Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur ska jag räkna pÃ¥ drifttider i Termia Optimum 8  (läst 1194 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad RonMajor

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,
jag förstår inte riktigt hur jag ska räkna på dom drifttider som finns i menyn på min Termia Optimum 8. Det finns fyra räknare; Värmepump, Tillsats 1, Tillsats 2 samt Varmvatten.

Jag hoppas att den gör varmvatten med Värmepumpen men dom andra tre tror jag kan översättas som 4kW för värmepumpen, 3kW för tillsats 1 samt 6kW för tillsats 2 - det kanske också är fel?
Vad ska jag räkna med på "Varmvatten"?


Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Varmvatten kan du inte räkna på för det görs av normalt kompressorn och även till en mindre del av el (legionellahöjningen). Behövs det så kan du ha eltillskott även om kompressorn går, det beror på hur mycket vatten du tappat upp.
Och en 8:a drar väl lite mer än 3 kW och elstegen är mycket riktigt 3 o 6 kW.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad RonMajor

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur ska jag räkna på drifttider i Termia Optimum 8
« Svar #2 skrivet: 14 januari 2018, 21:11:50 »
Perfekt, tack!
Så "Varmvatten räknaren" är alltså mest för information och ingår i dom andra 3 räknarna?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
 tummenupp
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!