Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: MITSUBISHI SW75 ECODAN, hög framledningstemperatur  (läst 6371 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Cercina

  • Gäst
Cercina
MITSUBISHI SW75 ECODAN, hög framledningstemperatur
« skrivet: 16 januari 2018, 13:19:15 »
Hej jag har nyligen installerat en Mitsubish SW75 Ecodan, den nya modellen som jag inte riktigt är nöjd med (än). Så jag tänkte skriva här om någon kan ge mig lite kloka råd hur jag kan vidare.
Vår villa är en enplans från 1969 på cirka 145kvm med enrörssystem, och det sitter 10 stycken radiatorer i huset. Vi bor en bit utanför Malmö. Vi har ställt in värmepumpen så att den följer värmekurvan. Vad jag upplever är att jag måste förskjuta temperaturen med +5 till 7 grader för att få en hyfsad temperatur på 20-21 grader i huset. Till exempel behöver systemet en framledningstemperatur på 47-48 grader vid utomhustemp på 0 grader.
 Alla termostat är fullt öppna och vid installationen av värmepumpen har vi bytt ett par radiatorer till nyare, bytt ventiler i de gamla radiatorerna samt spolat i rören.
Installatören förklarar att detta beror på husets isolering och det befintliga enrörssytemet.
Då jag har så hög framledningstemperatur så blir ju inte värmepumpen så ekonomisk som man hoppats på. Är det någon som kan tipsa mig om hur jag kan göra för att gå vidare?


Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: MITSUBISHI SW75 ECODAN, hög framledningstemperatur
« Svar #1 skrivet: 16 januari 2018, 13:45:40 »
Att det är ettrörs- eller tvårörs-system spelar ingen roll i sig, det beror bara på dimensioneringen (som är mer komplex att göra med ettrörs). Däremot är det så att ni har ett högtemperatursystem eftersom 47-48 grader vid 0 ute ger att framledningstemperaturen förmodligen behöver vara drygt 60 grader vid DUT i Malmö. Låter bra ändå med 60 grader, det hade kunnat vara ändå högre såsom 70 grader. Hur hög framledningstemperatur klarar nya Ecodan med kompressorn? Hittar tyvärr inte någon data om det i produktbladen. Är det möjligt att t.ex. tilläggsisolera på vinden tror jag det skulle vara en bra sak. Om det sitter tvåglas-fönster kan det vara bra att byta till nya isolerglas-fönster med lågt U-värde.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Cercina

  • Gäst
Cercina
SV: MITSUBISHI SW75 ECODAN, hög framledningstemperatur
« Svar #2 skrivet: 16 januari 2018, 14:28:10 »
Tack för svar. Enligt pumpens inställningar så ska den kunna gå upp till 60 grader. Det finns enbart två tvåglasrutor i huset resten är treglas, men jag kan titta över det här med tilläggsisolering av tak. Är det lönt att någon att ta in någon form av energirådgivare som kan titta över huset?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: MITSUBISHI SW75 ECODAN, hög framledningstemperatur
« Svar #3 skrivet: 16 januari 2018, 15:08:10 »
En bra energirådgivare kommer ge samma råd som du får här, risken finns att du får en mindre bra...
Håller med om att tilläggsisolera vinden är ett bra alternativ.
Den andra grejen att kolla på är inställningen av cirkpumpen, nu vet jag inte vad det sitter för en cirkpump i ditt system, men går den att justera så kan man prova att kräma på lite högre fart på denna och se om det gör situationen bättre?
Sen kommer det bli bra besparing i vilket fall, utetemperaturen i Malmö går väl mycket sällan under -5 C vad jag vet?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad tc75

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: MITSUBISHI SW75 ECODAN, hög framledningstemperatur
« Svar #4 skrivet: 16 januari 2018, 15:51:49 »
Vad värmde du med före VP

Cercina

  • Gäst
Cercina
SV: MITSUBISHI SW75 ECODAN, hög framledningstemperatur
« Svar #5 skrivet: 16 januari 2018, 16:54:37 »
Vi hade en elpanna, samt kompletterade med luftvärmepump. Jag har tittat på cirkulationspumpen och den är inställd på högsta flöde.

