Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 20.000 kr för att byta ett 1 m lÃ¥ngt avloppsrör via bilning?  (läst 2713 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HIZ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag undrar från er som har bilat eller har anlitat hantverkare, verkar 7 timmars arbete för bara bilning plus 5 timmar för en lärling, vara "skäligt" om ni ser på bilden.
Hålet är ca en kvm stort, två meter långt och en halvmeter brett i snitt.
Priset om ca 20.000 kr innefattar inte rotavdrag, men även material och "servicebil" tre dagar
men man jobbade två halvdagar och en nästan heldag.
Det innefattar också fyra timmar extra för att koppla ihop röret med några "avfarter" i PVC.
Två timmar ska mor betala för att de måste åka och hämta en kraftigare maskin.
De hade bara med sig en klen borrhammare och den åstadkom bara små märken i betongen.
Det här är en oväntat hög kostnad, som drabbar min gamla mor som har en villa.
Edit
Det enda jag alltså behöver hjälp med är att bedöma arbetstiden för bilning, totalt 12 timmar inkl 2 timmar extra bilresa för ena hantverkaren.
(på förekommen anledning, inte städning och igengjutning eller annat)
« Senast ändrad: 29 januari 2023, 19:52:28 av HIZ »
2010-15 själv installerat FLVP och LLVP i 128 kvm villa som såldes 2016. 2022 intresserad av LVVP för mors räkning, men fel årstid och en verklig cirkus med oseriösa och okunniga säljare samt opålitliga installatörer.
Följer forumet lite numera efter tio års uppehåll.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
De gånger jag bilat upp betong i källare så har en borrhammare funkat jättebra, så jag gissar att denna betong inte är standard utan nån specialkvalitet?
Jag antar att de bytte till en bilningshammare?
« Senast ändrad: 29 januari 2023, 12:23:25 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad HIZ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 20.000 kr för att byta ett 1 m långt avloppsrör via bilning?
« Svar #2 skrivet: 29 januari 2023, 13:32:23 »
Ja, de bytte till bilningshammare.
Golvet är en decimeter tjockt och det var tjockleken som var problemet sa de.
Den kunde de ha mätt första dagen, andra dagen bilade de.
Jag hörde av en bekant att ett hål för att mäta kunde gjort med sin borrhammare,
alltså borrat. Det var en bra synpumkt tycker jag.
Jag har själv en borrhammare använd bara en enda gång i ett garage för 10 år sen..
då bara för att göra några hål.
700 kr på jula har jag för mig (MEEC)
Firman hade ingen bilningshammare utan hyrde en, extra resa 10 mil t.o.r.
två timmar 1500 kr med moms
Men jag är mest intresserad av hela kstnaden för bilning, 7 timmar hantverkare
5 timmar lärling 4165 + 1975 +moms = 7675 kr
Rimligt?

(rest kostnader är 3 x servicebil, material, hyra maskiner arbete ytterligare 7 timmar för hopsättning av rör och förgreningar, och det vet jag att det bara tog en dryg timme. Jag var på plats.Därför vet jag att de fuskar)
« Senast ändrad: 29 januari 2023, 19:55:26 av HIZ »
2010-15 själv installerat FLVP och LLVP i 128 kvm villa som såldes 2016. 2022 intresserad av LVVP för mors räkning, men fel årstid och en verklig cirkus med oseriösa och okunniga säljare samt opålitliga installatörer.
Följer forumet lite numera efter tio års uppehåll.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
Det går inte att jämföra tidsåtgången mellan två olika hus, det kan skilja mellan två olika rum i samma hus.

Jag har bilat ut 2 badrum och hela husets alla stammar förutom garagets i det här huset. "Har även bilat i tidigare hus".
Ena badrummet var ett helvete att bila ur eftersom det var mycket tjockare, övriga huset är det ca 5-6cm i betongtjocklek.

