Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Utebliven besparing med Daikin XRH40  (läst 3711 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Aarn

  • Gäst
Aarn
Utebliven besparing med Daikin XRH40
« skrivet: 06 februari 2023, 13:37:25 »
Bor i Villa 170 kvadrat med frånluftsvärmepump IVT 495 med vattenburen golvvärme och radiatorer. Cop värde omkring 3.

Installerade en kompletterande Daikin luft luft XRH40 värmepump i oktober och när jag jämför förbrukningssiffrorna mot i fjol har förbrukningen inte sjunkit överhuvudtaget. Dessutom har jag avvecklat en varmvattenberedare vilket borde minska på förbrukningen. Har inte installerat några apparater som skulle öka förbrukning.

Frånluftvärmepumpen klarar all uppvärmning av huset och varmvatten ned till omkring 0 grader utomhustemperatur då elpatronen behöver gå in stötvis. Nu händer det visserligen inte så ofta att temperaturen sjunker under nollan i södra Sverige. Jag har dragit ner värmekurvan rejält från 5 till 1 och använder luft luft som komplement för att få behaglig värme.

Jag räknade med att denna investering skulle spara omkring 2000 kwh om året som en resultatet visar faktiskt att förbrukningen inte har sjunkit alls. Förbrukningssiffrorna november december januari är precis samma som i fjol. Till och med att 100 kwh högre. Detta trots att vi dessutom stängt dörren till ett av sovrummen på övre plan som vi inte använder.

Är det inte konstigt att förbrukningen inte har sjunkit? Vid utomhustemperaturer runt nollan eller i intervallet 0-5 plusgrader borde ju Xrh40 ge cop omkring 4. Inomhustemperaturen skulle jag säga är lite lägre nu än tidigare eftersom jag stänger av luftvärmepumpen vissa timmar på natten och på dagen när vi inte är hemma.

Så sammanfattningsvis fler energibesparande åtgärder jfm ifjol, lägre inomhustemperatur och ändå inte sänkt förbrukning! Ibland undrar jag om den Daikin apparat jag fått är äkta eller någon falsk kopia. Undrar även om en Panasonic Hz 25 hade varit ett bättre köp.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Utebliven besparing med Daikin XRH40
« Svar #1 skrivet: 06 februari 2023, 13:48:18 »
IVT 495 är en relativt bra frånluftsbergvärmepump med en effekt på ca 4 kW från kompressorn. Den klarar normalt huset ner till ett par minusgrader. Den extra energibesparing som en luftluftvärmepump då kan ge blir bara väldigt liten i ett modernt välisolerat hus. Hade varit stor skillnad om du haft IVT 490 istället för IVT 495. Den klarar bara huset ner till kanske +6 °C ute utan el-patronen. Då kunde det blivit 2000 kWh besparing eller drygt det. Sedan måste man stänga av golvvärmen och alla radiatorer i de rum som istället nås av värmen från luftvärmepumpen för att få mesta besparing. Det är heller inte så lyckat att stänga av luftvärmepumpen några timmar då och då på dygnet. När den sedan ska köra ifatt värmen igen måste den köra på högre fart och med sämre COP jämfört att köra jämn fart hela tiden. Ska man resa bort en vecka eller mer kan man givetvis sänka temperaturen i huset och då tjänar man på det.
« Senast ändrad: 06 februari 2023, 14:14:01 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Aarn

  • Gäst
Aarn
SV: Utebliven besparing med Daikin XRH40
« Svar #2 skrivet: 06 februari 2023, 14:36:30 »
Tack för svar

Varför behöver den köra på högre fart och sämre cop om man har en avstängd ett antal timmar om dagen?

Blir det någon skillnad i cop värde om man sätter ett lägre börvärde för värmen på exempelvis 19 grader istället för 21 grader?

Ett problem Jag har observerat med luft luftvärmepump är att den i princip inte kan lagra någon energi i huset. Så fort man stänger av apparaten så faller temperaturen snabbt med minst 1 grad i timmen tills temperaturen når 14 grader, därefter sjunker inte temperaturen mer eftersom golfvärmen med den låga värmekurvan håller denna underhållsvärme i huset.

Är det ekonomiskt försvarbart att hålla sin luft luftvärmepump igång hela dagen även om man exempelvis är borta 10 timmar?

Tycker du jag ska använda min Daikin xrh40 mest i normal drift eller Econo läge? Jag har mest erfarenhet av Econo drift. Den drar 0,5 kw i timmen och ger en begränsad värme. Den kan bibehålla temperaturen i huset men för att höja temperaturen i huset krävs att man har normal i drift påslagen.

