Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Högt elementsus med Nibe F750  (läst 26808 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Freddan101

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 172
  • Karma +0/-0
  • Nibe F750
Högt elementsus med Nibe F750
« skrivet: 12 januari 2012, 21:13:34 »
Har nu nu värmt upp vårt nya hus i några månader. Det har varit med blandad framgång. Bottenvåningen har varit relativ enkel med sina slingor. De har för det mesta varit stängda eftersom vi producerar mycket värme på bottenvåningen med matlagning, TV, datorer etc. Dock har det varit svårt att få jämn temperatur på övervåningen där det sitter radiatorer. Till detta hör också att det emellanåt har bubblat väldigt mycket samt susat från radiatorerna. Bubblet verkar jag äntligen fått bort efter många avluftningar av både VP och radiatorer. Dock kvarstår suset.

Både värme och sus blir högre ju närmare VP man kommer, mao. ju kortare rören blir förmodar jag. För att få ut värme till alla radiatorer har jag strypt termostaterna på de två som är närmast pumpen. Detta har hjälpt något för värmen men gör suset ännu värre på dessa två element. Ju svårare vattnet får att ta sig igenom termostaterna, desto mer susar det.

Suset kommer och går och jag har försökt lista ut vad som påverkar detta. Kan inte säga att jag hittat ett klart samband, endast att när både värmebärarpumpen och kompressorn jobbar så susar det. Tar man bort serviceluckan längst ner på VP och lyssnar känner man igen väsandet som verkar fortplanta sig i rören. Ljudet verkar komma från den inbyggda värmebärarpumpen (och inte den ciruklationspump som sitter rakt innanför serviceluckan).

Pumpen genererar inget högt sus men det verkar räcka. Känns väl inte helt onormalt att en pump låter lite när den jobbar eller är det så att den kan vara defekt? Kan nämna att slingor och radiatorer sitter i samma klimatsystem och när slingorna är stängda kan framledningstemp ligga 5-6 grader över beräknad samtidigt som returledningstemp kan ligga 5-6 grader under. När man öppnar en slinga sjunker framledning medan retur ökar. En kanske felaktig slutsats jag drar är att vattnet inte cirkulerar ordentligt i radiatorerna. Kan rören vara feldimensionerade?

Vad kan jag göra för att fortsätta felsöka och testa? Känner inte att man ska behöva ha detta problem i ett nybyggt hus så kommer kontakta byggfirman om jag inte får ordning på detta men det är ju bra att ha så mycket på fötterna som möjligt innan man tar kontakt. Mycket tacksam för alla förslag för jag börjar bli smått tokig på detta. Har loggar från flera månader tillbaks så kan plocka fram siffror om så önskas.
Nibe F750 installerad i ett 155 kvm 1,5-plans i GBG byggt 2011. Shuntade golvslingor i plattan & radiatorer (1-rörssystem, 2 slingor) på ÖV i samma klimatsystem

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Högt elementsus med Nibe F750
« Svar #1 skrivet: 12 januari 2012, 21:42:56 »
Suset i radiatorerna kommer från för högt flöde.

Det snabba svaret är: ställ ner cirkpumpen på läge 2 eller 1.

Det längre svaret blir svårare. Kommer du hålla värmen i huset då? Blir du tvungen att höja framledningstemp?

Summarum: det som susar är för högt flöde i radiatorsystemet.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Freddan101

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 172
  • Karma +0/-0
  • Nibe F750
SV: Högt elementsus med Nibe F750
« Svar #2 skrivet: 12 januari 2012, 23:07:12 »
Suset i radiatorerna kommer från för högt flöde.

Det snabba svaret är: ställ ner cirkpumpen på läge 2 eller 1.

Det längre svaret blir svårare. Kommer du hålla värmen i huset då? Blir du tvungen att höja framledningstemp?

Summarum: det som susar är för högt flöde i radiatorsystemet.
Hur kommer jag åt den interna cirkpumpen? Jag har redan att provat att ställa om den cirkpump som sitter innanför serviceluckan utan resultat.
Nibe F750 installerad i ett 155 kvm 1,5-plans i GBG byggt 2011. Shuntade golvslingor i plattan & radiatorer (1-rörssystem, 2 slingor) på ÖV i samma klimatsystem