Har bilat så mycket att jag köpte en egen, dock begagnad.
https://www.hilti.se/c/CLS_POWER_TOOLS_7124/CLS_DEMOLITION_HAMMER_BREAKER_SUB_7124/CLS_DEMOLITION_HAMMER_BREAKER_7124/r5005

Men du pratar om bilning, det är mer saker än att bara bila!
Man måste i princip handplocka upp sten och sand för någon större spade än en leksaksspades storlek går inte, sen ska det städas och återfyllas.

Sen när det gäller bilning så kan man inte nöta konstant utan att riskera att få alvarliga kroppsskador, man får varva mellan att bila och röja. Svårt att vara supereffektiv på sånt jobb.

Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Dom har väl inte bara bilat sönder betongen dom har ju grävt ur så det gick att byta röret också visst går det säkert göra snabbare men tycker priset är rimligt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad HIZ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 20.000 kr för att byta ett 1 m långt avloppsrör via bilning?
« Svar #5 skrivet: 29 januari 2023, 19:29:55 »
Det går inte att jämföra tidsåtgången mellan två olika hus, det kan skilja mellan två olika rum i samma hus.

Jag har bilat ut 2 badrum och hela husets alla stammar förutom garagets i det här huset. "Har även bilat i tidigare hus".
Ena badrummet var ett helvete att bila ur eftersom det var mycket tjockare, övriga huset är det ca 5-6cm i betongtjocklek.

Har bilat så mycket att jag köpte en egen, dock begagnad.
https://www.hilti.se/c/CLS_POWER_TOOLS_7124/CLS_DEMOLITION_HAMMER_BREAKER_SUB_7124/CLS_DEMOLITION_HAMMER_BREAKER_7124/r5005

Men du pratar om bilning, det är mer saker än att bara bila!
Man måste i princip handplocka upp sten och sand för någon större spade än en leksaksspades storlek går inte, sen ska det städas och återfyllas.

Sen när det gäller bilning så kan man inte nöta konstant utan att riskera att få alvarliga kroppsskador, man får varva mellan att bila och röja. Svårt att vara supereffektiv på sånt jobb.

Jag har inte jämfört mellan två olika hus, jag bara nämnde att jag använt borrhammare en gång. Det gäller att se hela bilden, vad det handlar om. Läser du i nån annan tråd och blandar ihop?
Här var det att det är så enkelt att borra ett hål dag ett, mäta betongens tjocklek och ta med rätt maskin dag två.
Ser du inte att mor krävs på två timmars timpenning för att de måste hämta en större maskin?
Flera andra, som är mycket vana bilare i många år, har svarat att detta är ett jobb för en man på en timme, med vana och rätt maskin.
En skrev att han skulle sÃ¥gat i stället,  skulle ta ca en timme det ocksÃ¥ eller max 90 minuter.
En skrev att han bilat fram till pensionen, idag skulle han ta det lugnt och göra detta lilla jobb för 2.000 kr plus resa. Osv. (byggahus.se)
Här handlar det om mångdubbla timpenningen, ett barn kan se att det är fel nånstans.
Städat har jag gjort själv. Fylla igen ingick inte i frågan. Det gör jag eller någon annan.
Att gräva med hink och spade en sån liten volym är närmast ett barnjobb också.
Man kan bila 90% av tiden och vila 10%, med kraftig maskin blir vibrationerna mycket svagare.
Jag frågade här också för att få fler åsikter, men det ska vara realistiskt.
Jag frågade BARA om debiteringen för bilningen, inget annat.
Och den var 12 timmar.
Läs innantill.

« Senast ändrad: 29 januari 2023, 19:44:46 av HIZ »
2010-15 själv installerat FLVP och LLVP i 128 kvm villa som såldes 2016. 2022 intresserad av LVVP för mors räkning, men fel årstid och en verklig cirkus med oseriösa och okunniga säljare samt opålitliga installatörer.
Följer forumet lite numera efter tio års uppehåll.

