Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mycket isbildning, orsaker?  (läst 2298 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Chippe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Mycket isbildning, orsaker?
« skrivet: 31 januari 2023, 13:25:22 »
Är det så att olika märken eller kanske modeller ger ifrån sig mer vatten än andra?
Min Mitsubishi FH35 ger väldigt lite vatten ifrån sig och jag har aldrig behövt ta bort is. Jag ser att det kan vara blött och när det är kallt under flera dagar/veckor kan det bli någon till ett par cm med is på marken. Utedelen i söderläge och samma sak för mina två närmsta grannar med Mitsubishi och Panasonic (runt 2010 års modell) ingen tar bort is.
Andra grannar med Panasonic 2009 års modell har sina installerade i norr och de får enormt mycket isbildning. För något år sedan när de åkte bort och det var kallt behövde jag tömma en stor balja var 3:e, 4:e dag. Isklump på ca 60x40x20 cm och det blev ett par stycken som låg där på gräsmattan.

En annan granne skaffade en luftvärmepump förra veckan, en Innova. Installatören påstod att den inte ger ifrån sig vatten men knappast, alla ger ifrån sig mer eller mindre. Noterade även att dräneringsslangen var kapad högt upp ovanför fönstret vilket jag tyckte var lustigt men det är väl inte hela världen.

Jag ska köpa en till luftvärmepump och det vore katastrof ifall jag fick en som ger mycket isbildning då jag vill kunna vara borta längre perioder på vintern. Utedelen kommer att sitta i norr denna gång.
« Senast ändrad: 01 februari 2023, 17:53:43 av Chippe »

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Mycket isbildning, orsaker?
« Svar #1 skrivet: 01 februari 2023, 11:48:22 »
Hur mycket is som bildas bestäms av naturlagarna i kombination med hur mycket värmeenergi VP avger. Det är i praktiken ingen skillnad mellan olika luftvärmepumpar så länge de utför samma arbete.
Ska VP suga ut en viss mängd värme ur luft med given temperatur och fukthalt, så fälls också en bestämd mängd vatten ut på förångarens yta, och beroende på aktuell förångartemperatur kommer den att falla ut i flytande eller fast form.

Om en viss värmepump ger mindre is och kondensvatten ifrån sig än en annan, så har den förmodligen också ett lättare arbete att utföra. Och vice versa. Under förutsättning att båda utsätts för samma väder och mikroklimat.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Chippe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mycket isbildning, orsaker?
« Svar #2 skrivet: 01 februari 2023, 17:57:26 »
Med andra ord behöver man inte vara rädd att en viss modell ger ifrån sig mycket mer vatten och isbildning.

Ok, ja vi alla grannar bor ju väldigt nära varandra och enda skillnaden är att vi som inte har mycket isbildning har utedelen installerad i söderläge. Vi har heller inte exakt samma hus som de tvärs över med isproblem och kanske husgrunden på vår sida ger ifrån sig mer värme.


Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Mycket isbildning, orsaker?
« Svar #3 skrivet: 01 februari 2023, 20:59:20 »
Luften är inte mättad med vattenånga vilket betyder att den kan kylas av några grader innan vatten börjar kondensera ut. Hur mycket vatten som kondenserar ut beror på hur många grader luften kyls vid passagen genom förångaren. Kyls inte luften ner till daggpunkten kondenserar inget vatten ut. Värmeuttaget per m3 luft påverkar alltså hur mycket vatten som kondenserar ut.

Att pumparna i söderläge fÃ¥r mindre is är rätt rimligt. Är det ett par grader varmare i söderläget betyder det att luften kan kylas ett par grader mer innan vatten börjar kondensera ut. Luftens vatteninnehÃ¥ll i gram/m3 vilket bestämmer daggpunkten kan gärna inte skilja mycket mellan söder- och norrsidan av ett hus.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34891
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Mycket isbildning, orsaker?
« Svar #4 skrivet: 02 februari 2023, 08:29:13 »
INtressant diskussion, och min uppfattning är att "fysiken" inte är så enkel i detta fall.

Det finns annat som styr det där också, tror jag.
Man kan tydligt se att vissa värmepumpar/modeller genererar mer is än andra, jag har inte svaret på varför, men kan väl drista mig till att spekulera.

