Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Utebliven besparing med Daikin XRH40  (läst 3718 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Utebliven besparing med Daikin XRH40
« Svar #15 skrivet: 07 februari 2023, 09:51:09 »
Vet inte hur IVT styr varmvattenspets, men normalt så kan man ju i mjukvaran acceptera eller blockera elpatron för värmedrift, den borde ändå fungera för legionella och vid kompressorhaveri, som reservkraft.
Så är det i alla fall på gamla Nibe värmepumpar.

Att sänka rumstempen på frånluftsvärmepumpar är sällan någon större ide, på de flesta rena frånluftsvärmepumpar går det inte sänka mer än till 16 grader inne har jag för mig att jag läst, sen börjar de frysa ihop eller avfrosta mer eller mindre hela tiden.

Jag tror som sagt inte att econo-läget på luftvärmepumpen sparar någon energi, det maxbegränsar bara effekten.
Sen kan det finnas annat som påverkas också, men sånt redovisas ju aldrig i datablad och broschyrer, så det är skrivet i stjärnorna, det kan lika gärna vara förändringar som ger sämre COP men att man "upplever" att den går mer ekonomiskt, t.ex. med lägre fläkthastighet och tystare gång, som gör att COP blir sämre.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Aarn

  • Gäst
Aarn
SV: Utebliven besparing med Daikin XRH40
« Svar #16 skrivet: 07 februari 2023, 10:02:54 »
Har också hört talas om att från luftvärmepumpar inte producerar effektivt om inomhustemp blir lägre än 17 grader. Hur det är med just IVT 495 som även är kopplad till jordslinga vet jag inte men med tanke på utebliven besparing måste det ju rimligen tyda på att cop värdet har försämrats.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Utebliven besparing med Daikin XRH40
« Svar #17 skrivet: 07 februari 2023, 10:49:43 »
Vet inte hur IVT styr varmvattenspets, men normalt så kan man ju i mjukvaran acceptera eller blockera elpatron för värmedrift, den borde ändå fungera för legionella och vid kompressorhaveri, som reservkraft.
Så är det i alla fall på gamla Nibe värmepumpar.

Det ska fungera sÃ¥ numer, pÃ¥ min pump är det inte sÃ¥. Skulle i alla fall rekommendera att man testar är det fungerar som beskrivet. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Aarn

  • Gäst
Aarn
SV: Utebliven besparing med Daikin XRH40
« Svar #18 skrivet: 07 februari 2023, 16:14:16 »
Dagens experiment värmekurva 2,2 samt luft luft påslagen hela dygnet även de timmar jag inte varit hemma. Facit på detta kommer väl först imorgon men jag skulle gissa på att förbrukningen blir högre än den hade varit om jag stängt av luft luft när jag inte är hemma. Kanske kan dock den högre värmen i huset göra att från luftvärmepumpen fungerar mer effektivt och får bättre cop värde och därmed ingen högre förbrukning men återstår att se.

Alltså snart temperaturen blir något varmare ska jag istället prova stänga av golvvärmen men har läst att golvvärme överlag får huset att upplevas varmare och att man kan behöva kompensera en avstängning av denna med 1-2 grader varmare i huset.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Utebliven besparing med Daikin XRH40
« Svar #19 skrivet: 07 februari 2023, 17:07:21 »
Som sagt, vill du spara pengar, om COP är högre på luftvärmepumpen, så måste du stänga av golvvärmen i de rum som luftvärmepumpen kan värma på egen hand.
Annars blir det ju bara små skillnader i den värme som din IVT producerar, även om du sänker kurvan så kommer den pumpen stå för en skaplig del av värmen i huset.

Lite märkligt att du inte tar till dig av de råd vi ger?

