Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Analys av F750 BT21-problemet (LÃ¥nga avfrostningar)  (läst 4435 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad msundman78

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Många har i olika forum rapporterat om problem med långa (40+ min) frekventa avfrostningar på F750 och kommit fram till att det beror på placeringen av givaren BT21 (avluft) i hålet till avrinningen och flera vittnar om att justering som höger dess position med några millimeter löser problemet.

Jag har dock inte sett någon djupare analys (stödd av mätdata) kring exakt vad som får avfrostningen att pågå så länge, så det skulle jag vilja diskutera i den här tråden.

Enligt information från detta forum så gäller följande regler för avfrostning:

Avfrostning
Max. avfrostningstid 180 minuter
Min. avfrostningstid 10 minuter

Startvillkor för avfrostning
Vid varje kompressorstart noteras ett referensvärde för
luftflödet på lufthastighetssensorn BS1.
Avfrostning påbörjas då:
■ luftflödet (BS1) minskar med 10 % från referensvärdet
och om förångningsgivaren (BT16) understigit -1°C i
30 minuter..
■ förångningsgivaren (BT16) understiger -23 °C.

Stoppvillkor för avfrostning
Avfrostning avslutas när:
1. BT21 >8 °C
2. Stigningshastigheten på temperaturen vid BT16 har
avtagit.
Om villkor 2 uppfylls innan villkor 1 är uppfyllt fortsätter
avfrostningen i ytterligare 30 minuter efter att villkor 1
är uppfyllt

Baserat på USB-logg med 5 sekunders granularitet från senaste avfrostningen på min F750 så fick jag fram följande graf. Min analys är följande:

1) BT21 ligger infrusen i botten av tråget då den fastnar runt 0 grader mellan 05:45-05:49
2) Pga att BT21 ligger infrusen så hinner BT16's stigningshastighet sjunka så mycket att "30 minuters" regeln kickar in innan BT21 hinner nå 8 grader
3) Pga 30 minuters-regeln så fortsätter avfrostningen i 30 minuter från att BT21 når 8 grader

Kan fler bekräfta att det är så här era maskiner beter er med mätdata som styrker att det är 30 minuter från BT21 når 8 grader till avfrostningen avslutas?

Delar ni ovanstående analys?

Lösning?

Hur löser vi då det här bäst? Uppenbarligen så hinner tråget tina inom ca 10 minuter från avfrostningen påbörjades och BT16 börjar plana ut efter 15 minuter, så det känns inte logiskt att behöva straffas 30 minuter fast tid utan ytterligare motivering.

Är lösningen att flytta upp BT21 några millimeter "rätt lösning", eller finns det faktiskt en bra anledning till att den sitter så lågt som möjligt för att upptäcka och förhindra isbildning i tråget?

Räcker det kanske med rengöring av avrinningsröret från tråget för att förhindra isbildningen i tråget och på så sätt bli av med problemet utan att behöva flytta BT21? Någon som försökt detta ordentligt som kan bekräfta/dementera?


Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9651
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Analys av F750 BT21-problemet (LÃ¥nga avfrostningar)
« Svar #1 skrivet: 31 januari 2023, 10:30:03 »
NIBE F750 är en så kallad frånluftsvärmepump vilka har en egen avdelning här på forumet. Om jag minns rätt så var det en användare "ontop" (?) som videofilmade avfrostningarna och det man kunde se då var det bildas vattenpölar i kondensvattentråget som ligger kvar väldigt länge och BT21 ligger i en av dessa. Bättre avloppsslang hjälper inte för att få bort pölarna.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Analys av F750 BT21-problemet (LÃ¥nga avfrostningar)
« Svar #2 skrivet: 31 januari 2023, 10:50:11 »
Kanske skulle gå höja givaren lite, och spackla botten på tråget så att man får lite mer fall mot avloppet?
Om det inte går "trycka till" plåten så att det rinner av bättre?
(Har ingen aning hur det ser ut i verkligheten)

Å andra sidan, är man säker på att isen i botten smälter på mindre än 10 minuter så finns väl ingen risk med att höja tempgivaren några mm kan jag tycka.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad msundman78

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Analys av F750 BT21-problemet (LÃ¥nga avfrostningar)
« Svar #3 skrivet: 31 januari 2023, 12:13:33 »
Om någon som jobbar på Nibe läser detta och är intresserade av att diskutera fortsatt analys av problemet och hur man mjukvarumässigt skulle kunna jobba runt problemet så får ni gärna kontakta mig privat. Jag hjälper gärna till med fortsatta tester/analyser och test av mjukvara.