Värmepumpar som avfrostar ofta, verkar ha en tendens att skapa mindre vatten under sig än de som frostar på mycket innan de avfrostar, jag tror det beror på att mycket av frosten direkt omvandlas till vattenånga under avfrostningen, och när fläkten startar så blir den lilla mängd fukt som mest "sitter kvar" på lammerna till vattendroppar och ånga som kastas ut framåt via utblåset på fläkten.

Värmepumpar som samlar på sig mer frost innan avfrostning skapar mer vatten, som rinner ned i tråget och vidare ned på marken.

Även hur fläkten startar kan göra skillnad, vissa modeller drar igång fläkten på full effekt i utedelen efter avfrostning, och det rensar förångaren på "vatten" i större utsträckning innan det åter fryser på, när kylprocessen startat.
Större andel vatten och ånga kastas då ut via fläktutblåset, än vad som rinner ned på marken.

Om det är bättre ekonomi att avfrosta ofta, eller mer sällan är oklart, men jag har sett på loggningen av min egen värmepump (som avfrostar ofta, även om man inte upplever att det behövs) att avfrostningarna går snabbt, och bara kostar några ören.
På pumpar som bygger mer frost tar det avsevärt längre tid, och kompressorn hinner varva upp mer innan den är färdig, så en avfrostning kostar kanske 3-4-5 gånger mer.
Lägger man dessutom till att COP med en kraftigt påfrostad förångare troligen är sämre så är det inte tvärsäkert att det är bättre med "långt mellan avfrostningarna" som många vill tro.

Här finns det nog utrymme för oberoende tester för att avgöra vad som är optimalt.
« Senast ändrad: 02 februari 2023, 08:42:05 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad SSSS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mycket isbildning, orsaker?
« Svar #5 skrivet: 14 februari 2023, 08:28:33 »
Jag har också en FH35 som i princip inte har någon is under sig. Visst det droppar lite vid avfrostning med det blir ingen isbildning under. Ska man vara orolig att det är något som inte står rätt till eller vara nöjd att man slipper isen? Innerdelen ger ifrån sig ca 50 grader om man kör upp den på max.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Mycket isbildning, orsaker?
« Svar #6 skrivet: 14 februari 2023, 10:36:22 »
Jag har också en FH35 som i princip inte har någon is under sig. Visst det droppar lite vid avfrostning med det blir ingen isbildning under. Ska man vara orolig att det är något som inte står rätt till eller vara nöjd att man slipper isen? Innerdelen ger ifrån sig ca 50 grader om man kör upp den på max.

Som synes tidigare i tråden så beror det på väder, lokal/mikroklimat och hur hårt arbete pumpen har att utföra. Jämför hellre med hur eventuella luftvärmepumpar (oavsett modell och fabrikat) hos dina närmaste grannar beter sig, än med likadana värmepumpar som finns på helt andra orter.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Chippe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mycket isbildning, orsaker?
« Svar #7 skrivet: 16 februari 2023, 00:51:10 »
Jag har också en FH35 som i princip inte har någon is under sig. Visst det droppar lite vid avfrostning med det blir ingen isbildning under. Ska man vara orolig att det är något som inte står rätt till eller vara nöjd att man slipper isen? Innerdelen ger ifrån sig ca 50 grader om man kör upp den på max.

50 grader, då funkar den ju prima och värmer huset. Jag får isbildning men ganska lite och inget jag behöver ta bort.
Grannens nya Innova verkade inte ge mycket is heller (norrläge) under senaste kalla veckan med -5 till -15 här i Stockkolm.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Mycket isbildning, orsaker?
« Svar #8 skrivet: 18 februari 2023, 18:39:39 »
Är det riktigt kallt bildas inte sÃ¥ mycket is. Den mängd vatten luften kan innehÃ¥lla minskar med temperaturen. Vid lÃ¥ga utetemperaturer är det nedkylningen av luften som tillför största delen värmen till förÃ¥ngaren, värmen frÃ¥n utfällningen av is stÃ¥r för en mindre andel än när det är runt noll ute.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: Mycket isbildning, orsaker?
« Svar #9 skrivet: 02 mars 2023, 18:43:48 »
Söderläge=solen värmer marken =ingen eller lite is hinner byggas upp under pumpen.
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Mycket isbildning, orsaker?
« Svar #10 skrivet: 07 mars 2023, 11:59:11 »
Kan kanske gälla när det är enstaka minusgrader ute och på sydligare breddgrader där man har rätt många soltimmar per dag även under midvintern, men inte längre norrut i Sverige eller vid rejäl vinterkyla.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!