Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Isberg ???  (läst 6150 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jockefors

  • Gäst
jockefors
Isberg ???
« skrivet: 04 februari 2005, 02:05:58 »
Hej ..
Hur stor isklump behöber man för att kunna värma en normalstor villa ??
isen innehåller ju energi med så det måste väl gå att plocka ut det ochså
har ni sett värmepumpen ispinnen ?

admin

  • Gäst
admin
SV: Isberg ???
« Svar #1 skrivet: 04 februari 2005, 08:53:30 »
Vatten är bättre, sen är det lite svårt att få tag i ett rejält isberg, i vart fall om man bor i inlandet ;)

jockefors

  • Gäst
jockefors
SV: Isberg ???
« Svar #2 skrivet: 04 februari 2005, 14:04:59 »
hej..
joo fast det går att bygga ett isberg =) + att vet nån vad temp det är inne i en stor isbit
isolear den just nått eller håller det samma temp som omgivningen

nää varför jag undrar e om det gÃ¥r att fÃ¥ ut nog mycke energi  ur is ..  fast det mÃ¥ste  gÃ¥ iomed att vattenvärme system dvs sjövärme  fryser ju vattnet runt slangen  pÃ¥ vintern  och det funkar ändÃ¥


Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Isberg ???
« Svar #3 skrivet: 05 februari 2005, 22:37:46 »
Nja det är omvandlingsvärmet som ger mycket energi... när tex vatten byter "fas" gäller även från ånga till kondensat...
Det går åt lika mycket energi om man smälter 0 gradig is som om man värmer vatten ca 60 grader!!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
SV: Isberg ???
« Svar #4 skrivet: 06 februari 2005, 16:02:02 »
Med en isklump värmer du inte så mycket. Som Rickard säger, vatten innehåller mer energi. Och som Bertil påpekar, det är vid fasövergången från vatten till is som den stora energimängden kan tas ut. Som ispinnen gör.

Däremot gÃ¥r det Ã¥t en jäkla massa energi för att smälta isen!  >:D
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad lennart52

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Isberg ???
« Svar #5 skrivet: 06 februari 2005, 18:14:09 »
Hej, vad jag vet om värme så är absoluta nollpunkten -273 grader och teoretiskt sett så kan man utvinna
värme av allt över denna temp.Kyla är borttransport av värme och då bör värme vara det motsatta.
Rätta mig om jag har fel?
mvh lennart ???

jockefors

  • Gäst
jockefors
SV: Isberg ???
« Svar #6 skrivet: 06 februari 2005, 18:56:47 »
Hej
joo det måste ju gå utvinna värme ur is =)

den eminenta värme pumpen  marcus utvinner ju sin värme ur 30 m koppar kolektor
i marken ..det va perma frost 1,5 m runt deras kolektor  det va därför gräsmattan alldrig va sig riktigt lik efter installationen LOL
men det funkade pumpen tog värme ur gräsmattan genom 1,5 m isklump/tjäl klump
så det måste ju gå ta värme ur ett isberg =)
eller säg så här jag tar värme ur min ute luft då det e -15 så det måste gå

säg att du kör kolektorn  i ett isberg Ã¥ skickar ut -6 grader  Ã¥ fÃ¥r igen -2 i kolektor slangen dÃ¥ har du ju en fin dirrerans pÃ¥ in&utgÃ¥ende temp  eller betydligt  bättre än jag har i min luft luft pump..

hoppas ni förstår vad jag menar =)

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
SV: Isberg ???
« Svar #7 skrivet: 06 februari 2005, 20:15:17 »
Klart! Allt över 0K innehåller energi. Bara man har nåt som är kallare att växla med så kan man utvinna den. Men det är just det, att ha nåt som är kallare.

SÃ¥ om man gÃ¥r tillbaka till urspungsfrÃ¥gan sÃ¥ är svaret detsamma. Is värmer inte sÃ¥ mycket även om man kan utvinna energi ur den. Bättre dÃ¥ att frysa vatten i flytande form! kalrt effektivare!  ;D
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Isberg ???
« Svar #8 skrivet: 06 februari 2005, 23:30:11 »
Beakta verkningsgraden vid olika temp på brine (kalla sidan) den sjunker dramatiskt vid kall brine. Jag tycker alla borde sikta på +-0 in som kallast.
har man en ytjordanläggning då utnyttjar man mycket starkt omvandlingsvärmet, returern kommer ju att ligga på ca -3 om man har +-0 in.
Norrut i landet måste man nog acceptera att tempen kan bli nån minusgrad också på ytjord.
Men på en borra då bör man sikta på +-0 in som kallast!!!!
Vart var effektdiagrammet på NIBE där ser man ju tydligt vådan av att ha en kall brine.
Det funkar ned till -10 -15 grader men man får katastrofalt dålig COP (verkningsgrad)
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Sune

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: V. Frölunda
  • Antal inlägg: 161
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • VP + VVB i ett hus byggt 1920 med lÃ¥gt i tak
SV: Isberg ???
« Svar #9 skrivet: 10 februari 2005, 23:37:48 »
Jag bor i V. Frölunda och har genom arbetskamrater hört talas om ispinnen pga. att det finns en del ispinnar i skärgården utanför Göteborg. Jag har t.o.m. sett en "pinne" fast utan is (trasig?). Den liknade mer en julgran.

