Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: HÃ¥let som inte finns  (läst 2153 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sur Scrubber

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
HÃ¥let som inte finns
« skrivet: 19 mars 2018, 10:59:51 »
Hej
Har i dagsläget en Thermia Duo 8 som jag fick ärva från tidigare husägaren.
När jag flyttade in så beställde jag en service från ett företag som tidigare gjort service på pumpen.
Där framkom det att kompressorn var ganska knackig. Den löser ganska frekvent på hög temp tryckrör. Dock enbart vid varmvattenproduktion.

Jag har väl i princip insett att kompressorn sjunger på sista versen och går så sakta i tankar på att byta pump helt. Inbillar mig att det hänt en hel del på VP marknaden på 13 år.

Maskinen är 13 år gammal. Borrhålet är fulborrat, dvs inga uppgifter någonstans att det existerar i huvud taget. Förra ägaren minns inte hur djupt hålet är.
Delta T på KB kretsen är inställt på 3 grader. För att hålla detta går KB-pumpen max. Vid delta 4 grader backar pumpen till ca 75%. Delta T på cirkulationskretsen är 7 grader.
Således borde detta tyda på att det finns rejält med värme i hålet.

Nu till frågan. Kan jag beställa offert på en ny likvärdig pump, typ inverter med samma effekt som idag utan att behöva förmedla borrdjupet ??. Befintlig pump levererar ju bevisligen värme utan problem, förutom när vattentempen behöver nå >55 grader då pumpen trippar på hög temp/högt tryck.

Ställer en modern pump större krav på borrdjupet än befintlig pump ??..

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: HÃ¥let som inte finns
« Svar #1 skrivet: 19 mars 2018, 11:28:31 »
Vad har du för temperatur på inkommande brine nu i slutet av uppvärmningssäsongen? Hur mycket tillskott och kompressortimmar har du?
Förmodligen duger hålet åt en ny pump så länge du inte har legat precis på gränsen innan eller vp'n har varit underdimensionerad. Det har inte hänt så jättemycket på kylkretsområdet de senaste 13 åren så du kommer inte att belasta hålet så mycket mer om förutsättningarna är dom samma med den nya VP'n.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: HÃ¥let som inte finns
« Svar #2 skrivet: 19 mars 2018, 11:59:08 »
Det är också viktigt att kolla uteffekten på din nuvarande värmepump och på den nya, om du t.ex. köper en 8 kW Nibe värmepump så ger de inte ens 7 kW uteffekt vid 50 grader på framledningen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad SW

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1038
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: HÃ¥let som inte finns
« Svar #3 skrivet: 19 mars 2018, 12:07:10 »
Har du kollat om det går att hitta hålet via SGU ?
/sw
Villa i Skåne, 1964, ca 225 m² i 1,5 plan + garage (frostfritt).
Tidigare olja, motsv ca 38.000 KWh totalt.
1986 - 1994   Luft - Vatten VP, CTC Rebell 306, ca 27.000 kWh. Usel installation.
           Radiatorsystemet kopplades baklänges.
1994 - 2010,  QVANTUM Q12, GRUNDVATTEN. 18.000 KWh / Ã¥r.
2011   Februari blir vi medlemmar i SVEF ( Sveriges Vindkraftkooperativ ekonomisk förening )
           Vi köper vÃ¥r vindkraftsel via GISLAVED ENERGI.
           Fungerar perfekt, tycker vi.
2010 - 2013,  TERRAWATT 3 3/4 hk, GRUNDVATTEN. Ny borra 60 m. Vattnet visar sig dock vara
           för salt- och järnhaltigt för GrundvattenVP. Styrning JEFF RD 23
2013 - Vi konverterar  till BERGVÄRME och fördjupar den befintliga borran till 210 meter, och "konverterar"
          TW- pumpen till BV-pump.

Total   ELFÖRBRUKNING
2011  13.400  kWh                            
2012  13.500  kWh
2013  14.450  kWh
2014  12.752  kWh
2015  13.835  kWh
2016  13.849  kWh
2017  13.515  kWh
2018  13.234  kWh
2019  11.922  kWh
2020  11.520  kWh
2021  12.742  kWh
2022  11.818  kWh
2023  11.749  kWh

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: HÃ¥let som inte finns
« Svar #4 skrivet: 19 mars 2018, 12:17:43 »
Delta T på KB kretsen är inställt på 3 grader. För att hålla detta går KB-pumpen max. Vid delta 4 grader backar pumpen till ca 75%. Delta T på cirkulationskretsen är 7 grader.
Således borde detta tyda på att det finns rejält med värme i hålet.
Det säger egentligen inget alls om borrhålet. Är det ett grunt borrhål är det lättare att få ett lågt deltaT. Det blir mindre tryckfall i en kortare slang. Dessutom blir det lägre köldbärartemperatur vilket minskar värmepumpens effekt vilket i sin tur minskar deltaT. För att det ska gå att säga något om borrhålet behövs uppgift om köldbärartemperaturer när det är riktigt kallt så att pumpen går hela tiden. I brist på det vad det är för temperaturer just nu och hur många timmar per dygn den går.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Sur Scrubber

