Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luftvärmepump för uppvärmning av nybyggt garage i södra Norrland?  (läst 8029 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Pälle

  • Gäst
Tjena!

Ska bygga garage till våren, 70-80kvm och börjar tänka om angående uppvärmningen. Tänkte ursprungligen gräva ner en kulvertslang (30meter) och låta husets värmepump sköta uppvärmningen av garaget.

Garaget ska isoleras "normalmycket" och jag har tänkt mig en grundtemp på 10-15 grader med möjlighet att öka till strax under 20 när det ska mekas med nåt. Jag bor som sagt i Södra Norrland och ibland händer det att det blir 30 grader kallt på vintern men det är inte särskilt många dagar per år.

Jag har konstaterat att en kulvertslang kostar mycket pengar, ca 10000 för 30 meter och till det tillkommer golvvärmedistribution alt fläktradiatorer och styrning av dessa. Sen ska man även räkna med effektförlust på kulverten och ett ökat effektuttag ur jordvärmepumpen kommer även det att kosta.

Frågan kommer då som ett brev på posten; är det i mitt fall mer ekonomiskt (drift/inköp) att köpa en luftvärmepump och sedan stödvärma med el de dagar pumpen inte orkar leverera värme? Hur mycket ström kan en l/l-pump tänkas förbruka i ett garage som mitt, på ett ungefär?

Synpunkter, ideer och förslag på pump emottages gärna.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
En liten L/L kvalitetspump R410 kan du få för säg 15.000kr monterad och klar.

Det låter som om du kan få anslutning till befintlig bergvärmeanläggning för ungefär samma kostnad. Om detta stämmer, och din anläggning har reservkapacitet, så är valet lätt. En L/L pump kan aldrig få samma verkningsgrad (COP) som en bergvärmeanläggning.
(Även om många mystiker på detta forum påstår det.)

Livslängden på investeringen är avsevärt mycket kortare för en L/L än för kulvertalternativet.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad gäst

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
En liten L/L kvalitetspump R410 kan du få för säg 15.000kr monterad och klar.
En L/L pump kan aldrig få samma verkningsgrad (COP) som en bergvärmeanläggning.
(Även om många mystiker på detta forum påstår det.)

Och en stor för några tusenlappar mer, och dom har du snart igen, framförallt vid stort värmebehov där den lilla inte orkar (om du inte nöjer dig med att få utkylt istället för att "elda på"). Om du verkligen vill ha så litet utlägg initialt som möjligt för din investering skall du montera själv och importera (tänk på att även citcop och andra har fina marginaler).
Kanske en långtradare via rumänien vore något tillsammans med ett hundratal på byn. Håll sen tummarna för att den inte havererar så snabbt! Är du redan auktoriserad service/reparationstekniker inom området kyla kanske det spelar mindre roll  ;)

En L/L kan aldrig få EXAKT samma verkningsgrad som bergvärme, i alla fall inte under någon längre stund om man skall räkna COP:en med många decimaler!, Jag skulle t.ex. vilja se ett exempel där de båda har exakt samma COP, t.ex. COP 3,453453656609876 under låt oss säga, 4 minuter och 1,5 sekunder!  ;D Så där har larryd rätt. Däremot bättre under vissa omständigheter, och även sämre under andra omständigheter (tyvärr när man behöver värmen som bäst).  En L-pump har bättre verkningsgrad än bergvärme mer än 300 dagar per år i mellansverige sägs det, och inte bara av "mystiker" på detta forum. Kanske är det 250 dagar i Norrland. Dock inte räknat på helårsbasis tyvärr.  :'( Men i ditt fall hade jag satsat på kulverten. Att slippa tänka på rengöring av filter, avfrostningsproblem, dålig värme etc (om du nu inte gör det redan, eller får det om du kramar mer ur din befintliga anläggning) som många på forumet vittnar om är också värt pengar!
 / hej
Toshiba Ras10-jkvp/javp (Daiseikai) 6,2 kw. 20041001-20051001  16,5 Mwh inkl hela faderullan. Räknar jag bort garaget (direktel) landar jag pÃ¥ 13,9 Mwh. Innan pendlat mellan 22-26 mwh under alla Ã¥r (22 Mwh utan barn, inget garage, 26 Mwh senaste Ã¥ren barn och garage) hade faktiskt nÃ¥got Ã¥r 29 Mwh med garaget fullt uppvärmt hela vintern. 2 vuxna 3 barn, 150kvm, mekanisk frÃ¥nluft, 65 kvm isol garage. Inget extra sÃ¥som braskamin etc. Besparing 9500 kWh (ca 60% pÃ¥ värmebehovet, ca 40% pÃ¥ totalen) 1:a Ã¥ret, tja vad vet jag, läs själva här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2906.0/all.htm Stämmer ganska exakt med RÃ¥d&Röns siffror=Referensinstallation. Känns bra!! Kommer dock kräva ca 2,1 vintrar innan investeringen börjar löna sig och pumpen betalat sig. Om besparingen hÃ¥ller sig konstant/Ã¥r spar den netto 122500:- under pumpens förväntade livstid (15 Ã¥r) pumpens pris inräknat (elpris 1kr/kWh).  Köpa billigt kan bli dyrt!!

