Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Centrallåset i bilen går i baklås när det är kallt  (läst 19586 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad shelter

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
Har haft detta problem så länge jag haft bilen, så fort det börjar bli kallt låser centrallåset sig självt.
Vilket faktiskt har resulterat med låst bil, nyckeln i tändningen med motorn igång och ingen reservnyckel inom räckhåll. Efter det har jag lärt mig att ta ur nyckeln men det är sånt småirreterande fel.

Hade motorvärmare hela vintern förra året och då uppstod problemet nästan aldrig.

Hur felsöker jag detta? Har kollat i servicemanualen men för att komma åt nånting måste man ju riva hela dörrn och det är väl 5 ställen att felsöka på (dörrarna samt bakluckan). :(
Tror det enda stället man kommer åt att öppna "lätt" är vid låsknappaen på innersidan av dörrarna.

Har googlat lite och nån har nämnt en microbrytare i varje dörr som kan kärva, har ingen aning om var den sitter.
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad patrikbn

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Centrallåset i bilen går i baklås när det är kallt
« Svar #1 skrivet: 08 oktober 2013, 23:13:42 »
Vad är det för bil?
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1157
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Centrallåset i bilen går i baklås när det är kallt
« Svar #2 skrivet: 08 oktober 2013, 23:14:21 »
Är urusel på elektronik! Men tror säkert det finns hjälp att finna om du tex uppger bilmärke osv.....

Tyke   :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Centrallåset i bilen går i baklås när det är kallt
« Svar #3 skrivet: 08 oktober 2013, 23:40:23 »
Vi har exakt samma problem med sambons Ford Focus halvkombi -99:a!
Sist det hände var med motorn på tomgång medan hon gick runt och skrapade rutorna utanför jobbet. Av en ren tillfällighet så hade hon reservnyckeln i handväskan, som hon otroligt nog fortfarande bar på. :)
Kunde ha blivit spännande annars...

Numera är det öppen dörr som gäller om nyckeln befinner sig i bilen. Vet inte vad problemet beror på, och den bilen blir inte kvar länge till så tänker inte lägga ner någon större energi på det heller.

Den har brytare för c-låset i både förar- och passagerardörren och därmed två möjliga felkällor. Gissningsvis så är något utslitet i förardörren. Kanske blir mekanismen som påverkar brytaren trögare eller mer känslig i kyla tillsammans med gammal fett och glapp mekanik?
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Centrallåset i bilen går i baklås när det är kallt
« Svar #4 skrivet: 08 oktober 2013, 23:52:44 »
Herregud vilken skitbil...
Synd om er som har sådana felkonstruerade bilar!
Jag har mkt att gnälla på gällande min Smart, men detta tror jag trots allt inte kan hända på den.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad shelter

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Centrallåset i bilen går i baklås när det är kallt
« Svar #5 skrivet: 09 oktober 2013, 00:11:50 »
 :::_) Det är en Focus -99 jag har också, då är man inte ensam alltså.
Ja det där med att skrapa rutorna kan vara spännande, brukar ha motorn på tomgång för att få upp värmen men då måste jag samtidigt ha dörren på glänt och ibland åker den ju igen ändå så då gäller det att vara snabb.
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
På Ford Focus ska centrallåset låsa sig självt om man har låst upp bilen och sedan inte öppnar någon dörr på 2 minuter eller så. Så i det här fallet måste jag säga att det låter som om den mikrobrytare som ska känna av dörröppningen krånglar. Och man kan väl anta att det är vänster framdörr som är mest misstänkt. Prova gärna - med reservnyckeln på dig - att öppna och därefter stänga någon annan dörr, och se om centrallåset låter bli att självlåsa sig då.
Ett annat felsökningsknep är att grena av ledningarna från dörröppningsströmbrytarna till centrallåsstyrenheten och hänga på lysdioder så du kan se om strömbrytarna aktiveras eller inte när du öppnar respektive dörr under olika förhållanden. Men då bör man först ha tittat noga i elschemat för bilen, för att veta var du ska koppla in dig och om andra änden på lysdioden ska kopplas till jord, batterispänning eller kanske någonting annat.
Jag vet inte var centrallåsstyrenheten sitter på Focus (fastän jag har haft en sådan i 5 år nu). På tidiga Mondeo sitter den någonstans till höger under instrumentbrädan.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Centrallåset i bilen går i baklås när det är kallt
« Svar #7 skrivet: 10 oktober 2013, 12:21:50 »
Förmodligen handlar det om precis som föregående säger att bilen registrerar inte att en dörr har öppnats. Därför låses den igen efter några minuter. Försök ha koll på om innerbelysningen tänds när du öppnar dörren alltid. Den går över samma microbrytare. Det händer sådan glappar. Jag fixade den på en bakdörr på min bil i våras. Lite mekigt kan det vara att få ut lås kistan på en del bilar.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad patrikbn

