Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmepump som laddar ack-tank  (läst 5155 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lovbeck

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Värmepump som laddar ack-tank
« skrivet: 23 augusti 2014, 21:04:24 »
Hej.. Undrar om någon kan förklara detta fenomen för mig, jag har en ctc 107 som tillsammans med solvärme skall ladda en 750l tank, det hela styrs av ecologic, det som händer är att värmepumpen inte startar på angiven temp. och inte laddar tanken till 55grader. Retur temperaturen når sin Maxtemp Innan tanken har rätt temperatur, det står i informationen att laddpumpen skall starta lite innan VP startar men den går konstant ( stannar dock när solen värmer tanken över 55gr) frågan är om jag missat något i programmeringen eller om någon givare ger fel värde?......

Tacksam för tips

/Johan

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Värmepump som laddar ack-tank
« Svar #1 skrivet: 23 augusti 2014, 21:48:15 »
Hej!
Har du nya EcoLogic Family?
« Senast ändrad: 23 augusti 2014, 22:00:38 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Värmepump som laddar ack-tank
« Svar #2 skrivet: 24 augusti 2014, 10:05:16 »
Det bör gå att ange att laddpumpen skall gå med kompressorn men när det är risk för frysning tror jag den kommer gå hela tiden.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lovbeck

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmepump som laddar ack-tank
« Svar #3 skrivet: 24 augusti 2014, 11:23:18 »
Hej
Nej Carl N, det är den äldre varianten av ecologic, att ladd pumpen skall gå när det är 2 grader eller kallare är ju ok.... Men när det är 15grader ska den ju stå stilla..

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Värmepump som laddar ack-tank
« Svar #4 skrivet: 24 augusti 2014, 11:39:08 »
Jag gissar på att eftersom inte vp klarar att nå inställd temperatur så stoppas inte laddpumpen. Prova att sänka önskad temp några grader tex 50 grader så kanske laddpumpen stoppas.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad JNilsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SmÃ¥land
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump
SV: Värmepump som laddar ack-tank
« Svar #5 skrivet: 24 augusti 2014, 11:45:32 »
Vad har du i  :dt: över vp, är det lÃ¥gt kan du prova att sänka hastigheten pÃ¥ laddpumpen.

Utloggad Lovbeck

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmepump som laddar ack-tank
« Svar #6 skrivet: 24 augusti 2014, 14:39:56 »
Jag skall testa och sänka varvtalet pÃ¥ laddpumpen, nu har vi (tyvärr) varmt väder sÃ¥ solvärmen höjer temperaturen över vad  VP klarar....

JNilsson.. Jag förstår inte vad du menar med ^T...

En amatör analys från mig säger att om inte laddpumpen går med full hastighet så blir inte av med den producerade värmen... Men jag har haft fel förut....


Utloggad JNilsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SmÃ¥land
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump
SV: Värmepump som laddar ack-tank
« Svar #7 skrivet: 24 augusti 2014, 17:49:47 »
 :dt: är skillnaden pÃ¥ vattentemperaturn in och ut ur värmeväxlaren i värmepumpen.
Är den låg pga för hög hastighet på cirkulationspumpen så får du inte tillräckligt varmt vatten ur värmepumpen och vp stannar för att vattnet till värmeväxlaren är för varmt.
Nu kommer :dt: att skilja en del beroende på utetemperaturen, men jag vill minnas det ska vara runt 10-12°C på sommaren, och kanske 4-5 med flera minusgrader i luften.
NÃ¥n med en liknande pump skriver nog exakt vad det ska vara om jag har mycket fel.
Att det blir så är för att det blir hög uteffekt från värmepumpen med hög lufttemperatur och motsvarande lägre effekt med lägre utetemp, och cirkulationspumpen går med samma hastighet.

Allt mitt svammel förutsätter att du har en EcoAir.

Utloggad Lovbeck

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmepump som laddar ack-tank
« Svar #8 skrivet: 24 augusti 2014, 21:30:44 »
Tack JNilsson
Nu har jag lite och testa, och det är en Ecoair 107

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Värmepump som laddar ack-tank
« Svar #9 skrivet: 24 augusti 2014, 21:35:39 »
Hej.. Undrar om någon kan förklara detta fenomen för mig, jag har en ctc 107 som tillsammans med solvärme skall ladda en 750l tank, det hela styrs av ecologic, det som händer är att värmepumpen inte startar på angiven temp. och inte laddar tanken till 55grader. Retur temperaturen når sin Maxtemp Innan tanken har rätt temperatur,

Att värmepumpen stoppar på hög retur innan tanken nått inställt värde på max är helt normalt, detta gör den för att skydda kompressorn. Det går inte köra högre temp än vad värmepumpen klarar.
Sen finns en startfördröjning på 10 minuter efter stopp då den inte startar, detta är också en skyddsfunktion, kanske är det denna som hindrar start direkt då startvillkoret är uppfyllt?

Citera

det står i informationen att laddpumpen skall starta lite innan VP startar men den går konstant ( stannar dock när solen värmer tanken över 55gr) frågan är om jag missat något i programmeringen eller om någon givare ger fel värde?......

Tacksam för tips

/Johan

Detta hittar inte jag i informationen på gamla (V3) versionen av EcoLogic, vilken sida i manualen?
På nya EcoLogic Family så ska det däremot funka på detta sättet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lovbeck

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmepump som laddar ack-tank
« Svar #10 skrivet: 25 augusti 2014, 18:23:58 »
Carl N

Sidan 37 ctc ecologic....
"Vid uppnådd laddtemp stoppar kompressorn och laddningspump ..... Enbart om utetemp är varmare än +2 C


Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Värmepump som laddar ack-tank
« Svar #11 skrivet: 25 augusti 2014, 18:55:04 »
Men om inte tempen uppnås vad händer då kompressorn stoppas och laddpumpen går i alla fall för att kyla kompressorn ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Värmepump som laddar ack-tank
« Svar #12 skrivet: 26 augusti 2014, 19:20:09 »
Carl N

Sidan 37 ctc ecologic....
"Vid uppnådd laddtemp stoppar kompressorn och laddningspump ..... Enbart om utetemp är varmare än +2 C

OK, kan laddpumpen kopplats fel och funkar som en poolpump?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lovbeck

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmepump som laddar ack-tank
« Svar #13 skrivet: 30 augusti 2014, 08:22:59 »
Carl N

Poolpump.... Det finns ju bara en utgång i kortet "laddpump" och den stannar när solvärmen spetsar värmen över 50gr...

Är det någon här ute som har en liknande anläggning, acktank, ctc värmepump och solvärme, det jag förmodligen behöver hjälp med är inställningarna i Ecologic panelen.


Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Värmepump som laddar ack-tank
« Svar #14 skrivet: 30 augusti 2014, 08:46:05 »
Som det står i manualen så stoppas cp vid uppnådd temp när du inte når tempen går troligtvis cp hela tiden endera får man se till att vp kan leverera högre temp ut eller sänka tempen den ska nå några grader. När det är frys risk kommer cp gå hela tiden.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!