Jag kan tycka att det bör gå att bygga runt det här problemet mjukvarumässigt genom att lägga till en regel som säger något i stil med att om BT21 nått 8 grader inom 15 minuter så gäller inte 30-minuters regeln.
« Senast ändrad: 31 januari 2023, 12:25:37 av msundman78 »

Inloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Analys av F750 BT21-problemet (LÃ¥nga avfrostningar)
« Svar #4 skrivet: 31 januari 2023, 13:06:39 »
Om någon som jobbar på Nibe läser detta och är intresserade av att diskutera fortsatt analys av problemet och hur man mjukvarumässigt skulle kunna jobba runt problemet så får ni gärna kontakta mig privat. Jag hjälper gärna till med fortsatta tester/analyser och test av mjukvara.

Jag kan tycka att det bör gå att bygga runt det här problemet mjukvarumässigt genom att lägga till en regel som säger något i stil med att om BT21 nått 8 grader inom 15 minuter så gäller inte 30-minuters regeln.

Jag har gjort en film om just denna problematik, kan skicka om du vill.

Utloggad uncia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Nyköping
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Analys av F750 BT21-problemet (LÃ¥nga avfrostningar)
« Svar #5 skrivet: 31 januari 2023, 13:31:46 »
kan bara bekräfta att för mig blev det en avsevärd förbättring efter jag lyft BT21 frÃ¥n botten, innan jag gjort det kunde jag se att tempen pÃ¥ BT21 steg relativt fort, men när den kommit uppÃ¥t ca 5 grader avstannade stigningen och kunde istället sjunka ner till ca2-3 grader, för att senare stiga igen, antar att att det beror pÃ¥ smältvatten som finns kvar pÃ¥ botten kommit i kontakt med givaren,  botten pÃ¥ trÃ¥get har inte sÃ¥ stor lutning sÃ¥ vattendroppar stannar kvar där,
innan jag lyft givaren var kapacitetsfaktorn (heter det så?) under 50 procent, gångtid/avfrostning, efter den här åtgärden kommer dom långa avfrostningarna betydligt mer sällan,
men vid snabba tempsänkningar ute och kompressorn går på max långa tider, kan även några enstaka långa avfrostningar betyda snabbt sjunkande gradminuter, då är man beroende av bara 10min avfrostningar för att inte behöva elpatron, det krävs extra tillförd värme till förångaren vid avfrostning som på F730 (eller hemmabyggd förångarvärmare till F750 :))
« Senast ändrad: 31 januari 2023, 13:53:00 av uncia »

Utloggad msundman78

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Analys av F750 BT21-problemet (LÃ¥nga avfrostningar)
« Svar #6 skrivet: 31 januari 2023, 13:58:08 »
Är det någon som räknat på vad det här faktiskt kostat er på en kall månad att elpatronen behövt gå in i onödan pga dessa långa avfrostningar?

Inloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Analys av F750 BT21-problemet (LÃ¥nga avfrostningar)
« Svar #7 skrivet: 31 januari 2023, 14:06:09 »
Är det någon som räknat på vad det här faktiskt kostat er på en kall månad att elpatronen behövt gå in i onödan pga dessa långa avfrostningar?

Gjorde "fixen" i december 2022. Ska bli spännande att jämföra 2022 vs 2023.

Men jag vill egentligen inte veta... :'(

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Analys av F750 BT21-problemet (LÃ¥nga avfrostningar)
« Svar #8 skrivet: 01 februari 2023, 05:31:04 »
När jag har frågat nibe för ett år sedan, så fick jag svaret att den ligger på botten, för att vara säker att all is har smält bort. jag har byggt om några 750 där jag dragit ny avloppsslang rakt ut från avrinningspipen, istället för att som original, göra en 180 graders böj, som nästan är platt i böjen. Dragit en likadan slang som man har till kondensavrinning på ac, vid sidan om display och kretskort, rakt ner i den lilla byttan Fått karva ur isolering litegrann.

Utloggad msundman78

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Analys av F750 BT21-problemet (LÃ¥nga avfrostningar)
« Svar #9 skrivet: 01 februari 2023, 07:14:22 »
När jag har frågat nibe för ett år sedan, så fick jag svaret att den ligger på botten, för att vara säker att all is har smält bort. jag har byggt om några 750 där jag dragit ny avloppsslang rakt ut från avrinningspipen, istället för att som original, göra en 180 graders böj, som nästan är platt i böjen. Dragit en likadan slang som man har till kondensavrinning på ac, vid sidan om display och kretskort, rakt ner i den lilla byttan Fått karva ur isolering litegrann.

Intressant. Löste det problemet?