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: HÃ¥let som inte finns
« Svar #5 skrivet: 19 mars 2018, 12:18:01 »
Har du kollat om det går att hitta hålet via SGU ?
/sw
Japp. Hålet lyser med sin frånvaro. Man kan visst kontakta kommunen och se om dom har det i sina register men frågan är om man vill rota i det getingboet. Vet ej preskriptionstiden på borrade brunnar...

Utloggad Sur Scrubber

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: HÃ¥let som inte finns
« Svar #6 skrivet: 19 mars 2018, 12:28:31 »
Det säger egentligen inget alls om borrhålet. Är det ett grunt borrhål är det lättare att få ett lågt deltaT. Det blir mindre tryckfall i en kortare slang. Dessutom blir det lägre köldbärartemperatur vilket minskar värmepumpens effekt vilket i sin tur minskar deltaT. För att det ska gå att säga något om borrhålet behövs uppgift om köldbärartemperaturer när det är riktigt kallt så att pumpen går hela tiden. I brist på det vad det är för temperaturer just nu och hur många timmar per dygn den går.
Bor i Stockholmsområdet så rejäla kölddagar är få. Men vi hade ca 16 minus för någon vecka sedan och då tror jag att KBtempen låg på runt -2 grader och in 1 grad. Den gick i stort hela tiden. Men generellt skulle jag säga ca 2 starter varje timme, gångtid ca 20 minuter.

Är borrhålsdjupet av vikt för att projektera en ny pump ?? Kan man inte göra ett 1 till 1 byte??


Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: HÃ¥let som inte finns
« Svar #7 skrivet: 19 mars 2018, 12:39:23 »
Har det fungerat med den g:a pumpen så bör det fungera med en lika stor, kanske med lite kallare brine. Du tar ju ut ungefär lika mycket värme ur marken, så prova först, skulle det trots allt behövas mer "djup" kanske du kan lägga några meter markkollektor för att höja brinetemperaturen.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Ralleballe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ska det bli bra fÃ¥r man göra det själv
SV: HÃ¥let som inte finns
« Svar #8 skrivet: 19 mars 2018, 15:04:46 »
Klart det går att byta till motsvarande modern modell. Problemet för dig kan bli att hitta en installatör som vill installera en produkt med okända förutsättningar. Du får räkna med friskrivningar kring funktion och prestanda i sådant fall.
1,5-plansvilla i Staffanstorp på 196 m2.
Nibe F2120-12 + VVM310, extra shuntgrupp till golvvärme.

Utloggad magfor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrbotten
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: HÃ¥let som inte finns
« Svar #9 skrivet: 19 mars 2018, 18:32:32 »
Om man ska byta värmepump så byter man kanske köldbärarvätska?,borde man inte kunna räkna ut borrdjup kontra hur mycket vätska som går åt?
« Senast ändrad: 19 mars 2018, 18:38:00 av magfor »
Nibe 1245-6 200m borrhål
Kusten Norrbotten.
Daikin Caldo XR40
Östra Norrbotten ca 1mil ovan polcirkeln.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: HÃ¥let som inte finns
« Svar #10 skrivet: 19 mars 2018, 19:17:04 »
Brine byter man bara om det behövs och det är väl inte så troligt. För 13 år sedan var det väl sprit i nästan alla pumpar.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: HÃ¥let som inte finns
« Svar #11 skrivet: 19 mars 2018, 21:10:48 »
Bor i Stockholmsområdet så rejäla kölddagar är få. Men vi hade ca 16 minus för någon vecka sedan och då tror jag att KBtempen låg på runt -2 grader och in 1 grad. Den gick i stort hela tiden. Men generellt skulle jag säga ca 2 starter varje timme, gångtid ca 20 minuter.
Var det +1 in när pumpen gick i stort sett hela tiden är det ett bra borrhÃ¥l i förhÃ¥llande till pumpens effekt. Är det dessutom sÃ¥ att den inte gick dygnet runt när det var -16 behövs det inte nÃ¥gon kraftigare pump. Men se Rickards kommentar om effektangivelser. Min pump var en 5 kW pump när jag köpte den, idag anses en pump som ger samma effkt vara en 6 kW pump.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Sur Scrubber

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: HÃ¥let som inte finns
« Svar #12 skrivet: 21 mars 2018, 08:35:34 »
Stort tack för snabba och informativa svar..

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!