Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Besparingspotential och incitament  (läst 366 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad litenkanin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Besparingspotential och incitament
« skrivet: 25 januari 2023, 19:12:52 »
Köpte före detta mindre hyresfastighet för eget bruk. Från början fyra lägenheter som vid vårt tillträde gjorts som till två stycken 4 rok. Hus från 1929 som tilläggsisolerats ca 1980 med 95 mm mineralull på väggar och vindsbjälklag. Tvåglasfönster med kopplade bågar och självdragsventilation. Bergvärme Nibe 1235 från 2007 som var i princip fabriksinställd. Fick elförbrukningsstatistik från säljaren inför tillträde och tänkte redan då att det fanns viss besparingspotential men det är ju svårt att veta innan eget pillande och injusterande. Nu har jag mätt och justerat, loggat och optimerat och resultatet är fascinerande.

Tidigare ägareVi
FastighetHyresgästerMedeltempFörbrukningMedeltemp
November 1 585 1 018 4,410752,3
December 1 944 1 022 0,61511-3,6
Januari 2 024 876 0,51351-1,1

OBS att för tidigare ägare så skall fastighet och hyresgäster summeras för total förbrukning. I fastighet ingår bergvärmepump och tvättstuga med tvättmaskin och kondenserande torktumlare.

För november är vår förbrukning linjärt extrapolerad pga att vi inte bodde hela månaden och för januari är det lite mer sofistikerat extrapolerat baserat på tidigare förbrukning per veckodag (mer på helger tex), jobb hemifrån och väderleksprognosen som med en vecka kvar av månaden för det här syftet kanske är hyfsat exakt. Det borde iaf inte avvika mer än några tiotals kWh.

Angående vår förbrukning så sparar vi egentligen inte på något mer än att ha värmen på cirka 20 grader (pendlar lite pga 280 gradminuter). Har både torktumlare och badkar som båda används nästan dagligen (pga småbarn), TV är på alldeles för mycket och jag jobbar hemifrån flera dagar i veckan. Jag tror att föregående ägares lågt bundna elpris i kombination med bristande incitament från hyresgästerna att spara på varmvatten, tvättstugetider och hushållsel spelar stor roll för förbrukningen. Jag tycker att det är intressant hur ett hus förbrukning kan ändras så markant.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!