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Där hade vi en av "COP mystikerna" direkt.

Elegant svar. COP är inte riktigt lika bra, fast bättre!
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad falcor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
Hur ofta är det minus 15 grader eller lägre hos dig? Dom flesta luftvärmepumpar lägger juh av nånstans mellan minus 15 och minus 20 grader.
135m2 byggt 1987 i Vänersborg. Toshiba RAS-10 som huvudsaklig uppvärmning. Bosch Minimaster luftvärmesystem kopplas in vid behov.
Total elförbrukning 2005: 13200kWh, 2006: 13600kWh.

Pälle

  • Gäst
Pälle
SV: Luftvärmepump för uppvärmning av nybyggt garage i södra Norrland?
« Svar #5 skrivet: 12 januari 2006, 10:23:15 »
Hittills denna vinter har vi haft ca 3 dagar med temp runt -20 och kanske 5 dagar med runt -15. Januari är normalt den kallaste månaden här uppe (Örnsköldsvik). För några år sedan så hade vi runt -20/-30 i nästan 3 veckor kring jul men det hör inte till vanligheterna att det är så. Idag t ex så är det nån plusgrad.

Min jordvärmepump förbrukar ca 7500 kWh/år inkl varmvatten, timmerkåk från 1910 1½ plan med halv källare, 2-glasfönster och halvdan isolering. Har en CTC ecoheat 8,5 med 2x350m markslinga. Kollade igår och hade då +2 grader på inkommande från slingorna. Är mycket nöjd med denna anläggning, konverterade från direktverkande el för 2 år sen så alla element är nya och korrekt dimensionerade.

Kruxet med det hela är att garaget ska byggas 30 m från huset och det blir rätt kostsamt att gräva ned en kulvert och montera 2 st fläktradiatorer i garaget. Jag måste ju anlita en rörmokare för att ansluta kulverten i bägge ändar och ev måste man byta till en större cirkulationspump. Sen kan man ju exakt inte veta hur bra denna installation funkar i garaget och hur mycket mer effekt värmepumpen kommer att förbruka. Ingen VVS-are jag talat med hittills vill säga att detta kommer att funka perfekt.

Grundinvesteringen blir något högre med kulvert + att det blir helt klart mycket mer jobb. L/L-pumpen är "bara" att hänga dit och köra.

Skulle det kosta nÃ¥gra hundringar mer per Ã¥r att köra med L/L jämfört med CTC´n sÃ¥ gör det ingenting alls tycker jag. FrÃ¥gan är bara hur man beräknar effektförbrukningen för en L/L-pump i garaget samt beräknar den extra effekt som CTC´n skulle förbruka med ytterligare 70 kvm att värma (dock till en lägre temp än i  huset).

NÃ¥gra ideer?


Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Värmeenergin för att värma garaget blir den samma, oavsett om du använder befintlig jordvärmeanläggning eller en nyinstallerad L/L pump (med visst direktelstöd kallaste dagarna.) Det åtgår naturligtvis litet extra i förluster i kulverten, men detta är försumbart i sammanhanget.

Om du producerar värmen i din jordvärmeanläggning blir kostnaden per kWh cirka 0.3kr. (COP3)

Om du producerar värmen med en L/L pump blir kostnaden per kWh cirka 0,5kr. (COP2 helår, inklusive direktel några kalla dagar).

Skillnaden innebär att du sparar grovt uppskattat cirka 600kr/år genom att värma garaget med jordvärmeanläggningen

Trasslar man till beräkningarna genom att räkna med att man skall ha litet lägre temperatur i garaget om man man väljer L/L, så måste du nog definiera skillnaden i energiåtgång själv. Eller ta hjälp av "COP mystikerna" i detta forum.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Pälle

  • Gäst
Pälle
SV: Luftvärmepump för uppvärmning av nybyggt garage i södra Norrland?
« Svar #7 skrivet: 12 januari 2006, 11:27:04 »
Näe, oavsett uppvärmningssätt kommer jag att vilja ha samma temp i garaget.

Jag kan få en Panasonic E9DKE3 5kW installerad och klar för 14000 kr (oprutat). Blir skillnaden i drift 600kr/år så tar det 20 år för kulverten att betala sig OM man utgår från att en komplett kulvertinstallation med 2 st fläktradiatorer går loss på 26000 kr. 26000-14000/600=20

Efter 20 år har förmodligen både min värmepump och en L/L-pump tackat för sig, såatte....

Pälle

  • Gäst
Pälle
SV: Luftvärmepump för uppvärmning av nybyggt garage i södra Norrland?
« Svar #8 skrivet: 12 januari 2006, 11:29:19 »
Man får nog ta med i beräkningarna att min bef VP kommer att vilja spetsa lite mer med elpatronen när man hänger på en kulvert.

Förresten Larryd, hur kom du fram till COPsiffrorna och kostnaden per kWh i ditt senaste inlägg?

