Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lämplig backventil frikyla?  (läst 11983 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Errka

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hultsfred
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT Greenline E7 - 200/70 - 29 radiatorer 1-rörs
    • Errkas RadioHeaven!
Lämplig backventil frikyla?
« skrivet: 14 november 2009, 18:05:32 »
Hello VP-friends!

Jag skall till och installera lite frikyla tillsammans med tre Eveco fläktkonvektorer.
Alla pratar om valet av lämplig klaffbackventil? (Borrhål 200 meter och värmepump Thermia G2-10).
Någon som har en vettig systemlösning (frikyla, bonnkyla)?
Frågat runt lite och alla kan bara ta fram backventiler med fjäderbelastad klaff. Vilken grossist handlar ni backventilen från? Kanske ett RSK-nummer?

Tanken är att lösningen skall vara relativ enkel. Två avstick på brine ut med backventilen emellan och en pump på konvektorframledningen? Passande pump?
Passar en "vanlig" pump till etanolbrine?

Tackar på förhand!

/Errka

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Lämplig backventil frikyla?
« Svar #1 skrivet: 14 november 2009, 19:12:05 »
Klaffbackventil RSK 588 60 65.
Du behöver ingen speciell pump till etanol.
bifogar ritning på frikyla med möjlighet att köra värme på fläktkonvektorerna vintertid
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Errka

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hultsfred
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT Greenline E7 - 200/70 - 29 radiatorer 1-rörs
    • Errkas RadioHeaven!
SV: Lämplig backventil frikyla?
« Svar #2 skrivet: 15 november 2009, 02:10:38 »
Tack Cougar!

Backventil beställd! 311 kronor netto på Ahlsell...

Tack för ritningen. Men, en enkel systemlösning för enbart frikyla utan växlare, finns det?
Evecos fläktkonvektorer levereras med motorställdon och ventil samt elektronisk fläktstyrning med termostat. Hur styr man enklast on/off på cirkpumpen till konvektorerna...?

Tackar på förhand, igen!!

/Errka

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Lämplig backventil frikyla?
« Svar #3 skrivet: 15 november 2009, 11:21:52 »
Klaffbackventil RSK 588 60 65.
Du behöver ingen speciell pump till etanol.
bifogar ritning på frikyla med möjlighet att köra värme på fläktkonvektorerna vintertid

En klaffbackventil, har den lägre tryckförluster än en vanlig backventil?

Jag har nog en vanlig backventil, och det blir cirkulation i frikyleslingan när brinepumpen går, även fast frikylepumpen inte går.

Man kanske skulle flytta den existerande backventilen till frikyleslingan och installera en klaffbackventil mellan avsticken för att förhindra tjuvcirkulaion?  Sc:,h

Skall en klaffbackventil monteras i någon speciell position?
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Lämplig backventil frikyla?
« Svar #4 skrivet: 15 november 2009, 11:37:52 »


En klaffbackventil, har den lägre tryckförluster än en vanlig backventil?

Jag har nog en vanlig backventil, och det blir cirkulation i frikyleslingan när brinepumpen går, även fast frikylepumpen inte går.

Man kanske skulle flytta den existerande backventilen till frikyleslingan och installera en klaffbackventil mellan avsticken för att förhindra tjuvcirkulaion?  Sc:,h

Skall en klaffbackventil monteras i någon speciell position?

en klaffbackventil har inget tryckfall över sig då den öppnar helt, den måste monteras horisontellt och med muttern uppåt.
Dessutom så har den lägre öppningsmoment än en fjäderbelastad och stänger genom att falla på plats
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Lämplig backventil frikyla?
« Svar #5 skrivet: 15 november 2009, 11:41:40 »
Tack Cougar!

Tack för ritningen. Men, en enkel systemlösning för enbart frikyla utan växlare, finns det?
Evecos fläktkonvektorer levereras med motorställdon och ventil samt elektronisk fläktstyrning med termostat. Hur styr man enklast on/off på cirkpumpen till konvektorerna...?


Hej. byt ut värmeväxlaren på ritningen mot fläktkonvektor så har du funktionen, har en ritning någonstans, lägger ut den när jag hittar den.

har du en slutande kontakt på fläktkonvektorerna så kan du starta pumpen via den, en annan lösning är att köra den via en egen rumstermostat
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Lämplig backventil frikyla?
« Svar #6 skrivet: 15 november 2009, 13:36:22 »
Principskiss bifogad....
Tänk på att etanol är brandfarligt när det blir upphettat vid brand tex. därför är växlare att föredra.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Errka

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hultsfred
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT Greenline E7 - 200/70 - 29 radiatorer 1-rörs
    • Errkas RadioHeaven!
SV: Lämplig backventil frikyla?
« Svar #7 skrivet: 15 november 2009, 13:46:18 »
Tack igen, Cougar!

