Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Krypgrund hÃ¥lls torr av frÃ¥nluft  (läst 7035 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ansk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Krypgrund hålls torr av frånluft
« skrivet: 04 augusti 2006, 17:56:50 »
Jag har funderat på att installera frånluftsvärmepump i vårt hus, men kom just på att frånluften har en funktion också i bygget.

Huset är en 1,5-plans trävilla Götenehus byggt -80 och står i Stockholm söderort. Huset står på sin grundmur (eller vad det heter) och därunder finns en generöst tilltagen krypgrund som är lätt att komma ner i för kontroll av vatten, avlopp, det elektriska mm som passerar där.

Säljaren av huset berättade då vi köpte det 2004 att krypgrunden hålls torr och varm med hjälp av frånluften från huset, mekanisk frånluft. Frånluften dras ut genom en centralt placerad fläkt i en skrubb på övervåningen, blåses ner i krypgrunden och sedan en bra bit ifrån utblåset i krypgrunden går en kanal ut ur krypgrunden och upp genom taket.

Då huset saknar FLVP i dag tänkte jag som sagt vi skulle skaffa det för att bättre hushålla med energin. Men då blir väl därefter utgående frånluft kallare och frågan är om det har betydelse för husgrunden.

Om någon annan har en liknande konstruktion eller har tips utifrån en allmän bedömning, är jag intresserad av att höra.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Krypgrund hålls torr av frånluft
« Svar #1 skrivet: 04 augusti 2006, 18:20:44 »
Hej

Det verkar inte vara så smart om jag nu förstått rätt så suger man varm luft innifrån huset ner i kypgrunden där den får kallna innan man blåser ut luften genom taket.
Om du har varm luft som är ganska torr innomhus så brde det väl vara OK men annars borde du ha chans att få kondens i krypgrunden eller åtminstone hög RF.

Hoppas jag missförstått något.

MVH
Messer

Utloggad ansk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Krypgrund hålls torr av frånluft
« Svar #2 skrivet: 04 augusti 2006, 20:04:10 »
Du har nog inte missförstått något. Eftersom frånluften värmer krypgrunden, blir den kallare tills den går ut genom taket. Dock har nu huset byggts så här år 1980 och det ser ju fortfarande torrt och fint ut där nere.

Jag kan ju lätt se på plåtgrunkan på yttertaket att frånluft som går ut där värmer en del av taket också och tinar lite snö och is däromkring. Härligt med dagens elpriser, eller hur.

Så som jag tror, skulle jag koppla en FLVP på frånluften och skicka ut frånluften någon annanstans. Måhända finns det särkild utrustning man kan använda för att ventilera och/eller avfukta krypgrunden.

Anders

Utloggad xshadow

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt kan göras bättre....och billigare.
SV: Krypgrund hålls torr av frånluft
« Svar #3 skrivet: 04 augusti 2006, 20:33:34 »
Säljaren av huset berättade då vi köpte det 2004 att krypgrunden hålls torr och varm med hjälp av frånluften från huset, mekanisk frånluft. Frånluften dras ut genom en centralt placerad fläkt i en skrubb på övervåningen, blåses ner i krypgrunden och sedan en bra bit ifrån utblåset i krypgrunden går en kanal ut ur krypgrunden och upp genom taket.

Hmmm... är inte frÃ¥nluften den "smutsiga" luft som kommer frÃ¥n bastu, duschrum, WC, skrubbar etc. och som innehÃ¥ller en hel del fukt??  Sc:,h IsÃ¥fall är det nog inte sÃ¥ bra att leda den ner till krypgrunden, om inte via en värmeväxlare.

/Mosse
Nibe Fighter 1210-7 med 2 borrhål 117+54m värmer 165m2 (600m3). Andra årets elförbrukning = 10800kWh(5300kWh HH-el & 5500kWh VP-el). Isolering golv: 370mm, väggar: 250mm, tak: 400mm

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Krypgrund hålls torr av frånluft
« Svar #4 skrivet: 04 augusti 2006, 23:35:06 »
Antagligen så är luftflödet så högt så att det håller krypgrunden så varm att luftfuktigheten inte kondenserar i grunden, annars borde du märkt problem redan nu. Men skaffar du en FLVP och kyler luften innan den når krypgrunden så tror jag du får problem.

Skaffar du en FLVP så skicka ut frånluften direkt genom taket och gör om ventilationen av krypgrunden, skaffa en avfuktare, den finns en del skrivet om avfuktnig av krypgrund i forumet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ansk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Krypgrund hålls torr av frånluft
« Svar #5 skrivet: 05 augusti 2006, 10:53:10 »
Tack igen för svar.

Detta plus findings angående vad en FLVP kan ge jämfört med t ex LVVP, betyder nog att jag låter frånluften vara tills vidare och köper något system som är oberoende av frånluften.

Krypgrunden ser som sagt torr och ren ut, så jag tänkte att if it works, don't fix it.

Anders

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Krypgrund hålls torr av frånluft
« Svar #6 skrivet: 05 augusti 2006, 15:39:31 »
Antagligen så är luftflödet så högt så att det håller krypgrunden så varm att luftfuktigheten inte kondenserar i grunden, annars borde du märkt problem redan nu. Men skaffar du en FLVP och kyler luften innan den når krypgrunden så tror jag du får problem.

Skaffar du en FLVP så skicka ut frånluften direkt genom taket och gör om ventilationen av krypgrunden, skaffa en avfuktare, den finns en del skrivet om avfuktnig av krypgrund i forumet.

Hej ,
här är jag lite lost.
Rimligtvis borde denna kalla luft också vara avfuktad och ganska torr.
Erland
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad ansk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Krypgrund hålls torr av frånluft
« Svar #7 skrivet: 05 augusti 2006, 17:46:47 »
Erland, det finns inget i det befintliga frånluftssystemet som avfuktar luften. Så det är inte säkert den är särskilt torr i dag, men varm.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Krypgrund hålls torr av frånluft
« Svar #8 skrivet: 05 augusti 2006, 22:29:47 »
Hej ,
här är jag lite lost.
Rimligtvis borde denna kalla luft också vara avfuktad och ganska torr.
Erland

Njae, när man kyler luft i en FLVP så fälls fuktighet ut, men den relativa fuktigheten på denna kylda luft är högre än på den frånluft som skickas ut okyld från bostaden. Kallare luft bär mindre fukt, räknat i gram/m3. För att minska den relativa fuktigheten på frånluften så måste du höja temperaturen igen och då tappar du hela grejen med FLVP.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!