Utloggad Lawrenz

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 429
  • Karma +0/-0
SV: MITSUBISHI SW75 ECODAN, hög framledningstemperatur
« Svar #6 skrivet: 18 februari 2018, 12:01:52 »
Fråga till Cercina: sa installatören något om periodisk läcksökning?
160 m2 Atemp, 1½-plan, byggt 1972, köpt sommaren 2017, Skåne
Nedanstående förbrukningar avser enbart värme och varmvatten:

1972-1992: Okänd förbrukning (gemensamt oljeuppvärmt närvärmenät)
1992-2012: ~28000 kWh/Ã¥r (naturgaspanna)
2012-2018: ~22000 kWh/år (naturgaspanna, Viessman Vitodens 222-F, årsmodell 2012)
Augusti 2018: Nytt radiatorsystem tillsammans med ny luft/vatten-värmepump (Mitsubishi Ecodan).
2019: 3865 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4426 kWh)
2020: 3936 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4634 kWh)
2021: 4677 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2022: 4046 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2023: 4110 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.

Blev även av med den fasta gasnätsavgiften ca (2700 kr/år).

Cercina

  • Gäst
Cercina
SV: MITSUBISHI SW75 ECODAN, hög framledningstemperatur
« Svar #7 skrivet: 20 februari 2018, 22:20:47 »
Nej läcksökning har inte nämnts, vad innebär detta?

Utloggad Lawrenz

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 429
  • Karma +0/-0
SV: MITSUBISHI SW75 ECODAN, hög framledningstemperatur
« Svar #8 skrivet: 20 februari 2018, 23:17:30 »
Det finns olika gränser som bestämmer om du är skyldig att utföra periodisk läcksökning.
Periodisk läcksökning = kontroll så att köldmedia inte läckt ut (måste göras av cert kyltekniker/företag).

Gränserna är 5, 50 och 500 ton CO2e (koldioxid ekvivalenter). Dvs en viss mängd en viss typ av köldmedia representerar en viss mängd koldioxid (co2).

Du har en värmepump (SW75) med köldmedia R410A.
R410A har ett GWP på 2088. Tabell och förklaring finns här: http://alltomfgas.se/koldmedietabell
Fyllnadsmängd i en SW75 är 2,9kg (framgår i produktblad).

2,9kg x 2088 (som är GWP) = 6055 kg = ~ 6 ton CO2e.

Med andra ord ÖVER 5 ton.

5 ton eller mer= läcksökningsintervall 12mån
50 ton eller mer = 6 mån
500 ton eller mer = 3mån

(Ska tillägga att 5 tons gränsen är för icke hermetiskt slutna system, dvs split maskiner, alltså SW75 eller annna värmepump där det går köldmedia mellan inne och utedel. Går det vatten mellan inne och utedel ÄR den hermetiskt sluten och då är gränsen för läcksökning 10 ton CO2e!)

Detta gäller även privatpersoner.

Finns även andra regler kring läckvarningssystem osv men det går jag inte in på.
Hoppas du förstod ungefär var jag menade.

Poängen är: enligt lag ska du läcksöka en gång var 12:e månad. Grejen är att man inte är skyldig att rapportera om man gjort det eller ej förrän systemet uppgår till 14 ton CO2e.

Med andra ord: du har krav på dig, men än så länge finns det ingen riktig koll mot den privata sidan...

Ville bara göra dig uppmärksam eftersom installatörerna (oftast) har noll koll.. De informerar inte ens?

Har kollat detta med SKVP (Svenska kyl och värmepumps föreningen) och Mitsubishi. Båda säger att jag har helt rätt.
/Lawrenz
« Senast ändrad: 20 februari 2018, 23:34:04 av Lawrenz »
160 m2 Atemp, 1½-plan, byggt 1972, köpt sommaren 2017, Skåne
Nedanstående förbrukningar avser enbart värme och varmvatten:

1972-1992: Okänd förbrukning (gemensamt oljeuppvärmt närvärmenät)
1992-2012: ~28000 kWh/Ã¥r (naturgaspanna)
2012-2018: ~22000 kWh/år (naturgaspanna, Viessman Vitodens 222-F, årsmodell 2012)
Augusti 2018: Nytt radiatorsystem tillsammans med ny luft/vatten-värmepump (Mitsubishi Ecodan).
2019: 3865 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4426 kWh)
2020: 3936 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4634 kWh)
2021: 4677 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2022: 4046 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2023: 4110 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.

Blev även av med den fasta gasnätsavgiften ca (2700 kr/år).

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: MITSUBISHI SW75 ECODAN, hög framledningstemperatur
« Svar #9 skrivet: 21 februari 2018, 16:34:03 »
Det som man kan tycka är lite märkligt med regelverket är att en utedel som har vatten ut räknas som hermetiskt tillsluten,  men den har serviceuttag som inte är ihoplött och borde dÃ¥ rimligen inte räknas som hermetiskt tillsluten  ::)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!