Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: HÃ¥rd/mjuklödning Kopparör  (läst 24984 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jockefors

  • Gäst
jockefors
Hård/mjuklödning Kopparör
« skrivet: 20 januari 2006, 11:36:45 »
Hej..
har en liten fundering ..
vad håller bäst hård eller mjuklödning ..givet förståt jag att hårdlödning håller bättre men
hur mycket bättre motiverar det att man hårdlöder sitt system ...värme å vatten

+ går det att mjuklöda med gasol i stället för el ?
klarar gasolbrännaren av att producera värme så man kan hårdlöda med det ...

funderingarna e för att jag funderar på att ev skaffa en liten brännare för att löda koppar rör typ i dim 10-22 mm

vore ju skit smidigt om den funkade,gasol går ju att skaffa på vilken mack som hällst

Utloggad Bobo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hård/mjuklödning Kopparör
« Svar #1 skrivet: 20 januari 2006, 13:27:52 »
Hej,

visst går det bra att mjuklöda med en billig brännare (150-200:-), tenn-silverlod (3%) och lämpligt flussmedel. Jag har gjort detta sedan 80-talet och aldrig har det läckt utom då jag några gånger slarvat med att fullständigt tömma gamla rör på vatten. Det är en fördel om man gör rent lödstället med scotchbrite eller liknande. Se också upp med brandfaran. Skarvar på vertilkala rör som skall lödas underifrån kan man börja med och gärna med röret i horisontellt läge, om det går. Både varm- och kallvatten går bra. Även kalla sidan på min VP (sprit-vatten) lödde jag för 10 år sedan.
Hårdlödning är visserligen starkare men mekaniskt är en rätt gjord mjuklödning stark nog.
110+125 m² (souterrain) stenhus från 1939 på Tyresö.
1: IVT greenline puls (3,7 kW, 1996 - 2006,pensionerad) + 500l tank + 250m sjöslinga. Fast kondensering. VP drog ca 8000kWh/år. + 2 kakelugnar som toppvärme.
2: Nibe 1130-8, ytterligare 2x220m sjökollektor, parallellt med den gamla, den gamla 500-liters-acken med VVB, en volymtank på 120 liter, RG10 (med 2 valbara avkänningszoner) och möjlighet till valfri flytande/fast kondensering . Driftsatt september 2006. 1:a året drog VP 5200 kWh och HH 4800.

jockefors

  • Gäst
jockefors
SV: Hård/mjuklödning Kopparör
« Svar #2 skrivet: 20 januari 2006, 15:38:19 »
Hej ..
Vet du om det går att använda vanligt lödtenn?

Silverlodet fattar jag att man ska använda då det gäller dricksvatten,pga att det inte är bly i det

men till vanliga värmerör måste det ju funka lika bra med vanligt tenn eller har jag fel

jopps det blir till å skaffa en gasolbrännare

har lött in och utvatten i dag,vi hÃ¥rdlödde allt mest pga att farsgubben lämmnat sina grejer här,en viss fördel e det ju att han jobbat 25 Ã¥r  som rörkrökare  =)

men men det e lite tråkigt med,för allt ska va gjort som dom gorde förr,koppar rör å färdiga lödkrökar e skrot,enligt han allt bör hällst dras med vanliga järnrör å tätas med lin & linolja..
svårt å lära en gammal hund å sitta ?

fast verktygen e det inge fel på finns förjäkligt bra grejer för å muffa kooppar rör

han hadde nån special grej så det blev en lödfläns direkt på ett 22 mm rör ,bar att borra å
tjonga fast flänsverktyget så hadde man en färdig lödfläns

Utloggad Bobo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hård/mjuklödning Kopparör
« Svar #3 skrivet: 20 januari 2006, 16:05:33 »
Hej igen,

jag har aldrig använt vanligt lödtenn, men eftersom tenn har betydligt lägre smälpunkt än bly borde tennet flyta ut lättare (232 gr mot 327 gr). Silvret (3%) har visserligen i rent tillstånd väldigt hög smältpunkt men legeringen får ändå en smältpunkt mellan 250 och 300 gr. Blyet är troligen väl mjukt förutom att det som sagt är giftigt. Tenn-silverlodet finns bl a på Claes Ohson.
« Senast ändrad: 24 januari 2006, 10:18:13 av Bobo »
110+125 m² (souterrain) stenhus från 1939 på Tyresö.
1: IVT greenline puls (3,7 kW, 1996 - 2006,pensionerad) + 500l tank + 250m sjöslinga. Fast kondensering. VP drog ca 8000kWh/år. + 2 kakelugnar som toppvärme.
2: Nibe 1130-8, ytterligare 2x220m sjökollektor, parallellt med den gamla, den gamla 500-liters-acken med VVB, en volymtank på 120 liter, RG10 (med 2 valbara avkänningszoner) och möjlighet till valfri flytande/fast kondensering . Driftsatt september 2006. 1:a året drog VP 5200 kWh och HH 4800.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Hård/mjuklödning Kopparör
« Svar #4 skrivet: 20 januari 2006, 17:51:01 »
hej
Det finns speciellt "kapillärlod" som används för kopparrörc ca 3mm i diam. Om man rehgör ordentligt samt använder flussmedel kan man till och med löda skarvar som är upp och ner dvs lodet sugs in uppåt av kapillärkrafterna.
Säls bla av rinkaby rör.
Gasol brännare, butanbrännare från Biltema, eller eltång är det dom gäller.
Mvh ////AndersA
Ps Biltemas butanbehållare kostar 10Sek och räcker ca 45min , det blir en jäkla massa skarvar.
Men bränn för fasen inte ner huset!!!!!
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad Bobo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hård/mjuklödning Kopparör
« Svar #5 skrivet: 20 januari 2006, 20:24:04 »
Hej,

