Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Högljudd kompressor pÃ¥ Nibe 410p, vad göra?  (läst 3359 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Animan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
Har nyligt installerat en Nibe 410p och kompressorn tycker jag låter orimligt mycket. Finns det någon här på forumet som har en tyst kompressor i sin 410p? Någon som vet hur man får tyst på eländet utan att stänga av den?
Känns orimligt att ha en ny komressor som låter i nästan hela huset, trots att den står ute i det vidbyggda garaget. Funktionen på aggregatet är bra, men oljudet.
Tips mottages tacksamt.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Högljudd kompressor på Nibe 410p, vad göra?
« Svar #1 skrivet: 01 mars 2007, 19:59:49 »
Garantin???
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Animan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Högljudd kompressor på Nibe 410p, vad göra?
« Svar #2 skrivet: 01 mars 2007, 20:35:44 »
Det är ett alternativ, vill bara först veta om den höga ljudnivån är rimlig och om det finns någon som har lyckats tysta ner den eller måste jag få hit ett "Nibe-serviceombud". Till saken hör att man ska felanmäla till installatören som i sin tur ska felanmäla till nibe, och då är det ju inte alltid fartvinden man slås omkull av...
Tyvärr är det ju lite svårt att illustrera ljud här på forumet, men tänk på en taskig akvarieluftpump eller frysdisken på gamla Konsum från -72.

Utloggad Bjarven

  • MSc Innovation Management
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Högljudd kompressor på Nibe 410p, vad göra?
« Svar #3 skrivet: 02 mars 2007, 09:02:22 »
Det är inte så att några transport skydd sitter kvar inne vid kompressorn och att lyftbanden fortfarande är kvar?

Dessa ska bort!
Värmepump är givet för uppvärmning

Utloggad Animan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Högljudd kompressor på Nibe 410p, vad göra?
« Svar #4 skrivet: 02 mars 2007, 13:33:29 »
Det sitter två vita nylonband med metallspännen, typ Swestrap. Under dem sitter en svart gummiduk som jag tolkat som någon typ av ljuddämpning. Är det så att de bara ska bort? Dessutom sitter att likadant band runt formgjutna frigolitblock runt ena fläkten, ska dessa också bort i likhet med kompressorduken?

Utloggad Raj

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Högljudd kompressor på Nibe 410p, vad göra?
« Svar #5 skrivet: 02 mars 2007, 22:23:38 »
Var hör du ljudet mest och vilken sorts ljud är det? Om det är en oacceptabelt ljudnivå redan nu efter installation, då är det kanske bäst att man reklamerar pumpen nu. Det har diskuterats och skrivits mkt om ljud problem med FLVP här tidigare. Det kan du söka och läsa. Jag tänkte bara berätta om det som vi försökte göra för att få tyst på en av de FLVP hemma hos mig för några år sedan.
1. Gummi plattor/kudde under FLVPs fötter.
2. Flexislang kopplingar till rörsystem från och till FLVP.
3. Ljuddämpare på luft insugskanal till FLVP.
4. xtra lagar gips skiva, på väggen bakom FLVP för att bättre isolera rummet som ligger på andra sidan av FLVP.
5. Vissa även lägger /klistrar ljuddämpnings matta på FLVP paneller från insidan.
Lycka till,
Raj.
Blekinge, 150 kvm, ett och ett halv plan, byggt pÃ¥ 80 talet, Autoterm 190F flvp monterad Jan 2005. TvÃ¥ vuxna och tvÃ¥ tonÃ¥ringar. Totalt elkonsumtion 14800KWT/Ã¥r (2005-2006) efter FLVP. Innan FLVP, med bara elpanna och vatten buren radiatorer 23000KWT/Ã¥r. Monterad även en Toshiba RAS 13 luft-luft VP i Juli, 2006. Med FLVP och LL-VP ligger Ã¥rs total förbrukning pÃ¥ 11000-12000KWH nu mera.  Aug 2008 monterad även en krypgrundsavfuktare model Acetec PD250. Bytt Autoterm 190F till Nibe 370F den Okt 07, 2019.

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Högljudd kompressor på Nibe 410p, vad göra?
« Svar #6 skrivet: 02 mars 2007, 23:13:27 »
Det sitter två vita nylonband med metallspännen, typ Swestrap. Under dem sitter en svart gummiduk som jag tolkat som någon typ av ljuddämpning. Är det så att de bara ska bort? Dessutom sitter att likadant band runt formgjutna frigolitblock runt ena fläkten, ska dessa också bort i likhet med kompressorduken?

Nej nej... det som han säger ska bort är på en fighter 310 där kompressorn sitter "där" uppe...

Du har din kompressor nere bakom/bredvid expkärlet/vb-pumpen och det som sitter runt kompresson är just ljudisolering..

Den vanligaste orsaken till oljud är att fightern står för nära vägg och att den bakre plåten ligger mot vägg å rasslar..
Det har ibland även hänt att under monteringen har man lyckats få rören från kompressor att ligga an mot nått den inte ska, tex rör å dylikt..

Kolla in där nere känn på rören kanske går det att dra försiktigt i dessa åt något håll, det kan bara behövas väldigt lite för att få hela maskinen mycket drägligare..

Lycka till...
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad Animan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Högljudd kompressor på Nibe 410p, vad göra?
« Svar #7 skrivet: 02 mars 2007, 23:55:15 »
Tack för tipsen, ja, kompressorn sitter där nere. Aggregatet står ca 7 cm från väggen så det borde inte ha blivit något i kläm, å andra sidan så är den pressad så långt bak som möjligt, och då stöp det väl i framledningen. Ska undersöka detta.
Digital: Menar du att det är monteringen på Nibe som det kan ha blivit något knas med eller är det installationen du tänker på? Bara så jag vet var jag ska börja...
Om det inte blir bättre så får jag väl kontakta Nibe eller fylla mellanrummet med gips och stenull eller har någon ett bättre förslag på dämparmaterial? Raj tipsar om gips, gör det någon skillnad?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!