Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: AngÃ¥ende Panasonic värmepump med dÃ¥lig uteffekt  (läst 34956 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lyckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Angående Panasonic värmepump med dålig uteffekt
« Svar #45 skrivet: 04 februari 2011, 17:06:08 »
Ja det finns ju de som påstår att dom fungerar också:

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=39557.0;all

Att då fortfarande hävda att det skulle vara något fel på SP:s test känns ju en aning vågat, nästan på gränsen till förtal, innan man vet om det är ett enskilt fel på den maskin man har.

Den här övriga insamlingen av testutrustning för vetenskapligt test mm var med andra ord bara ett spel för gallerierna?

Det känns ju lite som att Rickards oro därmed är befogad, att man med tillräcklig press genom detta forum kan tvinga fram det mesta.

/ Lyckan

Utloggad Fidusen

  • Värmepump??? Självklart!!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 391
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Angående Panasonic värmepump med dålig uteffekt
« Svar #46 skrivet: 04 februari 2011, 17:41:35 »
Nu får ni ge er grabbar, det finns inget spel alls!

SP testen säger COP = 2,0 vid -7 grader om jag inte minns fel. I databladet anges märkeffekt till 1,072 kwh vad blir då värmeeffekten i kWh ?
Presentera svaret!

MVH/Fidusen
Irriterad över att många certifierade installatörer oftast skiter i att blåsa rören med torr kvävgas/skyddsgas innan dom vacumsuger, speciellt viktigt vid fuktig väderlek, dessutom vacumsuger en del för kort tid = ibland bara 2 minuter, skall vara minst 15 minuter, sen kontrolleras om det finns vacumfall efter en timme. Fukt är det vanligaste felet för krånglande ventiler, detta är bara mina egna åsikter och behöver inte stämma med verkligheten, Värmepumpsteknologi är en hel vetenskap i sig själv, I dag har alla så brottom :(

Utloggad Lyckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Angående Panasonic värmepump med dålig uteffekt
« Svar #47 skrivet: 04 februari 2011, 18:12:29 »
Sluta stirra dig blind på märkeffekten, den säger inte mycket, och blanda inte från olika källor, håll dig till en.

Vid SP testet så får du fram inmatade effekten genom att dela uteffekten med cop, dock ska man komma ihåg att även avrostningar är inräknade och att det är snittvärden.

Svårt eller?

/ Lyckan

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Angående Panasonic värmepump med dålig uteffekt
« Svar #48 skrivet: 04 februari 2011, 18:27:14 »
Raffen ,

:) Du kommer snart att bli varse Fidusens kapacitet och beslutsamhet.

MVH/Fidusen

+1 på den, har haft samma problem med Husqvarna, den var dock svenskköpt. Det tog mig 5 år att få rätt men rätt fick jag :) Att inte ge sig är det enda rätta!

Alla har inte världsgaranti men jag undrar om ngn tillverkare eg kan komma undan om man har tid o lust att driva det hårt. Den minsta garanti som ska gälla är den som lämnas i det land där garantin är sämst.
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Angående Panasonic värmepump med dålig uteffekt
« Svar #49 skrivet: 04 februari 2011, 18:47:52 »
Men om man "ful importerar" en VP sÃ¥ kanske man kan fÃ¥ skylla sig själv lite? Jag kan inte se att Panasonic eller Kinnan eller LMG har ngt ansvar i det.  Det kanske finns en lag som säger det, det vet jag inte. Men om det finns det sÃ¥ är den FEL.

Ledsen Fidusen. Du får stå ditt kast, när du inte köpte av general agenten eller deras ÅF.

Och om din VP inte är felsökt ???  Ja dÃ¥ vet jag inte varför det finns 500 inlägg här. ???  Det kan bli fel pÃ¥ alla saker som man köper eller hur.  Jag köpte nyss en ny bil som inte startade vid 2 tillfällen, men inte ringde jag till Chevrolet´s VD för det :D  Bilfirman löste det tillslut och allt är frid och fröjd Thumbsup

Hoppas att det löser sig *vinkar*


Utloggad tbatba

  • man lär sig alltid nÃ¥got om du inte vet sÃ¥ vet nÃ¥gon annan
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +1/-0
SV: Angående Panasonic värmepump med dålig uteffekt
« Svar #50 skrivet: 04 februari 2011, 18:53:33 »

findus

ECO Patrol - känner av omgivningen och optimerar driften. Du sparar upp till 30%!

