontknow
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ta bort shuntgrupp för att balansera framledningstemperatur?
« Svar #7 skrivet: 12 januari 2024, 16:14:26 »
Jag skulle nästan hellre rekommendera att man justerar in flödet pÃ¥ returventilen (7), har en känsla av att det blir en jämnare fördelning av flödet pÃ¥ det sättet, även om nÃ¥gon termostat skulle strypa, men jag kanske är ute och cyklar.  dontknow
Eller sÃ¥ är det samma sak pÃ¥ ett ungefär.  dontknow

Jo, i vanliga fall så, men i detta fallet fick golvvärmen för lite värme med returen fullt öppen, därför stryps VF-ventilen för att öka flödet till golvvärmen ytterligare.
Som jag förstår shunten så blir det dubbelstrypning om både VF-ventilen och returventilen stryps samtidigt, de motverkar varandra.
Då skulle jag hellre öppna VF lite än att strypa på returen med VF-ventilen hårt instrypt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Peltonen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för råden!

Jag angav 30% som minsta värde på cirkulationspumpen (det var angivet som default för viloläge som tänkte att det kunde vara rimligt att börja med). DeltaT i pumpen verkade fortsatt vara kring 6 grader så antar att det är ett rimligt värde?

Det är fortfarande ca 3 graders skillnad mellan värmepumpens framledningstemperatur och framledningstemperaturen i shunten till golvvärmen. Då det var kring -5 grader ute var rumstemperaturen jämn i hela huset, nu när den är under -10 märker man att rumstemperaturen ökar mera på den välisolerade övervåningen med radiatorer. Tänker att det får vara så, justeringen på shunten gjorde ändå att jag kunde sänka kurvförskjutningen ett steg så en liten vinst blev det och jämnare temperatur. Tack för hjälpen!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!