Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dimensionering av matning pÃ¥ tappvatten? Rinkaby rör ett moment 22  (läst 6356 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad njurunda

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
Har en sk. pumpautomat och ska dra tappvatten från den till förbrukare.
Flöde fr. pumpen ca 30- 40 min/l, pumptryck ca 3-4 bar, tryckhöjd till förbrukare ca 3-4 meter. avstånd ca 25 meter. Tänkte använda Pex rör.

Ringde till rinkabyror som säljer pex rör för att beställa, men de visste inte vad jag behövde och då kunde jag inte köpa. Finns nån här som vet. ?
Kanske nån som både vet o säljer?

Fick förslag att prata med nån VVS kille.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
Exakt vilka förbrukare ska betjänas?
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Jag måste säga att jag förstår dom. Om inte ens du vet vad du vill beställa hur ska dom veta? Är det bara rören du behöver? Är det fördelare? Är det kopplingar? Hur många förbrukare? Vilket krav på flöde? Antingen sätter du dig och funderar och skriver ihop en lista med vad du behöver innan du ringer igen för att beställa så kommer det att gå bra. Alternativt ringer du en vvsare som kan hjälpa dig med detta för att sen kanske göra jobbet själv. Om det bara handlar om vilken dimension du behöver på Pexen kan du säkert få hjälp här om du talar om vad du ska koppla in för förbrukare. Lycka till!
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Menar du verkligen 30-40 minuter per liter? Det var inte mycket till flöde.

Du kanske menar 30-40 liter/minut, det är lite mera, du kanske ska vara en aning noggrannare, om du vill ha hjälp.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad njurunda

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
Visst 30-40 liter /minut ger pumpautomaten.
Jag fick aldrig frågan av rinkabyrör om vilka förbrukare som jag har.
Tycker att inte det är ok att först vända sig till en VVS o sedan köpa prylar av annan.
Det blir dursch, toa, tvättställ. + diskbänk o diskmaskin. (Kommer inte att
användas samtidigt)

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
vilka dim finns det ?
å hur många användare på samma rör ...typ kök toa disk tvätt ...

är det bara en lägenhet eller gissar grovt på att du kan köra med 16-20 mm utan problem
vi drog om ett helt hus med 12mm  koppar Ã¥ det funkade bra men man kunde nog ha dragit 15mm frÃ¥n början

Utloggad njurunda

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
Det är ett litet hus o 10 met. av sträckan  blir kulvert (egensnickrat)
Den längsta biten till förbrukare från pump inkl. kulvert är 25 meter.


Utloggad njurunda

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
Från pumpen till första förbrukarna (toa dursch tvättställ) är det ca 15 met.
därefter är det 10 met. till köket med diskbänk o diskmaskin. Det går att ha en dim till toan o från toan till köket en annan.

(pumpen ger 3-4 bar) o 30-40 lit/ min

FöreslÃ¥r att DKT själv ringer Rinkabyrör o kollar läget o  isÃ¥fall Ã¥terkom gärna.....

Utloggad Jawen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BÃ…LSTA
  • Antal inlägg: 318
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Byggnadsmästare
Kör 18mm ( i stammen)så blir det bra, sedan 15mm på utsticken.

MvH Jawen
2011-05-21 flyttat in i egenbyggt nytt stenhus om ca 185.000 kg i BÃ¥lsta.
Lecahus om 176 kvm med 115 kvm källare.
200mm cellplast yttervägg, 640mm lösull i tak samt 300 mm cellplast under platta.
Fönster 0,9 inkl karm, dörrar 0,6.
U-värde klimatskal Ca 0,156
Täthet 0,09
5 meter i takhöjd och FTX ventilation med EC motorer

Förbrukning Nya huset 22° inne, källare 21°
Elpanna IVT 290 som fixar VV och en L/L värmepump Mitsubishi FD35 som helt själv sköter värmen.
Uppvärmning ca 1500-2500 Kw/h år resten HH-el

2012  10.120 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2013    9.237 Kwh  totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2014  beräknad förbrukning 8.400 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
Nu 2023 var förbrukningen 6.640 Kwh totalt ink hushållsel & vv, men har oxå eldat i kaminen ca varannan dagg nov & dec.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Från pumpen till första förbrukarna (toa dursch tvättställ) är det ca 15 met.
därefter är det 10 met. till köket med diskbänk o diskmaskin. Det går att ha en dim till toan o från toan till köket en annan.

(pumpen ger 3-4 bar) o 30-40 lit/ min

FöreslÃ¥r att DKT själv ringer Rinkabyrör o kollar läget o  isÃ¥fall Ã¥terkom gärna.....
Jag vet inte om det är något jag inte förstår här. Jag har beställt av dom ett antal gånger och det har alltid fungerat bra. Men för mig är det en självklarhet att när man ska handla något så vet man vad man vill ha. Man kan inte både ha kakan och äta upp den. Väljer man att handla av en av sveriges billigaste rörgrossar för privatpersoner så kan man inte förvänta sig att dom ska dimensionera ditt rörsystem åt dig först. Definitivt inte om de uppgifter dom får är samma som vi fick, dvs omöjliga att dimensionera efter. Därför föreslog jag att du skulle ta ut en vvsare för att hjälpa dig med dimensionering osv på plats. Betala honom en femhundring eller två och sen beställa efter en färdig lista. Var det något konstigt med det?
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
Visst 30-40 liter /minut ger pumpautomaten.
Jag fick aldrig frågan av rinkabyrör om vilka förbrukare som jag har.
Tycker att inte det är ok att först vända sig till en VVS o sedan köpa prylar av annan.
Det blir dursch, toa, tvättställ. + diskbänk o diskmaskin. (Kommer inte att
användas samtidigt)

kolla BBR 6:623  tappvattenflöden:  tappställe kall/varm för badkar 0,3 l/s   Ã¶vriga tappställen kall/varm 0,2 l/s, WC 0,1 l/s
Sedan är det bara att räkna ihop det totala flödet och gå in på databladet för tex pexslang och titta vilka flöden olika dimensioner klarar.
Att de olika tappställena inte kommer att användas samtidigt spelar ingen roll.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!