Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Jag är missnöjd med placeringen, rätt att klaga?  (läst 27690 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad susanneg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
Jag köpte en luftvärme pump i våras och fick denna monterad i sommras. För att göra en lång historia kort så hade jag en dialog med montören att jag ville ha ytterdelen placerad under mitt ena fönster. Detta var en dag då regnet vräkte ner, inte för att det kanske har med saken att göra, men jag var inte så sugen på att stå ute i regnet för att kolla när han monterade. Sagt och gjort. Efter montering så var min man som hastigast ute och bara kollade och så var det inget mer med det. Förrän jag kom ut och fick se vart han placerat delen. Den sitter ju för fönster fodret som inte ens är målat. Den sitter för högt upp! Jag anser att fönster fodret tillhör fönstret och då sitter ju inte pumpen helt under fönstret. Kan man inte lita på att montörer även tar lite hänsyn till hur huset ser ut och vart delen passar bäst estetiskt? Jag blev förbannad och ledsen för det förstör utseendet på huset. Därtill var det tänkt att vi skulle köpa en såndär trälåda som man kan montera upp och måla i samma färg som huset. Det går inte nu.

Min man trodde ju att montören satt den där den sitter bäst och tänkte inte så mycket på att den sitter väldigt olägligt framför fodret.

Jag var inne i den stora butiken där jag handlat den och påpekade att jag vill att dom flyttar ner den en bit. Men nu vill ingen riktigt ta på sig ansvaret. Har jag fel som klagar?

Jag vill ha åsikter om ni tycker att jag skall driva detta vidare, eller om jag får bita i det sura äpplet och betala en annan firma för att få den flyttad en bit ner.

Väldigt tacksam för alla åsikter jag kan få.

Utloggad SvenE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: västervik
  • Antal inlägg: 111
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Jag är missnöjd med placeringen, rätt att klaga?
« Svar #1 skrivet: 02 oktober 2009, 10:28:51 »
kan det vara att konsollen sitter i en regel och därför satt pÃ¥ denna höjd?...(pumpen sitter stadigt och risken för vibrationer minskas) alternativet kan ju vara att sätta den pÃ¥ ett stativ.... (risken annars kan ju vara ett den kommer för lÃ¥gt..... men pÃ¥pekar du inget lär det inte bli "Ã¥tgärdat"... sen vad som är rätt eller fel... svÃ¥rt att säga.... men rätt att pÃ¥peka har du alltid!!!... 
lycka till!!!

(lämna över frågor om estetik till montörer och äkta män....)
Slutat att montera värmepumpar och istället blivit järnhandlare och försöker tillhandahålla verktyg och kläder till mina tidigare kollegor

Inloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Jag är missnöjd med placeringen, rätt att klaga?
« Svar #2 skrivet: 02 oktober 2009, 10:30:06 »
Även om det regnade aldrig sÃ¥ mycket när de monterade den, sÃ¥ hade du väl bra utsikt INIFRÃ…N huset genom fönstret om du velat?  Jag tycker nog det är ett svÃ¥rt läge för dig att klaga när dessutom din man var ute efter att jobbet var utfört och inte pÃ¥pekade nÃ¥got om placeringen dÃ¥.  En sÃ¥dan uppenbar sak som hur högt den är placerad ser man ju direkt och borde alltsÃ¥ ha kunnat pÃ¥talas direkt när din man tittade i sÃ¥ fall och man kan väl snarast pÃ¥stÃ¥ dÃ¥ att din man godkänt arbetet.

GÃ¥r det inte bara att flytta ner den lite själv?  Eventuellt sidoförflytta den lite Ã¥t höger i bild om rören inte räcker till annars?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Jag är missnöjd med placeringen, rätt att klaga?
« Svar #3 skrivet: 02 oktober 2009, 10:41:32 »
Dålig placering ändå tycker jag, vet de som har barn som står och pillar in pinnar i den mm..

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad susanneg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Jag är missnöjd med placeringen, rätt att klaga?
« Svar #4 skrivet: 02 oktober 2009, 10:56:31 »
Ja det var dumt att lita på montören och att låta min man kolla resultatet. Men jag har bara goda erfarenheter av hantverkare och om dom varit osäkra så har dom alltid dubbel kollat.

Men jag har en misstanke om att han har tagit och bytt våran 5 meter slang mot en 3 meters slang för att spara slang. För slangen är bara 3 meter och i paketet kom en 5 meters slang. Hur går det till när man har för lång slang? Klipper man av den eller kan det vara lite upprullat under plast röret? Kan man återavända avklippta slangar?