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Centrallåset i bilen går i baklås när det är kallt
« Svar #8 skrivet: 10 oktober 2013, 12:25:05 »
Det ska inte kunna hända om tändingen är på, den signalen går till styrboxen och ska förhindra självlåsning just för att inte bilen ska låsa sig med nycklarna i.
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad shelter

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Centrallåset i bilen går i baklås när det är kallt
« Svar #9 skrivet: 10 oktober 2013, 13:44:53 »
Det där med att den låser själv efter några minuter tror jag inte finns på min bil, normalt kan jag låsa upp den och då är den alltid upplåst tills man låser den igen.

Det går bra att låsa upp och ha dörren öppen, så fort man stänger den kan man höra lite klickande, ibland låser den direkt när man stängt och ibland är det bara det där klickandet. I morse var det bara klickande. Normalt håller den ju inte på så här utan det är bara när det är/nyss varit minusgrader ute.

Låskistan sitter bakom nåt skumgummi sen är det även en limmad plastfilm över hela dörren, så då måste man pilla bort den också.
« Senast ändrad: 10 oktober 2013, 13:48:44 av shelter »
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Centrallåset i bilen går i baklås när det är kallt
« Svar #10 skrivet: 15 oktober 2013, 18:29:59 »
Jag har erfarenhet av två Focus, en '03 och en '04 , och båda självlåser om man inte öppnar en dörr på några minuter efter att ha låst upp.

Om man börjar felsökningen genom att mäta vid centrallåsstyrdonet så slipper man riva bort fuktspärren i dörren på måfå. Felet kan ju också tänkas ligga någon annanstans än inne i dörren, t ex fukt eller ärg i kontaktdonet på A-stolpen där dörrens kabelstam ansluter mot bilens huvudkabelstam.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad patrikbn

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Centrallåset i bilen går i baklås när det är kallt
« Svar #11 skrivet: 15 oktober 2013, 18:34:43 »
Min bil självlåser också om ingen dörr öppnas, det gör i princip alla moderna bilar med fjärr.
Läser du första posten så skriver han att den har låst sig med nyckeln i tändningslåset och motorn igång, då ska det inte vara en låsning som är initierad via centrallåsstyrdonet utan i så fall är det något lås som signaler låst signal och låser alla andra dörrar.

Jag har varit med om samma fast det var på en bil med vacumcentrallås så det är inte riktigt samma, felorsaken då var i bagageluckan och mekanismen rörde sig bara så pass att det var på gränsen till att den skickade lås signalen och hela bilen låste sig. Fryst fett va orsaken i mitt fall.
« Senast ändrad: 15 oktober 2013, 18:41:31 av patb »
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad shelter

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Centrallåset i bilen går i baklås när det är kallt
« Svar #12 skrivet: 16 oktober 2013, 10:53:56 »
Det är ingen fjärr på denna ens, man får låsa upp med nyckel.
Vet att det fanns fjärr som tillval när man köpte bilen men man valde väl bort det uppenbarligen.
Så det är en sak mindre det kan bli fel på i alla fall, nu har jag ju visserligen problem ändå med låset. >:(

Märkte att när jag låste upp i morse så försökte den låsa ändå även fast jag öppnat dörren så det stämmer inte att den bara låser när dörren är stängd som jag skrev ovan.
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad patrikbn

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Centrallåset i bilen går i baklås när det är kallt
« Svar #13 skrivet: 16 oktober 2013, 15:17:36 »
Då borde inte elektroniken ha något eget för sig alls.
Om du kikar bakom plasten på A-stolpen inne i bilen så ska du ha Svart/Orange och Svart/Grön kabel där som kommer från dörren (en kontakt i A-stolpen).

Svart/Orange är LÅS
Svart/Grön är LÅS UPP

Om du mäter mot chassiet (minus) så ska du ha spänning på den som INTE är aktiv, kontakten i dörrlåset jordar ner antingen LÅS eller LÅS UPP.

Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

fikus

  • Gäst
fikus
SV: Centrallåset i bilen går i baklås när det är kallt
« Svar #14 skrivet: 06 januari 2015, 09:06:31 »
För fan ni som säger att min bil låser efter en stund får väl för helvete säga modell och årsmodell ni har iq fiskmås >:(

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!