Det går rätt säkert mindre energi på ett dygn om du har värmen avstängd i 8 timmar på dagen, men komforten blir ju lidande, och besparingen blir inte jättestor.
Mest kan du spara på att stänga av elpatronen så den aldrig går in.
Därefter att stänga av golvvärmen i de rum som luftvärmepumpen kan värma.
Låt luftvärmepumpen gå på auto, inte econo-läge.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Aarn

  • Gäst
Aarn
SV: Utebliven besparing med Daikin XRH40
« Svar #20 skrivet: 07 februari 2023, 18:03:59 »
Jag tackar givetvis för alla råd och tänkte prova imorgon bitti att stänga av alla termostaterna i huset. Temperaturen kommer vara i snitt 2 plus och jag skulle gissa att för luft luft har cop värde 4 då så bra tillfälle att prova stänga av golvvärmen och radiatorerna. Kommer att köra Auto läge ( normaldrift)

Lite lurigt kan det vara med golvvärmen eftersom en av termostaterna reglerar både köket och badrummet på nedre plan. Så länge badrumsdörren lämnas öppen eller på glänt kommer dock värmen in där.

Jag ska återkoppla här i tråden hur resultatet blir och därefter kan vi kika lite på finlir med eventuell dag och nattsänkning om ni tror att detta kan vara till hjälp men vad jag förstått på tidigare inlägg inget som rekommenderas. Tror inte heller Det är så lätt att programmera i onecta appen.

Jag kommer även överväga en sänkning av fläkthastighet från fyra till tre men tänkte ta detta i nästa vecka annars blir det svårt att utvärdera om jag gör flera olika saker samtidigt.


Förhoppningsvis ska min investering av luft luft bidra till en viss sänkning av förbrukningen även om den inte blir lika mycket som jag hoppas på. Dock tror jag investeringen kommer att öka livslängden på min IVT 495 med några år eftersom kompressorn där inte behöver jobba lika hårt längre. Vad tror ni om livslängden på min Daikin xrh40? Mår den bäst av att få vara i Auto läge dygnet runt och kunna gå med så jämn kompressorhastighet som möjligt jämfört med växlingar mellan Econo och normal samt avstängningar flera timmar? Mitt hus är 170 kvadrat. Luft luft bör ensamt kunna klara uppvärmning av hela huset utan att överbelastas ner till ett par minusgrader därefter kan det vara bra att stötta upp med lite golvvärme så att kompressorn i luft luft inte behöver gå för hårt eller vad tror ni?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Utebliven besparing med Daikin XRH40
« Svar #21 skrivet: 08 februari 2023, 07:19:26 »
Att ha lite kallare i badrummet, där man kanske inte vistas så ofta, och där det sitter frånluftsdon kan ju annars vara ett sätt att spara energi på.
Dels borde det inte bli så kallt, eftersom frånluften tas från resten av huset, och dels får man väl stå ut med några minuter/dag med lite svalare temp i badrummet.
En varm matta framför toan kan vara en lösning.  tummenupp

När energin är billig är det annars vanligt att just badrummet är varmaste rummet i huset, och det kan man förstås unna sig, men om man ska spara energi...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Utebliven besparing med Daikin XRH40
« Svar #22 skrivet: 08 februari 2023, 08:29:25 »
Luft luft bör ensamt kunna klara uppvärmning av hela huset utan att överbelastas ner till ett par minusgrader därefter kan det vara bra att stötta upp med lite golvvärme så att kompressorn i luft luft inte behöver gå för hårt eller vad tror ni?

Effekten i XRH40 bör ensam klara hela ditt hus ner till någonstans mellan -5 och -10 °C. Det är bara frågan om hur väl den lyckas sprida värmen i hela huset och hur stora temperaturskillnader som accepteras inne. Vissa dörrar och rum vill man stänga så det vanliga är ju att bara värma en del av huset, inte hela. Värmeeffekten räcker då till väldigt många minusgrader och det är först när det blir som allra kallast på året man behöver fundera på styrningen/inställningarna och att komplettera med mer golvvärme eller radiatorer. När det gäller golvvärme kan det vara bra att kontrollera att de slingor man stängt av verkligen kallnar helt efter ett dygn eller så. Golvvärmetermostater och ställdon kan tyvärr sluta fungera efter några år på betydligt kortare tid än traditionella termostater på radiatorer.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Aarn

  • Gäst
Aarn
SV: Utebliven besparing med Daikin XRH40
« Svar #23 skrivet: 08 februari 2023, 09:09:27 »
Tack för svar

På nätterna brukar jag ställa ner luft luft på fläktläge 2 av 5 så att ljudet inte ska höras till sovrummet. Tror ni den lyckas sprida bra värme till huset ändå utan att tappa för mycket i cop värde? Har relativt öppen planlösning, 1,5 plans hus. Luft luft sitter vid entrén där det är öppet i tak så luften enkelt kan ta sig till övre plan.


Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Utebliven besparing med Daikin XRH40
« Svar #24 skrivet: 08 februari 2023, 09:31:32 »
Personligen skulle jag i så fall sätta upp fläkten på natten och sova med öronproppar om det går. Högt luftflöde ger bästa COP men min egen erfarenhet är att mellanläge på fläkten räcker bra för att sprida värmen fullt tillräckligt i huset och COP verkar helt okej.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Utebliven besparing med Daikin XRH40
« Svar #25 skrivet: 08 februari 2023, 09:45:35 »
Jag skulle prova med fläkten i Auto, min erfarenhet är att Caldo brukar fungera bäst så.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Utebliven besparing med Daikin XRH40
« Svar #26 skrivet: 08 februari 2023, 19:44:28 »
Egentligen borde Boverkets normer uppgraderas, idag finns det både bra och billiga CO2 och VOC-mätare som kan övervaka inomhusluftens kvalitet och med en reglerbar ventilation borde man kunna spara en del pengar och energi som idag går till kråkorna.

Ja, i en normalstor villa är det svÃ¥rt för en normalfamilj att fÃ¥ upp koldioxidhalten i frÃ¥nluften med mer än nÃ¥gra hundra ppm om luftomsättningen är en halv gÃ¥ng per timme. 
« Senast ändrad: 08 februari 2023, 19:46:10 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Aarn

  • Gäst
Aarn
SV: Utebliven besparing med Daikin XRH40
« Svar #27 skrivet: 13 februari 2023, 15:03:00 »
Nu har jag fått statistik för flera dygn med avstängd golvvärme och radiatorer och luft luft påslagen hela dygnet. Förbrukningen har sjunkit avsevärt med ungefär 10 Kwh per dygn och trots detta bättre komfort i huset med jämnare värme runt 20-21 grader.

Är förvånad över hur lite värme golvvärmen och radiatorerna bidrog med.

Nu har det visserligen varit en del varma dagar med värmeinstrålning från fönstren.

Eftersom luft luft har lyckats behålla komfortabel värme i huset har jag inte behövt slå på normaldrift utan fortsatt att ha den i Econo läget. Nu ska det komma en lite kallare period framöver med mindre sol och då får jag eventuellt skifta över till normaldrift om den inte lyckas upprätthålla en bekväm innertemperatur på egen hand.

Så skönt att äntligen börjar man märka av besparing. Hoppas att denna besparing kan fortsätta även vid lägre temperaturer runt eller under nollan när cop värdet sjunker betydligt

Aarn

  • Gäst
Aarn
SV: Utebliven besparing med Daikin XRH40
« Svar #28 skrivet: 17 februari 2023, 08:20:37 »
Econo läget sparar ungefär 2kwh/dygn. Inte helt säker om den extra förbrukningen i normalläge resulterar i varmare inomhustemperatur

Laborerar just nu lite med dagsänkning och nattsänkning men det verkar som man inte sparar speciellt mycket på det. Max 1kwh/dygn.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Utebliven besparing med Daikin XRH40
« Svar #29 skrivet: 17 februari 2023, 09:32:58 »
Roligt att du faktiskt kan mäta upp en energibesparing! tummenupp Varierande utetemperatur och vindförhållanden kan ju göra det svårt att jämföra olika dygn och nu börjar dessutom solinstrålningen märkas ordentligt vissa dagar. Ska också bli mycket intressant när du kan jämföra flera månader och sedan hela årsförbrukningen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!