För någon överbliven slang fanns inte kvar när han åkt.
« Senast ändrad: 02 oktober 2009, 11:04:05 av susanneg »

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Jag är missnöjd med placeringen, rätt att klaga?
« Svar #5 skrivet: 02 oktober 2009, 13:33:56 »
Är slangen klippt så är den, bättre om den vart för lång och kona om den, men går att lösa målningen ändå..

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Jag är missnöjd med placeringen, rätt att klaga?
« Svar #6 skrivet: 02 oktober 2009, 13:52:51 »
Dålig placering ändå tycker jag, vet de som har barn som står och pillar in pinnar i den mm../A.

Det måste väl vara grannnens barn då isf, inte dina antar jag. ;)
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad susanneg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Jag är missnöjd med placeringen, rätt att klaga?
« Svar #7 skrivet: 02 oktober 2009, 14:36:18 »
Är slangen klippt så är den, bättre om den vart för lång och kona om den, men går att lösa målningen ändå..

/A.

Fast jag tror inte han klippte slangen utan bytte den mot en kortare. Kan vara därför yttertdelen sitter så långt upp. 3 meter räckte inte längre. Om det är så, det kan jag ju inte bevisa, så är det jäkligt fräckt gjort. Han lämnade kvar allt annat men ingen bit slang. Därav min misstanke om ett byte av slang.

Men tycker du verkligen inte att han satt den typ 20 cm för högt upp? Hade han satt den lite längre ner så hade jag även kunnat köpa en låda att ha över, det kan jag ju inte som det är idag.

Utloggad susanneg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Jag är missnöjd med placeringen, rätt att klaga?
« Svar #8 skrivet: 02 oktober 2009, 14:55:41 »
Dålig placering ändå tycker jag, vet de som har barn som står och pillar in pinnar i den mm..

/A.

Då är det andra barn som pillar in saker, mina är så stora.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Jag är missnöjd med placeringen, rätt att klaga?
« Svar #9 skrivet: 02 oktober 2009, 18:47:26 »
Säg att du är missnöjd med placeringen och be chefen följa med hem. Alla företag vill ha nöjda kunder.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Jag är missnöjd med placeringen, rätt att klaga?
« Svar #10 skrivet: 02 oktober 2009, 18:53:40 »
Då är det andra barn som pillar in saker, mina är så stora.

Fast om de är stora når de ju högre iofs. ;)
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Jag är missnöjd med placeringen, rätt att klaga?
« Svar #11 skrivet: 02 oktober 2009, 23:04:01 »
Visst kanske utedelen kunde suttit liiite lägre men låt det vara, ett tak ovan pumpen gör varken till eller från för det estetiska - Karlsson på taket är Karlsson på taket oavsett om han har keps eller inte. ;)
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Jag är missnöjd med placeringen, rätt att klaga?
« Svar #12 skrivet: 03 oktober 2009, 00:02:18 »
Sen finns det ju också en del installatörer som medvetet sätter upp pumputedelarna lite högre för att man skall få plats med isberget som kan bli under pumpen vid lite längre perioder med kallare väderlek. ;) :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad ztrindberg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 356
  • Karma +0/-0
SV: Jag är missnöjd med placeringen, rätt att klaga?
« Svar #13 skrivet: 03 oktober 2009, 09:05:07 »
Självklart ska du klaga/påpeka det där. Ingen vettig hantverkare sätter väl pumpen sådär? Det ser ju väldigt konstigt ut när den sitter över halva fodret.

Ett hus ska väl vara snyggt även om man installerar en pump?

Jag skulle inte alls ge mig. Vill dom inte ha nöjda kunder så.....

Nog kan han ha bytt slang, att hantverkare ibland "sparar" pengar är väl rätt vanligt.

Skulle inte chefen för företaget se/gå med på att den sitter helt oestetiskt så sprid gärna företagsnamnet så fler inte går på den bluff-firman.

Man anlitar väl inte proffesionell hjälp bara för skojs skull.....om jag gjort det där själv så kan jag förstå det men inte om en riktig hantverkare gjort det.

Utloggad SvenE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: västervik
  • Antal inlägg: 111
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Jag är missnöjd med placeringen, rätt att klaga?
« Svar #14 skrivet: 03 oktober 2009, 10:25:34 »
när jag zoomade lite på bilden... sitter inte konsollen i en spikrad?.... det måste vara orsaken... hur rätt eller fel placeringen än må vara...
och precis som eminente Raffen säger så vill man ju inte att isberget skall göra en Titanic på din pump?....
men skriv vad du får för svar från montören/butiken....
Slutat att montera värmepumpar och istället blivit järnhandlare och försöker tillhandahålla verktyg och kläder till mina tidigare kollegor

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!