Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: krypgrund  (läst 5950 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad joafr339

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
krypgrund
« skrivet: 08 januari 2006, 15:20:44 »
Fick en SG avfuktare installerad i somras samt nytt plast på marken. Jag tycker dock att den måste köra lite väl mycket. Den var på stora delar av dagen under sommaren och hösten. Om jag slår av avfuktningen och bara cirkulerar så har jag fortfarande 69%. Är inte det högt nu i Januari?

Tittar jag på markplasten så är det mycket fukt /vattendruppar) under plasten. Hittar inga större tecken på läckor från plasten (några enstaka hål bara). Är det vanligt med vattendruppar under plasten.

Vårt hus ligger i södra sverige och har ett högt läge på tomten. Det borde vara relativt nära till berg under huset så ingen lera eller annat finns under huset. Huset är byggt 88.
Ca 170 kvm i 1 1/2 plan . Panasonic HE9DKE LVP sedan November 2005. Luftburet värmesystem (BAHCO/Minimaster) med FTX ventilation.

Utloggad Bertil

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: krypgrund
« Svar #1 skrivet: 09 januari 2006, 10:16:42 »
Citera
Tittar jag på markplasten så är det mycket fukt /vattendruppar) under plasten. Hittar inga större tecken på läckor från plasten (några enstaka hål bara). Är det vanligt med vattendruppar under plasten.

Precis så ska det bli.. markfukten tränger uppåt stoppas av plasten!! Helt enligt uträkningen.
Av den här anledningen rä det viktigt att man städar bort organiskt (spånor mm) innan man lägger på plasten. Det blir alltid 100% fuktighet under plasten..

Det andra ingen aning hur fuktig luft har ni ute just nu.. och hur stor tempskillnad har ni mellan uteluften och krygrundstempen? Det avgör fuktigheten i krypgrunden.

Fuktig ute samma temp i krypgrunden... exakt lika fuktigt ii krypgrunden...

Torr luft ute varmare i krupgrunden... då blir det kruttorrt i krypgrunden.

Varm rå luft ute tex på hösten... svalare i krypgrunden... då kondenserar det för fullt i krypgrunden och fuktigheten ligger hela tiden på 100%..

Smärre avvikelser från resonemanget tex att det kanske inte kondenerar överallt tempen är ju inet exakt lika i hela krypgrunden. tex kan det va kallare nära grundyttermurarna!!

Hoppas det hänger ihop det jag skrev..
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad joafr339

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: krypgrund
« Svar #2 skrivet: 09 januari 2006, 22:13:06 »
Försökte mäta fuktigheten ute dock gillade inte min lilla kombinerade  termometer / hydrometer att mäta fuktighet ute nu när det var -5. Tempen i krypgrunden är dock ca +7 dvs betydligt varmare än utetempen och över 70% bör det väl inte vara i uteluften sÃ¥ här Ã¥rs.

Om grunden är ett slutet system, hur mycket påverkars fukthalten i grunden av att det är torrare luft utanför grunden. Borde inte den lilla fukt som läcker från markplasten in i det slutna systemet skapa ett fuktigt klimat. Att öppna upp alla ventiler som pluggats igen vore kanske det bästa under vintermånaderna.
Ca 170 kvm i 1 1/2 plan . Panasonic HE9DKE LVP sedan November 2005. Luftburet värmesystem (BAHCO/Minimaster) med FTX ventilation.

Utloggad xshadow

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt kan göras bättre....och billigare.
SV: krypgrund
« Svar #3 skrivet: 10 januari 2006, 06:59:03 »
Försökte mäta fuktigheten ute dock gillade inte min lilla kombinerade termometer / hydrometer att mäta fuktighet ute nu när det var -5. Tempen i krypgrunden är dock ca +7 dvs betydligt varmare än utetempen och över 70% bör det väl inte vara i uteluften så här års.

Här är det för tillfället 87% vid -4,7°C(inatt kl 12:00; 90% vid -0,4°C), så nog kan det vara fuktigt även vintertid.

