Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bosch 6000 AWM canbus problem.  (läst 1098 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad erikforce

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Bosch 6000 AWM canbus problem.
« skrivet: 22 januari 2023, 10:27:55 »
Min farbror som är auktoriserad Nibe installatör installerade min Bosch 6000 AWM med en 7000 AWi utedel i september. Allting fungerade felfritt till det blev ca -4 grader ute. Då får jag felmeddelanden i innedelen om att den tappat kommunikationen med utedelen och felkod H01/5331, Larm Z1 kommunikationsfel i kompressorstyningen, detta sker sporadiskt.

Jag ringde då hit en auktoriserad installatör av Bosch och de kollade lite och ringde deras support på Bosch som sa att det med största sannolikhet är kommunikaitonskabel/ canbus kabeln mellan inne och utedelen. Den bytte då elektrikern för att utesluta detta.

Felet kvarstår och den auktoriserade firman säger att de arbetar med VVS sidan och inte kan felsöka djupare i elfel än detta.

Bosch säger att man ska se över kablaget i utedelen mellan kortet - invertern - och kompressorn.

Jag har mätt motståndet i canbussystemet för att se så systemet är terminerat korrekt och mätvärdet visar 60 ohm som börvärdet också är. Jag har även kontrollerat med ett oscilloskop för att se om signalen på can hi och can low inte är bruten. Den ser bra ut så vitt jag kan se när felkoden är aktiv. Canbus systemet känner jag således inte borde vara problemet.

Det känns som jag kommer behöva lösa detta själv, elektrikern säger att detta är hans värsta mardröm.


Är det någon som stött på detta fel tidigare och kan ge tips på vart jag kan fortsätta felsöka. Gillar inte kretskort så mycket och vet inte hur modbussystemet är uppbyggt. Tänkte kolla samtliga terminaler och se om jag kan se några uppenbara fel.

Alternativt en firma i Örebroområdet som kan hjälpta till och kan felsöka dessa typer av problem

Utloggad mdbz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bosch 6000 AWM canbus problem.
« Svar #1 skrivet: 22 januari 2023, 10:55:48 »
Hej
Har haft precis samma problem som du och det var ju garanti
De ville byta I/O kortet och invertern
Men jag kunde ju inte vänta flera veckor till de fått in dessa
Eftersom jag jobbat mycket med CAN-bussar i mitt yrke
Det visade sig att installatören(elektrikern) inte hade terminerat
Can-bussen korrekt(inte alla elektriker har bra utbildning på CAN-bussen)
Den skall termineras i ändpunkterna i mitt fall ytterdelens I/O -kort och effektvakten
Fixade det men sen dess har den rullat på
Var dock inte nöjd utan lånade hem en fältmätare och upptäckte att det var massvis med fält
där innerdelen står.
Detta berodde på att jag hade ett fyrledarsystem(=gammalt hus) på mitt elnät
Detta innebar att det gick flera ampere i genom vattenanslutningen till innerdel(Mätt ca 3,2A)
Som gör massvis med störningar och om man inte var terminerat rätt blev det problem
emmellanåt med felmeddelandet 5331
Jordade skyddsjorden(=nollan)  i gruppcentralen till inkommande kallvatten
Detta innebar rejält mindre störninga roch strömmen i innerdelens vattenanslutning
minskade till 0,2A Gått så utan problem i fem år

Utloggad erikforce

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bosch 6000 AWM canbus problem.
« Svar #2 skrivet: 22 januari 2023, 11:10:04 »
Det var det felet jag tänkte att jag hade och mätte så att det är terminerat korrekt i båda ändar. Jag har ingen effektvakt på pumpen för tillfället så det är terminerat i innedelen respektive utedelen nu.

Får kanske ligga på Bosch lite mer alternativt ringa den lokala IVT installatören, det är ju rätt och slätt samma maskin som AirX400 om jag förstått det rätt så de kanske är bättre på felsökning.

Mitt elsystem i delen av huset där innedelen står är helt nytt och utbytt så får hoppas att det inte är det som stör ut signalen!

Tack för svaret mdbz!!

Utloggad mdbz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bosch 6000 AWM canbus problem.
« Svar #3 skrivet: 22 januari 2023, 11:27:55 »
Om du har fyrledarsystem eller femledarsystem beror inte på ditt
elsystem utan på hur gammalt elsystemet är från transformatorstation,elskåpet
in i gatan och in till dig
Om detta är nytt är det nog femledarsystem
Du kan lätt kolla om du har strömmar genom kallvattenanslutningen
Genom att mäta strömmen genom denna med en tångamperemätare
Jag hade som sagt 3,2A som jag minskade till 0,2A
Fältstyrkan runt pumpen minskade med mer än 20dB

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!