Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Gradminutrar som rasar..  (läst 833 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stinas

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Gradminutrar som rasar..
« skrivet: 23 januari 2023, 21:58:23 »
Hej
Jag har en nibe f730. Bor i Stockholm. Trähus två plan på betongplatta. Huset är på 120 kvm. Byggt 2017.

Mina gradminuter lever sitt eget liv. Alltid på minus. Mellan ca -60 ned till som minst -2200.

Vad är normalt? Ska de fladdra så här?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Gradminutrar som rasar..
« Svar #1 skrivet: 24 januari 2023, 09:57:35 »
Ja så kan det se ut. Beror på vilka inställningar du gjort för när el-patronen ska gå in.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Gradminutrar som rasar..
« Svar #2 skrivet: 24 januari 2023, 11:50:18 »
Funderar på om du trimmat in kurvan med alla termostater öppna?
Regleringen är trög, och anpassad för att hantera förändringar i väderleken.
Om dina golvvärme termostaterna öppnar och stänger lite då och då så hänger inte regleringen med.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Stinas

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Gradminutrar som rasar..
« Svar #3 skrivet: 24 januari 2023, 12:28:00 »
Ja så kan det se ut. Beror på vilka inställningar du gjort för när el-patronen ska gå in.

Inställd på -700 från installatör. Gradminutrarna tickade neråt, så började googla. Hittade guiden hör för f730 och annat smått och gott. Följde guiden. Satte att elpatronen skulle gå igång vid -1500. Blev inte heller bra så satte Tillbaka till -700

Utloggad Stinas

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Gradminutrar som rasar..
« Svar #4 skrivet: 24 januari 2023, 12:29:46 »
Funderar på om du trimmat in kurvan med alla termostater öppna?
Regleringen är trög, och anpassad för att hantera förändringar i väderleken.
Om dina golvvärme termostaterna öppnar och stänger lite då och då så hänger inte regleringen med.

Golvvärme nere. Radiatorer öppna. Ställt in kurvan med radiatorerna helt öppna. Golvvärmen är jag osäker hur jag öppnar helt. Gör jag det på dosorna i rummen eller någon annanstans?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Gradminutrar som rasar..
« Svar #5 skrivet: 24 januari 2023, 15:01:28 »
Ja det är rumstermostaterna till golvvärmeslingorna som man ska ställa på max. Många plockar helt enkelt av ställdonen på golvvärmefördelaren så det garanterat står på max injusterat flöde i alla golv.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad NiJa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: Gradminutrar som rasar..
« Svar #6 skrivet: 24 januari 2023, 15:23:59 »
Du kan även ha rumstermostaterna uppskruvade på max. Säkerställ isf att alla termostater står så.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Gradminutrar som rasar..
« Svar #7 skrivet: 24 januari 2023, 22:43:32 »
Golvvärme nere. Radiatorer öppna. Ställt in kurvan med radiatorerna helt öppna. Golvvärmen är jag osäker hur jag öppnar helt. Gör jag det på dosorna i rummen eller någon annanstans?

Förutom att ställa upp termostaterna eller lyfta av donen så kommer du troligen behöva justera ner grundflödet till golvvärmen på primärsidan för att inte få för varmt nere.
Beroende på vilken golvvärmeshunt du har så stryper man antingen på returen till golvvärmen eller justerar shuntratten.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Stinas

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Gradminutrar som rasar..
« Svar #8 skrivet: 24 januari 2023, 23:50:06 »
Jag har såna här rumsgivare. Oklart hur jag ställer dem på max..

Utloggad Stinas

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Gradminutrar som rasar..
« Svar #9 skrivet: 24 januari 2023, 23:54:33 »
Förutom att ställa upp termostaterna eller lyfta av donen så kommer du troligen behöva justera ner grundflödet till golvvärmen på primärsidan för att inte få för varmt nere.
Beroende på vilken golvvärmeshunt du har så stryper man antingen på returen till golvvärmen eller justerar shuntratten.

Mitt hus ingpr i en bostadsrättflrening. Får inte fibbla för mycket med inställningarna.
Detta förstår jag inte. Gradminutrarna började rada mitten av november. Kunde absolut inget om frånluftvärmepumpar innan. Nu har jag läst på en del och försöker förstå hur söt hänger ihop. Har definitivt inte lärt mig vad allt heter än. Vad är don? Vad är sunt?

Utloggad NiJa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: Gradminutrar som rasar..
« Svar #10 skrivet: 25 januari 2023, 07:12:54 »
Jag har såna här rumsgivare. Oklart hur jag ställer dem på max..
Vet inte hur denna modell fungerar.
Föreslår att du följer Josths rekommendationer.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Gradminutrar som rasar..
« Svar #11 skrivet: 26 januari 2023, 08:42:16 »
Du ställer bara upp den på t ex 25 C, då är donet alltid öppen.
Lite jobbigt det där med bostadsrätter, vet att hos en del så är golvvärmecentralerna inne i lägenheterna låsta med nyckel som bara fastighetsskötaren kan öppna.
Don = styrdon som sitter på en ventil i golvvärmecentralen, den styrs av rumsgivaren och öppnar/stänger flödet beroende på rumstemperatur och inställning.
Shunt = bild.
« Senast ändrad: 26 januari 2023, 08:44:36 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Stinas

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Gradminutrar som rasar..
« Svar #12 skrivet: 26 januari 2023, 12:09:24 »
Spännande 😃

Kontaktat ordförande. FÃ¥tt ok pÃ¥ att kontakta nÃ¥gon som kommer ut och kollar pÃ¥ detta 👍🏻

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!