/Mosse
Nibe Fighter 1210-7 med 2 borrhål 117+54m värmer 165m2 (600m3). Andra årets elförbrukning = 10800kWh(5300kWh HH-el & 5500kWh VP-el). Isolering golv: 370mm, väggar: 250mm, tak: 400mm

Utloggad Kenneth.E

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nybörjare pÃ¥ luftvärmepump
SV: krypgrund
« Svar #4 skrivet: 11 januari 2006, 12:47:46 »
-kan bara hålla med. I går kväll hade jag 8.8 grader och 81% RF i min krypgrund, så 69% är inte onormalt.
Köpt begagnad Fujitsu AWY14 i Oktober 2006.
1,5-plans villa i Halland, 170kvm öppen planlösning, direktverkande el, dåligt isolerat, 25000 kwh/år

Utloggad xshadow

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt kan göras bättre....och billigare.
SV: krypgrund
« Svar #5 skrivet: 11 januari 2006, 14:39:02 »
...undrar en sak. Kan det verkligen vara så förhärdat farligt att tidvis ha hög luftfuktighet i krypgrunden? Om man fördubblar ventilationsgluggarnas yta (eller tom 3-dubblar) för att få ordentligt med ventilation spelar det då någon roll om RH är högt..? Man har ju sett hus som stått omålade i 50 år i den tidvis fuktiga uteluften utan att mögla bort..
Även hus som står på plintar har inga problem med fukt i botten....

En tanke slog mig bara  Sc:,h Sc:,h
Nibe Fighter 1210-7 med 2 borrhål 117+54m värmer 165m2 (600m3). Andra årets elförbrukning = 10800kWh(5300kWh HH-el & 5500kWh VP-el). Isolering golv: 370mm, väggar: 250mm, tak: 400mm

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: krypgrund
« Svar #6 skrivet: 11 januari 2006, 15:27:53 »
Jag har en bekant som medelst fläktar ökade ventilationen under sitt hus, det resulterade i ett jätteangepp av mögel, ca 1/3-del av trossbotten täcktes av svartprickig mögel. De fick byta ut all isolering och trossbotten för att komma tillrätta med problemet, satte in en sorbtionsavfuktare sedan. Har inga problem nu.

Men dyrt blev det, han tittar fortfarande ned i golvet när man för det pÃ¥ tal...  :-[
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Efraim

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: krypgrund
« Svar #7 skrivet: 07 februari 2006, 17:35:26 »
...undrar en sak. Kan det verkligen vara så förhärdat farligt att tidvis ha hög luftfuktighet i krypgrunden? Om man fördubblar ventilationsgluggarnas yta (eller tom 3-dubblar) för att få ordentligt med ventilation spelar det då någon roll om RH är högt..? Man har ju sett hus som stått omålade i 50 år i den tidvis fuktiga uteluften utan att mögla bort..
Även hus som står på plintar har inga problem med fukt i botten....
Hus på plintar möglar väl i princip alltid? Det gör inte så mycket för doften ventilerar bort men det resonemanget funkar nog inte i en krypgrund.

Anticimex påstår att 70% av alla hus får problem med mögel och eller röta så fukten får man nog ta på allvar.

Ljungby Fuktkontroll

  • Gäst
Ljungby Fuktkontroll
SV: krypgrund
« Svar #8 skrivet: 08 maj 2006, 00:34:20 »
Att ventilera krypgrunden med fläkt som drar in uteluft är dömt att misslyckas. Bättre är att skapa undertrycksventilation. Då täpper man igen samtliga ventilationshål (ljustätning av grunden), isolerar marken och installerar adekvat fläkt (duger inte med en vanlig badrumsfläkt som bara flyttar ca. 90m3/h).
Fläktkapaciteten måste uppgå till ca. två-tre x volymen på krypgrunden, detta också beroende på vilket ventilationssystem man har i huset. Undertrycket i huset får inte vara större är undertrycket i krypgrunden.
Krypgrundsisoleringen motverkar att varm fuktig inneluft som dras ner av fläkten kondenserar eller drastiskt höjer RF.
« Senast ändrad: 08 maj 2006, 07:24:54 av Rickard »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!