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Högt elementsus med Nibe F750
« Svar #3 skrivet: 12 januari 2012, 23:20:27 »
Otillförlitlig temperatur kan bero på att för mycket smuts cirkulerar runt i värmevattnet och sätter igen ventiler till och från samt får cirkulationspumparna att haverera efter en tid. Kan vara värt att tömma och fylla på nytt vatten ett par gånger (kolla främst på de sista centilitrarna som går att få ut genom avtappningen)samt kontrollera ev smutsfilter. Sedan ska varje värmeslinga vara rätt instrypt och förmodligen varje radiator rätt injusterad med speciell justernyckel innan termostatventilen monteras och systemet fylls med värmevatten. Låt termostaterna stå på max öppna vid tappning, fyllning och renspolning.
« Senast ändrad: 13 januari 2012, 11:28:20 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Högt elementsus med Nibe F750
« Svar #4 skrivet: 12 januari 2012, 23:30:08 »
Otillförlitlig temperatur kan bero på att för mycket smuts cirkulerar runt i värmevattnet och sätter igen ventiler till och från samt får cirkulationspumparna att haverera efter en tid. Kan vara värt att tömma och fylla på nytt vatten ett par gånger (kolla främst på de sista centilitrarna som går att få ut genom avtappningen)samt kontrollera ev smutsventiler. Sedan ska varje värmeslinga vara rätt instrypt och förmodligen varje radiator rätt injusterad med speciell justernyckel innan termostatventilen monteras och systemet fylls med värmevatten.

Han får inte sus i elementen för att det är skräp i vattnet.

Är det nybyggt eller har du köpt pumpen ny till en äldre anläggning?
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Freddan101

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 172
  • Karma +0/-0
  • Nibe F750
SV: Högt elementsus med Nibe F750
« Svar #5 skrivet: 13 januari 2012, 08:32:15 »
Huset är nybyggt i 2011 av en mindre byggfirma. Vi köpte det nyckelklart så har inte varit med och kunna inspektera eller diskutera med de olika entrepenörerna. Är det nåt som är tokigt med installationen får jag börja med att kontakta byggfirman men känner att jag behöver ha lite att komma med för att undvika att få svaret "Det ska va så".
Nibe F750 installerad i ett 155 kvm 1,5-plans i GBG byggt 2011. Shuntade golvslingor i plattan & radiatorer (1-rörssystem, 2 slingor) på ÖV i samma klimatsystem

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Högt elementsus med Nibe F750
« Svar #6 skrivet: 13 januari 2012, 10:24:00 »
Du kan ju börja med att kolla vad du har för skillnad (delta) mellan värmepumpens framledning och retur under drift av värmepumpen. När den gör värme till huset, inte till varmvatten.

Farten på cirkulationspumpen för värmesystemet påverkar vilket delta du får.
Detta delta brukar man säga ska ligga kring 7 men allt mellan 6-10 får väl anses gångbart.

Om det skulle visa sig att du har ett delta på 3, som ett exempel, så ska du ju sänka farten inte bara för att det låter om rören utan även för att deltat är för lågt.

Samtidigt är det ju så att om du har ett delta på 10 i dag och det låter i rören. Ja då är det ingen bra ide att sänka farten ytterligare, fast det låter. Då måste man kolla upp närmare vad som är problemet.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Freddan101

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 172
  • Karma +0/-0
  • Nibe F750
SV: Högt elementsus med Nibe F750
« Svar #7 skrivet: 13 januari 2012, 12:05:27 »
Har skapat en graf som visar VB-fram och retur. När någon av slingorna är öppna minska deltat och pumphastigheten går ner. Är alla slingor stängda och bara radiatorerna får värme ökar deltat och pumpen varvar upp. Slingorna har en separat cirkpump så misstänker att denna pumpar tillbaka varmt vatten till VP när någon slinga är öppen och därmed stiger retur.

Grafen visar dock inte när värme alternativt VV produceras. Kan man från loggarna utläsa detta?
Nibe F750 installerad i ett 155 kvm 1,5-plans i GBG byggt 2011. Shuntade golvslingor i plattan & radiatorer (1-rörssystem, 2 slingor) på ÖV i samma klimatsystem

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Högt elementsus med Nibe F750
« Svar #8 skrivet: 13 januari 2012, 12:38:03 »
Kan hända off-topic: Generellt sett ska du nog ställa termostater, både på radiatorer och golvvärmeslingorna så att de aldrig stryper normalt sett. Bara om något rum/slinga blir onormalt varmt pga stark sol, mycket folk, eller kamin så ska de strypa vattnet.

Sedan ställer du kurvan på pumpen så att den är lagom hög och inte gör onödigt varmt vatten som sedan ändå stryps bort av termostaterna....

(Om detta är självklart, eller inte om en F750 funkar annorlunda från min bergvärmepump så kan du bortse från detta! :) )
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Freddan101

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 172
  • Karma +0/-0
  • Nibe F750
SV: Högt elementsus med Nibe F750
« Svar #9 skrivet: 13 januari 2012, 13:21:56 »
Kan hända off-topic: Generellt sett ska du nog ställa termostater, både på radiatorer och golvvärmeslingorna så att de aldrig stryper normalt sett. Bara om något rum/slinga blir onormalt varmt pga stark sol, mycket folk, eller kamin så ska de strypa vattnet.