Finns det regler runt hemförsäkringen/brand när man installerar frikyla?
Egentligen borde det ju vara en växlare emellan, även om det blir dyrare för kunden.
Nu har jag ju fått lite att tänka på tack vare er på forumet. Tack!

/Errka

Utloggad Errka

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hultsfred
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT Greenline E7 - 200/70 - 29 radiatorer 1-rörs
    • Errkas RadioHeaven!
SV: Lämplig backventil frikyla?
« Svar #8 skrivet: 15 november 2009, 15:36:39 »
Hej igen!

En annan undran som kom upp just nu?
Eftersom frikylan innehåller tre fläktkonvektorer i tre olika rum, hur skall man då enklast starta & stoppa frikylepumpen?
En stor konvektor med utgång för pumpstyrning fungerar ju bra, eller en rumsgivare som ni nämnde.
Men, det kan ju finnas bara kylbehov i ett av de tre rummen (fläktkonvektorerna). Hur gör man en enkel styrning till det?
Evecos vanliga konvektorer har edan köpts. en på fyra kw och två på 1,5 kw kyleffekt...

NÃ¥gon som har ett svar...?

Tack på förhand!

/Errka

Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: Lämplig backventil frikyla?
« Svar #9 skrivet: 30 november 2009, 08:36:47 »
Har du inte redan svaret?
Starta cirk.pump på termostat. Jag har dragit med en 4G1.5 till samtliga kylare och kopplat så att om nån termostat kallar på kyla så sluter kontakten och cirk.pumpen triggas att starta.

Utloggad ottohans

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
SV: Lämplig backventil frikyla?
« Svar #10 skrivet: 03 mars 2010, 20:55:54 »
I inlägg #1 finns en PDF-ritning med (frikyla kylläge.pdf) , men Jag förstÃ¥r inte den riktigt   
Jag trodde att man skulle ha en koppling på inkommande och en på utgående brine så att när man kör frikyla-pumpen för att cirkulera brine genom frikyla-värmeväxlaren så skulle det inte passera värmepumpen ??
Att man skulle koppla frikylan parallellt med värmepumpen, inte som nu i serie.

Om jag förstått det rätt enl ritningen så kommer man alltid att får cirkulation genom värmepumpen.
Får man inte en massa onödigt motstånd då, tex värmepumpens brine-pump mm ?
jag tänker som så att frikyla-pumpen får "putta på" värmepumpens brine-pump osv ..

Jag menar pÃ¥ inget sätt att ritningen är fel, bara att jag inte förstÃ¥r  :(
Och jag vill förstå för att på så sätt få min framtida frikyla så bra som möjligt :)

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Lämplig backventil frikyla?
« Svar #11 skrivet: 03 mars 2010, 21:17:28 »
Det är ett helt ok sätt att koppla. det blir så att VP cirkpump pumpar runt hålet och en mindre pump ger dig kylan. Den värme som alstras tas tillvara om VP gör VV.

Utloggad ottohans

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
SV: Lämplig backventil frikyla?
« Svar #12 skrivet: 03 mars 2010, 22:59:55 »
okej, men hur styr man det så att brine-cirkpumpen i VP alltid går när man vill ha kyla ?
på sommaren när det är varmt lär man inte ha så många gångtimmar på VP och då måste man ju på något sätt styra brine-cirkpumpen, eller tänker jag fel ?

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Lämplig backventil frikyla?
« Svar #13 skrivet: 04 mars 2010, 09:32:41 »
okej, men hur styr man det så att brine-cirkpumpen i VP alltid går när man vill ha kyla ?
på sommaren när det är varmt lär man inte ha så många gångtimmar på VP och då måste man ju på något sätt styra brine-cirkpumpen, eller tänker jag fel ?

Du behöver inte köra VP-brinepump bara för kylan. Pumpen till frikylan pumpar runt brinen genom VP-brinepumpen. Denna typ av pumpar ger i stort sett inget motstånd när de står stilla.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: Lämplig backventil frikyla?
« Svar #14 skrivet: 04 mars 2010, 16:25:58 »
Precis, det funkar utan VP-cirkpump. Dock kan det bli sÃ¥ att du fÃ¥r lite bättre snurr pÃ¥ det hela om VP-cirkpump gÃ¥r. I mitt fall är min frikyla-cirkpump lite klen sÃ¥ den ger kring 10liter/min till min kylare medans om VP-cirkpumpen oxÃ¥ gÃ¥r fÃ¥r jag ut 12-13liter/minut vilket är mycket bättre.  Kylaren ger bättre effekt med mera flöde. Ser du bara till att din frikyla-cirkpump är kraftig nog sÃ¥ funkar det fint. (Flödena jag anger är uppmätt med dyrbar (lÃ¥nad frÃ¥n jobbet) flödesmätare.)
« Senast ändrad: 05 mars 2010, 00:01:23 av jonasmj »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!