Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: är det nÃ¥n som har nibes prog för beräkning av storlek pÃ¥ v_pump  (läst 3721 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
tänkte byta ut min gamla trotjänare flash 1500 mot något driftsäkrare. och bestämt att jag skall ha en nibe frågan vilken storlek. är den nån som kan göra beräkningen?
köt fast kond mot min kombipanna med 180 l v volym
några fakta om huset;:
 beläget i Ulricehamn  1 plans med källare 90+90 m2 tegelväggar
3 personer i hushållet. max framledn 50-55 grader. Har inga uppgifter om årsförbrukning eftersom jag kört med värmepump innan. med värmepump ca 16000kw. vid -10 är elpatronerna i gång på 6 kw.
utan hushålls el skulle jag tippa på 11000kw för värme, en ren gisning 22-25000 kw för uppvärmning med elpatroner utan hushåls el. vad blir brytgränsen på 2005-8 alt
2005-10 innan elp gÃ¥r in och stöttar. Min gamla flash klarade hela huset till ca -8 -9 grader.  Hur mycket skiljer det i cop pÃ¥ en flash frÃ¥n 1992 mot en nyare. har ingen bruksanvining vad den skall ge för effekt men jag tror den är för stor. väldigt mycket start och stopp
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Jag har, du behöver en 2005-10 om du vill ha samma täckningsgrad.

Däremot borde du göra nåt åt den fasta kondenseringen... Din årsvärmefaktor med fast kondensering blir bara 2.4, med flytande kondensering skulle du komma upp i COP 3.3.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
kollade pÃ¥ smo 10 , men det är väl knappt ide och koppla in en sÃ¥dan pÃ¥ min gamla annläggning. smo 10+dra om alla rör dÃ¥ har väl det sprugit i väg i pengar sÃ¥ det blir väl lika billigt  att köpa vvm 240. Sen kollade jag pÃ¥ ctc eco el men det ser ju ut som den använder fast kondensering. men den kanske anpassar temp efter hur mycket den vill ha i framledning eller hur funkar den
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
FÖRRESTEN VAD ÄR GRADTIMMAR?
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
kollade pÃ¥ smo 10 , men det är väl knappt ide och koppla in en sÃ¥dan pÃ¥ min gamla annläggning. smo 10+dra om alla rör dÃ¥ har väl det sprugit i väg i pengar sÃ¥ det blir väl lika billigt  att köpa vvm 240. Sen kollade jag pÃ¥ ctc eco el men det ser ju ut som den använder fast kondensering. men den kanske anpassar temp efter hur mycket den vill ha i framledning eller hur funkar den
Kolla en gång till då att 2005 fungerar tillsammans med vvm240.
Jag har för mig att man skall använda 2010 tillsammans med vvm240.

CTC kör någon typ av halv fast kondensering, dev de levereras olika framtemp beroende på behovet, men de levererar 'över temp' ( dvs lite högre temp än en rent flytande kondensering gör) så att shunten kan leverera en jämn temp till radiatorer.
/Erland
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad Bjarven

  • MSc Innovation Management
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej!
Om du e osäker på pump val så hör av dig till NIBE. De erfarenheter jag har är att de gärna hjälper till med dim.
Värmepump är givet för uppvärmning

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!