Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilka tilluftsaggregat med vattenbatteri alternativ finns det?  (läst 8451 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JohnnyJH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Saltsjöbaden
  • Antal inlägg: 144
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej jag vill värma tillluft med varmvatten (från VP).
Vad finns det för olika tilluftsaggregatsalternativ med vattenbatteri?

/Johan

PS
Hittar bara ALIG250. Vill helst komma under det priset (15,000kr)
JAg inser att det "bara" är att koppla ihop en kanalfläkt med ett vatten batteri men finns det fler färdiga så att jag slipper misslyckas med ett hobbybygge=

Utloggad Mattias O

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Det låter intressant men jag har tyvärr inget att tillföra där. Sitter själv och fnular på hur jag ska göra med ventilationen som är klart underdimensionerad på tilluftssidan i vårt hus..

Har i min enfald trott att jag har fönsterventiler och tallriksventiler (är det så dom klassiska hål i vägg-ventilerna kallas?) att välja mellan men upptäckte just på fresh:s websida att de har en massa olika "radiatordon" som verkar kunna vara intressanta. Antar att det är något du ratat, har du eller nån annan några kommentarer angående sådana?

/Mattias
Hus: 1-plan med inredd källare ca 70+60m2 i Vallentuna - Stockholm. Byggt 1953, tillbyggt -71 samt en mindre, halvtaskigt isolerad källarlös del byggd slutet -90/början 2000. Bristfälligt isolerat burspråk i stora sovrummet plan 1. I övrigt tilläggsisolerad träfasad, osäker på hur och hur mycket. Övervägande gamla 2-glasfönster. Trång kallvind med någon dryg dm kutterspån samt sporadiskt utrullade isolermattor som jag tror mig ha förstått att jag bör göra mig av med av fuktskäl. Omdränerat -07 med 100mm pordrän under mark. Källarvägar till stor del isolerade även invändigt men finns inga stora upplevda fuktproblem baserat på luktsinne och avläst hygrometer. Oisolerad platta med kalla klinker och betonggolv i källarplanet (har nyligen slitit bort ett trägolv och bytt avloppsrör) som till stor del är tänkta att få heltäckningsmatta på sig, dom andas ju numera säger dom. Undantag klinkergolvet i badrummet som faktiskt blir ganska varmt!

Uppvärmning: Kompakt shuntlös elpanna CTC-Electronic från -80 nånting med utegivare står ovanpå urkopplad kombipanna CTC 260B -64 (blev visst ingen besparing att byta till denna, DOH) och värmer radiatorvattnet. Separat VVB -04 står i badrummet i källaren. Direktverkande golvvärme (komfortvärme?) i badrumsgolv (tillkopplad) och i gillestugagolv (avstängd). Nytt (sep -10) är en avfuktare EchoDry Combi i tvättstugan som även värmer luften en del. Tvätten torkar ju aldrig. Oljefylld radiator 700w som komplement i sovrum plan 1 (taskigt isolerade burspråket). Mindre braskassett Eurofire Energikassetten -07 i vardagsrum plan 1.

Årsförbrukning: aug -09 till aug -10 ca 24200kwh (brukar ligga på drygt 25000 men eldade och frös till viss del denna ovanligt bistra vinter) varav värmegolv samt lampor i badrum uppmätt till ca 4200kwh. VVB baserat på vissa mätningar och uppskattning ca 3000kWh. Oljefylld radiator i sovrum kanske 500-1000kwh? Hushållsel enligt schablon 5000?

Personer i hushållet: två vuxna och två små barn.

Utloggad JohnnyJH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Saltsjöbaden
  • Antal inlägg: 144
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Forumet i stort verkar förorde friskluftsventilation framför tilluft. Det kräver att man har vattenburen uppvärmning. Jag har elradiatioer (som jag vill avveckla)  men tänker inte konvertera fullt ut till vattenburet förutom möjligtvis nÃ¥gon fläktkonvektor sÃ¥ jag mÃ¥ste förlita mig till att värma huset med tilluft därav min frÃ¥ga.
/Johan

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
Rikrigt så enkelt är det inte som att bara koppla ihop ett batteri och kanalfläkt. För att skydda batteriet från sönderfrysning så behövs ett utelufts spjäll tätsutande med fjädertåtergång samt en frysvakt. Samt även ett filter och en ljudfälla.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad JohnnyJH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Saltsjöbaden
  • Antal inlägg: 144
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Vad finns det för kompletta system som du beskriver overlander? Jag hittar bara ALIG 250 och SUA 250 E från Östbergs.
Finns det några fler? Eller funkar inte dom två nämnda?
F.ör hur ser en frostvakt ut.

CarlNs Jula förslag verkar inte adressera inte att man måste ha frostvakt på uteluften uten den verkar designad från att ta luften omrkring aggregatet och värma den vilket inte fungerar i mitt fall.
/Johan

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
Det måste du ha vilket som den ser ut så här.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vilka tilluftsaggregat med vattenbatteri alternativ finns det?
« Svar #7 skrivet: 23 oktober 2006, 18:17:57 »
CarlNs Jula förslag verkar inte adressera inte att man måste ha frostvakt på uteluften uten den verkar designad från att ta luften omrkring aggregatet och värma den vilket inte fungerar i mitt fall.
/Johan


Man fÃ¥r det man är beredd att betala för.  >:D
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad JohnnyJH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Saltsjöbaden
  • Antal inlägg: 144
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Overlander vilka kompletta kit känner du till (eller diskreta komponenter som funkar tillsammans)?
Min "bara" lösning har kommit på skam vilket nästan var väntat:)

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
Hur ser systemet ut idag finns det ett tillufts aggregat idag eller ftx aggregat. I så fall vart är det monterat. Har du möjlighet att ha aggregatet på vinden ovanför t ex tvättstuga förråd eller liknande så att du kan ta hål för service luckor? Eller har du andra förslag på vart det ska monteras.
Vad har du för dimension på kanalen från bef aggregat? Vet du vad du har för luft flöde idag?
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad JohnnyJH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Saltsjöbaden
  • Antal inlägg: 144
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilka tilluftsaggregat med vattenbatteri alternativ finns det?
« Svar #10 skrivet: 23 oktober 2006, 23:23:04 »
Sorry,
idag har jag en paj CTC102 med inbyggttilluftsaggregat (FT med VP) samt direktverkande el (inget vattenburet mao). Från och tillluft finns draget.

Jag funderar på att sätta in en Comfortzone med TA och frågan är vilket. Jag kommer antagligen komplettera med en fläktkonvektor på nedervåningen men för ovanvåningen lämpar sig detta inte pga layout.
Huset ett suturänghus på ca 150m2 från -65 Har lite radonproblem.

/johan


Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Vilka tilluftsaggregat med vattenbatteri alternativ finns det?
« Svar #11 skrivet: 23 oktober 2006, 23:39:53 »
Ett rent TA-agregat finns hos IVT.
TA450
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad JohnnyJH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Saltsjöbaden
  • Antal inlägg: 144
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilka tilluftsaggregat med vattenbatteri alternativ finns det?
« Svar #12 skrivet: 26 oktober 2006, 20:27:08 »
vad koster TA450?

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Vilka tilluftsaggregat med vattenbatteri alternativ finns det?
« Svar #13 skrivet: 26 oktober 2006, 20:32:45 »
Brutto 10500 + moms fiR:
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
Lite dålig info om det på hemsidan vad har det för effekt, luftflöde mm??
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!