Utloggad HIZ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 20.000 kr för att byta ett 1 m långt avloppsrör via bilning?
« Svar #6 skrivet: 29 januari 2023, 19:41:39 »
Dom har väl inte bara bilat sönder betongen dom har ju grävt ur så det gick att byta röret också visst går det säkert göra snabbare men tycker priset är rimligt.

Du är den förste av ca 20 vana hantverkare som bilat mycket som tycker det.
Hur står det till med omdömet?
Ska det kosta 10.000 kr att gräva ut lite sand och betongbitar?
Det hålet rensar man på mindre än en timme.
Man bilar det på 1 - 2 timmar enligt folk som vet något.
Beroende på maskin och vana.
Här har man lagt två timmar bara på att byta maskin.

Jag ville ha svar från de som förstår vad det handlar om.
2010-15 själv installerat FLVP och LLVP i 128 kvm villa som såldes 2016. 2022 intresserad av LVVP för mors räkning, men fel årstid och en verklig cirkus med oseriösa och okunniga säljare samt opålitliga installatörer.
Följer forumet lite numera efter tio års uppehåll.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Varför frågar du när du redan anser dig ha rätra svaret ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
Jag ville ha svar från de som förstår vad det handlar om.

Nej du ljuger, du vill ha svar av klåparna som ljuger dig rätt upp i ansiktet och påstår att det tar en timme att bila och att fakturan ska vara på 1 timme. Det är det du vill höra, men jag är rätt säker på att Smurfen är mycket närmare sanningen än ungarna på Byggahus.

Du påstår att jag inte kan läsa innantill men du ändrar ditt original inlägg efter det jag har svarat! hahaha!


Man hade kunnat såga det där rätt fort men du hade du klagat på städningen efteråt för hela huset blir nerdammat, hade dom sågat med vattenmaskin så tar det inte 1 timme, det tar det ju bara att titta på jobbet och bära in sakerna. Ska du sen lyfta bort allt som är sågat och gräva fram rören?

Jag har ju sagt till dig att du ska ta pris på jobben! ;)

Du kommer inte kunna använda dig av experterna pÃ¥ byggahus när du ska bestrida fakturan i rätten, dÃ¥ fÃ¥r du anlita en byggnadsingenjör som Ã¥ker dit och besiktar jobb och betongen, men han kommer fakturera typ 1500-2000kr i timmen plus reseersättning och han tar betalt för att han skriver intyget ocksÃ¥, det ingÃ¥r inte i den tid han är och tittar pÃ¥ ditt jobb.  Gissar pÃ¥ att den fakturan hamnar pÃ¥ runt 7-8 tusen. Och eftersom original fakturan hamnar under ett halvt basbelopp sÃ¥ är det kutym att vardera part stÃ¥r för sina egna kostnader som advokat eller konsultexperter.

Mitt tips är att du gör allt själv för du kommer alltid hamna i trubbel då du anlitar folk.
Mitt andra tips är att du gnäller lite hos företaget så kanske dom är snälla och tar ditt jobb som backjobb och tar bort några timmar, eftersom du troligen redan gjort dig osams med dom så kommer dom inte gå dig till mötes.
« Senast ändrad: 29 januari 2023, 20:32:00 av TÃ¥grÃ¥ttan »
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Min erfarenhet är att man ska lägga på 200% på det man tror att det ska kosta, och sedan inte bli bitter om det ändå blir dubbelt så dyrt som man trodde det skulle bli.
Fast pris är ju bättre på det sättet, då vet man hur oerhört dyrt det kommer att bli innan man fattar beslutet.
Bara betala och vara glad.
Jobb till fast pris är som regel sockrade så att de ska tjäna bra även om de måste åka några vändor extra, eller om det går sönder en maskin eller nåt sånt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Eftersom man tydligen anser att jobbet är så lätt och går fort att utföra och man dessutom var på plats så förstår inte jag att man inte gjorde det själv lägg en halv dag på det och det är fixat kanske tom hinner gjuta igen det på den tiden.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad HIZ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 20.000 kr för att byta ett 1 m långt avloppsrör via bilning?
« Svar #11 skrivet: 30 januari 2023, 11:13:44 »
Det har inte med saken att göra, gå nån annanstans med konspirationerna.