Kapillärlodet bestÃ¥r just av tenn med 3% silver och säljs som sagt  bl a av Rinkaby och Claes i Sjön.
110+125 m² (souterrain) stenhus från 1939 på Tyresö.
1: IVT greenline puls (3,7 kW, 1996 - 2006,pensionerad) + 500l tank + 250m sjöslinga. Fast kondensering. VP drog ca 8000kWh/år. + 2 kakelugnar som toppvärme.
2: Nibe 1130-8, ytterligare 2x220m sjökollektor, parallellt med den gamla, den gamla 500-liters-acken med VVB, en volymtank på 120 liter, RG10 (med 2 valbara avkänningszoner) och möjlighet till valfri flytande/fast kondensering . Driftsatt september 2006. 1:a året drog VP 5200 kWh och HH 4800.

Utloggad Edin A-K

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Hård/mjuklödning Kopparör
« Svar #6 skrivet: 23 januari 2006, 12:07:26 »
Jag har lött med vanlig lödtenn då jag inte hade nåt annat till hands på en söndag.
Jag lödde visserligen bara två skarvar på framledningen men det verkar hålla.
Om det är en nackdel med vanligt tenn fÃ¥r väl tiden visa  :)
210 meters borra (204 aktiva)+Nibe 1115-10 Kw+Nibe VPA300/200+isolerad acc på 500L

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Hård/mjuklödning Kopparör
« Svar #7 skrivet: 23 januari 2006, 12:32:06 »

funderingarna e för att jag funderar på att ev skaffa en liten brännare för att löda koppar rör typ i dim 10-22 mm


Nu har jag ju svets så det har aldrig varit aktuellt att testa, men kan säga att det vi hårdlödning är väldig skillnad på effektbehovet mellan 10 och 22 mm. Så stor skillnad att jag brukar växla munstycke från 150 till 300 l/min.

jockefors

  • Gäst
jockefors
SV: Hård/mjuklödning Kopparör
« Svar #8 skrivet: 23 januari 2006, 16:57:47 »
Hej
Joo det märkte jag med ..22 mm är inte tvärlätta att fÃ¥ värmen i 12 mm e som att ha semester 

tjja det blir nog en eltÃ¥ng  brosan Ã¥ jag gÃ¥r nog i hop Ã¥ köper en

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Hård/mjuklödning Kopparör
« Svar #9 skrivet: 24 januari 2006, 10:10:34 »
Varje skarv på min "Ispinne" vp är löd med tenn, och då är det för köldmediumet dvs gastätt som gäller. Den är nu 5 år och ca 25000 driftimmar. Inga läckor ännu.

////Anders
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

jockefors

  • Gäst
jockefors
SV: Hård/mjuklödning Kopparör
« Svar #10 skrivet: 24 januari 2006, 17:15:02 »
hej ..
håller med dig en bra utförd mjuklöning är jävligt stabil om man rengort å förberett sig väl
innan man smetar på lodet
egentligen det enda felet e ju att det är fruktat noga att alla ytor är rena å att man använder flussmedel

då vi monterade in min acctank så hårdlödde vi allt,vi hadde ju farsans gasvangn å satte klämrings koppel på alla ändar av rören.
då va det ju bara att stappla ihop bitarna på plats å märka skarvarna med tuchpenna
plocka ner allt på golvet å löda i hop röret ,på det viset så går det ju plocka ner alla rör
å löda om en skarv som e dålig

vi hadde en på 40 som fuktade ut lite..tycker vi lyckades bra för å va första gången=)



maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Hård/mjuklödning Kopparör
« Svar #11 skrivet: 24 januari 2006, 17:39:48 »
på det viset så går det ju plocka ner alla rör
å löda om en skarv som e dålig

Bra tips!!! Man kan sektionera nästan en hel installation med övergångskoppel och genom att sätta ventiler (som ändå skall finnas) på lite smarta ställen.

Jag gjorde nog bara tre eller fyra lödningar "på plats" vid en hel vp inst. Resten prefabricerades i bänk med skruvstycke.
I mitt fall med hårdlödning är det även brandrisken man vill reducera *hemska tanke*

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Hård/mjuklödning Kopparör
« Svar #12 skrivet: 25 januari 2006, 14:56:08 »
Jag har lött med vanlig lödtenn då jag inte hade nåt annat till hands på en söndag.
Jag lödde visserligen bara två skarvar på framledningen men det verkar hålla.
Om det är en nackdel med vanligt tenn får väl tiden visa :)

Du bör hålla minst ett öga på dessa skarvar.
VVS-lödtenn legeras med 3% silver, enligt uppgift, för att undvika tennpest.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Hård/mjuklödning Kopparör
« Svar #13 skrivet: 25 januari 2006, 15:04:08 »
Tennpest? Nu vill jag lära mig nåt nytt! Förklara vad det är!

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Hård/mjuklödning Kopparör
« Svar #14 skrivet: 25 januari 2006, 15:15:39 »
Citat ur Nationalencyklopedin:

"tennpest, sönderfall av tenn till följd av strukturomvandling från vitt tenn (b-tenn), som är en glänsande silvervit metall, till grått tenn (a-tenn), som vanligen bildar ett grått pulver. Sådan omvandling äger rum spontant vid temperaturer under ca 13 °C, men den sker i regel mycket långsamt. Den kan ytterligare fördröjas eller praktiskt taget förhindras genom närvaro av vissa legeringsbeståndsdelar, som vismut eller antimon. Dessa förekommer ibland som föroreningar i gammalt tenn. Tenn av modern tillverkning innehåller vanligen antimon som avsiktlig tillsats."
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!