Sedan ställer du kurvan på pumpen så att den är lagom hög och inte gör onödigt varmt vatten som sedan ändå stryps bort av termostaterna....

(Om detta är självklart, eller inte om en F750 funkar annorlunda från min bergvärmepump så kan du bortse från detta! :) )
Gjorde precis som du bekriver i höstas när VP började producera värme, alla slingor och radiatorer lämandes öppna. Visade sig dock snart (kanske inte helt oväntat) att radiatorerna krävde betydligt högre framledning än slingorna. Så jag har fått strypa samtliga slingor på undervåning samt två små radiatorer på övervåning, de som är närmast VP rörmässigt. På övervåning finns ytterligare fyra radiatorer där de längst ifrån VP alltid är kallast. Ett av dom andra är relativt stort och detta brukar inte heller bli särskilt varmt. Generellt har det varit svårt att få jämn temperatur på övervåningen.

Min känsla är att vattnet till radiatorerna inte kommer fram ordentligt. VP märker att returen inte ökar och pressar upp framledning ännu mer. I mina tester Man kan se på grafen ovan att framledning ofta är en hel del högre än beräknad. Och som sagt, när en slinga öppnas sjunker framledning och retur ökar och båda dras mot beräknad.

Bifogar bild på radiatorernas placering (i rött) samt VPs placering på våningen under (i blått).
Nibe F750 installerad i ett 155 kvm 1,5-plans i GBG byggt 2011. Shuntade golvslingor i plattan & radiatorer (1-rörssystem, 2 slingor) på ÖV i samma klimatsystem

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Högt elementsus med Nibe F750
« Svar #10 skrivet: 13 januari 2012, 13:43:15 »
Låter som det mesta är fel injusterat och kanske felkonfigurerat i golvvärmesystemet resp radiatorsystemet? Självklart att radiatorerna kräver lite högre framledningstemp än golvslingorna. Därför kan de sitta på olika shunt och cirkpump. Ettrörsslingor till radiatorerna? Radiatorerna inställda på tvårrörssystem? Naturligt att radiatorerna först på slingan blir lite varmare och därför har de en annan instrypning och mer by-pass flöde än radiatorer längre bort på slingan för att effekten ska bli den rätta. Stämmer strypventilernas position med de som är angivna i värmeritningen för huset?

Varför "VP märker att returen inte ökar och pressar upp framledning ännu mer"?  Tycker det lÃ¥ter konstigt, har man ställt in kurva 7 förskjutning +2 sÃ¥ har man det. I sÃ¥ fall en innegivare som spökar och känner att det är alldeles för kallt där den sitter och justerar värmekurvan uppÃ¥t flera grader? Därför tycker jag innegivare mest komplicerar, bättre sätta utegivaren i söderläge om hela huset blir varmt när solen skiner.
« Senast ändrad: 13 januari 2012, 14:07:01 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Freddan101

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 172
  • Karma +0/-0
  • Nibe F750
SV: Högt elementsus med Nibe F750
« Svar #11 skrivet: 13 januari 2012, 19:02:48 »
Låter som det mesta är fel injusterat och kanske felkonfigurerat i golvvärmesystemet resp radiatorsystemet? Självklart att radiatorerna kräver lite högre framledningstemp än golvslingorna. Därför kan de sitta på olika shunt och cirkpump. Ettrörsslingor till radiatorerna? Radiatorerna inställda på tvårrörssystem? Naturligt att radiatorerna först på slingan blir lite varmare och därför har de en annan instrypning och mer by-pass flöde än radiatorer längre bort på slingan för att effekten ska bli den rätta.

Varför "VP märker att returen inte ökar och pressar upp framledning ännu mer"?  Tycker det lÃ¥ter konstigt, har man ställt in kurva 7 förskjutning +2 sÃ¥ har man det. I sÃ¥ fall en innegivare som spökar och känner att det är alldeles för kallt där den sitter och justerar värmekurvan uppÃ¥t flera grader? Därför tycker jag innegivare mest komplicerar, bättre sätta utegivaren i söderläge om hela huset blir varmt när solen skiner.
Innegivaren är aktiverad men har ingen styrande funktion, endast visning/loggning. Så inget annat är värmekurvan bör påverkar framledning.

