Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dimensionering och val av bergvärmepump till villa Göteborg  (läst 1597 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad erzki

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vi har nu hela huset uppvärmt med el, två stora rum med elvärme i golv och resten med elradiatorer.
Nu vill vi istället installera bergvärme.

Storlek: 147 kvm varav 80 kvm är konverterat till vattenburen golvvärme, resten elgolvvärme. Vi ska ev bygga ut ytterligare 28 kvm. Så det blir totalt 175 kvm i framtiden.
Plats: Göteborg
Isolering:
Tak: 250 mm lösull
Väggar: vet ej men helt ok då det förmodligen är tillägsisolerat.
Golv: vet ej men helt ok (krypgrund)
Elförbrukning: 20000kWh
Antal pers: 2 vuxna, 3 barn

Jag är ingen expert alls på detta område men skriver lite tankar, rätta mig gärna.
- Man ska undvika radiatorer (högre värme i systemet) och hålla sig till golvvärme (lågtemepererat) om möjligt. Detta för att få längre livslängd på pumpen.
- Man ska inte ha inbyggd varmvattenberedare i pumpen. Istället förvärma varmvattnet till externa beredare för att få längre livslängd på pumpen.
- I mitt fall är en varvtalsstyrd kompressor att föredra då jag ska börja på 80 kvm och i framtiden klara 175 kvm.

Installation och borrning
Hur ska man tänka kring borrning och installation.
- Ta in en firma som löser allt (med risk för att de inte gillar mina ideer)
- Ta in borrare, VVS osv separat. Hur hittar man isf någon som vill göra ett sådant VVS-jobb (installation av pump) i GBG-området? Jag gissar att de gärna vill göra hela paketet och lägga på en del för detta.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Golvvärme är bra på så sätt att det ger låg framledningstemperatur som både är ekonomiskt och ger bra livslängd på värmepumpen (teoretiskt).
Dock brukar det vara lite vatten i golvvärme + att det kräver högt flöde vilket kan kräva både en extra tank + extra cirkpump.
Även om man har en inverter så kan det behövas en tank eftersom delar av året är lägsta effektsteget högre än husets behov och då går värmepumpen on/off.
Så feta radiatorer, typ konvektorelement eller liknande som är dimensionerat för lågtemp är min favorit.

Inbyggd varmvattenberedare funkar utmärkt om inte värmepumpen är väldigt stor, du kommer behöva en max 12 kW inverter eller 8 kW on/off så då skulle jag ta en med inbyggd VVB.
Sen kan man förvärma varmvattnet i typ VV-slingor i ovan nämnda tank (om du väljer golvvärme), detta kräver dock ingen extern VVB, det kräver en arbetstank med VV.slingor.

De flesta rörfirmor har nog mycket att göra, de vill nog helst slänga in en standardlösning, men du kan ju alltid ringa runt och fråga.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Man kan dimensionera element så att man kan ha samma temperatur på dom som på golvvärme, så element eller golvvärme handlar om kostnad och utseende och inte om framledningstemperatur.
VVB inbyggd i pump är helt OK och påverkar inte livslängden, däremot kan man OM man har ett mycket stort behov av varmvatten ha en separat VVB utanför VP.
Varvtalsstyd eller onoff med volymtank är rätt likvärdigt, men tänk på att en varvtalsstyrd pump kommer att gå som onoff under stora delar av året då dom har en lägsta möjlig effekt/frekvens som dom kan arbeta med.
Har du möjlighet så kanske du ska lägga lite (10-20cm) "vindsull" uppe på den relativt dåliga vindsisoleringen. Det kostar ungefär 3-400:-/m3 och den krattar du ut själv.
Om du ska ha en totalentreprenad eller delad beror till stor del på hur insatt du är. Har du delad så ställs det rätt stora krav på dig att samordna och se till att skaffa rätt grejer i rätt tid och köper du alla "grejer" själv så kommer dom hantverkare du lejer in att ha ett minimalt intresse "kontrollera" att allt verkligen blir bra. Dom kommer troligen endast att göra som du säger, även om det skulle vara helt galet.
Köper du ett helt "paket" får du en nyckelfärdig anläggning men får naturligtvis betala för samordning och projektering mm.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Radiatorer förhindrar kallras vid fönstren. Golvvärme kräver bättre fönster. Men är det tilläggsisolerat är förmodligen fönstren utbytta. Man kan dimensionera radiatorsystem för 45 grader framledningstemperatur när det är som kallast ute. Lägre framledningstemperatur lönar sig inte på sikt enligt min bedömning. Skillnaden mot golvvärme blir då inte så stor.

