Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Atria 10 RF missljud  (läst 691 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel M

  • Gäst
Daniel M
Atria 10 RF missljud
« skrivet: 24 januari 2023, 18:45:13 »
Hejsan,

Vår Thermia Atria 10 RF värmepump ger ifrån sig ett konstigt "kärvande" ljud när den, som jag uppfattar det, slutar producera varmvatten. Lyckades inte bifoga videon här i forumet så i brist på annat satte jag med en länk till video med ljudet ca 10 sek in i filmen. Någon som känner till detta och ifall det är något som man kan och bör åtgärda. Det är en gammal pump som är nyinstallerad och min föräldrar hade aldrig det där ljudet när den var installerad tidigare.

https://photos.app.goo.gl/xF5RsWFVH5U3XGuD8


Mvh
Daniel

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Atria 10 RF missljud
« Svar #1 skrivet: 24 januari 2023, 23:07:30 »
Jag uppfattar bara att kompressorn stannar, låter inte som nått jätteoljud direkt?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Daniel M

  • Gäst
Daniel M
SV: Atria 10 RF missljud
« Svar #2 skrivet: 25 januari 2023, 13:14:14 »
Jag uppfattar bara att kompressorn stannar, låter inte som nått jätteoljud direkt?

Det låter kanske lite högre än vad videon får det till men du kan ha rätt att det inte är ett onormalt ljud. Vi har ingen dörr till teknikrummet för tillfället och det hörs rätt bra i hela huset så det är kanske det som förstärker tankarna på att det inte ska låta sådär.

Men då förstår jag det som att det är kompressorn som ger ljudet när den stannar och att det inte är något man behöver åtgärda. Kan man "lätt" byta ut kompressorn på värmepumpen om den går sönder?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Atria 10 RF missljud
« Svar #3 skrivet: 26 januari 2023, 08:04:27 »
Vred upp volymen till max nu, hör ett litet tjut precis i slutet av när den stoppar.
Vet inte exakt var det är tyvärr, det kan vara kompressorn som tutar till, men jag tror inte den är sönder.
Byte av kompressor brukar vara dyrt tyvärr.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Daniel M

  • Gäst
Daniel M
SV: Atria 10 RF missljud
« Svar #4 skrivet: 31 januari 2023, 12:05:11 »
Ok, tack för svar. Jo den tjuter/kärvar när den stannar. Känns inte som ett normalt ljud men den verkar fungera ändå. Jag ville främst veta ifall det går att åtgärda eller om man bara kör på så länge det håller och hoppas att dröjer några år innan den går sönder.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3571
  • Karma +2/-0
SV: Atria 10 RF missljud
« Svar #5 skrivet: 31 januari 2023, 12:18:06 »
Det är en scroll-nysning. Inget fel, ljudet kommer från en intern konstruktion.
Ljudet hörs högre desto högre framledningstemperatur det är när den stannar. Även lägre temperatur på värmekällan ökar ljudet.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!