Normaldriften drar dock betydligt mer el ca 1,5-2 kW/h. Om man skulle låta normaldriften vara på oavförbrutet i flera dygn utan att stänga av eller ändra till Econo skulle förbrukningen då sjunka betydligt mer till 0,5-1kw/h eller fortsätter den dra lika mycket? 2kw i timmen dygnet runt blir 48kwh per dygn för bara uppvärmning.

Vilket läge Econo eller normal ger högst cop värde?





 


Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Utebliven besparing med Daikin XRH40
« Svar #3 skrivet: 06 februari 2023, 14:56:19 »
Ett problem Jag har observerat med luft luftvärmepump är att den i princip inte kan lagra någon energi i huset. Så fort man stänger av apparaten så faller temperaturen snabbt med minst 1 grad i timmen tills temperaturen når 14 grader, därefter sjunker inte temperaturen mer eftersom golfvärmen med den låga värmekurvan håller denna underhållsvärme i huset.

Det är inte så konstigt att temperaturen faller snabbt. I huset finns det ca 500 kg luft som kan lagra 0,14 kWh värme per grad. Är husets värmebehov 4 kW betyder det att luftens temperatur skulle sjunka med 28 grader per timme om det bara var den i luften lagrade värmen var enda värmekällan. Ytskikten i möbler och byggnad fungerar också som värmelager men med vattenburen golvvärme eller radiatorsystem blir mängden lagrad värme betydligt större.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Utebliven besparing med Daikin XRH40
« Svar #4 skrivet: 06 februari 2023, 15:00:10 »
Den behöver återställa värmen i huset efter avbrottet och för det krävs högre effekt än om det jobbat på jämn fart hela tiden. Högre effekt ger sämre COP jämfört med att ligga på precis den effekt som behövs. Har man lite lägre temperatur inne så förbättras COP men det är bara några enstaka procentenheter så det är ganska svårt att mäta.

Låter som huset förlorar värme ganska snabbt för att vara ett modernt hus Sc:,h Kanske enplanshus och väldigt stora fönsterytor? Det blir som sagt svårt om golvvärme, radiatorer och luftvärmepump alla ska konkurrera om att värma så ställ ner termostaterna på golvvärmen och radiatorerna till frysskydd om du istället vill värma de rummen med luftvärmepumpen.

När det bara rör sig om delar av ett dygn är det bäst att låta värmepumpen jobba i jämn fart istället för att stänga av och sätta på. Ska man vara borta flera dygn är det en annan sak.

Är tyvärr inte insatt i Econo-läget men det ger säkert något bättre COP och håller nere energiförbrukningen men det kan bli aningen svalare i huset. Hoppas någon annan som kör Daikin kan svara bättre.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Aarn

  • Gäst
Aarn
SV: Utebliven besparing med Daikin XRH40
« Svar #5 skrivet: 06 februari 2023, 15:39:23 »
Tack för bra dialog

Misstänker att det är ganska mycket ventilation i huset som bidrar till värmeförluster. Frånluftvärmepumpen är inställd på fläktläge 4 av 6. Skulle kunna ställa ner den till läge 3 men inte lägre än så.

Är det helt riskfritt för husets del att helt stänga av golvvärmen? Inga problem med fuktvandring och så vidare? Ingen risk att man får fuktskador eller andra skador på betongplattan och huset?


Är det inte så att med avstängda termostater så produceras värmen ändå men inte kommer ut i systemet? Är det varmare än 10 grader utomhus kan man stänga av husvärmen helt i värmepumpen. Antar att detta skulle spara mer energi jämfört med att värme produceras men att man stänger av termostaterna?

Econo läget är som sagt mycket svagt ( hade varit bra om det fanns nÃ¥got effektsteg mellan Econo och normal)  sÃ¥ som enda värmekälla räcker den inte till att hÃ¥lla behaglig värma i huset, annat än pÃ¥ tidig höst och sen vÃ¥r. Jag fÃ¥r väl testa normalläget nÃ¥gra dygn med avstängda golvvärmetermostater och utvärdera istället för att som idag ha golvvärmen pÃ¥ lÃ¥g temperatur. Tror ni detta kommer att leda till det nÃ¥gon besparing?


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Utebliven besparing med Daikin XRH40
« Svar #6 skrivet: 06 februari 2023, 15:40:22 »
Jag skulle tro att den begränsar hur mycket effekt den kan dra, inte "econo" som i att COP blir bättre, utan Econo som i att den inte tillåts förbruka mer effekt än xxxx W under drift.

För att spara energi måste du ha:
1. Bättre COP på luftvärmepumpen än på den kombinerade frånluft och mark/berg-värmepump du redan har.
Det är inte säkert att luftvärmepumpen har bättre COP när det blir några minusgrader än vad din IVT har.

