Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Söker tips pÃ¥ bra takfärg för plÃ¥ttak ?  (läst 9697 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
Den gamla svarta färgen flagar nu som en taskig solbränna, och en plåtslagare som var i grannskapet svor högt över att dagens färger inte funkar på plåttak, utan flagar bara efter ett par år. Själv testade jag att köra Pansarol (för trappräcken) på en bit av taket som bara höll 1 år innan den flagade igen. Problemet verkar vara att plåttak har sådana värmeväxlingar att det inte verkar finnas någon färg som pallar med detta.
Därför undrar jag om någon har tips eller erfarenhet på en bra svart takfärg för plåttak som kan hålla i många år och som klarar de kraftiga värmeväxlingarna, och som kan målas över den befintliga svarta färg som fortfarande sitter som berg på den galvade takplåten.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Söker tips på bra takfärg för plåttak ?
« Svar #1 skrivet: 01 juni 2007, 12:20:51 »
Nån billack + en bra primer kanske, men det lär bli svindyrt..., fast jag har aldrig sett bilar flagna i lacken :) Men jag undrar om inte din plåtslagare delvis har rätt, tyvärr. I närheten av där jag bor, så målades ett äldre plåttak om, efter konstens alla regler. En firma jobbade "länge" med taket, men det har flagnat iaf... Det höll visserligen nåt år längre än föregående målningsförsök, men nåt vidare beständingt verkar det inte ha blivit ändå.

mvh humlan.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Söker tips på bra takfärg för plåttak ?
« Svar #2 skrivet: 01 juni 2007, 12:53:26 »
Jag har använt Arcanol.Finns även i svart
http://www.jotun.se/jotun/product/dekorativ/DekorTDA.nsf/wvwProductDatabase/642578A75677A5F8C12569BC0035C6F4/$file/ARCANOL.pdf

Funkar jätte bra.Plåten blir som ny

http://xs216.xs.to/xs216/07225/DSCN1319.JPG



« Senast ändrad: 01 juni 2007, 19:45:09 av Hansson »
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Arof

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: Söker tips på bra takfärg för plåttak ?
« Svar #3 skrivet: 01 juni 2007, 14:23:58 »
Hej
Har provat trätjära som har funkat men det beror nog på hur plåtytan ser ut oxå
Hälsningar
Curt

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Söker tips på bra takfärg för plåttak ?
« Svar #4 skrivet: 01 juni 2007, 14:56:59 »
Vanlig svart akrylatfärg brukar målare rekommendera när man fråga om sånt.
Jag har använt det på våra skorstenar och det funkar, iofs har det bleks lite på 10 år, men jag minns att jag rollade rätt tunt (hade en smutt över) med en skumgummiroller när det begav sig för 10 år sedan.
Inget har i alla fall flagnat, det tror jag mer beror på galvningen än på färgen...

Vissa galvningar verkar helt enkelt göra att färgen släpper, normalt bleks ju oftast bara plåtarna och behöver ny "kosmetika" för att se bra ut.

Hos min svärfar kom en ambulerande zigenarfamilj (inget ont om zigenare) och erbjöd ommålning av taket för 10 000 kr för ca 10 år sedan, han "gick på" det och jag idiotförklarade honom, men tji fick jag, den färgen (de sprutmålade) sitter som berget och är fortfarande blank och fin.
Vilken färg de hade har jag ingen aning om.
« Senast ändrad: 01 juni 2007, 15:00:42 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Söker tips på bra takfärg för plåttak ?
« Svar #5 skrivet: 01 juni 2007, 15:06:57 »
Vanlig svart akrylatfärg brukar målare rekommendera när man fråga om sånt.
Jag har använt det på våra skorstenar och det funkar, iofs har det bleks lite på 10 år, men jag minns att jag rollade rätt tunt (hade en smutt över) med en skumgummiroller när det begav sig för 10 år sedan.
Inget har i alla fall flagnat, det tror jag mer beror på galvningen än på färgen...

Vissa galvningar verkar helt enkelt göra att färgen släpper, normalt bleks ju oftast bara plåtarna och behöver ny "kosmetika" för att se bra ut.

Hos min svärfar kom en ambulerande zigenarfamilj (inget ont om zigenare) och erbjöd ommålning av taket för 10 000 kr för ca 10 år sedan, han "gick på" det och jag idiotförklarade honom, men tji fick jag, den färgen (de sprutmålade) sitter som berget och är fortfarande blank och fin.
Vilken färg de hade har jag ingen aning om.

Lika bra Du inte vet, men ger mig fan pÃ¥ att alla fÃ¥glar som suttit pÃ¥ det taket dött av förgiftning  ;D Nää, kör med billack Ã¥ nÃ¥n häftig kulör, Ã¥ dÃ¥ helst i metallic  :o

mvh humlan.