är den som slÃ¥r till mellan +2 -  -10 hmm

om det fans en logger på in kommande ström o temp ute så borde det synas på en gång

har inte panasonic en logger att haka på ?
 
jag vet i alla  fall ett märke som har det toppen eller hur sÃ¥ blir det inte sÃ¥

mycke gissa rita o spring eller hur man skall säga

mvh

tittade lite pÃ¥ data bladet 702 m3/h  bra blÃ¥s

alla värden ang AMPERE +-0,2 AMP  OCH TEMP är +-1grad
117m2 10st 2 glas fönster 4 dörrar 2 plan byggt -74

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Angående Panasonic värmepump med dålig uteffekt
« Svar #51 skrivet: 04 februari 2011, 19:08:19 »
Svaret på din fråga "om man är Generalagent för en produkt i Sverige så ska man ta garantiansvar för en likadan produkt som kommer in i Sverige från ett annat land ?" Ja!
Ja, det skall man, men det finns ingen lagstiftning om det. Om det skulle gå till domstol, så är det den ansvariga Generalagenten som skall då stå för kostnaderna och garantera funktion.


Här tror jag du är helt ute och cyklar.
När du köper en produkt så ingår du ett avtal med firman du köper produkten från.
Lagen reglerar vad som gäller mellan konsumet och säljare och inte mellan konsument och tillverkare/generalagent.
DU kan inte rikta några krav mot generalagenten / tillverkaren direkt då du inte har något avtal med dem.
Dock så brukar generalagent/tillverkare i många fall hjälpa till ändå för det ger dem gott rykte.

Utloggad Fidusen

  • Värmepump??? Självklart!!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 391
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Angående Panasonic värmepump med dålig uteffekt
« Svar #52 skrivet: 04 februari 2011, 19:10:21 »
VP ORAKLET, tbatba

När jag köpte pumpen tog jag förgivet att den kom från den svenska generalagenten Panasonic Sverige.
Det finns massor med företag som säljer dessa pumpar, hur skall man hålla reda på vilka som parallell importerar?

Jag har beställt en logger 2020 för IP inkoppling. Då slipper man spekulationer :)

MVH/Fidusen
Irriterad över att många certifierade installatörer oftast skiter i att blåsa rören med torr kvävgas/skyddsgas innan dom vacumsuger, speciellt viktigt vid fuktig väderlek, dessutom vacumsuger en del för kort tid = ibland bara 2 minuter, skall vara minst 15 minuter, sen kontrolleras om det finns vacumfall efter en timme. Fukt är det vanligaste felet för krånglande ventiler, detta är bara mina egna åsikter och behöver inte stämma med verkligheten, Värmepumpsteknologi är en hel vetenskap i sig själv, I dag har alla så brottom :(

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34914
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Angående Panasonic värmepump med dålig uteffekt
« Svar #53 skrivet: 04 februari 2011, 19:31:00 »
Nu får ni ge er grabbar, det finns inget spel alls!

SP testen säger COP = 2,0 vid -7 grader om jag inte minns fel. I databladet anges märkeffekt till 1,072 kwh vad blir då värmeeffekten i kWh ?
Presentera svaret!

MVH/Fidusen


SP-testen säger 4.08 kW uteffekt och COP 2.55 vid -7°C med avfrostningarna inräknade.
Den säger även 3. 4 kW uteffekt vid -15°C med COP på 2.14.
Effektförbrukningen vid dessa temperaturer var vid testtillfället:
Vid -7 grader,  1611 W
Vid -15 grader, 1596 W

Avfostningarna räknas från den tid som en värmecykel avlsutas tills nästa värmecykel påbörjas.

En driftscykel tog följande tid:

Vid +2 °C, 43 minuter
Vid -7°C, 52 minuter
Vid -15°C, 53 minuter

Driftcykel definieras som tiden från att en avfrostningssekvens upphört, och tills nästa avfrostningssekvens upphört.

Efter att ha granskat SP-testen lite mer ser jag egentligen bara en tveksamhet.

COP Ligger på följande värden:
-15°C = 2.14
-7°C = 2.55
+2 °C = 3.04
+7°C = 5,26

Vid +7 grader har man alltså tweakat styrningen så att max driveffekt ligger på 587 W (runt 1600 W vid alla andra temperaturer), vilket ger ett optimalt utnyttjande av förångare och kondensor, och ett otroligt högt COP vid denna temperatur, som används i reklamen...

I.o.f.s kan man säkert försvara sig med att värmepumpen normalt bara går på dellast vid så höga utetemperaturer.

Nätspänningen vid testtillfället var mellan 232 och 235 Volt.

Sammantaget kan man väl säga att testresultaten är fantastikt bra med tanke på de rätt täta avfrostningsintervallerna.
Kanske är det så att avfrostningarna inte kostar så mycket som man kan tro, det som kan förklara detta är:

1. En stor del av energin som förs ut i utedelen vid avfrostning "återvinns" när värmeproduktionen återupptas.
2. En väl avfrostad förångare ger högre uteffekt och COP under drift än en delvis påfrostad förångare.
« Senast ändrad: 04 februari 2011, 19:36:17 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Fidusen

  • Värmepump??? Självklart!!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 391
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Angående Panasonic värmepump med dålig uteffekt
« Svar #54 skrivet: 04 februari 2011, 19:40:14 »
Hej Rickard,

-7°C = 2.55
Det skulle innebära att kompressorn behöver minst 1,6 kW för att prestera!