2. Dra ned/stäng av termostaterna på det vattenburna systemet i alla rum som luftvärmepumpen kan värma på egen hand.

3. Inte mixtra med att slå av och på maskinerna så att temperaturen varierar flera grader, då måste maskinen gå med hög effekt för att åter värma upp huset, och då blir COP sämre.

Egentligen är det nog bara som ersättare av "elpatrontid" i din nuvarande värmepump du kan räkna med någon nämnvärd besparing med luftvärmepumpen, och vår /höst när temperaturen ligger på kanske 5-15 grader ute, men det ändå behövs lite värme i huset.

Jag skulle stänga av elpatronen i IVT:n och alla termostater i rum som luftvärmepumpen kan värma på egen hand, sedan skulle jag låta kurvan vara som vanligt på IVT:n, så den värmer rum som luftvärmepumpen inte kan värma som den gjort tidigare.
(Om du inte accepterar lägre temp på grund av det höga elpriset)
 
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Aarn

  • Gäst
Aarn
SV: Utebliven besparing med Daikin XRH40
« Svar #7 skrivet: 06 februari 2023, 17:39:43 »
Elpatronen vågar jag inte stänga av eftersom IVT avråder från det.

Med facit i hand tror jag att en Ngenic hade kunnat spara mer pengar jämfört med en luft luft trots betydligt lägre investeringskostnad. Precis som du skriver är det främst i situationer där man kan slippa elpatron som besparing sker. Det har funnits en del sådana dagar hittills i vinter, minst två kalla veckor har det varit, men dessvärre avspeglas det inte i den totala förbrukningen i vinter. Antagligen stod elpatronen för en mycket liten del av den totala årsförbrukningen. Har ett modernt hus som är ganska välisolerat med årlig förbrukning omkring 12.000 kwh.

Vad tror ni om att sänka fläktläget pÃ¥ IVT 495 frÃ¥n 4 till 3? Kan det fÃ¥ värmen att stanna längre i huset? En luft luft värmepump renar ju luften i huset och tar bort odörer och dÃ¥ kanske man klarar kraven om ventilation ändÃ¥.  Kan det vara sÃ¥ att luft luft och mekanisk ventilation med frÃ¥nluftvärmepump är system som inte lirar dÃ¥ligt ihop?

En annan förändring jag har gjort jämfört med i fjol är att ha höjt varmvatten temp från 48,5 till 50,5 men samtidigt ökat intervall för varmvattenspets från 7 till 21 dagar. Tror dock inte detta skulle orsaka en avsevärt högre förbrukning?


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Utebliven besparing med Daikin XRH40
« Svar #8 skrivet: 07 februari 2023, 07:22:07 »
Tror inte en Ngenic hade sparat mer, det är ju i så fall om du accepterar lägre temp inne som det går spara mer.
Att inte stänga av elpatronen för att IVT (som inte betalar dina elräkningar) avråder är inte logiskt.
Så länge du inte är bortrest flera dagar kan inget hända, att de avråder beror på att din värmepump är beroenda av elpatron om kompressorn skulle lägga av.
Men i ditt fall är du ju dels hemma, och dels har du backup av luftvärmepumpen som ser till att det inte fryser.
Stäng av elpatron så länge det är vinter, och du inte är bortrest, det är mitt tips om du vill spara energi.
Sänk temperaturen i rum där ni aldrig eller sällan visats.
Investera i snålare belysning, släck onödig utomhusbelysning, använd inte motorvärmare i onödan (om ni brukar använda det).
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad JLindvall

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utebliven besparing med Daikin XRH40
« Svar #9 skrivet: 07 februari 2023, 08:28:00 »
Förutom att ojämn körning kan ge sämre COP så tänker jag att du kanske har sänkt kurvan på din IVT för mycket så att LLVP får jobba onödigt hårt. Särskilt när den måste jobba ikapp underskottet som bildas under dagen när ni låter huset svalna. Öka så att FLVP kör på ungefär halva effekten mot tidigare så kan LLVP också köra på låg effekt hela tiden. Två enheter som tillåts jobba på låg effekt borde ge bättre genomsnittlig COP än att låta ena ta majoriteten av ansvaret (förutsatt att de har snarlika COP i utgångsläget). Jag gissar att det var så du tänkte, men antingen så var det för få dagar innan LLVP köptes som din FLVP tvingas ned till låg COP (och elpatron) pga högt effektuttag eller så har du sänkt FLVP alldeles för mycket så att LLVP tvingas till högt effektuttag och låg COP. Jag har en F750 och bor i Skåne och har tänkt göra likadant. Återkoppla gärna i denna tråden om du lyckas ändra något som gör att du kan hitta någon besparing.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Utebliven besparing med Daikin XRH40
« Svar #10 skrivet: 07 februari 2023, 08:59:48 »
Efter att ha studerat Ngenics hemsida undrar jag om den utrustningen sparar något överhuvudtaget om man har rätt inställd värme i utgångsläget.