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Om du räknar med att befintlig jordvärmeanläggning måste få tillskotts-el i en inte obetydlig omfattning, så räcker inte din anläggning till för att hänga på garaget - välj L/L alternativet.

Om kulverten kostar dubbelt så mycket som en L/L - välj L/L alternativet.

Branschen räknar med COP2 för L/L och COP3 för V/V, helårsvärden, normalhus, halvöppen planlösning, ej golvvärme. Tillskottsel i båda fallen

Jag räknade med 1kr /kWh och årsbehov 3.000kWh för garaget.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Pälle

  • Gäst
Pälle
SV: Luftvärmepump för uppvärmning av nybyggt garage i södra Norrland?
« Svar #10 skrivet: 12 januari 2006, 12:05:23 »
Nädå, min VP är dimensionerad för att kunna värma även ett garage men den går idagsläget in och spetsar lite med elpatron ibland när det är mkt kallt ute och hela familjen duschar (frugan duschar superhett och länge). Hade jag varit singel hade jag utan problem kunnat stänga elpatronen helt ;)

Jag har begränsat den till 1,5 kW och det funkar bra.

Totalt sedan augusti 2003 har elpatronen förbrukat ca 2800 kWh och då gick pumpen bara på elpatron i ca 2 veckor innan markslingorna kopplades in.

Jag antar att hänger jag på kulverten så kommer en ökning av spetsel att behövas (såvida jag inte byter fru) men i vilken utsträckning törs jag inte gissa. Som jag skrev tidigare så förbrukar pumpen ca 7500 kWh per år och det tycker jag är mkt bra med tanke på husets ålder, standard och storlek.

2 separata system är nog inte så dumt, pajjar VP i huset så kan man ju alltid slagga i garaget ;) Jag har ju en Volvo PV från 57 och de är bäddbara enl instruktionsboken.

Förresten, några synpunkter på Panasonic E9DKE3, det är ju en invertermaskin vilket ska vara bra enligt vissa!?

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
Det finns massor med synpunkter på den...

Jag kan bara prata för mig, installerade för en vecka en sådan hemma, det har vart mellan -8 och +4gr hittils, pannan numera avstängd, inga problem.


MVH. Niclas
« Senast ändrad: 12 januari 2006, 13:22:37 av nic2 »
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Lägsta inställbara temperatur på en E9DKE är +16grader. Du hade ju tydligen tänkt dig en lägre temperatur i garaget?

Du kan kanske få ett par grader lägre temperatur genom att köra på lägsta fläkthastighet. Men dels kommer styrdatorn att försöka ställa upp hastigheten något , eftersom den inte kan nå BÖR temperaturen. Dels riskerar du att få svårt med avfrostningen om du har för låg inomhustemperatur.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Pälle

  • Gäst
Pälle
SV: Luftvärmepump för uppvärmning av nybyggt garage i södra Norrland?
« Svar #13 skrivet: 12 januari 2006, 14:06:17 »
Har nu kommit till insikt om att det inte går att komma under 16 grader om man inte köper en IVT som utan problem påstås kunna leverera 10 grader. Jag får leva med 16 grader som grundtemp i mitt garage då.

Inbillar mig att med overall och en keps på skallen kan det nog gå rätt bra att meka i +16 också? Är ju van att skruva under bar himmel så det kommer att bli ett enormt lyft att bara få tak över huvudet.

Det måste ju vara stor skillnad för pumpen att leverera 16 grader mot för 20 när det är kallt ute, eller hur? Vad är det man säger, varje grad man ökar medför en ökning med 5% i förbrukning?

Har läst lite om nämnda Panasonic sen jag skrev förra inlägget och blir inte riktigt klok. Får uppfattningen att folk har monterat sådana i för stora hus och blir sedan missnöjda när pumpen inte värmer deras 170 kvm i 2 plan när det är kallt ute. Läste även en massa inlägg om effektkurvor som var fel från tillverkaren. Hittade även inlägg från nöjda ägare som blev ifrågasatta hela tiden. Vad är sant om dessa pumpar egentligen?

Killen som erbjöd mig en sådan för 14´monterat och klart är en bekant till mig och han monterade en sådan i en halvdant isolerad sommarstuga på 80kvm där ägaren under veckorna höll en grundtemp på 16/17 grader och höjde till runt 20 när han var där. Stugägaren var jättenöjd för under perioden okt-mars så gjorde han av med runt 3500 kWh. Räknar man bort hushållsel, varmvatten etc från detta så verkar ju siffrorna mycket lovande. Tror ju att mitt garage blir bättre isolerat än en gammal stuga.

Pälle

  • Gäst
Pälle
SV: Luftvärmepump för uppvärmning av nybyggt garage i södra Norrland?
« Svar #14 skrivet: 12 januari 2006, 14:16:29 »
Jag tar gärna emot förslag på pumpar som passar mina önskemål och bostadsort. Jag har gärna inte lust att betala mer än 15000:- gärna mindre med egen installation. Kan få en IVT inmonterad för 23000:- men det känns som mycket pengar.

Tipsa på bara....

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!