Jag har aldrig bilat, är 72 år gammal med ryggskador.
Är du nöjd nu?
Och beskriv gärna vad detta har med frågan att göra.

// Hans

pensionerad fd adjunkt

2010-15 själv installerat FLVP och LLVP i 128 kvm villa som såldes 2016. 2022 intresserad av LVVP för mors räkning, men fel årstid och en verklig cirkus med oseriösa och okunniga säljare samt opålitliga installatörer.
Följer forumet lite numera efter tio års uppehåll.

Utloggad HIZ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 20.000 kr för att byta ett 1 m långt avloppsrör via bilning?
« Svar #12 skrivet: 30 januari 2023, 11:19:40 »
Varför frågar du när du redan anser dig ha rätra svaret ?

Herr konspiratör, kan du lämna tråden tack.

Jag ville försäkra mig om att det är en överdebitering på alla vis och inte bara på det andra forumet innan jag vänder mig till ARN.
Jag vill slippa betala för en ytterligare vvs-montör som reser dit och tycker att bild och beskrivning på hålet bör räcka.
Jag vet hur ARN arbetar, har fått rätt där tidigare.
Det är bra om man har mer än en källa.

Om du är nöjd vill jag gärna slippa fler oegentligheter, det är illa nog som det är.
2010-15 själv installerat FLVP och LLVP i 128 kvm villa som såldes 2016. 2022 intresserad av LVVP för mors räkning, men fel årstid och en verklig cirkus med oseriösa och okunniga säljare samt opålitliga installatörer.
Följer forumet lite numera efter tio års uppehåll.

Utloggad HIZ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 20.000 kr för att byta ett 1 m långt avloppsrör via bilning?
« Svar #13 skrivet: 30 januari 2023, 11:29:01 »
Min erfarenhet är att man ska lägga på 200% på det man tror att det ska kosta, och sedan inte bli bitter om det ändå blir dubbelt så dyrt som man trodde det skulle bli.
Fast pris är ju bättre på det sättet, då vet man hur oerhört dyrt det kommer att bli innan man fattar beslutet.
Bara betala och vara glad.
Jobb till fast pris är som regel sockrade så att de ska tjäna bra även om de måste åka några vändor extra, eller om det går sönder en maskin eller nåt sånt.

Tydligen är det så, men här handlar det om en tiodubbling av arbetstid omdömen från många vana hantverkare kontra debitering.
Det är 1000%, dvs 900% pålagt.
Så även om alla som tycker det kan göras på 1 - 1,5 timmar av EN man har lite fel, så lutar det mycket starkt åt överdebitering, och jag har som godman för mor i uppdrag att bevaka hennes rätt och ekonomi.
Det finns också skarpa reaktioner mot att de tar med ett för klent verktyg, sen debiterar 1500 kr för att åka och hämta ett riktigt.
Där måste jag vänta flera timmar och min tid är inte värdelös, som hantverkare har svårt att förstå.
Samma elände dagen efter, extra resa flera timmar för att de tagit med sig fel dimension på rör.
Debiteringen av material är delvis helt oskälig, tex 610 kr för en meter 110-rör, som jag kan köpa för ca 160 kr i butik i Avesta.
Dessutom plockade de med sig halva röret då det bara behövdes en meter. Utan att fråga.
Den biten kan de sälja igen, för fyrdubbla priset.
Det finns gränser för rimlighet.
En bagatell i sammanhanget 20.000 kr total kostnad, men visar deras intention och visas för ARN.

