Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rester frÃ¥n gammal EBV i elskÃ¥pet?  (läst 282 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tanner

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
Rester från gammal EBV i elskåpet?
« skrivet: 26 januari 2024, 00:17:30 »
Jag hade en elektriker här idag som rotade i elskåpet och då föll föll plasten sönder runt något som väldigt mycket ser ut som strömkännare till en Nibe EBV 200 baserat på dess form, färg och en flat kabel från sig. Det sitter en på varje fas och särskilt den ena var i riktigt dåligt skick och porös och plasten föll av så att man kunde se spolen i den. Dessa tre var sen skarvade i en sockerbit och försvann bakåt.

Elektrikern trodde det var till styrningen av värmesystemet och gjorde en tillfällig isolering runt den och bad mig kontakta ngn som kan byta ut dem. Tyvärr fanns inte tiden annars hade det varit intressant att följa vart de tog vägen sen...


Hursom så tyckte jag det lät lustigt att det skulle finnas någon extra styrning till VP som jag inte sett, då jag varit inne i den rotat en del och kopplat på egen styrning av värme och vatten.

För det enda som finns och är kopplat till Niben är matningen som kommer in i toppen med 5 ledad kabel med L1, L2, L3, nolla och jord, samt att sladden för utegivaren som går ner och ansluter till plint 30 mellan pin 7 och 8. Hade jag haft en EBV ansluten till min Nibe hade skulle den enligt manualen ansluta till pin 1 och 2 på plint 30 samt vara monterad i utrymmet precis under plåten som displayen sitter på och jag kan inte hitta någon sådan modul någon annanstans heller.

Det som sitter i huset är en Nibe Fighter 1215-5 som installerade 2004 och den satt i huset när vi köpte det 2010. Tidigare har det suttit en oljepanna i huset. Så det är nästan 20 år sen och då är det kanske det är troligt att plasten faller sönder på något som sitter skyddat inomhus i elskåpet?! Huset annars är ett Gullringen hus från 1968.


Vad tror ni? Är det rester från en tidigare EBV som tagits bort som sitter kvar i elskåpet?
Eller kan det tom vara rester från en EBV från ett tidigare värmesystem?
För vi har inget annat som jag kan komma på som kan vara reglerat och i behov av stömkännare.

« Senast ändrad: 26 januari 2024, 00:19:19 av tanner »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Rester från gammal EBV i elskåpet?
« Svar #1 skrivet: 26 januari 2024, 08:27:01 »
Jo, det där är strömkännare till en effektvakt.
Men om det har suttit en i din 1215-5 eller om den var till den gamla oljepannans elpatron är ovisst.
20 år gammal plast brukar inte vara i så dåligt skick, men om de är från oljenannans tid, 1968, så låter det mer troligt att plasten börjar bli dålig.
Verkar dessutom skumt att nån plockat ur EBV:n, om den slutat funka så är det ju bara att koppla ur den och låta den sitta kvar?
Fast jag kan ha fel.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Rester från gammal EBV i elskåpet?
« Svar #2 skrivet: 26 januari 2024, 10:15:16 »
Tänk på att om man låter ström flyta genom primärlindningen (kabeln som går genom hålet i kärnan) på en sån där strömtransformator, så MÅSTE sekundärsidan vara belastad. Kopplar man bort ledningarna från den effektvakt de har varit anslutna till, så skall de kortslutas.
Om man lämnar dem öppna så kan man dels få ut farlig spänning på dem och dels riskerar man överhettning och brand i strömtransformatorn, antingen pga magnetisk mättning i järnkärnan eller överslag och gnistbildning i lindningen.
Och om man arbetar med kablarna på sekundärsidan, SKALL hela elinstallationen i huset göras strömlös först.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Rester från gammal EBV i elskåpet?
« Svar #3 skrivet: 26 januari 2024, 10:48:58 »
Tänk på att om man låter ström flyta genom primärlindningen (kabeln som går genom hålet i kärnan) på en sån där strömtransformator, så MÅSTE sekundärsidan vara belastad. Kopplar man bort ledningarna från den effektvakt de har varit anslutna till, så skall de kortslutas.
Om man lämnar dem öppna så kan man dels få ut farlig spänning på dem och dels riskerar man överhettning och brand i strömtransformatorn, antingen pga magnetisk mättning i järnkärnan eller överslag och gnistbildning i lindningen.
Och om man arbetar med kablarna på sekundärsidan, SKALL hela elinstallationen i huset göras strömlös först.

Jasså, jag lät killen som bytte elmätare stoppa in dessa i mitt hus och lät då kablagen bara hänga.
Jag kopplade in dessa i min 1245-a vid ett senare tillfälle, självklart stängde jag av värmepumpen innan jag kopplade in dem men jag bara antog att det är svagspänning som man får ut från strömkännarna?
Jag kollade förstås med en spänningsprovare, har för mig att den visade max ett par tre volt?
« Senast ändrad: 26 januari 2024, 10:52:02 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Rester från gammal EBV i elskåpet?
« Svar #4 skrivet: 26 januari 2024, 15:04:20 »
Med strömtransformatorerna anslutna till belastning så blir det nog bara några enstaka volt. Men med hög ström på primärsidan och transformatorn obelastad kan det nog bli några hundra volt sekundärt om det inte råkar finnas någon inbyggd skyddskomponent (varistor, zenerdiod etc).
Sekundärkretsen räknas INTE som svagström (SELV med modernt språkbruk), det brukar stå i installationsanvisningarna för värmepumpar, elpannor mm att den ska dras på starkströmsmässigt sätt.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!