Men Märkeffekten är 1,072 kwh ?

MVH/Fidusen
Irriterad över att många certifierade installatörer oftast skiter i att blåsa rören med torr kvävgas/skyddsgas innan dom vacumsuger, speciellt viktigt vid fuktig väderlek, dessutom vacumsuger en del för kort tid = ibland bara 2 minuter, skall vara minst 15 minuter, sen kontrolleras om det finns vacumfall efter en timme. Fukt är det vanligaste felet för krånglande ventiler, detta är bara mina egna åsikter och behöver inte stämma med verkligheten, Värmepumpsteknologi är en hel vetenskap i sig själv, I dag har alla så brottom :(

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34914
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Angående Panasonic värmepump med dålig uteffekt
« Svar #55 skrivet: 04 februari 2011, 19:46:10 »
Märkeffekt är effekten vid nominell uteffekt, nominell uteffekt kan väljas fritt av tillverkaren (tror jag), men ligger rätt ofta på den uteffekt som värmepumpen har vid 50hz.
En kompressor i en luftvärmepump styrs ofta i intervallet 30 - 80 hz, ibland ännu högre, på t.e.x Toshiba tror jag att de varvar upp till 100 hz när det är riktigt kallt ute.
Varvtalet och driveffekten vid låga utetemperaturer blir därför högre än märkeffekten vid nominell uteffekt.

Detta är också skälet till att t.ex. Mishubishi Electric kan ha reklam som säger "Bibehållen (nominell) uteffekt ned till -15C"
« Senast ändrad: 04 februari 2011, 19:48:38 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad lindejo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
SV: Angående Panasonic värmepump med dålig uteffekt
« Svar #56 skrivet: 04 februari 2011, 21:53:40 »
VP ORAKLET, tbatba

När jag köpte pumpen tog jag förgivet att den kom från den svenska generalagenten Panasonic Sverige.
Det finns massor med företag som säljer dessa pumpar, hur skall man hålla reda på vilka som parallell importerar?

Jag har beställt en logger 2020 för IP inkoppling. Då slipper man spekulationer :)

MVH/Fidusen

Fidusen,

jag undrar om det är så att du inte vill förstå. Det spelar egentligen ingen roll huruvida en vara är importerad via en generalagent eller ej. Ditt avtal är ingånget mellan dig (privatperson) och det företag (näringsidkare) som sålt pumpen. Vissa företag kanske ger en garanti, men det är helt frivilligt. Konsumentköplagen gäller dock och den reglerar förhållandet mellan den som köpt en produkt och näringsidkaren. Fel i varan skall avhjälpas av säljaren, inte tillverkaren.

Vissa tillverkare kanske också ger någon form av garanti. Jag har för mig att Canon t ex har någon form av världsgaranti på kameror. Jag har dock aldrig hört talas om att Panasonic har en sådan på värmepumpar. Om Panasonic Sverige har en egen garanti för Sverige så bör ju det framgå när man köper produkten. Upplystes du om någon sådan garanti vid ditt köp?

Utloggad Fidusen

  • Värmepump??? Självklart!!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 391
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Angående Panasonic värmepump med dålig uteffekt
« Svar #57 skrivet: 04 februari 2011, 22:00:39 »
lindejo

Jag har säkert någon bokstavskombination, PANASONIC

MVH/Fidusen
Irriterad över att många certifierade installatörer oftast skiter i att blåsa rören med torr kvävgas/skyddsgas innan dom vacumsuger, speciellt viktigt vid fuktig väderlek, dessutom vacumsuger en del för kort tid = ibland bara 2 minuter, skall vara minst 15 minuter, sen kontrolleras om det finns vacumfall efter en timme. Fukt är det vanligaste felet för krånglande ventiler, detta är bara mina egna åsikter och behöver inte stämma med verkligheten, Värmepumpsteknologi är en hel vetenskap i sig själv, I dag har alla så brottom :(

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34914
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Angående Panasonic värmepump med dålig uteffekt
« Svar #58 skrivet: 04 februari 2011, 22:07:21 »
Fidusen: Kommentarer på mitt svar?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad lindejo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
SV: Angående Panasonic värmepump med dålig uteffekt
« Svar #59 skrivet: 04 februari 2011, 22:13:23 »
Ja, litegrann har du nog fått det på hjärnan ^-^.

Jag hoppas att det löser sig för dig. Det som är bra är ju att det är fel på pumpen redan från början och att det inte är något problem som dykt upp efter en tids användning. Jag tycker däremot att det är fel att direkt hänga ut tillverkaren för att en vara jag köpt varit behäftad med ett fel. Först måste ju säljaren ta sitt ansvar och åtgärda felet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!