Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT 495Twin  (läst 870 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Janchrister

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
IVT 495Twin
« skrivet: 10 december 2017, 17:39:52 »
Hej
Jag har en IVT 495twin, inköpt 2003. efter två år byttes pumpen till en scrollpump (på garanti) därefter har den har den fungerat OK tills för några år sedan. Då var det bubbel i freon glaset. Fick hjälp och sedan har den fungerat till för några dagar sedan. Iskallt på elementen.
Gick ner och kollade. Inga Larm hörde att den försökte starta, en kort smäll när kontaktorn gick till och från.
Sände efter hjälp, (har en service kille som sett till pumpen under alla år, men nu stod han frågande. Hur som helst vi tvångs körde pumpen och mätte strömmen, ca 3A på varje fas. Därefter försökte vi igen med självstart och då gick den en halv minut nästa gång gick den ca. 1min. sen fick vi LP larm. Nästa start höll den igång längre och till slut gick den hela vägen men med ett högt tempvärde på GT6.
Men ... jag litar inte på det kommer att hålla, något är fel.
Att den inte startade kanske kan vara för hög start ström så att Motorskyddet löser, kanske p.g.a. att den är sliten.
Efter all denna text vill jag fråga .. om jag vill fräscha upp denna VP vilka är de väsentliga delar som är viktiga att byta som får ställa mot kostnad för en ny VP. Det finns ingen direkt motsvarighet på marknaden närmat är CTC EcoVent i350 men då kan man glömma borrhålet.
Just nu vet jag varken ut eller in.
Det blev lite mycket men har ni lust att svara så är jag tacksam.
Jag bor i Berghem  V. Götaland Marks kommun.
Med vänlig hälsning
Jan Svensson

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT 495Twin
« Svar #1 skrivet: 11 december 2017, 07:31:00 »
Hur mycket borra och hur stort och gammalt hus?
Finns tomtmark där man kan gräva ner lite extra jordvärmeslang?
Förr eller senare måste du byta grejerna och då kanske det funkar med bergvärmepump + frånluftsåtervinning, de flesta märken har en sån lösning.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!