Kommer aldrig mer anlita dylika rötägg eller ens seriösare gubar på löpande räkning.
Jag begärde offert i förväg, givetvis, men tvingades gå på att "det går inte utan att se hur det ser ut under golvet"
Och då måste man bila upp först.
Det är BARA timtiden för denna bilning jag försökte fråga om här, men skulle låtit bli.
« Senast ändrad: 30 januari 2023, 11:33:18 av HIZ »
2010-15 själv installerat FLVP och LLVP i 128 kvm villa som såldes 2016. 2022 intresserad av LVVP för mors räkning, men fel årstid och en verklig cirkus med oseriösa och okunniga säljare samt opålitliga installatörer.
Följer forumet lite numera efter tio års uppehåll.

Utloggad HIZ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 20.000 kr för att byta ett 1 m långt avloppsrör via bilning?
« Svar #14 skrivet: 30 januari 2023, 11:49:46 »
Nej du ljuger, du vill ha svar av klåparna som ljuger dig rätt upp i ansiktet och påstår att det tar en timme att bila och att fakturan ska vara på 1 timme. Det är det du vill höra, men jag är rätt säker på att Smurfen är mycket närmare sanningen än ungarna på Byggahus.

Du påstår att jag inte kan läsa innantill men du ändrar ditt original inlägg efter det jag har svarat! hahaha!

Man hade kunnat såga det där rätt fort men du hade du klagat på städningen efteråt för hela huset blir nerdammat, hade dom sågat med vattenmaskin så tar det inte 1 timme, det tar det ju bara att titta på jobbet och bära in sakerna. Ska du sen lyfta bort allt som är sågat och gräva fram rören?

Jag har ju sagt till dig att du ska ta pris på jobben! ;)

Du kommer inte kunna använda dig av experterna pÃ¥ byggahus när du ska bestrida fakturan i rätten, dÃ¥ fÃ¥r du anlita en byggnadsingenjör som Ã¥ker dit och besiktar jobb och betongen, men han kommer fakturera typ 1500-2000kr i timmen plus reseersättning och han tar betalt för att han skriver intyget ocksÃ¥, det ingÃ¥r inte i den tid han är och tittar pÃ¥ ditt jobb.  Gissar pÃ¥ att den fakturan hamnar pÃ¥ runt 7-8 tusen. Och eftersom original fakturan hamnar under ett halvt basbelopp sÃ¥ är det kutym att vardera part stÃ¥r för sina egna kostnader som advokat eller konsultexperter.

Mitt tips är att du gör allt själv för du kommer alltid hamna i trubbel då du anlitar folk.
Mitt andra tips är att du gnäller lite hos företaget så kanske dom är snälla och tar ditt jobb som backjobb och tar bort några timmar, eftersom du troligen redan gjort dig osams med dom så kommer dom inte gå dig till mötes.

Jag läser inte dina inlägg längre.
Slutade läsa när du skrev att jag ljuger.
Det jag gör är att försöka hjälpa en gammal sjuk dam som blir lurad av klåpare och behöver inte se sån där slyngelliknande smörja.
Jag vet hur jag hanterar fusk och lögner, slynglar har inget att tillföra.
Ointressant tjafs som inget tillför och jag har noga förklarat orsakerna till både det ena och andra, men man måste kunna läsa.
"Ungarna pÃ¥ byggahus" -det är mer du som uppför dig som en unge, byggahus är som alla ärliga i byggbranchen vet, det största byggforumet och där finns bÃ¥de "ungar" (?) och mycket erfarna. Det vet ocksÃ¥  alla seriösa.
Och vad ljuger jag om?
Ändringen gick ut på att byta till tjock text och lägga till "på förekommen anledning".
Dessutom lade jag in "EDIT" före tillägget, men du vet kanske inte vad det ordet står för.
Jag hoppas slippa läsa sånt där elände igen.

2010-15 själv installerat FLVP och LLVP i 128 kvm villa som såldes 2016. 2022 intresserad av LVVP för mors räkning, men fel årstid och en verklig cirkus med oseriösa och okunniga säljare samt opålitliga installatörer.
Följer forumet lite numera efter tio års uppehåll.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!