Förstår inte resonemanget om extern varmvattenberedare. Det är väl inget som hindrar att man förvärmer till en intern beredare. Det är snarare mängden varmvatten man vill kunna ta ut på en gång som avgör.

En on/off pump med volymtank är också ett alternativ. Det finns tankar med slinga där varmvattnet kan förvärmas. Man bör ha 20 liter vatten per kW pumpeffekt för att få tillräckligt långa gångtider.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad erzki

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för snabba svar. Här kommer några förtydliganden.

Angående förvärmare så har jag hört att man förlänger livslängden på pumpen om man förvärmer varmvattnet till varmvattenberedaren istället för att låta pumpen värma upp allt varmvatten. Istället låter man el värma upp det sista graderna i den externa/interna beredaren. Argumentet var om jag förstod rätt att bergvärmepumpar inte mår bra av att gå tungt då och då (som den behöver göra när varmvattnet ska värmas till 60 grader eller nått), istället ska man ha jämn drift.
Sen om man kan göra detta i en inbyggd varmvattenberedare vet jag inte. Anledningen till att jag isf ska ha en extern är att jag redan har en sådan och slipper köpa en till.
Argumentera gärna för eller emot detta eller om det är sak samma. Jag har bara lyssnat på mig fram.

Angående lösull på vinden så har jag nog mer än 25cm. Det var 25cm som Sjömarkens lade till för något år sedan. Därtill kommer det som redan fanns på plats. Så gissningsvis är det 35-40 cm. Men det är en extremt trång vind så svårt att isololera mer.

Ventilation: FTX finns redan installerat.

Kan någon kunnig ge tips på hur djupt man bör borra?

Carl N> Varför kan man välja en med lägre effekt om man kör on/off som du skriver? "12 kW inverter eller 8 kW on/off"

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Dom flesta VP gör inte varmare varmvatten än ca 54-56 grader, för högre temperatur (tex legionella körning) använder pumpen den inbyggda elpatronen. Så du kan glömma "problemet" med livslängd och varmvattenproduktion.
Vill man ha en riktigt bra "gång" skaffar man en arbetstank OAVSETT onoff eller inverter. Det finns skrivit måååååånga sidor om för och nackdelar om du orkar använda sökfunktionen.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Carl N> Varför kan man välja en med lägre effekt om man kör on/off som du skriver? "12 kW inverter eller 8 kW on/off"

Min uppskattning bytter på dina uppgifter, jag gissar att max effektbehov på huset hamnar nånstans kring 50 W/m2 => 9 kW.
En on/off brukar man dimensionera lite under max effektbehov för att få en längre livslängd, det blir ändå mycket lite av totala energin (ca 1%) som kommer från elspets.
Inverter finns i storlek från 12 kW och uppåt, Nibe har en enfas som ger max 6 kW (tror jag) men den blir för liten.
Dainins bergvärmeinverter är kanske på 10 kW, den borde passa bra?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Angående förvärmare så har jag hört att man förlänger livslängden på pumpen om man förvärmer varmvattnet till varmvattenberedaren istället för att låta pumpen värma upp allt varmvatten. Istället låter man el värma upp det sista graderna i den externa/interna beredaren. Argumentet var om jag förstod rätt att bergvärmepumpar inte mår bra av att gå tungt då och då (som den behöver göra när varmvattnet ska värmas till 60 grader eller nått), istället ska man ha jämn drift.
Det är riktigt att pumpen för arbeta hårdare när den gör varmvatten men jag är rätt övertygad om att det blir en minusaffär på sikt. Slutvärmning med el betyder att varmvattenberedarens förluster täcks med elpatronvärme i stället för värmepumpsvärme till ca en tredjedel av kostnaden. Det betyder säkert en extra driftkostnad på minst 500 kr per år. Dessutom ska det tillföras ett antal kWh för slutvärmning av varmvattnet, kanske 1000 kWh per år. Sammantaget kommer driftkostnaden att öka med i runda tal 1500 kr/år. Pumpens livslängd måste öka rätt ordentligt för att det ska gå med vinst. Livslängden måste öka från t.ex. 15 år till 20 år och det tror jag den inte kommer att göra.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!