Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥gor om varmvatten (Thermia Eko D12)  (läst 7463 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Frågor om varmvatten (Thermia Eko D12)
« Svar #15 skrivet: 29 april 2011, 18:23:29 »
Jo visst kan det vara sÃ¥.  Vore fint med en felsökning pÃ¥ den.

Utloggad cariell

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Frågor om varmvatten (Thermia Eko D12)
« Svar #16 skrivet: 02 maj 2011, 14:02:56 »
Jag tänkte ta ett foto på lådan när jag kameran är uppladdad.

Säkerhetsventilen i kompressorn? Ja, det låter logiskt, pumpen är dock 15 år gammal nu.

Till Tobocop: Den allt lägre temperaturen jag kunde komma upp i innan pysandet inträffade under några få dagar. Säg att jag kunde köra till 53 grader på onsdagen, 49 på fredagen och 47 på lördagen, typ. Den har aldrig tillverkat särskilt hett vatten, det har nog legat på runt 48 hela tiden. Troligen underdimensionerad? Två borrhål, ett 90 och ett 110 meter, 340 kvadrat ovan jord 80 uppvärmda i källaren. 6-8 personer som använder varmvatten (liten hyresfastighet). Gammalt stenhus från 20-talet utan extra isolering.

Tidigare har jag alltid kört på varmvattenstopp RP, men efter expansionsventilsbytet i januari har den startat på 42 och stannat på 44, men när jag ändrade varmvattenstoppet till 47 så gör den åtminstone så mycket. Är det reglerpressostaten som är trasig med anledning av detta? Påverkar den även temperaturen på framledningsvattnet?

Är säkerhetsventilen något man kan byta, eller är hela kompressorn dödförklarad genom detta?
Går reglerpressostaten att byta eller är det en avancerad operation?

Jag har ju tänkt byta ut anläggningen framöver men skulle behöva hålla liv i den något år till om det är möjligt...

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Frågor om varmvatten (Thermia Eko D12)
« Svar #17 skrivet: 02 maj 2011, 19:24:28 »
Oj oj.Mycke frågor på en gång.
Om det är säk vent i kompressorn så är den död.
En reglerpressostat är inga problem att åtgärda. Är det en gammal mekanisk (KP 5) så behöver man dock tömma maskinen på köldmedie först.
De lite nyare finns utbytes till, som monteras på några sekunder. Med köldmediet kvar.
Det kan vara så att RP visar fel och bryter för tidigt. Då får du sämre vv.
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!