Jag har inte fått någon värmeritning över radiatorerna, endast en skiss över värmeslingornas dragning och längd. Har bett byggfirman om en genomgång av värmesystemet men har inte fått någon (ännu?). Tack vare detta eminenta forum har jag lyckats lista ut en del om VP men rördragningen är det ju svårare att gissa sig till. Det går upp ett gäng rör i taket och jag har tidigare trott (lite slarvigt) att det var ett par rör per radiator. När jag nu efter ditt inlägg undersökte lite noggrannare konstaterar jag att rörparen måste vara för VV/KV och att det endast går upp två rör, som delar sig i fyra, till radiatorerna. Fattar jag rätt innebär detta att jag har ettrörssystem i två slingor.

Har fotat hur rören går från VP och tror nu att jag fattar hur dom hänger ihop:

Bild 1+2: VP står till vänster och det översta/vänstra rörparet leder VV ut i huset samt KV till hus och VP. Det högra rörparet är värme fram/retur och delar sig vid golvet, två rör går in bakom garderoben till golvslingorna och två andra fortsätter upp längs väggen parallellt med VV/KV-rören.
Bild 3: Till vänster går 7 VV-rör ut i huset och 9 KV. Rören till höger bör vara två slingor till radiatorerna.
Bild 4+5: Rören som delade sig vid golvet på bild 1 går in bakom garderoben och leder till cirkpump och golvslingor. Trots att alla slingor är stängda går cirkpumpen. Jag misstänker att inget vatten kan cirkulera eftersom det väl mellan framledning och retur sitter en backventil? Har funderat på om det inte sliter på cirkpumpen att inte kunna pumpa runt något vatten.

Som ni förstår börjar jag bli lätt tokig på detta och testar gärna det mesta för att få ordning på prylarna. Kan man ex. justera strypventilerna själv på radiatorerna? Hur kommer jag åt den interna värmebärarpumpen i VP för att kolla inställning?

Mycket tacksam för alla inlägg och förslag hittills. Man får lite extra energi att fortsätta testa och fundera!
Nibe F750 installerad i ett 155 kvm 1,5-plans i GBG byggt 2011. Shuntade golvslingor i plattan & radiatorer (1-rörssystem, 2 slingor) på ÖV i samma klimatsystem

Utloggad Freddan101

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 172
  • Karma +0/-0
  • Nibe F750
SV: Högt elementsus med Nibe F750
« Svar #12 skrivet: 13 januari 2012, 19:04:22 »
Golvslingor...
Nibe F750 installerad i ett 155 kvm 1,5-plans i GBG byggt 2011. Shuntade golvslingor i plattan & radiatorer (1-rörssystem, 2 slingor) på ÖV i samma klimatsystem

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Högt elementsus med Nibe F750
« Svar #13 skrivet: 13 januari 2012, 20:59:03 »
På bilden med GV-shunten ser man en termostat-liknande grej under cirkulationpumpen. Den är väl till för att kunn reglera återcirkulationen av vattnet till golvvärmen, så att golvet återcirkulerar delar av returvattnet och blandar med lite varmt vatten från värmepumpen. Den används för att tempen till GV ska bli proportionellt lägre än till radiatorerna. Har du labbat med den? Med den rätt inställd så ska CP cirkulera vatten hela tiden genom slingorna (som inte ska strypa något).

Jag har inte koll på exakt hur termostaten/ventilen fungerar (jag har en annan variant med en 3-vägs handshunt), men kanske hittar du manual till din GV-central och kan läsa på!
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Högt elementsus med Nibe F750
« Svar #14 skrivet: 13 januari 2012, 21:02:24 »
Viktigt att ha en värmeritning per våningsplan, bl.a. för att se i vilken ordning radiatorerna ska avluftas (alltid i slingriktningen), att 'in' resp 'ut' från varje radiator blir rätt och för att undvika skruva/spika i golvet precis där rören ligger. Beräknat värmebehov vid DVUT för huset? Dimension på de smala värmerören som går upp utmed väggen? Dimension på PEX/plaströren som försvinner upp i taket?

Intressanta bilder att se med de flesta rör dragna uppåt enligt de nya reglerna. Många tappvatten KV och VV-rör blev det... Är inte expert på golvvärme men tycker det verkar konstigt kopplat. Viktigt att det alltid kan cirkulera i golvvärmeslingorna eller via någon bypass om golvvärme cirkpump går. Om radiatorerna sitter med rätt in resp ut i ett ettrörssystem ska det alltid kunna cirkulera värmevatten i deras bypass även om termostatventilerna stängt. Hur cirk.pumpen i F750 styrs måste framgå av användarhandledningen. Finns säkert en anledning till att det är två cirk-pumpar i F750 om du hittat det, dvs golvvärmen borde varit kopplad direkt dit. Anslutningarna in till värmepumpen ska också vara mjuka flexrör, men det kanske är så?
« Senast ändrad: 13 januari 2012, 21:09:37 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!