Jag kan förstå värdet av att kunna avgöra om det finns is kvar i tråget och kanske lite smart att återanvända samma givare både för att mäta avluft och isbildning i tråget. Men jag får fortfarande inte ihop varför vi så hårt skall kasta på 30 minuter extra avfrostning. Då har vi ju faktiskt en sensor som kan berätta för oss när det inte längre är is där, så låt oss då använda den informationen till lite smartare beslut.

Stopvilkoren hos F730 verkar inte styras alls av BT21 och det verkar inte finnas något fast påslag på 30 min. Är placeringen av BT21 densamma på F730 som på F750? Varför regleras inte stoppvilkoren baserat på BT21 F730 om det är så viktigt att säkerställa att det inte finns is i tråget?

Vad menas med "Tiden räknas fram under avfrostningen och varierar beronde på luftflödet samt temperaturen på BT20."? Tittar den aktivt på hur BS1 återhämtat sig för att avgöra när den skall avsluta avfrostningen, eller gör den beräkning vid start av avfrostningen hur länge den skall hålla på baserat på BT21/BT20?

Vad är start/stopp-vilkoren hos nya F750 med EB16 avfrostningselement?

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3579
  • Karma +2/-0
SV: Analys av F750 BT21-problemet (LÃ¥nga avfrostningar)
« Svar #10 skrivet: 01 februari 2023, 08:18:30 »
Jag löste det på ett annat sätt med en krånglande F750. Jag la in spärrband som prövades ut så förångningen inte gick under -13. Ofta runt -11 och -12 ligger den. Det är 72 Hz vid 44-45 liter per sekund ventilation på det exemplaret. På egen vilja gick den ibland lite över 100 Hz och isbildningen blev komplicerad.

Jag la även in spärrband från 20 Hz till 60 Hz så den inte står och trögar i 100 år innan den faktiskt gör lite arbete när den behöver.
Det verkar ha blivit väldigt bra. Nedre spärrbandet får man säsongsjustera tyvärr. Eller så får den gå lite on/off. Det gör den ändå egentligen med avfrostningarna. Men lite sämre verkningsgrad vår och höst om man inte öppnar de lägre varvtalen.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Analys av F750 BT21-problemet (LÃ¥nga avfrostningar)
« Svar #11 skrivet: 01 februari 2023, 19:46:00 »
Msundman jag vet inte om det gjorde något åt avfrostningen, men i de fall jag gjort om dessa, har antingen originalslangen gått sönder, eller varit stopp i av frigolitkulor från tråget. Visst är det idiotiskt att kasta på 30 min, bara för att en parameter inte är uppfylld. Det finns en hel del att önska av styrningen i dessa pumpar, tillexempel på de nya, att man kunde manuellt välja avfrostning med elslingor om man vill avfrosta snabbt. Vet ju bara hur vi styr avfrostningar på butiker och andra applikationer, så hade gärna sett lite smartare styrning, men o andra sidan är inte styrningen smartare än den som programmerat den tyvärr. Kanske inte alltid en med kylteknisk bakgrund som gjort det heller, och ingen verkar ju vilja lyssna på förslag.

Inloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Analys av F750 BT21-problemet (LÃ¥nga avfrostningar)
« Svar #12 skrivet: 01 februari 2023, 20:52:06 »
Lite offtopic, men jag måste bara skryta lite om den enkla "avfrostningsfixen" i kombination med högt luftflöde på F750 som jag har...

Har varit kallt nu ett par dagar, (ned mot -10 - -13°C) och den går just nu i 95 Hz och tappar ej inomhustemperatur pga långa avfrostningar som den gjorde förut.
Framledningen har även varit rekordvarm bitvis! (37.5°C  8) )
Ingen el-spets idag änsålänge.

Förut kunde den stå stilla måånga timmar per dygn, nu är noll, en, eller två avfrostningar långa per dygn, resten tar typiskt 600 - 735 sekunder.

I bilden nedan ses 17 avfrostningar, varav en är lÃ¥ng. Resten "korta spikar".  tummenupp

Sålänge man har koll på att pumpen inte fryser ihop, (varning vid kall förångare och ~nollgradig avluftstemperatur) så ser jag ingen nackdel med modifikationen.


« Senast ändrad: 02 februari 2023, 07:14:04 av kWhalp »

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Analys av F750 BT21-problemet (LÃ¥nga avfrostningar)
« Svar #13 skrivet: 02 februari 2023, 11:43:35 »
Så vad är det för fix du gjort?
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Inloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Analys av F750 BT21-problemet (LÃ¥nga avfrostningar)
« Svar #14 skrivet: 02 februari 2023, 16:56:47 »
Så vad är det för fix du gjort?

Se uncias svar lite längre upp!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!