Utloggad piece

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nerike
  • Antal inlägg: 457
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • IT Mupp.
    • Vurpa.nu (just for fun)
SV: Söker tips på bra takfärg för plåttak ?
« Svar #6 skrivet: 01 juni 2007, 19:07:28 »
Knepet ligger i att låta galven vara framme ett år ca: innan man målar då får du en lite grov yta som det biter bra i:)
"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Vurpa.nu (just for fun)
Hus 2 plan + källare tot 500kvm i Närke, byggt 1931Putsad fasad fasad. CTC i550 pro tank med dockad 17kw CTC pump och 4st K2 Solpaneler 3 x 220m borra.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Söker tips på bra takfärg för plåttak ?
« Svar #7 skrivet: 02 juni 2007, 15:25:27 »
Humlans tips på billack är klart intressant, kan man rolla ut billack ?
Sen uppstår frågan om taket blir glashalt på vintern då, ska man prova och rolla ett lager extra och strö lite fin sand för att förhindra halkrisken ( som man gör när man målar verandor) eller blir detta då ett riskmoment för ev läckage. Har platt funkistak som ibland måste skottas om det är en hård vinter med mycket snö.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Söker tips på bra takfärg för plåttak ?
« Svar #8 skrivet: 02 juni 2007, 16:39:07 »
Det skulle kanske (fråga nån billackare) gå att rolla, men dagens färger är antagligen endast avsedda att sprutas...

mvh humlan.

Utloggad A80TD

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrbotten
  • Antal inlägg: 182
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Söker tips på bra takfärg för plåttak ?
« Svar #9 skrivet: 03 juni 2007, 20:28:17 »
Här uppe brukar några norrmän åka runt erbjuda ommålning av villatak. Såg att de annonserade i lokalpressen just nu.
Farsan och en bekant från jobbet har bl.a. nappat. Jag kan kolla vad priserna låg på och vad de sa om typ av färg.
Jag vill minnas att det skulle vara färg som används på fartyg eller liknande.
Enplanshus i Norrbotten byggt 40-60-talet. 75 m². L/L-värmepump: General AWHC 14 LBC Nocria. Vattenburen elvärme (nu avstängd) + el. VVB. Krypgrund m. matkällare med 2.7 m² luftsolfångare.

Utloggad boek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 426
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Söker tips på bra takfärg för plåttak ?
« Svar #10 skrivet: 04 juni 2007, 17:19:24 »
Pulverlackering, dyrt men bra och fantastiskt slitstarkt.
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Söker tips på bra takfärg för plåttak ?
« Svar #11 skrivet: 05 juni 2007, 08:39:25 »
Pulverlackering, dyrt men bra och fantastiskt slitstarkt.

Fast det gäller att det sitter fast och att det inte kommer in fukt under.

VBG övergick för mÃ¥nga Ã¥r sedan frÃ¥n galv till pulverlack pÃ¥ sina personbilsdrag, och det var ett stort misstag enligt mitt tycke. Färgen flagar ofelbart av efter nÃ¥gra Ã¥r och draget rostar bort.  >:(

Edit:
Sen mÃ¥ste det väl vara helt vindstilla när man applicerar pulvret, och det krävs en jävligt stor ugn att stoppa in huset i efterÃ¥t för bakningen.  ;D
« Senast ändrad: 05 juni 2007, 08:44:10 av tipo874 »
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad boek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 426
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Söker tips på bra takfärg för plåttak ?
« Svar #12 skrivet: 05 juni 2007, 22:30:55 »
En jättelik ugn behövs det.
Solugn kanhända?  ;D
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad A80TD

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrbotten
  • Antal inlägg: 182
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Söker tips på bra takfärg för plåttak ?
« Svar #13 skrivet: 07 juni 2007, 20:46:37 »
Här uppe brukar några norrmän åka runt erbjuda ommålning av villatak. Såg att de annonserade i lokalpressen just nu.
Farsan och en bekant från jobbet har bl.a. nappat. Jag kan kolla vad priserna låg på och vad de sa om typ av färg.
Jag vill minnas att det skulle vara färg som används på fartyg eller liknande.

Skulle bara tillägga att han fick betala 6000 kr för takmålningen och det var (svart) fartygsfärg, som jag trodde. Jag tror det har hunnit gå tre år sedan dess.
Enplanshus i Norrbotten byggt 40-60-talet. 75 m². L/L-värmepump: General AWHC 14 LBC Nocria. Vattenburen elvärme (nu avstängd) + el. VVB. Krypgrund m. matkällare med 2.7 m² luftsolfångare.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!