Vad gäller IVT och avstängd elpatron har elpatronerna i min pump varit avstängda utan problem i 20 år när de inte har behövts, bortsett från när vi har varit bortresta vintertid.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Utebliven besparing med Daikin XRH40
« Svar #11 skrivet: 07 februari 2023, 09:18:50 »
Jag har en F750 och bor i Skåne och har tänkt göra likadant. Återkoppla gärna i denna tråden om du lyckas ändra något som gör att du kan hitta någon besparing.

Har du en F750 som fungerar som den ska och dessutom bor i Skåne finns det bara ytterst lite att spara med en kompletterande luftluftvärmepump. Försumbart skulle jag säga. Hade du däremot bott i t.ex. Norrbotten hade det varit en annan sak. Då används betydligt mer el-patron i en F750.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Utebliven besparing med Daikin XRH40
« Svar #12 skrivet: 07 februari 2023, 09:31:45 »
Vad tror ni om att sänka fläktläget pÃ¥ IVT 495 frÃ¥n 4 till 3? Kan det fÃ¥ värmen att stanna längre i huset? En luft luft värmepump renar ju luften i huset och tar bort odörer och dÃ¥ kanske man klarar kraven om ventilation ändÃ¥.  Kan det vara sÃ¥ att luft luft och mekanisk ventilation med frÃ¥nluftvärmepump är system som inte lirar dÃ¥ligt ihop?

Det kan bli problem med t.ex. fukt i huset om man sänker ventilationen så man är säker om man håller sig till Boverkets ventilationsnorm att all luft ska bytas ut varannan timme. På vintern går det oftast att sänka ventilationen en del och spara lite pengar eftersom inomhusluften då är torr och fukten snabbt försvinner. Temperaturskillnaderna ute/inne driver också på ventilationen. Men det beror ju också på hur många man är i huset och vad som då krävs för att hålla en god luftkvalitet. På sensommaren och början av hösten är den absoluta fukthalten normalt mycket hög och då behövs en mycket god ventilation och tillräckligt hög fläktinställning minst enligt normen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Aarn

  • Gäst
Aarn
SV: Utebliven besparing med Daikin XRH40
« Svar #13 skrivet: 07 februari 2023, 09:42:52 »
Hur blir det med varmvattenspets om jag stänger av elpatron? Antar att den då inte kommer kunna fungera som det är tänkt.

Har dock aldrig sett elpatronen vara igång så tror inte den är någon bov i dramat.

Jag har provat mig fram med lite olika inställningar sedan november som jag haft luft luftvärmepump. Tidigare hade jag en kurva på min IVT 495 omkring 5. I början sänkte jag den till omkring hälften dvs 2,5. Detta gav inomhustemperatur 17 grader med luftavstängd och 19 till 20 grader med luft luft påslagen i Econo läget. Eftersom detta inte gav någon besparing provade jag att sänka värmekurvan ännu mer till 1,0 men då blev grundvärmen i huset så pass låg att jag fick växla mycket mellan Econo drift och normaldrift för att få behaglig värme i huset. Detta kan självfallet ha bidragit negativt till cop värdet för luft luft.

Frågan är även om dagsänkning av temperaturen inomhus kan ha haft en negativ inverkan på cop värdet för IVT 495?

Nu har jag höjt värmekurvan till 2,2 på IVT 495. Temperaturen idag ligger strax över nollan och jag tror inte cop värdet mellan mina maskiner skiljer sig noterbart. Nästa vecka kommer det bli +5 och då bör luft ha bättre cop värde så då tänkte jag göra ett försök att stänga av golvvärme och andra termostater och enbart att använda luft luft påslagen hela dygnet.


Men apropå detta om att luft luft ger sämre cop värde om den får gå på hög effekt så har den ju inte behövt göra det med tanke på att jag haft Econo läge mestadels av tiden då kompressorn är rejält strypt. Eller tänker jag fel?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Utebliven besparing med Daikin XRH40
« Svar #14 skrivet: 07 februari 2023, 09:44:15 »
Egentligen borde Boverkets normer uppgraderas, idag finns det både bra och billiga CO2 och VOC-mätare som kan övervaka inomhusluftens kvalitet och med en reglerbar ventilation borde man kunna spara en del pengar och energi som idag går till kråkorna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!