Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dunkande ljud i vattenledning när säkerhetsventil pytsar ut vatten  (läst 2476 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad larsa123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
Hjälper min granne med ett problem med hans bergbärmepump Thermia Villa 90S frÃ¥n 1998. Jag har själv jobbar med installationer av VP förr men har nu slut pÃ¥ idéer.  En stund ca 15 min efter de tex tappat upp ett bad el liknande  och värmepumpen tillverkar varmvatten börjar säkerhetsventilen pÃ¥ inkommande kallvatten till värmepumpens beredare att pytsa ut en skvätt vatten med jämna mellanrum ca 5 min emellan.  Detta resulterar i ett mycket störande ljud i hela huset. Jag har bytt ut hela ventilröret med säkerhetsventil (9bars)och backventil utan nÃ¥gon framgÃ¥ng.  Har även bÃ¥de sänkt och ökat trycket pÃ¥ inkommande kallvatten dÃ¥ tryckreduceringsventil finns vid vattenmätaren. Tanken pÃ¥ att sätta in tryckdämpare pÃ¥ ledningen finns men vill helst komma pÃ¥ orsaken till problemet först. Tror att ledningar och kopplingar tar mycket stryk av dessa dagliga tryckstötar. Hjälp mig.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hjälper min granne med ett problem med hans bergbärmepump Thermia Villa 90S frÃ¥n 1998. Jag har själv jobbar med installationer av VP förr men har nu slut pÃ¥ idéer.  En stund ca 15 min efter de tex tappat upp ett bad el liknande  och värmepumpen tillverkar varmvatten börjar säkerhetsventilen pÃ¥ inkommande kallvatten till värmepumpens beredare att pytsa ut en skvätt vatten med jämna mellanrum ca 5 min emellan.  Detta resulterar i ett mycket störande ljud i hela huset. Jag har bytt ut hela ventilröret med säkerhetsventil (9bars)och backventil utan nÃ¥gon framgÃ¥ng.  Har även bÃ¥de sänkt och ökat trycket pÃ¥ inkommande kallvatten dÃ¥ tryckreduceringsventil finns vid vattenmätaren. Tanken pÃ¥ att sätta in tryckdämpare pÃ¥ ledningen finns men vill helst komma pÃ¥ orsaken till problemet först. Tror att ledningar och kopplingar tar mycket stryk av dessa dagliga tryckstötar. Hjälp mig.
Titta i huset om det finns någon billig engreppsblandare monterad. Speciellt i kök eller tvättstugan. Inte helt ovanligt att det läcker över från varm till kall sida och orsakar tryckstötar. Vrid greppen till ett av ändlägena (helst kallt) ta alla blandarna till kallt läge med stängd kran. Vrid sedan en åt gången mot mitten. Kommer ljudet tillbaka är det den blandaren. Kan även ske med gamla märkesblandare. Detta är ett långskott men jag har varit med om detta.
Mvh /D

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!