Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byte värmesystem hus (frÃ¥n nibe 360p)  (läst 2252 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Anmg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byte värmesystem hus (från nibe 360p)
« Svar #15 skrivet: 26 januari 2023, 15:02:10 »
Den extra energibesparingen med bergvärme jämfört med en S735 i Mölndal är liten men be om en energiberäkning på båda alternativen från värmepumpsfirman så ni får siffror på det. Det är en annan sak om man har ett stort äldre hus eller bor uppe i Norrland.

Jo är lite det jag trott med. Måste se till helheten och inte bara -10 dagarna :)

Börjar luta åt att försöka trimma in systemet lite mer, och när elpriset är under 2-3kr (sjukt att man nästan anser det vara lågt) så får väll alla enheter hjälpa till. Är det värre så kanske ja stoppar cirkulationspumpen en stund där och vi får låta det bli tillfälligt kallare. Så låta det vara ett tag till, och kanske byta kaminen istället. Då den förhoppningsvis kan göra gott dom kalla dagarna.

Hade velat ha solceller med då vi har bra tak i söderläge, men renoverade taket i höstas så känner väll att jag "missade" tåget lite (kan ha en öppning på gång iofs).

Oavsätt tack för alla svar så långt. Uppskattas.

Utloggad Anmg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byte värmesystem hus (från nibe 360p)
« Svar #16 skrivet: 27 januari 2023, 12:01:30 »
Hej igen.

Ursäkta men flikar in en fråga till nu när man börjat gotta ner sig.

Är det värt att köra fläkten lite lägre på dagen när knappt någon är hemma, suga ut mindre varm luft? Detta då när man kör de två luft luft pumparna som stöttning dessutom?

Tack.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Byte värmesystem hus (från nibe 360p)
« Svar #17 skrivet: 27 januari 2023, 12:40:14 »
Ja om ingen är hemma kan man sänka ventilationen men att då lösa det praktiskt är viktigt. Kanske man kan koppla styrningen till huslarmet så varje gång man larmar på i bortaläge och växlar ventilationen ner? Sätter man ner ventilationen för mycket fungerar också frånluftsvärmepumpen sämre och det är inte bra.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Anmg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byte värmesystem hus (från nibe 360p)
« Svar #18 skrivet: 27 januari 2023, 13:12:06 »
Ja om ingen är hemma kan man sänka ventilationen men att då lösa det praktiskt är viktigt. Kanske man kan koppla styrningen till huslarmet så varje gång man larmar på i bortaläge och växlar ventilationen ner? Sätter man ner ventilationen för mycket fungerar också frånluftsvärmepumpen sämre och det är inte bra.

Hmm jag tänkte att kort o enkelt bara köra fläkt i läge 1 mellan säg 8-16 och läge 2 övrig tid, om ja inte fattat manualen fel så verkar det gå att göra så?
Men jo, sämre flöde för kompressorn att jobba med, jag är inte kunnig nog att veta ifall jag tjänar på det eller ej. Men tänker att högre elpris på dagen och troligtvis utetemperatur så låter jag luft luft pumparna jobba på dan mer och den förlusten jag får för mindre luftflöde i frånluftaren kompenseras så sätt.

Är nog bara att testa sig fram. Men är bra att ha bra flås i frånluften då duschande är på morgonen eller kvällen. Och dan oftast folkttomt :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!