Om jag har klykat det hela rätt så har isen som bildas runt rören endast till uppgift att agera som ytförstorare och inget annat.

Om du har ett konstant värmeuttag och utetempen och fuktigheten samt vinden är samma så kommer isklumpen inte att ändra sig i storlek. Allt kommer i jämnvikt. Isen agerar som värmetransportör. Jag TROR att det tom. krävs is för att den ska fungera. Vi uppstart (naken "pinne") så kan omöjligen ytan som pinnen representerar överföra värme från luft till kölmediet i tillräcklig grad.
Jag återkommer om jag får tag i en ispinneägare.
Thermia Eko 10 Kw, 135 meter aktivt hål (gammal vattenbrunn, därav 135 m som är mycket för en vattenbrunn), 3,5°C in och 0,0°C ut (konstigt nog, dagsnotering!). Måste bero på vattenströmning, eller? Lågt i tak därav sep. vv-beredare. Rickards logger. Ingen TS behövs, 300 liter ackumulator "coming up".
Ingen borrning och installerat helt själv, sÃ¥ kostnaden blev mycket OK och ingen annan att klaga pÃ¥  :).
Installation nr 2: VVM240 + NIBE 2010-6 i "sommarstugan". Fungerade direkt....häpp!

Utloggad Sune

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: V. Frölunda
  • Antal inlägg: 161
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • VP + VVB i ett hus byggt 1920 med lÃ¥gt i tak
SV: Isberg ???
« Svar #10 skrivet: 11 februari 2005, 00:23:03 »
AHAaaa, under tråden "Ispinne och fjärrvärmemätare" finns en livs levande medlem, värmemannen, som naturligtvis vet hur det fungerar.
Glöm mitt svammel ovan.
Thermia Eko 10 Kw, 135 meter aktivt hål (gammal vattenbrunn, därav 135 m som är mycket för en vattenbrunn), 3,5°C in och 0,0°C ut (konstigt nog, dagsnotering!). Måste bero på vattenströmning, eller? Lågt i tak därav sep. vv-beredare. Rickards logger. Ingen TS behövs, 300 liter ackumulator "coming up".
Ingen borrning och installerat helt själv, sÃ¥ kostnaden blev mycket OK och ingen annan att klaga pÃ¥  :).
Installation nr 2: VVM240 + NIBE 2010-6 i "sommarstugan". Fungerade direkt....häpp!

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
SV: Isberg ???
« Svar #11 skrivet: 11 februari 2005, 09:48:33 »
AHAaaa, under tråden "Ispinne och fjärrvärmemätare" finns en livs levande medlem, värmemannen, som naturligtvis vet hur det fungerar.
Glöm mitt svammel ovan.

Ispinnen bygger just på principen omvandlingsenergi genom att kondensera och frysa fuktigheten i luften.
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad Sune

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: V. Frölunda
  • Antal inlägg: 161
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • VP + VVB i ett hus byggt 1920 med lÃ¥gt i tak
SV: Isberg ???
« Svar #12 skrivet: 11 februari 2005, 11:43:18 »
- Så den isen som har bildats är resultatet av omvandlingen och kan i fortsättningen inte bidraga med någon nämnvärd energi?
- Växer det på is hela tiden?
- Är isen, bortsett från ytterskalet, att se som värmetransportör av "värmen" till köldmediet?

- Vad är anledningen till att välja ispinne framför fläktevaporator om man vill krama värme ur luften?
Thermia Eko 10 Kw, 135 meter aktivt hål (gammal vattenbrunn, därav 135 m som är mycket för en vattenbrunn), 3,5°C in och 0,0°C ut (konstigt nog, dagsnotering!). Måste bero på vattenströmning, eller? Lågt i tak därav sep. vv-beredare. Rickards logger. Ingen TS behövs, 300 liter ackumulator "coming up".
Ingen borrning och installerat helt själv, sÃ¥ kostnaden blev mycket OK och ingen annan att klaga pÃ¥  :).
Installation nr 2: VVM240 + NIBE 2010-6 i "sommarstugan". Fungerade direkt....häpp!

admin

  • Gäst
admin
SV: Isberg ???
« Svar #13 skrivet: 11 februari 2005, 13:18:43 »
1. Precis, istället försvårar den redan bildade isen värmeöverföring. Dessa pumpar skall därför helst ha stilleståndstider så att isen tack vare värmeutvidgning kan trilla utav.

2. Om värmepumpen går kontinuerligt så gör det det, se ovan.

3. Ja, dock sämre än själva ispinnens egentliga material, den större yta/värmeupptagande ytan som den bildar kompenserar dock delvis för den relativt låga värmeöverföringsförmågan.

4. Inga rörliga delar, ljudlöst. Kräver ingen avfrostning.

SÃ¥ har jag fattat det i alla fall.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!